Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:59:51 GMT

جشنواره جهانی فیلم فجر و هزار راه نرفته

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۱۸۱۲۵

جشنواره جهانی فیلم فجر و هزار راه نرفته

پس از اعلام تصمیم سازمان سینمایی بر ادغام بخش ملی و بین المللی جشنواره فیلم فجر، نگاهی به کیفیت حقیقی و فنی جشنواره جهانی طی چند دوره اخیر با تمرکز بر خروجی ها و خدمات جشنواره به سینمای ایران و همچنین مخاطبان سینما در ایران انداخته‌ایم.

با توجه به ماهیت دولتی جشنواره فیلم فجر کشور، این جشنواره می‌بایست در بخش ملی و در بخش بین الملل محل برگزاری رویدادهایی باشد که هدف آن معرفی، تقویت و توسعه صنعت سینمای ایران باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در چند دوره اخیر در جشنواره جهانی فجر مورد تاکید قرارگرفت نگاه به بازارهای بین المللی، حضور میهمانان سرشناس و تاثیرگذار در صنعت سینمای جهان و برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی برای رشد و توسعه سینمای ایران بود.

اما با نگاهی واقع بینانه باید گفت این جشنواره توفیق چندانی در این عرصه ها نداشته است. بازار فیلم این جشنواره طی ادوار گذشته عملا کمکی به عرضه فیلم های ایرانی در جهان نکرده و خروجی نداشته است. اگرچه اطلاعات رسمی در خصوص خروجی بازار از نظر حجم و تعداد قراردادها و یا اقدامات موثر انجام شده منتشر نشده است، اما با نگاهی به شرکت های حاضر در بازارها و کاتالوگ های آثار عرضه شده در بازار و همچنین راهروهای عمدتا خلوت این بخش از جشنواره و نظرات شرکت کنندگان و غرفه داران ایرانی نیز موید همین مطلب است.

یکی دیگر از اقدامات انجام شده و مورد تاکید در جشنواره جهانی بخش ویدیو لایبرری و نمایش های ویژه بازار است. اما این دو بخش نیز که به نحوی مرتبط با بازار قابل بررسی هستند نیز فارغ از هزینه های اجرایی آنها خروجی مناسب در حوزه فروش و عرضه بین المللی آثار در سایر جشنواره ها نداشتند. در واقع بخش ویدیولایبرری نیز عموما بدون استفاده بوده و اغلب مورد استفاده تعداد معدودی از شرکت کنندگان داخلی قرار می‌گرفته است. همچنین، نمایش های ویژه بازار فیلم های ایرانی نیز که بعضا با حضور و دعوت میهمانان توسط فیلمساز و عوامل فیلم انجام شده سطح این نمایش ها را برابر اکران خصوصی برای عوامل و علاقمندان ایرانی فیلم ها تعریف نموده است.

از سوی دیگر مساله انتخاب آثار سینمایی غیر جریان اصلی اگرچه تصمیم صحیح و قابل دفاعی است، اما طی ادوار گذشته تاثیر چشمگیری در تصحیح ذائقه مخاطبان و یا به طور خاص، نمودی در میان علاقمندان به رویدادها و جشنواره ها نداشته است. به همین علت است که علیرغم زحمات و تلاش های انجام شده توسط مدیران و برگزارکنندگان، برخلاف آنچه که طی چند روز گذشته در برخی مقالات به ستایش از آثار انتخاب شده در جشنواره پرداخته شده است، مخاطبان جشنواره ادراک متفاوتی از آثار داشته اند و گروهی دیگر از مخاطبان، انتخاب برخی از آثار را برآمده از مناسبات مدیران جشنواره با سایر جشنواره ها و صاحبان آثار می دانند که اگرچه اتفاق غیر عادی و خارج از عرفی نیست اما دلیل کافی برای انتخاب نیز نیست.

با توجه به ساختار بخش های مسابقه و نمایش جشنواره و تطبیق تعداد آثار راهیافته به بخش های جشنواره با عرف جشنواره های بین المللی، عملا حدود ۳۰ درصد از آثار جشنواره از سینمای ایران بوده است. ذکر این نکته از این بابت است که برخی از کارشناسان جشنواره جهانی فجر را فرصتی برای آشنایی و نمایش آثار سینمای ایران به میهمانان بین المللی می دانند، حال آنکه با توجه به تولیدات سالیانه سینمای ایران، معمولا هر سال حتی بخش ملی جشنواره نیز امکان پوشش کامل آثار تازه تولید شده سینمای ایران را ندارد، چه رسد به فضای سی درصدی جشنواره جهانی.

