Web Analytics Made Easy - Statcounter

سوزوکی گراندویتارا محصولی بود که یک سبک جدید را در زمانی درست ارائه کرد.... - اخبار بازار -

بررسی مزایا و معایب سوزوکی گراندویتارا در بازار خودرو

سوزوکی گراندویتارا محصولی بود که یک سبک جدید را در زمانی درست ارائه کرد. خلاقیت و جذابیت داشت، ولی خیلی زود مانند اغلب تولیدات خودروسازان درگیر کلیشه و تکرار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روبرو شدن با پدیده‌ای موسوم به فروخته شدن هرچه تولید می‌شود، گراندویتارا را نیز از اوج گرفتن باز داشت. نبض این خودرو تنها دو بار بعد از ورود بازار زد. بار اول تغییر پیشرانه و بار دوم فیس‌لیفت بود.

مشتری 10 سال پیش گراندویتارا با مشتری امروز آن متفاوت است. شاید تا پیش از یکی دو سال پیش گراندویتارا خودروی موفقی در بازار بود ولی این روزها خریدش بسیار هزینه‌بر است. علاوه‌براین با نگاهی به لیست قیمت خودرو، می‌بینیم که نسخه صفر کیلومتر آن در حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان قیمت دارد، به همین خاطر طالبان گراندویتارا برای  خرید خودرو  بیشتر به سراغ نسخه‌های کارکرده می‌روند.

طراحی سوزوکی گراندویتارا

اگر  اخبارخودرو  را دنبال کنید، حتما می‌دانید که در ابتدا و در سال 1385 این خودرو به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه شد و سبک جدیدی از زبان بصری را باب کرد. گراندویتارا به طرزی متعصبانه نسبت به اصول سنتی طراحی یک خودرو رفتار می‌کرد. طراحی این خودرو بی‌نقص تلقی می‌شد. اگرچه این شاسی‌بلند با ابعادی نه‌چندان بزرگ تولید شده بود، ولی خطوط روی چراغ‌های جلو و عقب و هم‌چنین فرم خاص جلوپنجره‌اش آن را به معنی واقعی کلمه با ابهت کرده بود. گراندویتارا الگوی شاخصی برای خودروهای شیک و منطقی به حساب می‌آمد، به طوری که این نظم مثال‌زدنی داخل کابین آن نیز حس می‌شد.

گراندویتاراهای اولیه تا سال 1395 تقریبا با همان فرم قبلی تولید می‌شدند. تا اینکه ایران خودرو در این سال تصمیم به ارائه یک فیس‌لیفت جدید از آن گرفت. در واقع ایراد بزرگ گراندویتارا همین فیس‌لیفت است. خودرویی که بعد از حدود 10 سال قصد حضور با یک چهره جدید را داشته باشد به طور قطع می‌بایست تغییراتی انقلابی را در خود اعمال کند. اما برای گراندویتارای جدید این‌گونه نشد. آنچه در این خودرو می‌بینیم یک تغییر بسیار ساده در جلوپنجره، LED چراغ‌ جلو و نهایتا فرم رینگ‌هاست. این تغییرات مشتری پرتوقع داخلی را که در روبروی خود ترافیک خودروهای پرزرق و برق چینی و کره‌ای را می‌دید، راضی نمی‌کرد. به عبارت دیگر سوزوکی گراندویتارا حضور خود را قدرتمند آغاز کرد، ولی نتوانست در ادامه این برتری را حفظ کند و به کلی از قافله هم‌قطاران خود عقب ماند.

عملکرد فنی سوزوکی گراندویتارا

اولین نسخه‌های گراندویتارا که به ایران آمد با پیشرانه 2 لیتری و جعبه‌دنده دستی فروخته می‌شد. در مدت کوتاهی نسخه اتوماتیک آن نیز به لیست فروش اضافه شد. اما قوای محرکه معمولی آن جوابگوی وزن بالای این خودرو و البته سبک خاص رانندگی ایرانی‌ها نبود. با اوج‌گیری انتقادات از گراندویتارا، ایران خودرو مجبور شد در سال 1389 نسخه بهینه‌شده آن با پیشرانه 2.4 لیتری را عرضه کند. همین افزایش 400 سی‌سی حجم پیشرانه، قدرت آن را تا حدود 30 اسب‌بخار افزایش داد.

دیالوگ بین پیشرانه جدید و جعبه‌دنده قدیمی گراندویتارا، چندان هیجان‌انگیز نیست. وزن بالا هم‌چنان راننده‌هایی که کمی اهل ماجراجویی هستند را آزار می‌دهد. البته باک بزرگ و رینگ‌های عریض 17 اینچی گراندویتارا کمی اعتماد به نفس برای رانندگی نیمه آفرود با این خودرو را افزایش می‌دهد. این ژاپنی فنربندی قابل اطمینانی دارد ولی همین پایداری‌شان کمی سواری خشک‌ را به ارمغان می‌آورد. ترمزهای گراندویتارا حقیقتاً معرکه هستند و تنها بخشی به شمار می‌روند که از پس وزن آن برمی‌آیند.

شاید جعبه‌دنده این خودرو جوابگوی شتاب‌گیری خاص نباشد ولی حیرت‌انگیز است که روی این خودروی ساده دو حالت گیربکس سبک و سنگین تعبیه شده است. یکی از چالش‌های رانندگان با گراندویتارا در سرعت‌های بالا، هم‌چنان نرم بودن فرمانش است که کمی کنترل کردنش را سخت می‌کند.

تکنولوژی و ایمنی سوزوکی گراندویتارا

ایران‌خودرو شاید در زمینه عرضه محصولات به‌روز و جدید با چالش‌هایی روبرو شده باشد، ولی دست‌کم از نظر استراتژی تغییر و تحول روی محصولات تکراری ایده‌های جالبی دارد. به عبارت دیگر وقتی شرکت می‌بیند که بنا به دلایلی نمی‌تواند محصول جدیدی را روانه بازار کند، برای کسب رضایت مشتری و یا بهتر بگوییم حفظ مشتریان موجود سعی می‌کند کیفیت و کمیت آپشن‌های موجود را افزایش دهد. این داستان برای گراندویتارای کهنه‌کار کاملاً صدق می‌کند. نسخه جدید این خودرو بعد از فیس‌لیفت با مجموعه‌ای جدید از تجهیزات و امکانات تولید شد که کلیشه‌ای شدن آن را تا حدودی قابل قبول می‌کرد. کروز کنترل در این خودرو به صورت استاندارد نصب می‌شود، صندلی‌های گراندویتارا چرمی و فرمان آن با دکمه‌های کنترلی هستند.

از نظر ایمنی هم حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ در این خودرو 6 ایربگ تعبیه شده، از سوی دیگر در این ژاپنی کمربندی ایمنی پیش‌کشنده موجود است. این گزینه شاید آپشن خاصی نباشد ولی در این سوزوکی قفل مرکز لمسی روی دستگیره در هم دیده می‌شود. البته برای تحریک مشتریان روی سیستم صوتی آن هم مایه بیشتری گذاشته است. علاوه‌بر موارد فوق، گراندویتارا از دو آپشن مدرن امروزی هم بهره می‌‌برد: ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای.

وضعیت بازار سوزوکی گراندویتارا

تردیدی نیست که حتی خودروسازان موفق خصوصی که اقدام به عرضه محصولات چینی می‌کنند نیز یارای رقابت با خودروسازان داخلی را ندارند. چه برسد به واردکننده‌ها که کوچک‌ترین سهم را در بازار خودرو دارند. بر همین اساس تجربه نشان می‌دهد تقریبا هر محصولی که خودروساز بزرگ تولید می‌کنند، راهی جز فروش بالا ندارند. سوزوکی گراندویتارا هم یکی از همین خودروهایی بود که در بهترین زمان ممکن به بهترین روش ممکن راهی بازار شد.

اولین نسخه‌های سوزوکی که مربوط به مدل 2006 می‌شوند زمانی وارد کشور شدند که تنها شاسی‌بلندهای عرضه شده در آن سال، سانگ‌یانگ موسو، نیسان رونیز، تویوتا پرادو، تویوتا لندکروز (سری 100) ، مرسدس بنز ML، ب‌ام‌و X3 و میتسوبیشی پاجرو بودند. طبیعی است که گراندویتارا هرگز در بازه قیمتی هیچ‌یک از این خودروها قرار نمی‌گیرد. البته همین ضعف برایش تبدیل به بزرگ‌ترین مزیت شد. چراکه شاسی‌بلندسواری با قیمت نه‌چندان بالا را نیز ممکن کرد. ایران‌خودرو که آن روزها روابط خوبی با سوزوکی ژاپن داشت هیچ کمبودی در زمینه قطعات و خدمات پس از فروش این خودرو احساس نمی‌کرد. این خودرو طی بیش از 10 سال حضور موفق در بازار ایران نیاز چندانی به شرایط فروش متنوع نداشت. یا فروش نقدی و یا پیش‌فروش با زمان انتظار پایین. اما به مرور تحریم‌ها وارد مدار شدند و بازی ژاپنی‌ها آغاز شد. بازار خودرو به تلاطم کشیده شده و گراندویتارا دیگر یک شاسی‌بلند اقتصادی به حساب نیامد.

"این مطلب تبلیغاتی است"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سوزوکی گراندویتارا ایران خودرو بازار خودرو فیس لیفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۴۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جدید ساندرو کارکرده / با ۸۲۰ میلیون خودرو خارجی بخرید

قیمت انواع ساندرو در بازار امروز مشخص شد. 

به گزارش اقتصاد آنلاین، رنو ساندرو اتوماتیک مدل ۱۳۹۵ با کارکرد ۱۰۱ هزار کیلومتر ۸۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

همچنین ساندرو مدل ۱۳۹۷ با کارکرد ۷۴ هزار کیلومتر یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

شما در جدول زیر می‌توانید قیمت انواع ساندرو در بازار آزاد تهران را مشاهده کنید:

دیگر خبرها

  • برگزاری چهارمین همایش معاونان و رؤسای شورا‌های حل اختلاف شمالغرب کشور در تبریز
  • ضرورت افزایش مراکز معاینه فنی خودرو در شهرستان‌ها
  • مزایا و معایب استفاده از لوله مانیسمان و لوله اسپیرال به عنوان لوله گازی چیست ؟
  • قیمت خودرو امروز ۱۶ اردیبهشت +جدول
  • بررسی تاثیر حملات حماس، اسرائیل و اتفاقات اخیر منطقه بر بازار‌های مالی
  • کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان مشهدی شد
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران
  • قیمت جدید ساندرو کارکرده / با ۸۲۰ میلیون خودرو خارجی بخرید