Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@07:41:56 GMT

شناسایی ۵۷۰۰ معلول در روستاهای ایلام

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۱۱۰۶۸

شناسایی ۵۷۰۰ معلول در روستاهای ایلام

ایسنا/ایلام مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: در طول اجرای طرح توانبخشی که حدود۲۰ سال از اجرای آن می‌گذرد بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ فرد دارای معلولیت در روستاهای استان شناسایی شده است.

«زهرا همتی» در گفت‌وگو با ایسنا،  با اشاره به اجرای موفق طرح توانبخشی در استان اظهار کرد: دسترسی آسان افراد دارای معلولیت به خدمات توانبخشی، توانمندسازی، عدم تمرکز زدایی خدمات به افراد معلول در مناطق شهری و کاهش مراجعه این قشر به مراکز بهزیستی در شهرها برای دریافت خدمات از جمله مهم‌ترین مزایای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل بهزیستی استان ایلام با بیان اینکه اجرای طرح توانبخشی در ۴۹۴ روستای استان موجب شناسایی تمامی افراد دارای شده است، گفت: کماکان شبکه بهداشت، بهورزان، دهیاری ها، موسسه های (CBR) و مراکز مثبت زندگی در اجرای طرح مشارکت دارند و لازم به ذکر است ایلام جز استان‌هایی بوده که پوشش ۱۰۰ درصدی در اجرای این طرح داشته است.

وی با بیان اینکه از بین افراد دارای معلولیت شناسایی شده، معلولیت‌های جسمی و حرکتی بیشترین نوع معلولیت بوده است  اضافه کرد: از مجموع این افراد ۲ هزار و ۴۸۳ نفر معلول جسمی حرکتی، یک هزار و  ۲۸ نفر بینایی، یک هزار و ۱۷۳ نفر معلول ذهنی، ۶۷۲ نفر معلول شنوایی، ۱۶۱ نفر گفتاری و ۲۳۴ نفر نیز بیمار روانی هستند.

مدیرکل بهزیستی ایلام با اشاره به اینکه شناسایی این افراد از طریق تسهیلگران انجام می‌شود، افزود: این طرح توسط ۹ موسسه (CBR) و چهار مرکز مثبت زندگی در حال اجراست که در مجموع ۵۹ نفر به عنوان تسهیلگر مشارکت دارند.

همتی با بیان اینکه بیشتر افراد دارای معلولیت شناسایی شده مربوط به دهلران هستند، گفت: از مجموع افراد دارای معلولیت شناسایی شده ۷۰۰ نفر در چرداول، ۸۸۵ نفر در ایلام، ۵۶۴ نفر در ایوان، ۵۴۱ نفر در آبدانان، ۳۹۰ نفر در بدره، ۷۷۹ نفر در دره شهر، ۳۰۰ نفر در ملکشاهی، ۲۴۳ نفر در مهران، ۳۷۰ نفر در سیروان و ۹۷۹ نفر نیز در مناطق روستایی شهرستان دهلران شناسایی شده است.

وی به ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت زیر پوشش این طرح در نیمه نخست امسال اشاره کرد و گفت: در بخش مولفه سلامت که شامل ارجاع برای خدمات پزشکی، تشخیصی و توانبخشی به درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های توانبخشی بوده در مجموع امسال ۱۱۸ مورد خدمت انجام شده است.

مدیرکل بهزیستی ایلام از توزیع ۲۸۴ مورد وسیله کمک توانبخشی نظیر عصا، واکر، تخت، تشک مواج، ویلچر و پوشک بین افراد دارای معلولیت مناطق روستایی در نیمه نخست امسال خبر داد و تصریح کرد: امسال در بخش معاش طرح توانبخشی به حرفه آموزی، ارجاع به مراکز فنی و حرفه‌ای، طرح اشتغال استاد شاگردی و خوداشتغالی در مجموع به تعداد حدود ۱۳۰ مورد  توجه شده است. همچنین در این زمینه بیش از ۲ میلیارد ریال کمک بلاعوض پرداخت شده است.

