Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:38:18 GMT

خطر ابتلا به سرطان بیخ گوشتان است 

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۲۳۲۵۹

خطر ابتلا به سرطان بیخ گوشتان است 

ایسنا/خراسان جنوبی یک متخصص اورولوژی-فلوشیپیکی گفت: یکی از بیماری‌های مهم در نظام پزشکی کشورها، سرطان‌ها هستند که از علل مرگ و میر در جوانان و آسیب به کشورهاست و سرطان‌ها جزء بیماری‌های غیر واگیر محسوب می‌شوند؛ سرطان‌ها رشدهای ناهنجار و غیر قابل کنترل در بدن ما هستند.

محمد نجفی سمنانی، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سرطان دستگاه‌های ادراری گفت: در دستگاه اداری شایع ترین تومور، تومور سرطان مثانه است که به صورت توده در مثانه شروع به رشد می‌کند، ابتدا مثانه را درگیر و سپس به ارگان‌های مجاور لگن حمله می‌کند، پس از آن سلول‌های سرطانی وارد ریه، مغز،  استخوان می‌شوند و این اعضا را نیز به نابودی می‌کشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: علائم هشدار دهنده بدن بسیار حائز اهمیت هستند، چرا که اگر به هنگام و سریع تشخیص بیماری صادر شود، درمان آن موفقیت آمیزتر است،  اما در صورت عدم توجه به این علائم روند پیشرفت بیماری را بیشتر و روند درمان را با کندی مواجه می‌کند .

فوق تخصص جراحی درون بین کلیه ادامه داد: هنگامی که سرطان مثانه تهاجم خود را از طریق خون به ریه رسانید مراحل درمانی بسیار دشوار می‌شود، در صورتی که بیمار با بروز اولین نشانه‌ها اقدام برای درمان کند، می‌تواند علاوه بر آگاهی و آموزش میزان بهبودی خود را افزایش دهد.

این متخصص اورولوژی بیان کرد: افرادی که در اعضای خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان مثانه را داشتند، دو برابر افراد جامعه در خطرند و باید مسائل مراقبتی را بیشتر رعایت کنند؛ چاقی و اضافه وزن به عنوان ریز فاکتور بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها از جمله سرطان مثانه است؛ همچنین وجود سنگ نیر در مثانه می‌تواند در این امر موثر باشد.

وی افزود: استفاده از دخانیات، سیگار و در معرض مواد شیمیائی، پتروشیمی، نفت و گاز و بنزین بودن یکی از علل ابتلا به سرطان مثانه هستند که به این افراد توصیه می‌کنیم هر ساله آزمایش ادرار داده چراکه بعد گذشت ۱۵ یا ۲۰ سال از کار در مشاغل شیمیایی دچار سرطان مثانه می‌شوند.

التهاب پروستات باعث سرطان نمی‌شود

نجفی سمنانی اظهار کرد: شایع ترین علت مراجعه مردان به درمانگاه التهاب پروستات است که معمولا به صورت علائم ادراری خود را نشان می‌دهد؛ درد مبهم لگن و مثانه و علائمی چون انسداد، تکرر بیش از حد، افزایش استفاده از سرویس بهداشتی از علائم التهاب پروستات است که با درمان رو به بهبودی می‌روند.

وی ادامه داد: التهاب پروستات معمولا در افراد ۲۵ تا ۴۰ سال دیده بیشتر دیده می‌شود و این التهاب ارتباطی با سرطان و عفونت ندارد، بلکه یک نوع دردی است که نیاز به درمان دارد.

این متخصص اورولوژی بیان کرد: التهاب پروستات که در بین جوانان شایع است در هیچ آزمایشی مثبت نمی‌شود و آزمایش‌ها نرمال است، اما فرد درد را احساس می‌کند که با درمان‌های پزشکی به راحتی درمان می‌شود و التهاب را به عنوان یک بیماری خوش خیم تلقی می‌کنیم.

نجفی سمنانی افزود: در آمریکا و اروپا اولین سرطان شایع در مردان سرطان پروستات است، اما برعکس در کشورهایی چون ژاپن کاملاً متفاوت است؛ به گونه‌ای که اگر یک ژاپنی به کشورهای اروپایی مهاجرت کند، نسل دومش ممکن است دچار عفونت شوند چرا که نوع تغذیه و محیط آب و هوایی می‌تواند باعث شدت گرفتن سرطان پروستات شود.

وی ادامه داد: سنگ در مثانه و عفونت‌های مزمن ممکن است پیش زمینه ایجاد سرطان پروستات باشد؛ سرطان‌های کلیه ارتباط مستقیمی با سیگار دارند؛ دخانیات برای نظام سلامت و خانواده‌ها هزینه‌های هنگفت و جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

این متخصص اورولوژی گفت: عفونت‌های ادراری و سنگ دستگاه ادراری، باعث خون در ادرار نیز می‌شود، ارثی بودن سرطان‌های کلیه نیز نقش مهمی در این امر دارد. 

