Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری استاد تمام گروه زراعت دانشگاه شهرکرد در خصوص روش‌های پیشگیری از سرمازدگی درختان در پاییز و زمستان، گفت: یکی از راهکارهای مقابله با سرمازدگی پاییزه و زمستان، ممانعت کشاورزان از انجام هرس پاییزه است، اگر هرس شدید باشد، مقاومت گیاه در برابر سرما از دست می‌رود و آبی که در آوندها وجود دارد، دچار سرمازدگی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمودرضا تدین در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص سرمازدگی درختان در فصول مختلف سال، اظهار کرد: سرمازدگی‌ها به دو دسته پاییزه و زمستانه و سرمازدگی‌های بهاره و تابستانه تقسیم‌بندی می‌شوند، این سرمازدگی هم در گیاهان زراعی و هم در درختان و باغ‌ها خود را نشان می‌دهد، در چهارمحال و بختیاری عموما در اواسط شهریورماه موج سرما مزارع را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی افزود: سرمازدگی پاییزه در محصولات زراعی مانند گندم،جو و کلزا رخ می‌دهد، این در شرایطی اتفاق می‌افتد که تاریخ کشت توصیه‌شده رعایت نشود، زیرا زمانی باید محصول کشت شود که در زمان سرمازدگی دچار آسیب نشود، مثلا گندم باید به حد چهار پنج برگی برسد تا بتواند سرمای زمستانه را تحمل کند، درباره باغات نیز سرمایی وجود دارد که سرما و یخ‌بندان می‌تواند شاخه‌ها، برگ‌ها، تنه اصلی و طوق گیاه را دچار آسیب کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد در خصوص روش‌های پیشگیری از سرمازدگی درختان در پاییز و زمستان، تصریح کرد: اولین قدم کاشت ارقام مناسب محصولات زراعی و باغی است، زیرا باید مقاوم به سرما و زمستان‌ گذران باشند، نوع مقابله با سرمازدگی زمستان با سرمازدگی بهاره متفاوت است، در طول اواخر تابستان نیز مدیریت آب و  کودهای شیمیایی مانند کودهای نیتروژن‌دار باید به نحوی باشد که گیاه را تحریک به رشد رویشی نکند، زیرا گاهی کود دیرهنگام به گیاه داده می‌شود و آب کافی در اختیار آن قرار می‌گیرد و گیاه هنوز در حال رشد است، در چنین حالتی اگر بافت نارسی در گیاه باشد، سریعا نسبت به سرما مقاومت خود را از دست می‌دهد.

تدین اضافه کرد: مسئله بعد در خصوص سرمازدگی درختان مدیریت تغذیه گیاه است، در طول فصل رشد، گیاه باید سالم باشد و تمامی عناصر غذایی را در اختیار داشته باشد تا در اواخر فصل رشد دچار رشد مضاعف نشود و به میزان کافی کربوهیدرات و قند داشته باشد، زیرا این ماده می‌تواند از سرمازدگی درختان و محصولات زراعی جلوگیری کند.

وی یکی دیگر از راهکارهای مقابله با سرمازدگی پاییزه و زمستانه را ممانعت کشاورزان از انجام هرس پاییزه دانست و گفت: اگر هرس شدید باشد، مقاومت گیاه در برابر سرما از دست می‌رود و آبی که در آوندها وجود دارد، دچار سرمازدگی می‌شوند و البته کشاورزان بیشتر با این مسئله آشنایی دارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش آفات و بیماری‌ها در سرمازدگی درختان، تصریح کرد: نباید اجازه داد آفات و بیماری‌ها در طول دوره رشد به گیاه آسیب بزنند، زیرا آفات باعث ضعیف شدن گیاه شده و  بیماری‌های قارچی نیز سبب ترک خوردن، ضعیف شدن پوسته گیاه و بدنه درخت را موجب می‌شوند، بنابراین این مناطق هنگام فصل پاییز و زمستان در برابر نفوذ سرما، مقاومت خود را از دست می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: ضربه به درختان هنگام برداشت محصول مضر است، زیرا همان ضربه مقاومت گیاه را در برابر سرما کاهش می‌دهد، به‌علاوه در پاییز و زمستان از خسارت جوندگانی مانند خرگوش، موش و جوجه تیغی باید جلوگیری شود، اگر باغ تازه تاسیس باشد، می‌توان در سال‌های اول و دوم تنه و ساقه اصلی را با پوششی از پلاستیک و پارچه پوشاند.

این عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: موادی مانند ضد یخ  و ضد باکتری را نیز می‌توان در پاییز و زمستان بر گیاهان پاشید تا از یخ‌زدگی درختان جلوگیری کند، درختان نباید در فصل سرما دچار سیلاب و آب‌گرفتگی شوند و باید در پایین‌دست گیاه زهکشی صورت گرفته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی دانشگاهی منطقه چهارمحال و بختیاری سرمازدگی درختان فصل پاییز زمستان سرمازدگی درختان سرمازدگی درختان پاییز و زمستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۴۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با اختراع جید سونی هرکجا که هستید خنک می‌شوید!

ایتنا - ریئون پاکت ۵، نام جدیدترین اختراع کمپانی سونی است که در تشریح آن آمده، این دستگاه پوشیدنی مانند تهویه قابل‌حمل، امکان تنظیم دمای شخصی بدن را به کاربر می‌دهد و هرکجا که بخواهید شما را از گرما نجات خواهد داد.
این گجت جالب با فاصله گرفتن از روش‌های سنتی مثل پنکه‌ها و لباس‌های حجیم راهی به مراتب ساده‌تر را ارائه داده است. شما اگر دستگاه را در بخشی از بدن که نیازمند گرمایش یا سرمایش است، قرار دهید، خیلی سریع، دمای مورد نیاز شما را تأمین می‌کند.

این دستگاه علاوه بر قدرت تنظیم دمای بدن، یک ماژول ترمو-الکتریکی با مجموعه‌ای از حسگرهاست که می‌تواند دمای بدن، رطوبت و حتی حرکات فرد را کنترل کند تا نیازهای او را به راحتی تشخیص دهد.

به گفته سونی این دستگاه خارق‌العاده از ۵ سطح خنک‌کننده برای روزهای گرم و ۴ سطح گرمایشی برای محافظت از شما در سرما بهره می‌برد.

 
باتری این دستگاه با یک بار شارژ قادر به ۱۷ ساعت سرویس‌دهی مستمر است و برای کسانی که ترجیح می‌دهند بصورت دستی ریئون را کنترل کنند پشتیبانی از اندروید و iOS نیز درنظر گرفته شده تا کاربر بتواند از طریق بلوتوث به دستگاه متصل شده و گرما و سرما را به حالت دلخواه تنظیم کند.

محصولات آب و هوایی پوشیدنی کمپانی سونی از سال ۲۰۱۹ در ژاپن عرضه شده و پس از استقبال بی‌نظیر کاربران از این سری محصولات، بازارهای آسیایی نیز تحت پوشش قرار گرفت. اما در جدیدترین خبر کمپانی سونی اعلام کرد عرضه جهانی این محصول نیز آغاز شده و اولین کشور غیرآسیایی که این محصول را دریافت کرده بریتانیاست.

دیگر خبرها

  • رقص خون در گلوی پاییز؛ روایتی متفاوت از همسر شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری»
  • ارزش واقعی چیزها را به کودکان نشان دهید نه قمیت آنها را ( + راهکارها و پیامدها)
  • با اختراع جدید سونی هرکجا که هستید خنک می‌شوید!
  • با اختراع جید سونی هرکجا که هستید خنک می‌شوید!
  • افتتاح ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در زرند
  • عدم پرداخت خسارت کشاورزان زرندی از سال ۱۴۰۱
  • رایتل پرسرعت‌ترین سیم‌کارت کشور
  • زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند
  • بازگشایی گردنه پیچ‌بن در الموت+ فیلم
  • جلوگیری از حمله قلبی با خوردن عرق این گیاه