وی پرداخت کمک هزینه ازدواج و جهیزیه، بهره‌مندی از خدمات توانبخشی، مراقبت از معلولان در منزل، فعالیت‌های هنری، ورزشی و اوقات فراغت را از جمله خدمات ارایه شده در حوزه اجتماعی به جامعه هدف این طرح در سال جاری برشمرد و در رابطه با صندوق مالی طرح توانبخشی گفت: صندوق‌های مالی در طرح توانبخشی بر اساس تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید به منظور دریافت وام ضروری با عضویت افراد دارای معلولیت تشکیل می‌شوند که به هریک از این صندوق‌ها مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال وام از طریق صندوق کارآفرینی امید پرداخت و علاوه بر این از سوی بهزیستی نیز به هر عضو صندوق ۱۰ میلیون ریال به عنوان مشوق پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی ایلام از جمله شغل های ایجاد شده از طریق این صندوق ها را در زمینه های مختلف مشاغل خانگی، کسب و کار، کشاورزی و دامداری عنوان کرد.

همتی تاکید کرد: با توجه به موفقیت طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در مناطق روستایی استان اجرای این طرح در سال جاری در مناطق حاشیه و آسیب خیز شهرها در دستور کار قرار گرفته که در این استان این طرح در شهرستان ایلام اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه ایلام مدیرکل بهزیستی ایلام زهرا همتی افراد دارای معلولیت مدیرکل بهزیستی طرح توانبخشی شناسایی شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۱۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر پاک شهید جاویدالاثر ایلامی بعد از ۴۱ سال گمنامی شناسایی شد

فولادی اظهار کرد: پیکر پاک شهید "محمدشفیع فیضی‌زاده" از شهدای جاویدالاثر استان ایلام پس از ۴۱ سال گمنامی شناسایی شد.

وی افزود: پیکر مطهر این شهید گرانقدر در مناطق عملیاتی زرباطیه عراق در آن سوی مرز مهران تفحص شده است.

فولادی یادآور شد: این شهید سال ۱۳۶۲ و در عملیات والفجر سه به درج رفیع شهادت نائل آمد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام ادامه داد: پیکر این شهید در پی تفحص‌های انجام گرفته در منطقه کشف و برای تعیین هویت به معراج شهدای تهران انتقال یافت.

وی تاکید کرد: "دی. ان. ای" و آزمایش‌های ژنتیکی و هویتی بستگان نزدیک همه شهدای گمنام استان ایلام استخراج و ذخیره سازی شده است.

فولادی یادآور شد: مراسم تشییع پیکر این شهید گرانقدر متعاقبا از طریق‌ رسانه‌ها اعلام می شود.

پیکر پاک و مطهر شهید والامقام "محمدشفیع فیضی زاده" از شهدای ایلام بعد از ۴۱ سال غربت و دوری تفحص شد.

این شهید دوران هشت سال دفاع مقدس، سال ۱۳۲۷ در روستای "چشمه پهن" بخش کارزان شهرستان سیروان متولد شد.

پیش از این ایلام دارای ۶۹ شهید جاویدالاثر بود.

شهیدان مرادحاصلی، زرگوش، محمدیان، چناری و غیوری زاده نیز از شهدای گمنامی بودند که پیکر پاک آنان تفحص و شناسایی شد.

سال ۱۴۰۰ هویت ۲ تن از شهدای گمنام مدفون در استان ایلام شامل شهید "سیدابوالفضل حسنی" ساکن استان تهران و مدفون در شهرستان بدره و شهید "قاسم شاه ولدی" از استان مرکزی و مدفون در دانشگاه آزاد ایلام نیز شناسایی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • داروخانه های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • بازگشت پدر به خانه
  • تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد
  • پیکر شهید جاویدالاثر ایلامی پس از ۴۱ سال شناسایی شد
  • پیکر پاک شهید جاویدالاثر ایلامی بعد از ۴۱ سال گمنامی شناسایی شد
  • شناسایی ۳۳ مورد سه قلوزایی در لرستان
  • آغاز زندگی مشترک دو زوج ناشنوا در سلامت شهر
  • بلیط قطار و هواپیما برای این افراد نیم بهاست
  • بلیت هواپیما و دیگر سامانه های حمل و نقل برای معلولان نیمه بها شد
  • امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید