Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@00:39:33 GMT

تغییر الگوی کشت در کردستان ضروری است

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۱۲۱۱۰

تغییر الگوی کشت در کردستان ضروری است

ایسنا/کردستان مدیر زراعت جهاد کشاورزی کردستان گفت: تمام تلاش مجموعه جهاد کشاورزی استان،تغییر الگوی کشت از محصولات آب بر به محصولات کم آب بر است.

حیدر مرادی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در قسمت زراعت دو تعریف و اصل مهم الگوی بهینه کشت و تناوب زراعی وجود دارد، اظهار کرد: الگوی کشت، به کشت محصولات زراعی که در زمین های یک کشاورز طی یکسال انجام می گیرد، گفته می شود و می تواند الگویی برای یک زارع، روستا، بخش، شهرستان و یا یک استان در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه به ترتیب کشت پشت سر هم محصولات زراعی در چندسال مختلف در یک قطعه زمین، تناوب زراعی می گویند افزود: امکان دارد که تناوب زراعی دو، سه و یا پنج ساله باشد،اما معمولاً تناوب زراعی را در اراضی آبی ۱۰ ساله و در اراضی دیم دو، سه و یا چهارساله در نظر می گیرند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد: در زراعت و به خصوص زراعت آبی، الگوی کشت یا اینکه در یک سال چه محصولاتی کشت شود تا درآمد و تولید پایدار باشد، منابع آب و خاک حفظ شده و با کمترین هزینه بیشترین تولید و درآمد حاصل شود اهمیت فراوانی دارد.

وی ادامه داد: کشاورزی موفق است که به درآمد آنی و یکساله توجه نکرده، بلکه به درآمد دراز مدت توجه داشته و در زمین های خود هرساله به منظور ارتقای بهره وری آب، تقسیم نیروی کار، کاهش هزینه ها و حفظ منابع آب و خاک چند محصول را طبق اصول زراعی کشت کند تا مسایل و مشکلات و ریسک تولید را به حداقل برساند.

مرادی تصریح کرد: با توجه به حاکم بودن اقلیم سرد و نیمه خشک بر استان کردستان و متأثر بودن منابع آبی استان از بارندگی های سالانه، بخش عمده ای از ظرفیت های تولیدی هر ساله مورد تهدید و با تنش های محیطی به ویژه تنش سرما و خشکی قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: بروز پدیده خشکسالی در سطح کشور و از جمله استان کردستان، کاهش چشمگیر بارندگی و نزولات آسمانی در سنوات گذشته و بهره برداری بی رویه از منابع آبی زیرزمینی تأثیر نامطلوبی بر منابع آبی استان گذاشته و موجب افت شدید منابع آبی سطحی و زیرزمینی شده که نمود عینی آن را در خشک و کم آب شدن بسیاری از رودخانه های دائمی و فصلی، چشمه ها و قنوات می توان مشاهده کرد.

مرادی ادامه داد: بخش اجرایی سازمان جهاد کشاورزی کردستان به ویژه مدیریت زراعت در چند سال گذشته با تحلیل و ارزیابی شرایط موجود، تمام هم و غم خود را بر تغییر الگوی کشت از الگوی آب بر، به الگوی کم آب بر گذاشته تا بتواند با تولید مناسب، حفظ درآمد کشاورزان همچنین حفظ منابع آب و خاک به الگوی کشت بهینه برسد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی کردستان افزود: در گذشته الگوی کشت محصولات کشاورزی استان آب بر بودند به طوری که در سال زراعی ۹۳_۱۳۹۲ بیش از ۵۵ درصد سطح زیر کشت اراضی آبی استان به کشت محصولات سبزی و صیفی و علوفه آبی که نیاز آبی بالا دارند اختصاص داشت.

این مقام مسئول عنوان کرد: در هفت سال گذشته با معرفی محصولات جدید، ارقام کم آب بر و سود ده به کشاورزان و کم کردن سطح زیر کشت محصولاتی مانند علوفه آبی،سبزی ، صیفی و سیب زمینی، تغییر شیوه های کشت، تغییر در آرایش کشت، توسعه کشت نشائی توأم با آبیاری موضعی (نوار تیپ) اقدام اساسی صورت گرفته و الگوی کشت استان رو به بهینه شدن است.

وی افزود: در این راستا سطح زیر کشت محصولاتی همچون گندم و جو و دانه روغنی (کلزا) کم آب بر افزایش یافته و معرفی گیاهانی چون خلر، ماشک، سورگوم و ارزن علوفه ای را بسیار مؤثر دانست.

مرادی، توجه ویژه به شرایط اقلیمی مناطق، افزایش بهره وری آب، بهره برداری متناسب از اراضی بر اساس ظرفیت تولید هرمنطقه، تولید محصولات اساسی استراتژیک بر اساس نیاز کشور در راستای امنیت غذایی، تدوین قوانین و مقررات مرتبط با الگوی کشت، متعادل کردن میزان درآمد ناشی از کشت انواع محصولات زراعی هر منطقه با اعمال سیاست‌های حمایتی، ترغیب و تشویق کشاورز به اجرای سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی در راستای تولید و متعادل نمودن بازار عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی در فصول مختلف سال را از موارد ضروری و مورد نیاز در تنظیم الگوی کشت هر منطقه ذکر کرده و جزو سیاست های مدیریت زراعت جهاد کشاورزی استان کردستان بر شمرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی تغییر الگوی کشت جهاد کشاورزی کردستان زراعت جهاد کشاورزی تناوب زراعی کشت محصولات الگوی کشت منابع آبی منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۲۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست

نماینده کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس بیان کرد: تغییر الگوی ساخت شهر و مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه و توسعه عمودی به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار و توسعه افقی، یک نیاز جدی و مطالبه‌ی عمومی است. - اخبار سیاسی -

مهدی عسگری نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به مشکلات و مسائل موجود در کلانشهرها ، گفت: ریشه‌ی بسیاری از مشکلات کلانشهرها، تراکم جمعیت در یک جغرافیای محدود است

روندی که درصورت تداوم، چالش‌های مزمن اجتماعی، زیست محیطی، بهداشتی و فرهنگی را تشدید و تاب‌آوری را متلاشی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه یافته‌های متعدد و تجربه در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که کدام سبک زندگی و کدام الگوی مسکن و شهرسازی سازگاری بیشتری با آرامش آدمی دارد، گفت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد با افزایش طبقات آپارتمان‌ها، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری افزایش می‌یابد!حتی آزمایش‌های انجام شده بر روی موش‌ها نیز نشان می‌دهد که تراکم جمعیت (باوجود تأمین تمام نیازهای دیگر) به پرخاشگری، اصطکاک، افزایش مرگ و میر و نهایتا فروپاشی کامل جمعیت می‌انجامد.

نماینده کرج و فردیس در مجلس با بیان اینکه سندرم تراکم بلای جان کلانشهرها است،گفت: تغییر الگوی ساخت شهر و مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه و توسعه عمودی به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار و توسعه افقی، یک نیاز جدی و مطالبه‌ی عمومی است، که با وجود مصوبه اخیر مجلس در برنامه هفتم، (افزایش 25درصدی مساحت سکونتگاهی کشور) تکلیفی است که باید با نظارت مجلس و اهتمام دولت، با جدیت دنبال شود.

عسگری در همین راستا اضافه کرد: این پیشنهاد که در کمیته احیاء اراضی آماده و به تصویب مجلس رسید، بستر قانونی برای توزیع متوازن جمعیت در کشور، مبتنی بر آمایش سرزمین و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه را فراهم کرده است.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • الگوی عملیاتی تحقق شعار سال باید منجر به رشد تولید و خلق ثروت شود
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان ضروری است
  • تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور