Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی‌های میدانی خبرنگار تسنیم از رودخانه کارون نشان می‌دهد، آبی که با درجه شوری مطلوب (مناسب برای آشامیدن) از سد گتوند رهاسازی می‌شود، به علت ورود آلاینده‌های متعدد در پایین دست سد به آن، به آبی بی‌کیفیت و شور در شهرهای پایین دست تبدیل می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سد گتوند، یکی از ابرپروژه‌های عمرانی ایران است که با بیش از 20 سال پشتوانه مطالعاتی، حدود 10 سال پیش به بهره برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در 10 سالی که از بهره برداری از این پروژه بزرگ مهندسی می‌گذرد، با وجود آنکه آبی باکیفیت از سد تنظیمی گتوند به پایین‌دست رهاسازی می‌شود، اما کیفیت آب کارون در شهرهای پایین‌دست این سد، بسیار نامطلوب است.

برخی افراد صاحب تریبون، احداث و بهره‌برداری از سد گتوند را عامل کاهش کیفیت آب کارون اعلام می‌کنند، اما واقعیتی پشت این قبیل اظهارات وجود دارد که این افراد تلاش می‌کنند با هیاهوی رسانه‌ای این واقعیت را پنهان کنند و این واقعیت چیزی نیست جز "ورود آلاینده‌های متعدد به رودخانه کارون در پایین دست سد گتوند".

گتوند؛ افتخار ایران ـ 5|مقصران شوری کارون پشت سد گتوند قایم شده‌اند/ عوامل اصلی شوری آب دز و کارون چیست؟ + فیلم

خبرنگار تسنیم با سفر به محل احداث سد گتوند، بازدید میدانی از طول رودخانه کارون و استفاده از دستگاه EC سنج (سنجش شوری آب) به اطلاعات جالبی از منابع آلاینده آب کارون دست یافت. علت اینکه ماه آبان برای این سفر انتخاب شد، این است که در ماه آبان، کم‌کیفیت‌ترین آب را در طول رودخانه کارون و البته در مخزن سد گتوند نسبت به دیگر ماه‌های سال داریم چرا که حجم آب با رهاسازی ذخایر قبلی در تابستان و مهرماه به شدت کاهش یافته و هنوز آوردهای جدید ناشی از بارش‌های سال آبی جدید، به مخزن سد گتوند و روان‌آب کارون اضافه نشده است.

بر اساس استاندارد 1053 ملی ایران، حداکثر TDS‌ مطلوب آب آشامیدنی 1000 (EC=1600) و حداکثر مجاز آن 1500 (EC=2500) میکروموس بر سانتیمتر است.

 

جدول زیر حاصل طی مسافت از محل سد گتوند تا پل کیانپارس اهواز در روز دوازدهم آبان ماه سال جاری و سنجش EC‌ آب رودخانه کارون در نقاط مختلف است.

محل سنجش EC آب کارونمقدار EC‌ آب (میکروموس بر سانتیمتر)لایه بالایی مخزن سد گتوند785محل سد تنظیمی گتوند1000شهر گتوند1058پل بند قیر5770پل کیانپارس اهواز3630

کیفیت آب رهاسازی شده از سد گتوند، همواره از محل سد تنظیمی گتوند اندازه‌گیری می‌شود؛ چرا که بنابر تشخیص مهندسان بهره بردار و براساس اعلام نیاز دیسپچینگ یا سازمان آب و برق خوزستان، در برخی از اوقات سال، آب از لایه‌های مختلف سد به سمت پایین‌دست رهاسازی می شود و تمام‌آب رهاسازی شده از محل سد تنظیمی گتوند که ایستگاه ثابت سنجش کیفیت آب دارد عبور می‌کند و از آنجایی که بین محل سد تنظیمی گتوند تا سد گتوند (فاصله 8 کیلومتری در طول رودخانه) هیچ منبع آلاینده‌ای وجود ندارد، سنجش کیفیت آب در محل سد تنظیمی گتوند، شاخص بهره برداری از سد گتوند شناخته می‌شود.

در روستاهای پایین دست سد تنظیمی گتوند، همواره کشاورزی با آب رهاسازی شده از سد گتوند در جریان است و در ماه‌های مختلف سال در این زمین‌های کشاورزی، محصولات مختلفی کشت می‌شود.

در جریان بازدید از روستاهای پایین دست سد تنظیمی گتوند، به چند زمین‌ کشاورزی در شهرک شهید سلطانی مراجعه کردیم که در آن، محصول هویج در سطح وسیعی کشت شده بود.

محل زمین های کشاورزی بازدید شده بر روی نقشه

کشت هویج در پایین دست سد تنظیمی گتوند

هویج محصولی است که حساس به شوری با درجه متوسط طبقه‌بندی می‌شود و در صورتی که آب رهاسازی شده از سد تنظیمی گتوند شور بود، زمین‌های حاصلخیز پایین دست برای کشت انواع محصولات از جمله هویج در ده‌ها روستا وجود نداشت.

اما داستان آلودگی کارون و شوری آب، از محل سد تنظیمی گتوند تازه آغاز می‌شود. در پایین دست سد تنظیمی گتوند، شهر گتوند واقع شده که تمامی فاضلاب انسانی این شهر به صورت خام وارد رودخانه کارون می‌شود. همچنین پساب کشاورزی این شهر و روستاهای اطراف آن نیز مستقیما وارد کارون می‌شوند.

آلاینده‌های سد گتوند تا بند میزان شوشتر شامل:

زهکش گتوند - زهکش ترکالکی - زهکش جنت مکان - زهکش پایین دست جنت مکان - رودخانه شورعقیلی

ورود پساب‌های کشاورزی در منطقه ترکالکی به یک کانال روباز که به رودخانه کارون منتهی می‌شود

آلاینده‌های رودخانه گرگر شامل:

فاضلاب شهرستان شوشتر و روستاهای اطراف - پساب حوضچه‌های پرورش ماهی

ورود پساب استخرهای پرورش ماهی به شاخه گرگر رودخانه کارون

آلاینده های رودخانه شطیط شامل:

فاضلاب‌های شهرستان شوشتر و پساب‌های کشت و صنعت کارون و امام خمینی (ره)

آلاینده‌های رودخانه دز شامل:

فاضلاب‌های روستایی - پساب زمین‌های کشاورزی - پساب‌های کشت‌ و صنعت کارون، هفت‌تپه، میان‌آب و امام خمینی (ره)

آلاینده‌های محدوده شهرهای ملاثانی تا اهواز شامل:

فاضلاب‌های شهری - پساب‌های کشاورزی - پساب‌های صنعتی

بررسی‌های میدانی خبرنگار تسنیم از رودخانه کارون نشان می‌دهد، آبی که با درجه شوری مطلوب (مناسب برای آشامیدن) از سد گتوند رهاسازی می‌شود، به علت ورود آلاینده‌های متعدد در پایین دست سد به آن، به آبی بی‌کیفیت و شور در شهرهای پایین دست تبدیل می‌شود.

در واقع اگر آب مقطر نیز از سد گتوند به سمت پایین‌دست رهاسازی شود، درجه شوری آب کارون در شهر اهواز به بیش از 3000 واحد خواهد رسید.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سد گتوند سد گتوند آب رهاسازی شده پایین دست سد رهاسازی می شود رودخانه کارون پایین دست شامل فاضلاب بهره برداری سد گتوند محل سد آب کارون کیفیت آب شوری آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۶۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد

به گزارش جماران؛ جنبش حماس امروز (شنبه) از برگزاری نشست مهم رهبران این جنبش و «جهاد اسلامی» و «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» خبر داد.

ایرنا به نقل از شبکه المیادین نوشت: جنبش حماس امروز (شنبه) اعلام کرد که نشست مهمی با حضور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، «جمیل مزهر» معاون دبیر کل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین و «محمد الهندی» معاون دبیر کل جهاد اسلامی و تعدادی دیگر از رهبران این سه جنبش برگزار شد.

بنابر اعلام حماس، این نشست در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی نوار غزه برگزار شد و طی آن حاضرین پایداری مثال زدنی ملت فلسطین که اراده شکست‌ناپذیر خود با وجود نسل‌کُشی توسط رژیم صهیونیستی را به دنیا ثابت کرد، ستودند.

در این نشست همچنین تلاش‌های صورت گرفته برای برقراری آتش‌بس، عقب‌نشینی فوری و فراگیر نظامیان اشغالگر، آزادی اسرای قهرمان فلسطینی و نیز راهکارهای کاهش درد و رنج فلسطینیان و تقویت پایداری جبهه داخلی در برابر سلطه‌جویی‌های رژیم اشغالگر، بررسی شد.

رهبران جنبش‌های مذکور بر ضرورت توسعه اقدام ملی و میدانی برای ناکام گذاشتن طرح‌های رژیم اشغالگر و تحقق اهداف ملت فلسطین برای دستیابی به استقلال و بازگشت آوارگان فلسطینی تأکید کردند.

حاضران در این نشست همچنین عملیات‌های قهرمانانه گردان‌های مقاومت و یگان‌های آن در رهبری نبرد را ستودند و ضرورت ارتباطات ملی به منظور تقویت وحدت ملت فلسطین و بهره‌برداری از این پایداری را مورد بررسی قرار دادند.

رهبران جنبش‌های مذکور همچنین به فلسطینیان ساکن غزه، قدس، کرانه باختری، اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ و خارج از فلسطین درود فرستادند و علاوه بر آن اوضاع اسرای در بند زندان‌های رژیم اشغالگر را بررسی و بر خواسته ملت فلسطین برای انجام تبادل اسرای جدی و شرافتمندانه تأکید کردند.

به گفته حماس، حاضران در نشست مذکور به جبهه‌های مقاومت حامی فلسطین از لبنان گرفته تا یمن، سوریه، عراق و ایران درود فرستادند و توافق کردند که رایزنی‌ها با بقیه گروه‌های فلسطینی در داخل و خارج ادامه یابد.

«خلیل الحیه» معاون رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در غزه بامداد امروز (شنبه) گفته بود که پاسخ رسمی دشمن صهیونیستی را در خصوص پیشنهاد جدید برای مذاکرات دریافت کرده‌اند و پس از اتمام بررسی‌ها، حماس پاسخ آن را ارسال خواهد کرد.

این مقام حماس افزود که این پیشنهاد برای مذاکرات ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین ماه) به میانجی‌گران مصری و قطری تحویل داده شده بود.

دیگر خبرها

  • گردوغبار ۱۰۶۹ نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد
  • تقدیر از کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون
  • بازديدهای ميدانی و بررسی عملكرد شركت‌ها و دفاتر تاكسيرانی/ توجه ویژه به مشکلات و مسائل تاکسیرانان
  • نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی
  • نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • تهیه کننده متهم به تجاوز تبرئه شد
  • تهیه‌کننده متهم به تجاوز تبرئه شد
  • دانشگاه‌های انگلیس بابت ارتباط با چین زیر ذره‌بین سرویس‌ امنیتی می‌روند