نجفی سمنانی ادامه داد: ویتامین D از سرطان کلیه جلوگیری می‌کند و سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود؛ نشانه سرطان کلیه وجود خون در ادرار است، وجود خون در ادرار در تمام موارد پزشکی بسیار پر اهمیت است، خصوصاً بعد از سن ۴۰ سالگی و در سنین ۵۰ سالگی به بالا وقتی فرد ادرار خونی یا قهوه‌ای یا خون تیره مشاهده می‌کند.

وی یادآور شد: نشانه خون در ادرار اگر بدون درد باشد چه یک بار و چه برای تعداد متعددی اولین و شدیدترین علت سرطان مثانه است، اما می تواند نشانه هایی از سرطان کلیه نیز باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سرطان سرطان پروستات كليه متخصص اورولوژی التهاب پروستات خون در ادرار سرطان مثانه سرطان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۳۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان

 به گزارش  تابناک به نقل از گاردین، اولین واکسن سفارشی مبتنی بر فناوری «ام‌آر‌ان‌ای» برای بیماران مبتلا به ملانوما، کشنده‌ترین سرطان پوست، در بریتانیا آزمایش شد.
 

 دکتر هدر شاو، محقق ملی هماهنگ‌کننده این کارآزمایی، گفت که این تزریق‌ها پتانسیل درمان افراد مبتلا به ملانوم را دارند و در سرطان‌های دیگر از جمله ریه، مثانه و کلیه آزمایش می‌شوند.

این واکسن یک نئوآنتی ژن درمانی فردی است. این برای تحریک سیستم ایمنی طراحی شده است تا بتواند با نوع خاصی از سرطان و تومور بیمار مقابله کند.

شاو گفت: «این یک درمان کاملاً فردی است و از برخی جهات بسیار هوشمندانه‌تر از یک واکسن است». واکسن «سفارشی» به این معنا است که آن را برای بیماری که آن را می‌زند طراحی می‌کنند و ممکن است برای بیمار بعدی مؤثر نباشد. ساختار واکسن با ژنتیک مخصوص تومور آن بیمار هماهنگ است و به سیستم ایمنی او آموزش می‌دهد تا پادتن‌هایی را برای حمله به آنتی‌ژن‌ها یا پادگن‌های سلول‌های سرطانی بسازد. برای طراحی این درمان سفارشی، نمونه تومور بیمار برداشته می‌شود و دی‌ان‌ای آن را توالی‌یابی می‌کنند که هوش مصنوعی نیز در این فرآیند نقش دارد.

داده‌های فاز ۲ نشان داد که احتمال مرگ یا بازگشت سرطان بعد از سه سال در افراد مبتلا به ملانوم‌های پرخطر که همراه با ایمونوتراپی کیترودا تزریق شده بودند در مقایسه با افرادی که فقط کیترودا دریافت کردند، تقریباً نصف (۴۹%) بود.

نحوه استفاده این واکسن برای بیماران به این صورت است که ۱ میلی گرم از واکسن MRNA را هر سه هفته برای حداکثر ۹ دوز و ۲۰۰ میلی گرم کیترودا هر سه هفته (حداکثر ۱۸ دوز) برای حدود یک سال دریافت می‌کنند.

تاریخچه تولید واکسن «ام‌آر‌ان‌ای»
تولید «ام‌آر‌ان‌ای» و تزریق آن در بدن بیش از سی سال قدمت دارد. ساخت واکسن معمولا ده تا پانزده سال طول می‌کشد، اما با همه‌گیری کرونا، فرآیند تولید واکسن شتاب گرفت و به لطف پژوهش‌هایی که پیشتر بر روی سرطان انجام شده بود، یک سال بیشتر طول نکشید. همین، پژوهشگران را تشویق کرد تا امیدوارانه به تولید این واکسن‌ها برای درمان و پیشگیری از دیگر بیماری‌ها از جمله سرطان ادامه دهند.

دو نوع واکسن پیشگیری از سرطان وجود دارد که توسط سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا تأیید شده‌اند؛ واکسن «اچ‌پی‌وی» که از فرد در برابر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) محافظت می‌کند. اگر این ویروس برای مدت طولانی در بدن بماند، می‌تواند باعث ایجاد برخی از انواع سرطان شود.

واکسن دیگر «هپاتیت بی» است که از فرد در برابر این ویروس که می‌تواند باعث سرطان کبد شود محافظت می‌کند.

واکسن‌هایی که سرطان را درمان می‌کنند از روشی درمانی به نام ایمونوتراپی بهره می‌برند که کارشان تقویت و آموزش سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان است. پزشکان به افرادی که سرطان دارند واکسن درمانی می‌دهند تا هر سلول سرطانی را که پس از پایان درمان در بدن باقی مانده است از بین ببرند و یا از رشد یا گسترش تومور جلوگیری کنند.

دیگر خبرها

  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند