Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-05@21:38:13 GMT

پشت پرده ترور مصطفی الکاظمی چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۲۱۹۲۶

پشت پرده ترور مصطفی الکاظمی چیست؟

بین الملل تابناک: ترور نافرجام مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق بازتاب گسترده ای در سطح منطقه ای و بین المللی به همراه داشته است و کارشناسان و تحلیلگران بین المللی از زوایای مختلفی به این ماجرا پرداخته اند. برخی این ترور را تلاش نافرجام مخالفان الکاظمی برای حذف او می دانند و برخی دیگر آن را طراحی شده از سوی شخص نخست وزیر تلقی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اولین واکنش ها «ابوعلی العسکری» مسئول امنیتی «گردان های حزب الله عراق»، طرح سوء قصد به جان نخست وزیر این کشور را یک حرکت نمایشی دانست.

العسکری بامداد یکشنبه در کانال تلگرام خود نوشت: بازی کردن نقش قربانی از شیوه های نخ نمایی است که به تاریخ پیوسته است.

«محمود الربیعی» سخنگوی دفتر سیاسی «جنبش الصادقون» عراق نیز در توئیتی نوشت: همان طور که پیش بینی می شد؛ انفجار ساختگی و شلیک هوایی با هدف پوشش جنایت های دیروز و مشغول کردن افکار عمومی است.

الربیعی افزود: هسته اطلاع رسانی امنیتی می گوید، حمله با پهپاد صورت گرفته و توییت (الکاظمی) می گوید؛ موشک... در حالی که «سیرام» (ضدهوایی آمریکا) خاموش بود.

در همین حال، برخی کاربران در شبکه های اجتماعی بخشی از بیانیه اخیر «قیس الخزعلی» درباره احتمال فضاسازی جدید برای تحت تاثیر قرار دادن اعتراضات را منتشر کرده اند که دو روز پیش از حمله بامداد امروز تصریح کرده است: هشدار می دهیم که برخی طرف های مرتبط با طرف های اطلاعاتی برای حمله هوایی در منطقه سبز بغداد برنامه دارند تا به گروه های مقاومت تهمت بزنند.

برخی ناظران و تحلیل گران می گویند، نشانه های دیگری وجود دارد که حاکی از مشکوک بودن اهداف چنین اقدام ناکامی است.

«محمد الحمد» تهیه کننده و مجری شبکه ماهواره ای «آفاق» در رشته توئیتی نوشت:

۱- هر بار که چنین اتفاقی در منطقه سبز بغداد می افتد، سفارت آمریکا سامانه دفاع موشکی (سیرام) را در کنار آژیر خطر به کار می اندازد، اما این بار فقط آژیر آنهم بعد از انفجار شنیده شد.

۲- اولین رسانه ای که این حادثه را با خبرسازی نشر داد، شبکه سعودی «الحدث» بود و تلاش کرد این اتفاق را به اظهارات شیخ قیس الخزعلی در مخالفت با دولت الکاظمی ربط دهد.

۳- شبکه «العربیه» پیش از هر رسانه دیگری تلاش کرد، عراق را به آشوب و فتنه بکشاند، بنابراین باید دید چه کسی سود می برد و بعد متوجه خواهید شد که این یک فیلم بلکه نمایشی کم هزینه بود.

۴- آنچه در منطقه سبز رخ داد، یک نمایش با کارگردان معروف و دلیل واضح بود، اما دوست کارگردان من! پهپاد به منطقه سبز وارد می شود؛ اولین رسانه انعکاس دهنده آن الحدث سعودی است، آژیر سفارت آمریکا (بعد از حمله) به صدا در می آید...نه! توصیه می کنم با «بالیوود» قرارداد ببندید!

از جمله دیگر مواردی که در این گمانه زنی ها تردیدها نسبت به نمایشی بودن این اتفاق را بیشتر میکند آن است که خبر ترور نافرجام الکاظمی درست در بحبوحه اعتراضات عراقیها نسبت به نتیجه انتخابات و انتقاد آنها از عملکرد نامناسب دولت صورت گرفت. به همین دلیل برخی ناظران معتقدند که شاید طرح چنین سناریویی با هدف دور کردن توجهات از اعتراضات مذکور باشد.

از سوی دیگر از نظر برخی تحلیلگران از آنجایی که بخش تقریبا بزرگی از معترضان به نتیجه انتخابات از طرفداران گروه های وابسته به مقاومت هستند، احتمال اینکه مانورهایی از جانب طرفهای ذینفع داخلی و خارجی برای متهم کردن مقاومت در ماجرای ترور نافرجام مصطفی الکاظمی وجود داشته باشد نیز هست؛ همانطور که رسانه های غربی فورا اقدام به انتشار این خبر با موضع گیری ضد مقاومت کردند. از نظر این تحلیلگران از همه مهمتر آن است که سفارت آمریکا در بغداد که درواقع یک پادگان نظامی محسوب میشوند هرگونه تحرکی را در آسمان این کشور رصد میکند؛ اما اینکه چرا هنگام حمله پهپادی به منزل نخست وزیر عراق حتی آژیر هشدار سفارت ایالات متحده به صدا در نیامد، عجیب و مشکوک است.

