Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا رضایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه نفس مذاکره در عرصه روابط بین‌المللی امری پسندیده است و از ابزارهای صلح‌آمیز حل اختلافات به شمار می‌رود اظهار کرد: موضوع مطرح در این میان این است که آمریکا سه بنیان هژمونی برای خود تعریف و در سه بعد تثبیت کرده و شرایط را به گونه‌ای که منافعش تأمین شود، رقم می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه آمریکا پس از جنگ جهانی دوم شبکه‌ای از نهادهای امنیتی اقتصادی را ایجاد کرده است تا از طریق آن هژمونی خود را تحکیم بخشد افزود: به عنوان مثال سازمان تجارت جهانی را در حوزه تجارت، بانک جهانی را در امور مالی، صندوق بین المللی پول را در حوزه پولی و ناتو را در حوزه امنیتی ایجاد کرد و سازمان ملل و شورای امنیت یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حوزه‌های مختلف به وجود آورد تا به اهداف خود برسد.

این استاد روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه این رژیم‌های بین المللی در راستای منافع آمریکا حرکت می‌کنند تصریح کرد: نوام چامسکی نقل می‌کند که نهادهای مالی ایجاد شده توسط آمریکا در راستای ترویج ارزش‌های لیبرال مد نظر ایالات متحده است به طوری که برای دریافت تسهیلات از صندوق بین‌المللی پول شرایط ویژه‌ای پیش روی کشورها قرار می‌دهد و به سادگی پولی پرداخت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از رژیم‌های بین‌المللی که آمریکا ایجاد کرده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است ادامه داد: کشورهای زیادی را داریم که با مسائل و مشکلات هسته‌ای مواجه هستند، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سمت و سوی آنها نمی‌رود و این نشان می‌دهد که به مسائل مختلف کاملا سیاسی نگاه می‌شود.

برجام برای کنترل ایران در حوزه اقتصادی و هسته‌ای توسط کشورهای غربی دنبال شد

رضایی با اشاره به اینکه در کنار این موارد شاهد هستیم که درباره جمهوری اسلامی ایران رژیم‌های بین‌المللی کنترلگر ایجاد شده و متأسفانه دولت‌های گذشته به دلیل عدم شناخت محیط نظام بین‌الملل، آنها را پذیرفتند خاطرنشان کرد: برای دولت سیزدهم هم کار دشوار است و باید با درایت اقدام کند.

وی با بیان اینکه برجام برای کنترل ایران در حوزه اقتصادی و هسته‌ای توسط کشورهای غربی دنبال شد گفت: در حوزه مالی FATF در سال ۲۰۰۹ نام ایران را مطرح و در سال ۲۰۱۶ گزارشی علیه ایران منتشر می‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه  ایالات متحده در حوزه نظامی، قانون مقابله با دشمنان hمریکا از طریق تحریم‌ها (کاتسا) را ایجاد کرده است اظهار کرد: این موارد رژیم‌های کنترلگری هستند که قصد دارند جمهوری اسلامی ایران که نظام بین‌المللی تک‌قطبی را به چالش کشیده، مهار کنند.

وی با بیان اینکه ما به این مسائل دقتی نکردیم و در برخی از معاهده‌ها چون NPT وارد شده و خود را بدون اینکه به پیامدهای آن توجه کنیم، متعهد کردیم افزود: رئیس جمهور امریکا هر که باشد، در صورت بازگشت به برجام بحث موشک‌های کروز و بالستیک ایران را به میان خواهد کشید تا در کنار برجام آنها را مهار کند.

رضایی با اشاره به اینکه طرف غربی بحث نفوذ ایران در منطقه را در مذاکرات پیش خواهد کشید تصریح کرد: غربی‌ها شفافیت تراکم مالی، حقوق بشر و سایر مباحث را در مذاکرات جدید به میان خواهند آورد.

باید با دید بازتری به مباحث مربوط به مذاکره توجه کنیم

وی با بیان اینکه سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرده این کشور در دور هفتم مذاکرات شرکت می‌کند ادامه داد: امریکایی‌ها اعلام کردند که برجام می‌تواند محلی برای مذاکره درباره سایر نگرانی‌های آمریکا و متحدانش درباره ایران باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان با تأکید بر اینکه باید با دید بازتری به مباحث مربوط به مذاکره توجه کنیم خاطرنشان کرد: نباید بدون تعمق در این قضایا وارد مذاکره جدی شویم، البته سطح مذاکرات پیش رو معاونان و مدیران کل سیاسی وزارت خارجه است و به سطح بالایی نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه در روابط بین‌المللی چون قدرت فائقه‌ای برای نظم دادن به آن در جهان وجود ندارد، نظام بین‌الملل آنارشیک است و ناگزیر هستیم که روی پای خود بایستیم گفت: نخستین اولویت حکومت‌ها بقا و تضمین امنیت آنها است، در مذاکرات پیش رو نباید از خطوط قرمز عبور کرد و قطعا در خصوص توان و قدرت ما نباید هیچ امتیازی داده شود.

رضایی با بیان اینکه موشک‌های بالستیک توان داخلی ما و لازمه بازدارندگی در عصر کنونی است اظهار کرد: در حوزه نفوذ منطقه‌ای ما در صورتی که به توان ما آسیب وارد نشود و قدرت ما را افزایش دهد می‌توان تعامل کرد چون اولویت ما قدرت جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: ما در حال حاضر دوران گذار را طی می‌کنیم و جهان تک‌قطبی مبتنی بر هژمونی آمریکا در حال تبدیل شدن به جهان چندقطبی است و در این جهان جدید آلترناتیوهای جمهوری اسلامی ایران بسیار بیشتر از جهان تک‌قطبی است.

ایران در شرایط خوبی قرار دارد

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در جهان تک قطبی چاره‌ای جز همکاری با قدرت هژمون و یا مقابله با آن وجود ندارد اما در جهان چندقطبی راه‌های متعددی برای تعامل در حوزه بین الملل وجود دارد و باید روند مذاکرات تدبیر شود و جلو برود بدون اینکه امتیازی خلاف منافع ملی کشورمان بدهیم.

وی با اشاره به اینکه ما در شرایط خوبی قرار داریم ادامه داد:  توان هسته‌ای ما ارتقا یافته که همگی در میز مذاکره به مدد ما خواهد آمد ضمن اینکه نیروی دریایی ما در یک سال اخیر توان خود را در مواجهه با دشمن به خوبی به نمایش گذاشت.

رضایی خاطرنشان کرد: حساسیت کمی در کشورهای خلیج فارس نسبت به ما وجود دارد و به دلیل مذاکراتی که در حال رخ دادن با عربستان است، تعاملاتی شکل گرفته و رژیم صهیونیستی که مخالف برجام است، راهی برای مقابله با مذاکرات پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه باید دنبال مذاکرات نتیجه‌محور باشیم اظهار کرد: باید تمام جزییات ۶ دور قبلی را با دقت کامل و بخش به بخش بررسی و مرور کنیم و این گونه نشود که سطوح پایین مطالعه و تأیید کنند و بعد مسؤولان اصلی بگویند که این اصطلاحات را ندیدند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه طرف مقابل باید تضمین‌های لازم را برای انجام مذاکرات و نتایج آن ارائه کند تا در صورت تغییر دولت امکان دگرگون شدن تعهدات وجود نداشته باشد تأکید کرد: در دوران ریاست جمهوری ترامپ، ۸۰۰ تحریم یکجانبه علیه ایران انجام شد که باید برداشته شود و ما باید به زمانی برگردیم که آمریکا تازه در حال مذاکره بود.

وی با اشاره به اینکه باید به هزینه و منافع مذاکره دقت کنیم و اجازه ورود به خطوط قرمز خود را ندهیم گفت: البته در این میان نیز دولت نباید منتظر برجام بماند، ما باید در سطوح داخلی از راه حل‌های موجود استفاده کنیم، چون قرار نیست تنها منتظر نتایج مذاکرات و رفع تحریم‌ها باشیم.

رضایی با اشاره به اینکه تحریم‌ها بر مسائل اقتصادی تأثیر گذاشته اما نباید همه مسائل را با این تحریم‌ها گره بزنیم افزود: نباید عدم توان مدیریت مسائل را به برجام گره بزنیم همانطور که می‌بینیم رئیس دولت سیزدهم مدام در حال سفر است و موارد مختلف کشور را رصد می‌کند، قطعاً این مسأله با اینکه سه سال هیچ کجای کشوری نرویم، فرق می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پیش‌شرط ورود ما به برجام رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران است گفت: در صورتی که این تحریم‌ها برداشته شود می‌تواند اتفاقات خوبی برای بخش خصوصی و تولیدات رخ دهد.

انتهای پیام/۸۹۰۴۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: مذاکرات برجام رفع تحریم ها جمهوری اسلامی ایران علیه ایران بین المللی بین الملل تحریم ها تک قطبی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۳۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند

شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش داد، دستیاران اقتصادی دونالد ترامپ به دنبال گزینه‌هایی برای جلوگیری از دور شدن کشورها از دلار هستند زیرا آمریکا با چالش فزاینده‌ای از سوی بازارهای نوظهور، از جمله کشورهای بریکس مواجه است.

به گزارش ایسنا، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر و تیمش، در حال بحث در مورد اعمال جریمه‌هایی علیه متحدان و مخالفانی هستند که به دنبال دور کردن تجارت خود از دلار آمریکا به ارزهای دیگر هستند. این رسانه به نقل از افراد آشنا گزارش داد، این گزینه‌ها می‌تواند شامل کنترل صادرات، جریمه‌های دستکاری ارز و تعرفه باشد.

گرایش جهانی به استفاده از ارزهای ملی در تجارت به جای دلار، پس از قطع ارتباط روسیه از سیستم مالی غرب و مسدود شدن ذخایر خارجی آن در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین، شتاب قابل توجهی پیدا کرد.

کارشناسان مالی هشدار داده‌اند که لایحه‌ای با مقرراتی که به آمریکا اجازه مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه را می‌دهد، که بایدن روز چهارشنبه آن را امضا کرد، می‌تواند باعث دلارزدایی شود. قانون موسوم به REPO، که در بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری به کی‌یف گنجانده شده بود، به رئیس‌جمهور ایالات متحده اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دولتی روسیه را که در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شود، مصادره کند.

به گزارش بلومبرگ، ترامپ خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده که «شما دلار را به‌عنوان استاندارد از دست خواهید داد. این مانند شکست خوردن در بزرگ‌ترین جنگی است که تا به حال باخته‌ایم.» به گزارش این رسانه، مشاوران اقتصادی ترامپ و تیم مبارزات انتخاباتی او به طور خاص محدود کردن تلاش‌های دلارزدایی توسط کشورهای بریکس را در نظر گرفته‌اند.

این گروه که اخیرا گسترش یافته و اکنون شامل برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، اتیوپی، ایران، مصر است، استفاده از ارزهای ملی را در تجارت متقابل تقویت می‌کند. بریکس حتی از احتمال معرفی ارز تک نرخی جدید در سال‌های آینده خبر داده است.

به گزارش راشا تودی، ترامپ بارها گفته است که می‌خواهد دلار ارز ذخیره جهانی باقی بماند.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ماه مارس به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «از زمانی که کشورها به دلار بها نمی‌دهند، متنفرم. من به کشورها اجازه نمی‌دهم دلار را دور بزنند، زیرا زمانی که ما این استاندارد را از دست بدهیم، مانند از دست دادن یک جنگ انقلابی خواهد بود.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رئیسی : ایران تحریم ناپذیر است
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • تحریم‌ها در ایران هرگز به نتیجه نخواهد رسید
  • فیلم/ رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید
  • فیلم| رئیسی: تحریم‌ِ ایران به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است
  • رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است
  • هرگز تحریم‌ها در ایران به نتیجه نخواهد رسید
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی