Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدمُجتبی موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، میزان بارش‌های سال آبی جاری تا امروز را ۱۸ میلی متر اعلام کرد و افزود: این در حالیست که در دوره بلندمدت ۷۹ میلی متر بارندگی ثبت شده است.

وی اضافه کرد: این آمار و ارقام و مقایسه آنها با یکدیگر نشان می‌دهد که وضعیت کم بارشی، خشکسالی و بحرانی در استان بویژه در سرشاخه‌های زاینده‌رود و بدنبال آن در ذخیره سد زاینده رود جدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر سد زاینده‌رود شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، میزان ذخیره سد را ۱۷۶ میلیون مترمکعب برآورد کرد و گفت: در حال حاضر یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون مترمکعب از گنجایش کلی سد خالیست و تنها ۱۲ درصد آن آب دارد.

موسوی با اشاره به اثر کم بارش‌های روزهای گذشته بر مقدار ذخیره سد تصریح کرد: ورودی به این مخزن ۹.۶ و خروجی از آن ۱۳.۳ مترمکعب بر ثانیه است.

وی تاکید کرد: مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف باید ادامه‌دار باشد زیرا بارندگی‌های مقطعی جبران کننده خشکسالی‌های بلندمدت و شدید نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، زاینده‌رود که به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود در عین حال که در سال‌های گذشته به دفعات خشکانده شده، از مهر سال قبل تاکنون نیز جاری نبوده است.

این رودخانه از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی، انتقال آب از این حوضه به دیگر حوضه‌ها و استان‌ها، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده و همین امر معضلات فراوانی مانند فرونشست زمین، انتشار ریزگردها، خطر نابودی تالاب بین المللی گاوخونی و گونه‌های جانوری و خشکی درختان را رقم زده است.

سد زاینده‌رود بعنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب آشامیدنی، محیط‌ زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد متر مکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

برچسب‌ها شرکت آب منطقه ای اصفهان زاینده رود خشکسالی اصفهان سد زاینده رود پروندهٔ خبری بحران خشکسالی در ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای اصفهان زاینده رود خشکسالی شرکت آب منطقه ای اصفهان زاینده رود خشکسالی اصفهان سد زاینده رود سد زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۸۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت عادی برق در اهواز / آبگرفتگی معابر به سرعت تخلیه شد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محمد خانچی باحضور در اتاق پایداری وضعیت و کنترل توزیع برق اهواز درخصوص رفع قطعی برق در این شهر گفت: تقریبا ۳۰ نقطه از شهرستان دچار برق رفتگی و اختلال در برق رسانی شد که این امر موجب بالارفتن زمان ماند آب در این مناطق گردید.

وی افزود: برق مناطق شهرستان اهواز کمتر از ۲ ساعت به حالت عادی بازگشته و دفع آب سطحی نیز در حال انجام است.

خانچی ادامه داد: سقوط ترانس، شکستگی پایه‌ها و همچنین واژگونی درختان به دلیل سرعت و شدت بالای باد از عوامل قطعی برق بوده که با همت و تلاش کارکنان عملیات توزیع برق در کمترین زمان ممکن اشکالات برطرف و برق مناطق وصل شد.

بارش‌های سیل‌آسا، موجب بروز خاموشی‌های پراکنده در شهر‌های دزفول، شوش، شوشتر، اندیمشک و چند شهر دیگر در مناطق شمالی استان خوزستان شد.

تخلیه آبگرفتگی معابر خوزستان در کمتر از ۲۴ ساعت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده در پی بارندگی‌های اخیر، اضافه کرد: آبگرفتگی اغلب نقاط استان خوزستان در کمتر از ۲۴ ساعت تخلیه شده است.

وی در ادامه گفت: دیروز شاهد بارندگی بالایی در خوزستان بودیم، بطوریکه بعد از ظهر در کمتر از ۱۵ دقیقه بارش بالای ۳۰ میلیمتر با وزش باد شدید در اهواز ثبت شد.

خانچی افزود: بارش شدید باران همراه با وزش باد موجب سقوط درخت، قطع و سقوط پایه برق شد که در روند عملکرد تاثیر گذاشت و ایستگاه پمپاژ لحظاتی دچار مشکل شد البته دیزل ژنراتور تعبیه شده بود.

وی ادامه داد: گروه‌های عملیاتی و نیرو‌های برق، آبفا و شهرداری در شرایط بارندگی و باد حضور یافتند و اکنون شرایط تحت کنترل است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان می‌گوید: آب اغلب نقاط استان تا این لحظه فروکش کرده است، امیدواریم با همت همه مجموعه‌ها تا فردا صبح بخش عمده آب در سطح شهر اهواز تخلیه و تا ظهر مناطقی که سرازیر سایر مناطق است نیز تخلیه شوند.

وی از زحمات افرادی که در حالت آماده‌باش بودند و سرعت واکنش را بالا برد قدردانی کرد و گفت: این حجم از بارندگی در سال‌های قبل کمتر از یک هفته فروکش می‌کرد که الان زمان تخلیه به کمتر از ۲۴ ساعت در بیشتر نقاط استان رسید.

خانچی گفت: نیرو‌های برق تلاش زیادی در طی این عملیات داشتند و برق را پایدار کردند که از زحمات آنها قدردانی می‌شود، همچنین از شهرداری؛ فرمانداری، مدیریت بحران و دستگاه‌هایی که به عنوان معین فعالیت کردند نیز تشکر می‌شود.

بر اساس این گزارش بارش باران از روز سه شنبه در استان خوزستان آغاز شده و همچنان بر شدت این بارش‌ها افزوده می‌شود.

دیگر خبرها

  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • عقب نشینی ذخیره سد زاینده‌رود؛ ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب آخرین موجودی
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • هدر رفت آب در اردستان ۳ درصد کاهش یافت
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • نگاهی آماری به بارش‌های امسال کرمانشاه
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • وضعیت عادی برق در اهواز / آبگرفتگی معابر به سرعت تخلیه شد
  • قطع برق اهواز و آب گرفتگی در پی باران و طوفان شدید