Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@20:52:28 GMT

کشف ژن کووید در 60 درصد مردم جنوب آسیا

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۲۶۴۵۱

کشف ژن کووید در 60 درصد مردم جنوب آسیا

مطالعات دانشمندان آکسفورد انگلیس نشان میدهد که 60 درصد از مردم جنوب آسیا دارای ژن کووید هستند که عاملی بر افزایش مرگ و میر دراین قاره است.

به گزارش ایران آنلاین به نقل از ساینس، این ژن می تواند شانس مرگ افراد را بر اثر نارسایی تنفسی با کووید دوبرابر کرده و احتمال مرگ را افزایش دهد.
این ژن که با نام علمی LZTFL1 شناخته شده به ویروس اجازه می دهد که در ریه ها راحت تر تکثیر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ژن برای مقایسه تنها 15 درصد از مردم اروپا و دو درصد از سیاه پوستان آفریقایی را تحت تاثیر خود قرار داده است.
دانشمندان می گویند که این ویژگی ژنتیکی ممکن است تا حدودی توضیح دهد که چرا مردم آسیای جنوبی در بریتانیا به طور نامتناسبی تحت تأثیر کووید قرار گرفته اند.
اما آنها تاکید کردند که تنها ژن تنها دلیل نابرابری نیست و جدی بودن عوامل اجتماعی و اقتصادی را نیز در روند مرگ و میر ناشی از کرونا موثر است.
وجود ژن
داده‌های دفتر آمار ملی نشان می‌دهد که مردان بنگلادشی در طول موج دوم همه‌گیری در انگلیس، تقریباً پنج برابر بیشتر از همتایان سفیدپوست خود با این ویروس جان خود را از دست دادند.
مردان پاکستانی دومین گروه آسیب دیده (3.4 برابر احتمال مرگ میانشان بوده ) بودند، در حالی که مردان هندی چهارمین گروه قومی بدترین آسیب دیده بودند (1.95 برابر احتمال مرگ میانشان بوده ).
به عبارتی مرگ و میر ناشی از کووید در موج دوم در بریتانیایی های بنگلادشی تا پنج برابر بیشتر از بزرگسالان سفیدپوست در انگلیس بود.
این نشان داد که بریتانیایی‌های سیاه‌پوست آفریقایی، گروهی متمایز از افراد با پیش‌زمینه سیاه‌پوست کارائیب، در موج اول تا 11 سپتامبر 3.7 برابر بیشتر از سفیدپوستان احتمال مرگ داشتند. این میزان در موج دوم به 1.62 کاهش یافت که به عنوان شروع روز در نظر گرفته شد. برای مقایسه، خطر در میان بریتانیایی های بنگلادشی از سه به 4.96 رسید.
دانشمندانی که این موضوع را بررسی می‌کنند مکرراً ادعا کرده‌اند که تعدادی از عوامل پشت این ماجرا وجود دارد که می توان گفت  اقلیت‌های قومی که  به احتمال زیاد کارکنان کلیدی هستند در این نمودار وجود داشته باشند .
سایر موارد شامل زندگی در خانه های شلوغ ، جایی که احتمال انتقال آن بیشتر است، و همچنین داشتن شرایط زمینه ای که خطر ابتلا به بیماری جدی را افزایش می دهد نیز دخیل باشد.
تاثیر ژن
کارشناسان قبلاً دریافته بودند که یک امتداد DNA می تواند خطر مرگ را در بزرگسالان 65 سال به بالا دو برابر کند، اما از ژن دقیقی که باعث این اثر می شود آگاه نبودند.
پروفسور" جیم هیوز"، متخصص ژنتیک که این مطالعه را هدایت می کند، می گوید: «دلیل اینکه انجام این کار بسیار دشوار است، این است که سیگنال ژنتیکی شناسایی شده قبلی بر «ماده تاریک» ژنوم تأثیر می گذاشت.ما متوجه شدیم که افزایش خطر به دلیل تفاوت در ژن پروتئین نیست، بلکه به دلیل تفاوت در DNA است که یک سوئیچ برای روشن کردن یک ژن ایجاد می کند.
وی افزود: "تشخیص ژنی که تحت تاثیر این نوع اثر سوئیچ غیرمستقیم قرار می گیرد، بسیار سخت تر است."
این تیم از یک تکنیک جدید و بسیار دقیق برای تجزیه و تحلیل DNA افراد و مشخص کردن ژن دقیق پشت این اثر استفاده کردند.LZTFL1 با مسدود کردن پروتئینی که به ریه‌ها اجازه می‌دهد تا با ویروس مبارزه کنند، باعث بیماری شدیدتر می‌شود.ورود ویروس به سلول‌های ریه و تکثیر آن آسان‌تر می‌شود و باعث تحلیل رفتن وضعیت بیمارخواهد شد.
به گفته محققان، این واقعیت که این ژن به این شکل عمل می کند به این معنی است که تاثیری بر میزان محافظت واکسن ها از افراد در برابر کووید ندارد. دانشمندان نگران بودند که این ژن بر سیستم ایمنی افراد تأثیر بگذارد، که می‌توانست به این معنی باشد که تزریق به خوبی روی آنها کار نمی‌کند.
عملکرد ژنتیک
پروفسور" جیمز دیویس"، یکی از پژوهشگران این مطالعه، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اگر این ژن به سیستم ایمنی بدن ضربه بزند، شما واقعاً نگران خواهید بود که افراد دارای این ژنوتیپ به واکسن پاسخ ندهند.روشی که این ژن بر روی ریه تأثیر می گذارد، مکانیسمی کاملاً متفاوت با نحوه عملکرد واکسن در برابر ویروس است.
این تأثیر در بیولوژی ریه ها است، به این معنی که افراد دارای نسخه خطر بالاتر ژن باید به طور کامل به واکسیناسیون پاسخ دهند.
وی افزود: «کد DNA با خطر بالاتر در برخی از جوامع قومی سیاه‌پوست و اقلیت‌ها بیشتر دیده می‌شود، اما در برخی دیگر نه.عوامل اجتماعی-اقتصادی نیز احتمالاً در توضیح اینکه چرا برخی جوامع به شدت تحت تأثیر همه گیری کووید قرار گرفته اند، مهم هستند.
اگرچه ما نمی‌توانیم ژنتیک خود را تغییر دهیم، اما نتایج ما نشان می‌دهد که افرادی که ژن خطر بالاتری دارند احتمالاً از واکسیناسیون سود می‌برند.از آنجایی که سیگنال ژنتیکی به جای سیستم ایمنی، ریه را تحت تاثیر قرار می دهد، به این معنی است که افزایش خطر باید توسط واکسن از بین برود.
دکتر "علی راغب"، متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه کمبریج، گفت :که کشف این ژن به درک این موضوع کمک کرده است که چرا میزان مرگ و میر در جوامع جنوب آسیا بسیار بالا بوده است عوامل دیگر از جمله محرومیت نیز در این روند موثر است. بنا بر این با وجود چنین ژنی مردم آسیای جنوبی و بنگلادشی ها وضعیت بدتری مقابل ویروس کرونا دارند زیرا این ژن خطر مرگ را پس از آلوده شدن به ویروس افزایش می دهد. این موضوع می تواند اهمیت مصرف دوزهای تقویت کننده واکسن را برای محافظت بیشتر از این گروه خاص نشان دهد.

