Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: تغییرات در طرح‌های فصلی کتاب از این حیث خواهد بود تا به گسترش عدالت فرهنگی کمک کند.

خبرگزاری میزان - نشست خبری بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با هدف تشریح برنامه‌های هفته ملی فرهنگی که از بیست‌وچهارم آبان‌ماه تا یکم آذرماه ١٤٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور با حضور مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست علی رمضانی دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که در سالن عاشوری خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، با اشاره به شعار هفته کتاب گفت: شعار امسال ما این است که «جای خالی را با کتاب خوب پر کنید». این جای خالی در دو سال کرونا بیش از گذشته احساس شد. می‌توانیم این جای خالی را با سفر، دانشگاه، مهمانی و مدرسه و هر چه تمنای آن را داریم و در دسترس ما نیست پر کنیم.

وی در همین راستا ادامه داد: به رسم هرساله، روز‌های هفته کتاب که نامگذاری می‌شدند، امسال نیز این نامگذاری انجام شد، هرکدام از این نامگذاری‌ها نمایشگر موضوع، محتوا و مضمونی بوده است. تلاش می‌کنیم تا نامگذاری‌ها را به حرکت و اقدامی جدی تبدیل و آن‌ها را از حالت شعاری خارج کنیم. اسامی روز‌های هفته کتاب به این ترتیب نامگذاری شده است: دوشنبه ۲۴ آبان‌ماه که در تقویم روز «کتاب و کتاب‌خوانی» است با همان نام خواهد بود. سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه «کتاب خوب، یار همیشه همراه»، چهارشنبه ۲۶ آبان‌ماه «کتاب، زبان فارسی و شعر و ادبیات داستانی»، روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه «کتاب، رسانه، هم‌افزایی و تعاملات»، روز جمعه ۲۸ آبان‌ماه «کتاب، خانواده، سبک زندگی ایرانی-اسلامی»، شنبه ۲۹ آبان‌ماه «ناشران، کتاب‌فروشان و ارکان صنعت نشر»، یکشنبه ۳۰ آبان‌ماه «کتاب، مادران شهدا و زنان در دفاع مقدس»، و دوشنبه یکم آذرماه «کتاب، کودک و نوجوان، آینده نسل مجازی».

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

رمضانی همچنین اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی از دستگاه‌ها و استان‌ها به دست ما رسیده و می‌رسد و در ادامه به صورت تیتروار به برنامه‌هایی که به دست ما رسیده است اشاره می‌کنم. ما روز شنبه ۲۲ آبان‌ماه با تجدید بیعت با آرمان‌های امام (ره) و شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم در «بهشت زهرا (س)» به پیشواز هفته کتاب خواهیم رفت. بیش از ۱۵ سازمان و نهاد حدود ۸۰ برنامه ملی خود را اعلام کرده‌اند. از برنامه‌های شاخص نهاد کتابخانه‌های عمومی تجلیل از برگزیدگان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، کتابداران و کتابخانه‌های برتر و سایر ارکان مرتبط با کتاب است که در تالار وحدت برگزار خواهد شد. وزارت آموزش و پرورش نیز افتتاحیه و اختتامیه جشنواره «دانایی و توانایی» را برگزار خواهد کرد، همچنین دومین دوره «معلم و مولف» از برنامه‌های این نهاد در این هفته خواهد بود. جهاد دانشگاهی نیز امسال جشنواره کتاب سال دانشجویی را خواهد داشت. ستاد هماهنگی کانون مساجد نیز جشنواره «کتاب و مسجد» را در برنامه‌های خود دارد. وزارت تعاون هم تجهیز کتابخانه‌ها و شناسایی کارگران و کارفرما‌هایی را که در حوزه کتابخوانی فعالیت دارند و تجلیل از آن‌ها را در برنامه‌های خود دارد. وزارت جهاد کشاورزی نیز سومین دوره جشنواره «کتاب کشاورزی و منابع طبیعی» را برگزار خواهد کرد. موسسه میراث مکتوب نیز همزمان با چهلمین روز درگذشت آذرتاش آذرنوش برنامه‌ای را در راستای تجلیل از این استاد و ‍‍پژوهشگر خواهد داشت.

***برنامه های هفته کتاب 

وی در ادامه افزود: در معاونت فرهنگی نیز برنامه‌های مفصلی را طراحی کرده‌اند. اداره کل توسعه کتاب و کتاب‌خوانی انتخاب ناشران نمونه سال و تجلیل از کتاب‌فروش پیشکسوت را در برنامه‌های خود دارد. اداره کل مجامع و تشکل‌ها نیز مراسم رونمایی از کتاب‌های حمایت‌شده را که به زبان چینی ترجمه شده‌اند برگزار خواهد کرد. در استان‌ها نیز قریب به هزار برنامه از خرد و کلان خواهیم داشت مثلا رونمایی کتاب، تجلیل از اهل قلم، تجلیل از ناشران، اهدای کتاب به کتابخانه‌های محروم و... شاخص‌ترین برنامه‌های استانی ما برگزاری اختتامیه کتاب سال استانی در ۱۷ استان خواهد بود. همچنین آیین ملی تقریظ رهبری بر یکی از کتاب‌های دفاع مقدس را خواهیم داشت که این مراسم روز ۳۰ آبان‌ماه در تمامی استان‌ها به صورت برخط برگزار می‌شود. استان خراسان شمالی دومین دوره طرح روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب را خواهد داشت، سیستان و بلوچستان نیز اهدای کتاب به مناطق حاشیه‌ای شهری و روستایی را خواهد داشت. استان همدان برنامه سفیران کتاب را برگزار خواهد کرد و استان آذربایجان غربی عصر کتاب با تجلیل از استاد انوری را در برنامه‌های خود دارد. استان زنجان نیز تجلیل از خادمان فرهنگ و هنر را از جمله برنامه‌های خود اعلام کرده است. بخش دیگر برنامه‌های ما نیز به انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی و تشکل‌ها اختصاص دارد که این انجمن و تشکل ۱۵۰ برنامه را برای این هفته خواهند داشت. مثلا انجمن قلم تجلیل از ۱۰ نویسنده را از برنامه‌های خود اعلام کرده یا انجمن علمی بازاریابی برنامه‌ای را با عنوان نقش بازاریابی در بخش نابسامانی‌های نظام توزیع کتاب دارد. سرای اهل قلم نیز نشست‌هایی را برگزار خواهد کرد که ریز این برنامه‌ها را نیز به مرور در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد. همچنین به مناسبت هفته کتاب به مناطق کم‌برخوردار برای استقبال از بازگشایی مدارس کتاب اهدا خواهیم کرد. رونمایی از مدخل ویکی کتاب خانه کتاب نیز از برنامه‌های ما خواهد بود. همزمان با هفته کتاب شروع طرح پاییزه کتاب را در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور خواهیم داشت.

***سازوکار پاییزه کتاب

دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درباره تغییرات سازوکار پاییزه کتاب گفت: ما در مجموع می‌دیدیم که این طرح‌ها با اشکالاتی برگزار می‌شود و نوع فروش کتاب متمرکز به مراجعه افراد به کتاب‌فروشی‌ها بود. اگر از ما سوال کنند که این طرح به عدالت فرهنگی کمک می‌کرد یا نه باید بگویم خیر، زیرا یارانه‌ای که برای کتاب‌ها در نظر می‌گرفتیم تجمیع‌شان در کتاب‌فروشی‌هایی بود که در استان‌های خاص متمرکز بودند و شهرستان‌هایی که کتاب‌فروشی کمتری داشتند یارانه کمتری به آن‌ها اختصاص می‌یافت. نمایشگاه مجازی کتاب تهران گامی در بحث عدالت فرهنگی بود، ما می‌دیدیم در روستا‌های مختلف از این امکان استفاده کردند. در حالی که به نمایشگاه کتاب تهران امکان دسترسی نداشتند؛ بنابراین تغییرات در طرح‌های فصلی کتاب از این حیث خواهد بود تا به گسترش عدالت فرهنگی کمک کند. فقط این‌که تغییرات را می‌توانیم در دوره‌های بعدی داشته باشیم و اصلاحات در دوره‌های بعدی خواهد بود تا یارانه‌ها به مناطق محروم اختصاص پیدا کند و دسترسی آن‌ها به کتاب بیشتر باشد. یا به دانشجویان و دانش‌آموزان در صورتی که بتوانیم اطلاعات‌شان را دریافت کنیم خدمات بهتری را ارائه خواهیم کرد. برخی از اشکالات هم از طریق گزارش‌های مردمی به ستاد فصلی ما می‌رسید که تلاش می‌کنیم آن‌ها را برطرف کنیم.

*** برنامه «کتاب‌گردی» و جشنواره «کتاب و رسانه»

ویدرباره برگزاری برنامه «کتاب‌گردی» و جشنواره «کتاب و رسانه» نیز گفت: ما امسال برنامه کتابگردی را به شکل قبل نداریم بلکه برنامه‌های متفاوتی را برای دیدار با اهالی قلم و کتاب‌فروشان در حال طراحی داریم و می‌خواهیم که این طرح را با تغییراتی اجرا کنیم. جشنواره «کتاب و رسانه» نیز تغییراتی خواهد داشت تا در بازنمایی خدمات و زحمات در حوزه کتاب حمایت بیشتری داشته باشیم. در آیین‌نامه اجرایی تغییراتی خواهیم داشت و در این دوره سعی می‌کنیم که در هفته کتاب فراخوان را داشته باشیم و اگر این اتفاق نیفتاد ما کل سال را کتابی می‌کنیم و در ایام دیگری این جشنواره را برگزار خواهیم کرد.

رمضانی خاطرنشان کرد: امسال به برنامه‌هایی که قرار است در هفته کتاب برگزار شود ضریب می‌دهیم تا میزان اثرگذاری آن‌ها را در گسترش اهداف هفته کتاب بررسی کنیم. ما سعی داریم تا تغییرات هفته کتاب در راستای ارتقای برنامه‌ها باشند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به این‌که در هفته کتاب بیلبورد‌ها و تبلیغات شهری کار فوق‌العاده‌ای در حوزه کتاب انجام خواهند داد گفت: ما تلاش می‌کنیم از کلیشه‌ها فاصله بگیریم و برنامه‌ها را ارتقا بدهیم.

***طرح پاییزه حمایت از کتابفروشی ها 

وی در ادامه درباره نارضایتی‌هایی که برخی از کتاب‌فروشان از طرح‌های فصلی کتاب دارند، گفت: زمانی که ما یارانه خرید اختصاص می‌دهیم، این یارانه از طرف ما باشد قطعا به نفع کتاب‌فروشی‌ها خواهد بود و ممکن است گاه این یارانه‌ها به اهداف خود نرسد، اما آن‌چه ما شاهد آن هستیم استقبال مستمر کتاب‌فروشان از این طرح است. ۱۸ دوره برگزار شده و امسال نوزدهمین دوره را برگزار خواهیم کرد که حاکی از افزایش تعداد کتاب‌فروشان است.

در پایان پوستر هفته کتاب با حضور علی رمضانی و علیرضا اسماعیلی، مشاور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی رونمایی شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات هفته کتاب

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات هفته کتاب برنامه های خود برگزار خواهد کتاب فروشی ها عدالت فرهنگی کتابخانه ها کتاب فروشان حوزه کتاب خانه کتاب استان ها آبان ماه جای خالی طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۸۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته جهانی نجوم، تعامل بین منجمان و شهروندان

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم فخیمی؛ روز و هفتهٔ جهانی نجوم از سال ۱۹۷۳ میلادی با هدف ترویج علم و آشنایی عموم مردم با علم نجوم و تبادل نظر با فعالان جامعه نجوم در دنیا برگزار می‌شود.

روز جهانی نجوم، هرساله، در یکی از روزهای تعطیل آخر هفته مابین ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) تا ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) که ماه در وضعیت تربیع اول (شب هفتم) قرار دارد، انتخاب می‌شود. عموما روز نجوم، شنبه و از دوشنبه قبل از آن تا یکشنبه بعد از آن، به عنوان هفته جهانی ستاره‌شناسی تعیین می‌شود.
هفته جهانی نجوم در ایران
سال‌هاست که مروجان نجوم در ایران در تلاشند تا عموم مردم را با راز و رمزهای گیتی آشنا کنند. اگرچه ترویج دانش نجوم و فضا سختی‌های بسیاری دارد، اما مروجان نجوم و فضا با شور، علاقه و گام‌های راسخ، همچنان در حال ادامه این مسیرند؛ و هفته جهانی نجوم جلوه‌ای از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر مروجان نجوم و فضا است.
از سال ۱۴۰۱ و پس از وقفه دو ساله به علت شیوع ویروس کویید-۱۹، روز و هفته نجوم با رویکردی متفاوت و همکاری گروه‌های نجومی در دو محوریت برنامه‌های حضوری و مجازی برگزار می‌شود.
 طبق تقویم جهانی، روز نجوم سال ۱۴۰۳ در ایران جمعه ۲۸ اردیبهشت خواهد بود که مقارن با شب نهم ماه قمری است. با اعلام انجمن نجوم ایران، هفته نجوم از دوشنبه ۲۴ اردیبهشت تا یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در ایران برگزار خواهد شد.
در طی این هفته، برنامه‌های متنوعی چون رصد عمومی و رایگان در سطح شهرها، برپایی غرفه‌های آموزش عمومی نجوم برای شهروندان، برنامه‌های آموزشی در افلاک‌نماهای مراکر نجوم و دانشگاه‌ها، برنامه‌های ویژه برای کودکان، مسابقات نجومی و سخنرانی‌های علمی توسط انجمن‌های نجوم برگزار می‌شود.


در سال جاری انجمن نجوم ایران با هدف جلب حداکثری مشارکت گروه‌ها، انجمن‌ها و موسسه‌های فعال ایران در حوزه نجوم، شعار« نجوم ایران، همبستگی و تعامل» را انتخاب کرد. در همین راستا و بعد از مشورت با نمایندگان معرفی شده از سوی گروه‌ها و انجمن‌ها عناوین روزهای هفته نجوم بدین شرح تعیین و اعلام شد:


دوشنبه ۲۴ اردیبهشت: نجوم راهنمای زندگی

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت: نجوم، گرامی‌داشت زمین و حفظ آسمان تاریک

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت: نجوم و هوش مصنوعی

پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت: نجوم، علوم شهروندی و نقش دانشوندان (شهروند دانشمند)

جمعه ۲۸ اردیبهشت: نجوم و دانشمندان ایرانی( به مناسبت بزرگداشت خیام)

شنبه ۲۹ اردیبهشت: نجوم فراتر از مرزها

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت: نجوم ایران، همبستگی و تعامل


پوستر هفته جهانی نجوم در سال 1403  بر اساس شعار اصلی و فرعی روزها طراحی و منتشر شد.


طرح پس‌زمینه و هفت گنبد برگرفته از مینیاتور «بهرام گور در تالار هفت پیکر» است. سایر شخصیت‌ها مطابق شعار هر روز طراحی شده‌اند که در مجموع در کنار یکدیگر تعامل و همبستگی را در چارچوبی ایرانی و با وجه اشتراک نجومی نشان می‌دهند.

تقریبا در تمامی مراکز استان‌ها و اکثر شهرهای ایران، برنامه‌هایی به مناسبت هفته نجوم برگزار خواهد شد. گروه نجوم خبرگزاری آنا در تلاش است با انتشار اخبار برنامه‌های هفته نجوم، در ترویج دانش نجوم و فضا، در کنار برگزارکنندگان این رویداد باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • هفته جهانی نجوم، تعامل بین منجمان و شهروندان
  • آیین تجلیل از اساتید و مربیان برتر ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد
  • مراسم چهلم شهید زاهدی و یارانش فردا برگزار می‌شود
  • کدکاپ ۸ رویدادی برای ترویج برنامه‌نویسی در سراسر ایران
  • ویسی به سیم آخر زد؛ اصلا 10 میلیارد جریمه کنید، در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم و این می‌شود عدالت؟!
  • اجرای برنامه‌های متنوع به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی
  • تشریح برنامه‌های هفته میراث‌/ پاسداشت زبان فارسی وتجلیل از فعالان
  • راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی
  • جمهوری اسلامی؛ عصر شکوفایی ادبیات اقوام/ شیرنوایی نابغه ای که ناشناخته مانده است