Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: ترور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، واکنش گردان‌های حزب الله عراق به ترور الکاظمی، مخالفت نخست وزیر اسرائیل با بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس اشغالی، هشدار شدیداللحن جهاد اسلامی فلسطین به اسرائیل و افتتاح سد ایلیسو در نزدیک مرز‌های عراق توسط اردوغان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر در نخستین اظهاراتش پس از تلاش نافرجام برای ترور وی در جریان بمباران اقامتگاهش در منطقه سبز بغداد، خواستار آرامش و خویشتنداری شد. همزمان وزارت امور خارجه آمریکا این حمله را محکوم کرد.

به گزارش شفق نیوز، الکاظمی در توئیتی نوشت: من همواره پروژه فداکاری برای عراق و مردمش بودم و هستم. "موشک‌های نیرنگ" مؤمنان را دلسرد نمی‌کند و به اندازه تار مویی در پایداری و پافشاری ما و نیروهای امنیتی قهرمان برای حفظ امنیت مردم، دستیابی به حق و اجرای قانون لغزش ایجاد نمی‌نماید.

وی افزود: به لطف خدا در میان مردمم هستم و حالم خوب است و به خاطر عراق، همگان را به آرامش و خویشتنداری دعوت می‌کنم.

روز یکشنبه، یک منبع امنیتی گفت که سه تن از نیروهای محافظ نخست وزیر، در جریان بمباران محل اقامت وی با پهپاد در منطقه سبز زخمی شدند.

این منبع به خبرگزاری شفق گفت که الکاظمی در لحظه انفجار در محل اقامت خود حضور داشت که تلفات جانی در پی نداشت.

منبع مذکور گفت که بر اساس اطلاعات اولیه، الکاظمی آسیب ندیده است.

تیم رسانه ای امنیتی نیز با تایید این خبر گزارش داد که مصطفی الکاظمی مورد سوء قصد "ناکام" قرار گرفته است.

این تیم در بیانیه‌ای اعلام کرد که تلاش برای ترور توسط یک پهپاد بمب‌گذاری شده انجام شد که می‌خواست اقامتگاه وی را در منطقه سبز در بغداد هدف قرار دهد؛ اما نیروهای امنیتی در رابطه با این تلاش نافرجام اقدامات لازم را انجام دادند. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را که الکاظمی آن را اقدامی "بزدلانه" توصیف کرد، بر عهده نگرفته است.

از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما گزارش ها مبنی بر حمله پهپادی به مقر نخست وزیر عراق را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: این اقدام "تروریستی" آشکار که ما آن را به شدت محکوم می‌کنیم، در قلب کشور عراق بوده است.

پرایس با اشاره به اینکه تعهد ما به شرکای عراقی خود تزلزل ناپذیر است، گفت: ما در تماس نزدیک با نیروهای امنیتی عراق هستیم که وظیفه حفظ حاکمیت و استقلال کشور را بر عهده دارند و پیشنهاد کرده‌ایم در تحقیق درباره این حمله کمک کنیم.

واکنش گردان های حزب الله عراق به ترور الکاظمی

ابوعلی العسکری مسئول امنیتی گردان های حزب الله عراق، طرح سوء قصد به جان نخست وزیر این کشور را یک حرکت نمایشی دانست.

 العسکری بامداد یکشنبه در کانال تلگرام خود نوشت: بازی کردن نقش قربانی از شیوه های نخ نمایی است که به تاریخ پیوسته است. بر اساس اطلاعات موثق ما، در عراق هیچ کسی حاضر نیست برای هدف قرار دادن نخست وزیر سابق، یک پهپاد ضرر کند.

وی اضافه کرد: اگر هم کسی بخواهد به این موجود فیسبوکی آسیبی برساند، راه های بسیار با هزینه کمتر و مطمئن تری برای این کار وجود دارد.

العسکری گفت: مسخره تر اینکه او ملت را به خویشتنداری و آرامش دعوت می کند، معلوم نیست چه کسی ممکن است نگران شود یا کنترل خود را از دست دهد؟

مخالفت نخست وزیر اسرائیل با بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس اشغالی

«نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز شنبه موضع کابینه خود را در مورد باز کردن کنسولگری آمریکا در قدس به روی فلسطینیان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، بنت در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لیبرمن، وزیر دارایی و لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی گفت که موضع او این است که جایی برای کنسولگری آمریکا در خدمت فلسطینی‌ها در قدس وجود ندارد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه موضع خود را شفاف و بدون نمایش بیان می‌کند قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی خواند.