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: احتمال مرگ مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۶۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ایام هفته سلامت غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم برای گروه‌های سنی هدف در پایگاه‌های سلامت و مراکز و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.
 بابک اقبالی گفت: در هفته سلامت برنامه ویژه‌ای در بحث مراقبت‌های قلبی با اندازه‌گیری قند، وزن، فشارخون و انجام آزمایش قند خون و چربی داریم و این برنامه در طول این هفته اجرا می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، از میان افراد بالای ۳۰ سال مراجعه کننده ۳۰ درصد مبتلا به فشار خون (از هر ۳ نفر یک نفر)، ۱۳ درصد مبتلا به دیابت (از هر ۷ نفر یک نفر) هستند و اگر این افراد به موقع تشخیص داده شوند تحت درمان به‌‎موقع نیز قرار می‌گیرند و از عوارض جانبی بعدی به‌دور خواهند بود.

وی گفت: برنامه دیگر این دانشگاه، آموزش به افرادی است که تحت درمان قرار ندارند و مهمترین موضوع در خصوص عدم افزایش وزن است تا با مشکلات و سکته‌های قلبی مواجه نشوند. همچنین به افراد آموزش شیوه زندگی سالم، تحرک بدنی مطلوب و تغذیه سالم داده می‌شود و به تمام مراجعه کنندگان به ۳۰ دقیقه ورزش سبک و ۷ هزار گام پیاده‌روی توصیه می‌شود.

اقبالی با تأکید بر اینکه در هفته سلامت بحث غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم و برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال، بالای ۳۰ سال و ۳۰ تا ۶۰ سال انجام می‌شود، افزود: همچنین در این هفته و در طول ایام سال بر غربالگری تیروئید در ۳ تا ۵ روزگی تأکید داریم و در همین راستا و با گرفتن چند قطره خون از کف پای افراد مبتلا به بیماری‌‎های متابولیک و فیتلکونوری شناسایی می‌شوند و در مواردی که به‌‎موقع شناسایی شوند از عقب ماندگی ذهنی و جسمی جلوگیری می‌شود، به همین منظور ۹۸ درصد نوزادان غربالگری شدند و از والدین ۲ درصد باقی مانده نیز درخواست داریم تا هرچه سریع‌تر مراجعه کنند.

 

دیگر خبرها

  • افغانستان یک گام تا انجام ماموریت غیرممکن!
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال فوتسال آسیا
  • سرمربی تایلند: هدف ما برتری برابر ایران در دیدار نهایی است
  • توقف شطرنجبازان روسیه برابر تیم های مردان و بانوان ایران
  • پیروزی سپاهان در نیمه اول برابر آبی پوشان جنوب
  • انتقال شرکت‌های مهم چینی به مالزی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • شگفتی‌سازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملتهای فوتسال آسیا
  • به جای افتادن در چرخه باطل اخاذی و باج گیری به کارآگاهان پلیس اعتماد کنید!