در این رابطه موارد ذیل قابل توجه است:

۱- هرگونه ناامنی و بی‌ثباتی در عراق به طور قطع با منافع جریان‌های سیاسی دلسوز و گروه‌های مقاومت که برای ایجاد امنیت در این کشور ده‌ها شهید و جانباز تقدیم کرده‌اند در تضاد است.

۲- معترضین به نتایج انتخابات در عراق که مدعی تقلب گسترده و سازمان یافته در انتخابات هستند تاکنون به صورت مسالمت‌آمیز درخواست‌های خود را مطرح کرده‌اند اما با حمله نیروهای امنیتی و کشته و زخمی شدن گروهی از مردم در تظاهرات روز جمعه مشخص شد که برخی حاضر به شنیدن اعتراض آرام مردم نیستند و به آن با گلوله پاسخ می‌دهند.

۳- در حالی که کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی رخدادهای خونین روز جمعه در بغداد تشکیل شده و در تلاش برای شناسایی آمرین و عاملین کشتار معترضان است، رخداد حمله به اقامتگاه نخست وزیر عراق به طور قطع موجب به حاشیه رفتن وقایع روز جمعه و نادیده انگاشتن مطالبات معترضان به نتیجه انتخابات خواهد شد و نمی‌تواند منفعتی برای آنان به دنبال داشته باشد.

۴-واکنش سریع برخی عناصر، رسانه‌ها و گروه‌های غرب‌گرا به رخداد حمله پهپادی به منزل الکاظمی و متهم‌سازی گروه‌های مقاومت به دست داشتن در این اقدام، موضوع دیگری است که ابهامات این رخداد مشکوک را بیشتر می‌کند، به ویژه اینکه اظهارات و اظهارنظرهایی از این دست در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است.

اینکه ادعای ترور الکاظمی تا چه اندازه درست است و همچنین جزئیات آن نیاز به تحقیقات و ارائه مستندات لازم دارد؛ اما نکته مسلم آن است که کشوری همچون آمریکا که برای خروج نظامی از عراق تحت فشار قرار دارد، هرگز فرصت استفاده از ناآرامیهای این کشور جهت اجرای برنامه های خود را از دست نخواهد داد و چه بسا که طی روزهای آینده خبرهایی مشابه خبر ترور الکاظمی را بیشتر بشنویم.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: طرح جهش تولید مسکن کامبیز درم بخش مهاباد مذاکرات وین مصطفی الکاظمی ترور عراق پشت پرده طرح جهش تولید مسکن کامبیز درم بخش مهاباد مذاکرات وین نخست وزیر منطقه سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۱۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی مقاومت عراق به بندر حیفا

مقاومت اسلامی عراق بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای از حمله موشکی به بندر نفتی حیفا در فلسطین اشغالی خبر داد.

به گزارش مشرق، مقاومت اسلامی عراق بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از مردم غزه و در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی بندر نفتی حیفا در فلسطین اشغالی را هدف قرار داده است.

طبق اعلام مقاومت اسلامی عراق، حیفا با یک فروند موشک پیشرفته «الأرقب» مورد حمله قرار گرفته است.

در این بیانیه مقاومت اسلامی عراق آمده است: رزمندگان ما، بندر حیفا در اراضی اشغالی فلسطین را با موشک کروز پیشرفته ارقب هدف قرار دادند.

این بیانیه آورده است: این عملیات در ادامه مقاومت در برابر اشغالگران و یاری مردم غزه و پاسخ به جنایاتی انجام شده که رژیم غاصب علیه زنان و کودکان و سالخوردگان فلسطینی مرتکب می‌شود.

مقاومت اسلامی عراق بر ادامه عملیات خود برای درهم کوبیدن مواضع دشمنان تاکید کرده است.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • ویدئوی مقاومت عراق از حمله به حیفا
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر حیفا
  • تصاویری از حمله مقاومت عراق به «هدف حیاتی» رژیم اسرائیل
  • فیلم| لحظه حمله موشکی مقاومت عراق به بئر السبع و تل آویو برای نخستین بار
  • حمله بی‌سابقه با موشک کروز از خاک عراق به تل‌آویـو
  • برای اولین بار؛ حمله به تل‌آویو از خاک عراق + فیلم
  • مقاومت عراق از حمله به اهدافی در فلسطین اشغالی خبر داد
  • لحظه حمله موشکی مقاومت عراق به بئر السبع و تل آویو برای نخستین بار |‌ ویدئو
  • حمله بی‌سابقه از خاک عراق به تل‌آویو
  • مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد