Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@17:10:11 GMT

رانندگی هجومی بازی با مرگ یا تخلیه هیجانات درونی

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۲۲۷۰۴

رانندگی هجومی بازی با مرگ یا تخلیه هیجانات درونی

شماری از شهروندان زنجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: متاسفانه برخی رانندگان به هنگام رانندگی به محیط پیرامون خود بسیار بی تفاوت هستند و آنچنان با عجله و شتاب طی مسیر می‌کنند که با این کار غیرمعقول نه فقط حقوق افراد غیر را نادیده می گیرند بلکه رعب و وحشت جدی در دل دیگران ایجاد می کنند.

این افراد، تصریح کرد: حقوق شهروندی تمامی افراد باید در همه حال محترم شمرده شود و کسی حق ندارد آن را نادیده بگیرد و از ماموران راهنمایی و رانندگی نیز انتظار می رود در این خصوص نیز کوتاه نیامده و رانندگان هجومی را با توسل به قانون، وادار به رعایت قوانین و مقررات رانندگی کنند که به نظر اصلاح این فرهنگ غلط که هنوز نهادینه نشده است، کار سختی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یک شهروند زنجانی گفت: این روزها رانندگی تهاجمی و خشن در خیابان ها و معابر زنجان بیشتر و بدتر شده است و برخی رانندگان با رفتارهای بسیار پرخطر رانندگی به سادگی هرچه تمام جان و روان دیگران را به بازی می گیرند.

حمیدرضا محمودی، افزود: نمی دانم چه احساسی برخی رانندگان را به سمت رانندگی هجومی می کشاند اما این کار هرچه که هست بسیار ناشایست و آزاردهنده است و امید می رود ماموران راهنمایی و رانندگی جلوی این ارابه های مرگ را گرفته و رانندگان خاطی را بدون هیچ اغماضی اعمال قانون و در صورت لزوم خودرو را توقیف و گواهینامه های آنان نیز ضبط کنند تا درس عبرتی برای سایر متخلفین باشد.

شهروند دیگری نیز گفت: رانندگی هجومی، عملی بس خطرناک و تهدید کننده است و در یکی از روزها از راننده ای که سن بالایی نیز داشت دلیل اینچنین رانندگی را سووال کردم که در جواب گفت اگر رانندگی تهاجمی نکنی در این صورت مسیر برای عبور باز نخواهد شد.

داوود رضایی افزود: برخی از رانندگان نیز از رانندگی هجومی خود بی اطلاع هستند و در پاسخ می گویند قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی را تا حد امکان رعایت کرده و حق و حقوق دیگران را نیز محترم می شمرند و این دیگران هستند که دست به چنین عملی می زنند و باید اعمال قانون شوند.

 یک فرد سالمند نیز گفت: نمی دانم رانندگان را چه شده است که با چنین وضعیتی رانندگی می کنند و معلوم است که اگر جرات داشته باشی و به آنها اعتراضی نیز بکنی به حتم با برخورد قهری و خشن آنچنانی آنان مواجه خواهی شد پس چه بهتر که معترض نشوی.

یک عابر پیاده نیز که قصد عبور از عرض خیابان را داشت، گفت: این روزها عبور از عرض خیابان های سطح شهر با وجود این رانندگان عصبی و رانندگی های هجومی و خشن، بسیار سخت است و کوچکترین غفلت و بی توجهی می تواند حادثه ناخوشایندی را در پی داشته باشد و اگر اعتراضی هم بکنی ممکن است کار به زد و خورد هم کشیده شود و نیاز است که راهنمایی و رانندگی مطابق با قانون با این دسته از رانندگان خاطی و تهاجمی برخورد کند.    

رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهور زنجان فرماندهی انتظامی استان زنجان در این خصوص گفت: رانندگی به صورت تهاجمی و حرکت با سرعت غیرمجاز در سطح خیابان‌های درون شهری این استان حادثه آفرین شده و میزان تلفات جانی، جرحی و خسارتی را افزایش داده است.

سرهنگ محمدحسن خلجی، افزود: متاسفانه برخی رانندگان به ویژه جوانترها بدون توجه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، بی محابا با سرعت غیرمجاز و به صورت تهاجمی و خشن گونه  رانندگی می کنند که این نیز خالی از تهدید و خطر برای خود و دیگران نیست.

وی، اظهار داشت: با رانندگی تهاجمی و خشن به طور قطع و یقین جان راننده خاطی و دیگران در معرض تهدید و خطر قرار می گیرد و از طرفی نیز امنیت روانی دیگر رانندگان و عابرین به هم می ریزد.

خلجی با تاکید براینکه پلیس راهور زنجان تلاش وافر دارد تا این فرهنگ غلط رانندگی در سطح جامعه نهادینه نشود به همین دلیل نیز در صورت مشاهده با چنین رانندگانی برخورد قانونی می‌کند از چنین رانندگانی خواست مطابق با قانون و مقررات رانندگی کرده و از هرگونه رفتارهای پر خطر و تهدید کننده پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه خیابان ها و معابر شهری، مختص رانندگان نیست و عابرین نیز بی هیچ دغدغه و نگرانی حق استفاده از آن را دارند، افزود: در کنار خطرات ناشی از رانندگی هجومی و خشن، می توان به عدم رعایت حق تقدم عبور، نزدن راهنما و تغییر مسیر ناگهانی، مکالمه با تلفن همراه، حرکات نمایشی و زیگزاگ، آغوش گرفتن کودک در حین رانندگی، عدم توجه به نقطه مقابل، عبور از چراغ قرمز و عجله و شتاب از سوی برخی رانندگان نیز اشاره کرد که می تواند عواقب تلخ و ناگواری را در پی داشته باشد.

جامعه شناس و مدرس دانشگاه زنجان نیز گفت: انجام رفتارهای پرخطر که در حوزه آسیب های اجتماعی است می تواند علل و عوامل گوناگونی داشته باشد که در وحله نخست باید بررسی شود که چند درصد از افراد جامعه، رفتارهای پرخطر در حین رانندگی همراه با خشونت علنی دارند.

دکتر یوسف بیانلو با بیان اینکه علل "اجتماعی"، " فردی و روانشناختی" و "فرهنگی" ازجمله عوامل مختلف دخیل در انجام رفتارهای پر خطر از سوی افراد هستند،  افزود: بیشتر علل فردی و روانشناختی (اختلالات رفتاری و روانی فرد) در کلانشهرها، باعث می شود فرد یا افرادی دست به اعمال و رفتارهای پرخطر بزنند.

وی، اظهار داشت: برخی افراد نیز چون تعادل و کنترل رفتاری و یا تشخیص رفتار صحیح را ندارند با دست زدن به رفتارهای پرخطر، جان خود و دیگران را با تهدید و خطر مواجه می سازند که در این صورت این فرد یا در حالت عادی نیست یا اینکه دچار یکسری فشارهای روانی است.

بیانلو ادامه داد: افراد را باید به شکل صحیح آموزش داد تا بدانند که خیابان های شهر برای رانندگی سالم است و نباید با پیست اتومبیلرانی اشتباه گرفته شود که خانواده و سیستم آموزشی در این خصوص نقش آفرین هستند و اگر شیوه نادرست باشد در این صورت افراد نمی توانند رفتار صحیح را تشخیص بدهند.

این جامعه شناس، تخلیه هیجانات و احساسات درونی از سوی افراد نباید خود را به شکل رفتارهای غلط نشان دهد، گفت: برخی افراد به اینکه تخلیه هیجانات به چه قیمتی است فکر نمی کنند و به نوعی با این رفتارهای پرخطر و نادرست در صدد جلب توجه دیگران بر می آیند و متاسفانه خلاهای رفتاری و هیجانات درونی خود را به جای تخلیه در فضای مناسب در چنین جاهایی خالی می کنند.

وی تصریح کرد: مادامیکه فرهنگ صحیح استفاده از وسایط نقلیه در سطح جامعه نهادینه نشود و خانواده ها و رانندگان به خطرات رانندگی هجومی همچنان بی تفاوت و بی توجه باشند به حتم میزان آسیب ها نیز روند صعودی به خود خواهد گرفت.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تخلیه هیجانات باید به صورت سالم باشد و نباید به بهای از دست دادن جان افراد تمام شود، افزود: از منظر روان شناختی، متاسفانه برخی نوجوانان و جوانان در دوران شکل گیری شخصیت و تخلیه هیجانات خود، هنجارشکنی و زیرپا گذاشتن قوانین و مقررات را یک نوع کلاس و پرستیژ اجتماعی می دانند و سعی می کنند با برخی رفتارهای ناهنجار، جایگاه خود را در بین هم سن و سالان، ارتقا دهند و مورد تمسخر و تحقیر قرار نگیرند.

برچسب‌ها پلیس راهور ناجا خودرو خط حادثه انتظامی زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پلیس راهور ناجا خودرو خط حادثه پلیس راهور ناجا خودرو خط حادثه انتظامی زنجان راهنمایی و رانندگی رفتارهای پرخطر برخی رانندگان تخلیه هیجانات خیابان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۲۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی کوشا ظهر پنج شنبه به همراه فرماندار سنندج و مدیرکل بهزیستی استان با حضور در منزل کیوان جعفری ضمن دیدار با این حافظ توانخواه سنندجی به گفت‌وگوی صمیمی با وی پرداخت.

در این دیدار استاندار کردستان معرفی حافظان قرآن به عنوان الگو در ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی را اثرگذار دانست و اظهار کرد: اگر در جامعه به قرآن توجه جدی شود، شاهد کمترین مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی خواهیم بود.

زارعی کوشا به نقش آموزه‌های قرآنی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گریزی زد و گفت: از آن جایی که قرآن در جامعه نقش بازدارندگی ایفا می‌کند با روی آوردن به کلام الهی می‌توان تمام مشکلات جامعه را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه فضای قرآنی نباید از جامعه جدا و دور شود، افزود: اگر روحیه فهم آیات قرآن در زندگی انسان ورود پیدا کند و گسترش یابد بسیاری از معضلات خود به خود کاهش می‌یابد.

استاندار کردستان در پایان این دیدار ضمن تشویق و ترغیب این جوان توانمند در زمینه قرآنی، به کیوان جعفری قول مساعد داد از هیچ حمایت و کوششی جهت هموار کردن مسیر زندگی برای توسعه قرآنی این حافظ توانخواه، از لحاظ مادی و معنوی کوتاهی نخواهد کرد.

گفتنی است؛ کیوان جعفری، ۳۲ ساله ساکن سنندج معلول ذهنی و حرکتی و حافظ قرآن این روزها به واسطه امتیاز منحصربه‌فردی که دارد مورد توجه جامعه قرآنی، استاندار کردستان و دیگر مسئولین قرار گرفت.

کیوان که دنیا را از پس آیات نورانی قرآن می‌بیند با زبان بی‌زبانی ما را به حرکت در مسیر قرآن تشویق کرده و یادآور می‌شود برای اشاعه فرهنگ قرآن در جامعه هیچ عذر و بهانه‌ای قابل قبول نیست و باید با قدرت و انگیزه پیش رفت.

کد خبر 6088553

دیگر خبرها

  • دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
  • رفتارهای متناقض در زمینه عرضه زمین و پرداخت وام ساخت مسکن، مردم را سردرگم کرده است
  • اتوبوس‌هایی که به فرمان خانم‌ها حرکت می‌کنند
  • چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
  • خواهرکشی ناموسی در مشهد | قتل زن ۲۳ ساله به دست برادر ۱۷ ساله
  • واکنش متفاوت دستیار رئیسی به رفتارهای تند پلیسی با بی‌حجابی | فیلم
  • عصبانیت ستاره یونایتد: دست از آزارم بردارید
  • دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی
  • روشی جالب برای به دام انداختن رانندگان خاطی + فیلم
  • معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است