Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-05@03:33:22 GMT

تولید انار شاهدیه در استان یزد ۴۰ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۴۶۰۸

تولید انار شاهدیه در استان یزد ۴۰ درصد کاهش یافت

گروه استانها - با وجود ۵۴۰ هکتار زمین زیر کشت انار شاهدیه تنها ۵ هزار تن انار بردشت می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، انار از میوه‌های بهشتی است که در مناطق مختلف استان یزد تولید می‌شود و شاهدیه یکی از این مناطق خوش آب و هوا برای تولید انار مرغوب است و نشان آن هم صادرات به نقاط مختلف کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چند سالی است که به دلایلی چون خشکسالی و وجود آفات مختلف شاهد تولید کمتر انار و بطبع فروش آن هستیم که نارضایتی کشاورزان و توبیدکنندگان این منطقه را به دنبال داشته است.

950 هکتار کشت بارور

حمید عسگری باقرآبادی، مدیر جهاد کشاورزی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: در شهرستان یزد 950 هکتار سطح کشت بارور و 150 هکتار سطح کشت غیر بارور یا نهال که هنوز باید بار بدهد‌، داریم.

وی با اشاره به اینکه 50 تا 60 درصد انار یزد از "شاهدیه" تأمین می‌شود‌، بیان کرد: 540 هکتار باغ‌های سطح زیر کشت انار مربوط به باغ‌های شاهدیه و متوسط تولید 15 تُن در هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی استان یزد مصرف بهینه آب برای باغ‌های شاهدیه را از جمله اقدامات ضروری جهاد کشاورزی دانست و گفت: امسال برای چند حلقه چاه آب شاهدیه در حال انجام لوله‌گذاری هستیم که برای هر هکتار لوله‌گذاری 9میلیون هزینه شده است تا با استفاده از این سیستم زمینه کاهش تلفات آب در طول مسیر انتقال را ثبت کنیم.

وی با اشاره به اقدام‌های انجام شده علیه آفت مگس مدیترانه‌ای افزود: شبکه‌های مراقبت توسط کارشناسان گیاه پزشکی و مبارزه با مگس مدیترانه‌ای با مشارکت و خود یاری خود مردم برای باغات در حال انجام است.

گزارش تسنیم نتیجه داد| دست دلالان از بازار انار خراسان‌رضوی کوتاه می‌شود؛ عرضه انار در "بورس کالا"انار جهانی بجستان در دست دلالان؛ مسئولان مشکلات "شهر صد دانه یاقوت" را دریابندبرداشت یاقوت‌های بهشتی در روستایی زیبا/ دل‌خونی انارکاران اردبیلی از بی‌توجهی مسئولان + فیلم

عسگری ادامه داد: تسهیلات 14/5 درصد با باز پرداخت 6 ساله برای بهره‌وران جهت استفاده از سایبان‌ها برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و تبخیر کمتر آب محیا شده تا هم کیفیت انار شاهدیه بهتر شود و هم در مصرق آب صرفه‌جویی شود.

وی با اشاره به اینکه امسال هم آفتاب سوختگی و هم مگس مدیترانه‌ای را داشتیم، بیان کرد: از 540 هکتار سطح کشت انار شاهدیه می‌توانست 8 هزار تُن  برداشت شود که با توجه به کاهش 40 درصدی تولید انار در شاهدیه امسال 5 هزار تُن انار برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان یزد حضور بهره‌وران در کلاس‌های ترویجی مجازی و حضوری را ضروری دانست و گفت: لازم است کشاورزان توصیه‌هایی که کارشناسان گیاه پزشکی و جهاد کشاورزی دارند را مد نظر داشته و همکاری بیشتر، بهتر و به موقع برای مبارزه با آفات داشته باشند که بتوانیم با کمک یکدیگر در بحث مبارزه با آفات، تغذیه و اصلاح باغات عمل کنیم تا محصولات با کیفیت‌تری برداشت کنیم.

مبارزه با آفات هدفمند نبوده است

ابوالقاسم میرجلیلی یکی از باغداران انارِ شاهدیه که 20 سال در زمینه تولید انار فعالیت دارد، گفت: بهترین زمان برداشت انار آبان ماه است که تا پایان آذر و اوایل دی ماه بسته به نوع منطقه کار برداشت ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه از کود حیوانی برای بالا بردن کیفیت انار استفاده می‌کند، بیان کرد: برای رفع آفات امسال اقدامی نکرده ولی چند سال پیش جهاد کشاورزی سمی داخل شیشه به درختان آویزان کرده که تا حدی مؤثر بوده ولی اثر پایدار نداشته است.

این باغدار گفت: آبیاری باغات 40 روز یک بار است که فاصله زیادی است و اگر ماهی یک بار یا 20 روز یک بار شود بهره‌وری بهتری داریم.

این باغدار با اظهار بی‌اطلاعی از اقدامات جهاد کشاورزی برای تولید انار با کیفیت بیان کرد: هم برای آفت‌زدایی اداره کشاورزی باید اقدام اساسی انجام دهد هم برای امنیت باغات زیرا یک سال زحمت می‌کشیم وقت برداشت محصول باید حرص بخوریم و هر اناری که بزرگتر و بهتر است قسمت دزد شود که این انصاف نیست.

به نظر می‌رسد عدم آگاهی باغداران از نحوه کاشت، برداشت و نگهداری محصول با روش‌های نوین کشاورزی همچنین عدم اطلاع رسانی بموقع سازمان‌های مربوطه برای آشنایی کشاورزان با تولید محصولات با کیفیت در کنار خشکسالی‌ها و بلایای طبیعی که هر سال رنگ و بوی جدیدی دارد، نتیجه‌اش  کاهش تولید انار منطقه شاهدیه شده که همت کشاورزان و مسئولان را برای رفع این مشکلات نیازمند است.

انتهای پیام/  785/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جهاد کشاورزی تولید انار استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۴۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبرسانی به ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی فلارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،مدیر عامل آب منطقه‌ای استان گفت: ایستگاه پمپاژ طرح آبرسانی به ۶۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی از ده سال قبل شروع شد که بخش از آن اجرا و بخش دیگر آن در سه سال اخیر انجام شد.
کریمی افزود: هم اکنون این ایستگاه پمپاژ به ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان فلارد آبرسانی می‌کند.
وی گفت: در قرارداد با بخش خصوصی آین آمادگی وجود دارد تا طرح آبرسانی به ۶۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان اجرا شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • طعم شیرین افزایش تولید با کاهش فواصل بهداشتی
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی اردستان
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد
  • کاهش آفت ملخ در اراضی کشاورزی با بارش های بهاری
  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران
  • بازگشت ۲۳۹ واحد غیرفعال کشاورزی لرستان به چرخه تولید
  • آبرسانی به ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی فلارد
  • رفع تداخلات ۲۳ هزار هکتار اراضی ساری