این در حالی‌ست که به عنوان پیشنهاد، می توان با تهیه نسخه زیرنویس انگلیسی تمام فیلم های بخش مسابقه ملی جشنواره فجر و نمایش آن در برخی از سالن ها، توجه منتقدان، خریداران و پخش کنندگان بین المللی آثار را همزمان با اولین اکران این آثار در بهمن ماه هر سال که مصادف با اوایل سال میلادی نیز هست به بخش وسیع‌تری از تولیدات سالیانه سینمای ایران جلب نمود و راه را برای حضور این آثار در رویدادهای بین المللی سال میلادی پیش رو هموار کرد.

همچنین با توجه به زمان برگزاری جشنواره طی سال‌های اخیر، عملا امکان اثر بخشی و استفاده فیلمسازان از نتیجه حضور در این جشنواره در دو جشنواره معتبر برلین و کن وجود ندارد. اگرچه با توجه به تعدد جشنواره های سینمایی، این اتفاق در هر بازه دیگری نیز خصوصیات مشابه نظیر فاصله کم با سایر جشنواره‌ها را خواهد داشت. البته بر اساس تقویم جشنواره های عضو فیاپف به نظر می‌رسد بازه زمانی ماه‌های ژانویه و فوریه کم تراکم تر از بازه زمانی ماه‌های مارس و می نیز هست.

مورد دیگری که قابل طرح است، میهمانان شرکت کننده در جشنواره هستند که ضمن ارزشمند بودن انتخاب و دعوت از یکایک ایشان و تاثیرات مثبتی که حضور اغلب میهمانان خارجی در رویدادهای فرهنگی و هنری کشور و آشنایی ایشان با واقعیت های جامعه ایران و فرهنگ و تاریخ کشور دارد، اما شاید چکیده مهمترین میهمانان بین المللی این جشنواره طی چند دوره برگزاری حضور آقایان پل شریدر و الیور استون است که با احترام به نظرات موافق و مخالف پیرامون ایشان، حضور این سینماگران سرشناس در ایران اتفاق مثبتی به شمار می رود. اما نحوه دعوت و حضور و همچنین بهره برداری از زمان حضور ایشان نیز قابل نقد و بررسی است. البته با استفاده از این تجارب امکان تقویت و تصحیح برای میهمانان مشابه در سالهای آتی می باشد. همچنین علیرغم سفرهای متعدد مدیران جشنواره برای رایزنی ها، انتخاب آثار و تعداد میهمانان بین المللی حاضر در جشنواره، حضور دو چهره در این سطح طی ادوار برگزاری جشنواره جهانی نیز جای تامل بیشتر دارد.

نهایتا در مساله تفاهم و تاییدیه فیاپف بر جشنواره جهانی، با توجه به تمرکز اصلی این سازمان غیردولتی بر مساله حمایت از کپی رایت آثار، حق پخش و مقابله با سرقت محتوا، در صورت ایجاد اعتماد لازم بین دبیرخانه جشنواره و فیاپف، به نظر می‌رسد موضوع تغییر تاریخ مساله غیر قابل حلی نباشد. خصوصا اینکه با نگاهی به تقویم جشنواره ها، به نظر می‌رسد برگزاری جشنواره در ماه بهمن و با رعایت فاصله زمانی با جشنواره برلین قابل انجام است. سایر موارد نظیر منابع سازمانی، تسهیلات و امکانات مناسب برای خدمات به خبرنگاران بین المللی، فرآیند انتخاب و داوری آثار و اطلاع رسانی نیز فارغ از زمان برگزاری مساله ایست که با توجه به تجارب گروه های مختلف برگزار کننده جشنواره ها محل بحث نخواهد بود.

اما آنچه باید پذیرفت و از آن بهره گرفت، تجارب مدیران این رویداد طی سالهای اخیر است. بدیهی است که اولویت برگزارکنندگان جشنواره، ایجاد رویدادی موثر و موجه در کشور بوده است و آنچه بدست آمده است، اعم از نقاط قوت و ضعف، حاصل مجموع تلاش هایی است که ماه‌ها و سال‌ها برای آن زمان و هزینه شده است. از این رو با بررسی روندها، رویکردها، و راهبردهای مورد استفاده طی سال‌های اخیر و مقایسه اقدامات و نتایج حاصل از آن با برگزاری نشست‌های کارشناسی و تخصصی با دست اندرکاران این رویداد می‌توان با تصحیح مسیر، این رویداد را به شکلی قوی تر و غنی تر و با هدف معرفی و عرضه آثار سینمای ایران برگزار کرد.

برچسب‌ها جشنواره جهانی فیلم فجر سینمای ایران جشنواره فیلم فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره جهانی فیلم فجر سینمای ایران جشنواره فیلم فجر جشنواره جهانی فیلم فجر سینمای ایران جشنواره فیلم فجر جشنواره جهانی سینمای ایران جشنواره ها بین المللی انجام شده فیلم فجر فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۸۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد

فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر توسط بنیاد آیه‌های ایثار وتلاش، با هدف تحقق رهنمود‌های مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست‌های کلی مبتنی بر تبیین مولفه‌های فرهنگ ایثار، شهادت، مقاومت زنان در تاریخ انقلاب اسلامی الگوسازی از زنان فرهیخته ایثارگر تشویق و ترغیب هنرمندان ایران اسلامی به فعالیت موثر در زمینه‌ی ترویج این مولفه‌ها درمسیر فرهنگ ایرانی اسلامی، و با موضوع نقش زنان ایثارگر وجایگاه حماسی آنان در انقلاب و جبهه مقاومت منتشر شد.

 پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر و بر اساس اعلام دبیرخانه این رخداد فرهنگی هنری، هدف گذاری در ۷ زمینه:

۱-پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه انقلابیگری زنان و پرچمداری آنها در نهضت اسلامی ایران
۲-شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها، استعداد‌ها و توانمندی‌های زنان در حوزه‌های فرهنگی و هنری به منظور اثر بخشی مضاعف آنان در پیشبرد فرهنگ ایثار و مقاومت
۳- توجه به نقش ارزنده زنان و معرفی ظرفیت‌های موجود جامعه هنری جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی بویژه مقابله با تهاجم نرم دشمن و آندلسی کردن ایران
۴-الگوسازی شخصیت‌های موفق علمی، فرهنگی و اجتماعی زنان ایثارگر ایران و جبهه مقاومت برای نسل‌های آینده و جهان اسلام بعنوان الگوی سوم زنان در جهان 
۵- تقویت فعالیت‌های جهادی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در حوزه زنان
۶- تبیین و تحکیم بنیان خانواده و لزوم افزایش جمعیت در پیشرفت و تعالی کشور 
۷-ایجاد بانک اطلاعاتی و مطرح کردن چهره‌های شاخص زنان نخبه کشور برای دسترسی جوانان در دستور کار جشنواره قرار گرفته است.

جشنواره پنجم فیلم کوثر در چهار بخش سینمای ایران (شامل: فیلم‌های سینمایی، داستانی بلند (تله فیلم) مستند کوتاه و نیمه بلند، مستند بلند و آثار کوتاه داستانی، پویا نمایی و نماهنگ است. همچنین در بخش مسابقه سینمای ایران، عنوانی با نام مسابقه ویزه گنجانده شده که عبارتست از:

الف - نقش زنان و کودکان در مقاومت: این بخش ویژه آثار تولیده شده پیرامون موضوعات مرتبط با ایثارگری و نقش زنان و کودکان در کشور‌های حوزه مقاومت و مقابله با داعش و رژیم صهیونیستی و مظالمی که بر آنها رفته است 

ب- حجاب، عفاف: این بخش اختصاص دارد به آثار مرتبط با ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و افشای ماهیت توطئه‌های دشمنان برای آندلسی کردن ایران.

بر پایه این گزارش، بخش طرح‌ها و ایده ها، بخش بین الملل و بخش غیر رقابتی نیز سایر بخش‌های چهارگانه جشنواره را تشکیل می‌دهند؛ نمایش‌های ویژه، نشست‌های تخصصی، نکوداشت‌ها و بزرگداشت ها، برپایی نمایشگاه عکس و برگزاری همزمان جشنواره در استان‌ها و سایر مراکز فرهنگی هنری کشور، از دیگر بخش‌های پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر هستند.

بر پایه اعلام دبیرخانه جشنواره، متقاضایان شرکت در این رویداد می‌توانند با مطالعه فراخوان در هر بخش، لینک قابل دانلود فایل آثار خود را در فرمت‌های مشخص شده در فراخوان به صندوق الکترونیکی دبیرخانه ارسال کنند و در صورتیکه حجم فایل اثر بیشتر از ۱۰ گیگ است و یا امکان ارسال ایمیل وجود ندارد صاحبان آثار می‌توانند اثر خود را بصورت پستی و یا حضوری به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. ضمن اینکه پایان وقت اداری روز شنبه پنجم خرداد ماه سالجاری، آرخین مهلت ارسال آثار در نظر گرفته شده است. 

پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر، تیرماه ۱۴۰۳ در تهران با دبیری ناصر باکیده وبا همکاری شهرداری تهران، سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • راهیابی ۲۵ گروه سرود فجر به مرحله نهایی
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • نگاهی به سینمای کارگری ایران به مناسبت روز کارگر
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