نفتالی بنت همچنین گفت که قصد دارد شهرک اویتار را طبق توافق با نمایندگان شهرک‌نشین‌ها ایجاد کند. او توضیح داد: ما پشت همه توافقاتی هستیم که امضا کردیم.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه این رژیم ما اسرائیل را از سه سال بی ثباتی بیرون آورده است، گفت: کابینه باثبات است و روزهای خود را پر خواهد کرد و فردا صبح با کابینه و بودجه ثابت شروع می‌کنیم و آزمون بزرگ، خویشتن‌داری است.

وی ادامه داد: اگر تضاد بین خود را کنار بگذاریم، به زودی انتخاباتی برگزار نمی‌شود و اسرائیل را ده پله پیش خواهیم برد.

لیبرمن گفت به یاد نمی آورد که هیچ کابینه‌ای در اسرائیل در این سطح میان وزرا همکاری داشته باشد و سطحی از همکاری و ضمانت‌های متقابل بین وزرا وجود دارد که قبلاً ندیده بوده است و هرازگاهی اصطحکاک و تقابل وجود دارد، اما این مهم نیست.

روزنامه جروزالم پست اخیرا نوشت، بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس اشغالی، نیازمند تأکید کابینه تل‌آویو است؛ اما کابینه نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با این اقدام مخالف است.

ماه گذشته یک روزنامه عبری‌زبان به نقل از بنت نوشت، در جریان ملاقات با بایدن در کاخ سفید (در ماه آگوست) در سه موضوع ایران، بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس اشغالی و توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری، به بایدن «نه» گفته است.

اولین بار، خرداد امسال بود که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا خبر داد که واشنگتن کنسولگری خود در قدس شرقی را برای رسیدگی به امور فلسطینیان بازگشایی خواهد کرد.

به عقیده کارشناسان، نگرانی رژیم صهیونیستی از افتتاح کنسولگری آمریکا در قدس شرقی بابت پیامدهای آن در تضعیف حاکمیت اسرائیل بر این شهر و بازگشت ایالات متحده به سیاست قدیمی خود در مورد تقسیم قدس میان رژیم صهیونیستی و فلسطین و در نهایت به معنای تشکیل کشور مستقل فلسطین است.

روزنامه اسرائیل الیوم هم به تازگی نوشته است، در صورت بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس، عملاً دو نهاد دیپلماتیک آمریکایی در قدس فعالیت خواهند کرد؛ یکی سفارتی که به امور رژیم صهیونیستی رسیدگی می‌کند و دیگری کنسولگری آمریکا که به امور فلسطین در قدس، کرانه باختری و غزه و همچنین شهرک‌نشینان در کرانه باختری رسیدگی خواهد کرد.

هشدار شدیداللحن جهاد اسلامی فلسطین به اسرائیل

جنبش جهاد اسلامی فلسطین، رژیم صهیونیستی را تهدید کرد، در صورت فوت هر یک از اسرا که در اعتصاب غذا به سر می‌برد، "بهای سنگینی" را خواهد پرداخت.

به گزارش سما، جنبش "جهاد اسلامی" فلسطین متعهد شد، در صورت فوت هر یک از اسرایی که در زندان‌های رژیم صهیونیستی اعتصاب غذا کرده‌اند، اسرائیل بهای آن را خواهد پرداخت.

خالد البطش، یکی از اعضای دفتر سیاسی این جنبش گفت: ما به دشمن هشدار می‌دهیم که اسیران اعتصاب کرده را رها نخواهیم کرد و اگر آنها شهید شوند، دشمن هزینه آن را هر قدر هم باشد، خواهد داد.

وی افزود: ما بر تعهد خود مبنی بر حمایت اسرا تاکید کرده و تمام تلاش خود را برای آزادی آنها به کار می‌گیریم و از مردم فلسطین در همه قشرها می‌خواهیم که در حمایت از اسرا دست به اقدامات گسترده و حضور در راهپیمایی ها برای حمایت از اسرا بزنند و دشمن را در زمین تحت فشار قرار دادند.

شش اسیر فلسطینی در اعتراض به بازداشت اداری خود، به اعتصاب غذا در زندان‌های اسرائیل ادامه می‌دهند.

 افتتاح سد ایلیسو در نزدیک مرزهای عراق توسط اردوغان

رئیس جمهور ترکیه روز شنبه یک سد و یک نیروگاه تولید برق در جنوب شرقی این کشور و نزدیک مرز با عراق را افتتاح کرد.

به نوشته خبرگزاری «شفق» «سد ایلیسو» یک سد سنگی با سطح بتنی بر روی رودخانه دجله نزدیک روستای ایلیسو و در امتداد مرز استان‌های «ماردین» و «شرناق» ترکیه است. این سد یکی از ۲۲ سد پروژه جنوب شرقی آناتولی است و هدف آن تولید برق، کنترل سیل و ذخیره آب است. ساخت این سد در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و ابتدا انتظار می‌رفت تا سال ۲۰۱۶ تکمیل شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در مراسم افتتاح این سد گفت: «ما باید از تمام توان بالقوه خود برای محافظت از کشورمان برابر بحران غذایی ناشی از خشکسالی و به طور مشابه برابر بحران انرژی که به طور فزاینده قابل مشاهده است، استفاده کنیم.»

وی ادامه داد: «ما نمی توانیم حتی یک قطره از منابع آبی کشورمان را هدر دهیم. همچنین باید تولید انرژی های تجدیدپذیر را بر اساس منابع خودمان به حداکثر برسانیم.»

رئیس جمهور ترکیه، این پروژه بر رودخانه دجله را نمادی از صلح، برادری، آرامش، رفاه و قدرت خواند. اردوغان در این مراسم بر اهمیت این تاسیسات تاکید کرد زیرا جهان و ترکیه با خطر خشکسالی روبرو هستند.

اردوغان در خاتمه گفت: «تصویر تاریکی که توسط سناریوهای مربوط به آینده جهان ترسیم شده است، ایجاب می کند که ما برای همه احتمالات آماده باشیم.»

دجله، رودی است که از دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه توروس در شرق ترکیه سرچشمه می‌گیرد و پس از ورود به عراق از میان شهرهای بزرگی چون بغداد و موصل عبور کرده به فرات و سرانجام هر دو به کارون می‌پیوندد که اروندرود را تشکیل می‌دهند و در پایان به خلیج فارس سرازیر می‌شوند. این رود با ۱۸۵۰ کیلومتر طول، شست و هشتمین رود جهان از این حیث است.

آب گیری سد ایلیسو نگرانی‌های زیادی را برای عراق و سوریه به همراه داشته است. حجم مخزن این سد حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول طرح جهش تولید مسکن دزدی دریایی نفت ایران مهاباد مذاکرات وین تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام مصطفی الکاظمی ترور اسرائیل عربستان ربیع الاول طرح جهش تولید مسکن دزدی دریایی نفت ایران مهاباد مذاکرات وین بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس اشغالی نخست وزیر رژیم صهیونیستی گردان های حزب الله عراق جهاد اسلامی فلسطین نخست وزیر عراق مصطفی الکاظمی سد ایلیسو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۲۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های تل آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند

رسانه‌های تل آویو از میزان خسارت و تلفات این حمله موشکی حزب الله گزارشی ارائه نکردند.

ساعاتی پیش حزب‌الله با موشک چند منطقه در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

براساس این گزارش، پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در مزارع اشغالی «شبعا» در ساعات گذشته مورد حمله بی‌سابقه حزب‌الله با موشک قرار گرفتند.

ارتش رژیم اسرائیل نیز اعلام کرد که پرتاب ۲ موشک از لبنان به سمت کوه «هاردوف» را رصد کرده است.

حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: پایگاه رویسات العالم اسرائیل در تپه‌های اشغالی «کفر شوبا» را با سلاح‌های موشکی هدف قرار دادیم.

با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در راستای درگیر کردن بخش عمده‌ای از نظامیان صهیونیست در شمال فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

در این باره رسانه‌های صهیونیستی نیز بار‌ها اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • اسرائیل حزب‌الله را تهدید کرد/ جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم
  • رژیم صهیونیستی: حزب‌الله از مرزها دور نشود جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم
  • اسناد ساواک درباره‌ی همسر حاج آقا مصطفی خمینی چه می‌گویند؟
  • انتشار اسناد ساواک درباره بازرسی از همسر سیدمصطفی خمینی
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است
  • هشدار مصر و اردن درباره کوچاندن فلسطینیان/ تاکید قطر بر جلوگیری از ورود منطقه به جنگ
  • رسانه‌های تل‌آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • رسانه‌های تل آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • جزئیات حمله موشکی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی