Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- هنری زیباست با اشتغال‌زایی بالا؛ صنعتی ارزان اما سودآور که ملایر را به قطب تولید "مروار بافی" تبدیل کرده و حالا در انتظار ثبت ملی برای رونق بیشتر است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، پیوند ترکه‌های نازک بید سرخ با هنر دست و چرخش انگشت بافندگان، زیبایی را به تماشا می‌گذارد؛ چشمانت خیره می‌شود و بی اختیار می‌ایستی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تار و پود بید با تار و پود زندگی مردم اینجا گره خورده است؛ کار هر روزی‌شان است و سال‌هاست با بافت مُروار نان می‌خورند. هنری زیبا به یادگار مانده از نیاکان که هم جنبه تزئینی دارد و هم کاربردی.

در گذشته برای حمل خوشه‌های زرین انگور استفاده می‌شد از تاکستان‌های ملایر یا نگهداری نان یا ابزار کشاورزی؛ حالا کاربردهای بیشتری دارد. انواع سبدهای تزئینی، ظروف مختلف برای نگهداری مواد غذایی و حتی میز تلویزیون همگی از چوب نازک مروار بافته می‌شود.

مروار را هر جایی می‌توان کشت کرد، اما برخی مناطق قابلیت بهتری دارد؛ گیلان از مراکز مهم تولید مروار و مروار بافی است، اما در استان تاریخی همدان هم مرواربافی قدمتی دیرینه دارد.

قدمتی به عمر سده‌ها و شاید هم هزاره‌ها. از هر زمان که بساط زندگی در گوشه گوشه سرزمین « مِل آیر» برپا شده و تاکستان‌های زرخیز انگور سر برآورده‌اند؛ مرواربافی به عنوان هنری کاربردی در ملایر رواج داشته است.

صنعتی زیبا و ظریف با اشتغال‌زایی بالا که در چند سال گذشته رونق خوبی در شهرستان ملایر یافته و با اینکه مواد اولیه آن ارزان است؛ سود خوبی را نصیب تولید کنندگان می‌کند.

ملایر نامزد ملی هنر مروار بافی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر هم به تسنیم می‌گوید: 20 رشته صنایع دستی در شهرستان ملایر وجود دارد که پس از منبت، مروار بافی بیشترین سهم اشتغال‌زایی را به خود اختصاص داده است.

ابراهیم جلیلی می‌افزاید: نزدیک به 2 هزار هنرمند در 20 کارگاه بزرگ و 150 کارگاه کوچک خانگی مشغول به بافت مروار هستند.

وی بیان می‌کند: نزدیک به 200 هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان ملایر به کشت چوب مروار اختصاص دارد و محصولات تولید شده به عراق، ارمنستان، ترکیه و آذربایجان صادر می شود.

جلیلی مطرح می‌کند: مهمترین مراکز مروار بافی در شهرستان ملایر، روستای مِی آباد یا رضوانکده، داویجان، حرم آباد، گوراب و توچغاز است.

وی اعلام می‌کند: شهرستان ملایر در صنعت مرواربافی مقام اول کشور را دارد و روستای «داویجان» قطب تولید این محصول به شمار می‌رود.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر از تلاش برای ثبت هنر زیبای مرواربافی به نام ملایر خبر داده و می‌گوید: پرونده ثبت این هنر پردرآمد به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده و بازرسان وزارتخانه از روستای داویجان که نامزد ثبت ملی است بازدید کرده‌اند.

جلیلی می‌افزاید: با ثبت ملی این هنر زیبا زمینه رونق بیشتر آن ایجاد شده و در کنار منبت با برند جهانی؛ فرصت خوبی را برای پیشرفت شهرستان فراهم می‌آورد.

توسعه صنایع دستی در گرو توجه کافی به "برندسازی" استلزوم ایجاد خلاقیت و نوآوری توسط بخش خصوصی برای حل مشکلات حوزه صنایع دستیمزایای ثبت جهانی صنایع دستی یک اثر چیست؟

به گزارش تسنیم صنایع دستی میراث ماندگار نیاکان است که ضمن معرفی فرهنگ و تمدن ایران زمین، زمینه اشتغال افراد جویای کار و راهیابی به بازارهای جهانی را فراهم می‌کند. میراث ماندگاری که برای شکوفایی نیاز به برنامه‌ریزی، آموزش مداوم، حمایت و فراهم ساختن فرصت‌های معرفی مانند برپایی نمایشگاه یا بازارچه‌های دائمی دارد.

انتهای پیام/744/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهرستان ملایر مروار بافی صنایع دستی ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۴۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، مریم جلالی ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده در نمایشگاه ایران اکسپو افزود: تولیدات صنایع‌دستی زنجیره‌هایی به‌هم پیوسته هستند که نباید صرفاً در حالت فرهنگی و ویترینی بمانند بلکه باید با برنامه‌ریزی های مدون و اقدامات جهادی هماهنگ، به ادبیات توسعه و کسب و کار نزدیک شود و در سطح ملی و بین‌المللی نقش آفرین باشد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی ادامه داد: سیستان و بلوچستان نیز عزم جدی را آغاز کرده و امیدواریم از طریق صنایع‌دستی، گردشگری، شیلات و لنج‌سازی و آبزیان و سایر ظرفیت‌ها و دارایی‌هایی که این استان دارد بتوانیم یک عنصر هویتی ویژه‌ای را به وجود آوریم.

به گفته جلالی، ما نیز در معاونت صنایع‌دستی وزارتخانه در تلاش هستیم تا زنجیره اقتصادی صنایع‌دستی و معیشت عزت آفرین را برای تک تک فعالان حوزه صنایع‌دستی در کشور و فعالان این حوزه در سیستان و بلوچستان را به وجود آوریم.
او تاکید کرد: یکی از اقداماتی که به دنبال انجام آن هستیم ایجاد بازار ثابت عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در تهران و اقصی نقاط کشور است که پیگیر تحقق آن هستیم و در حال حاضر نیز وجود دارد اما نیازمند تقویت و گسترش است.
وی ادامه داد: ضرورت دارد تا محصولاتی که در اقلیم خاص خودش تولید می‌شود زیست بوم آنها نیز کامل و در سایر نقاط عرضه شود.

کد خبر 6096949

دیگر خبرها

  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • پیشرفت کاری ۳۵ درصد مسکن ملی شهرستان ملایر
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • برگزاری طرح «هر روستا یک خانه قرآن» در ملایر
  • سفال کلپورگان هنری زیبا از بانوان سیستان وبلوچستان
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند