Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-04@23:29:59 GMT

فراورده طبی و سنتی، کمک‌کننده به درمان

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۵۷۴۲

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر ۱۷ قلم فرآورده طبی و سنتی برای درمان مجوز گرفته و ۹ قلم داروی طبی و سنتی نیز به بازار عرضه شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از ایرنا بهرام عین اللهی روز سه شنبه در اختتامیه دومین جشنواره طب ایرانی که در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: باید در همه مراکز درمانی، متخصصان طب ایرانی حضور یابند و بصورت کلینیک‌های طب سنتی به مردم خدمات ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز مقرر شده دارو‌های طبی و سنتی مورد تایید سازمان غذا و دارو، برای تقویت سیستم ایمنی بدن و نه درمان کرونا مورد استفاده قرار گیرند.

عین اللهی همچنین تاکید کرد، فرآورده‌های طبیعی و سنتی خارج از بروکراسی اداری به نفع سلامت مردم عرضه شوند.

وزیر بهداشت افزود: فرآورده‌های طبی و سنتی می‌توانند به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن به درمان بیمار کرونایی کمک کنند.

وی ادامه داد: اکنون نحوه زندگی مردم تغییر کرده، مصرف مواد غذایی کاذب مضر زیاد شده، از این رو باید با استفاده از طب ایرانی و سنتی باید به سلامت مردم کمک کنیم.

به گفته وزیر بهداشت، طب ایرانی و سنتی می‌تواند به پیشگیری که مقدم بر درمان است بیشتر بپردازد و در روحیات معنوی افراد و بر نحوه زندگی سالم تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت متولی سلامت مردم است و تحت تاثیر فشار‌های سیاسی در این جهت قرار نمی‌گیرد و تقویت طب ایرانی بصورت علمی و دانشگاهی می‌تواند باعث ارتقای سلامت جامعه باشد.

عین اللهی افزود: ادغام طب ایرانی در همه سطوح در مراکز بهداشتی و درمانی ضروری است و لازم است در شورای عالی برنامه ریزی بصورت برنامه مدون ارائه دهیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: طب ایرانی با استاندارد‌های مشخص و مستندات قوی باید گسترش یابد تا رشد کمی و کیفی پیدا کند، در وزارت بهداشت از این طب حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی از اسناد بالادستی قانون برنامه توسعه است و باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اسناد قوی تری در این زمینه ایجاد شود تا با تغییرات مدیریتی دستخوش تغییرات نشود.

وزیر بهداشت گفت: همچنین تامین نیروی انسانی مجرب و آموزش دیده نیز در طب ایرانی باید تامین شود و همه دانشگاه‌های علوم پزشکی از این طب استفاده کنند.

عین اللهی تاکید کرد: لازم است واحد‌های طب ایرانی در کتب درسی، آموزش پزشکی عمومی و پرستاری تدریس شود و جدا از تولید مطالب محتوایی، ایجاد هویت شود.

به گفته وی، اکنون رشته کارشناسی ارشد و دکتری طب ایرانی ایجاد شده و هشت دانشکده طب سنتی مشغول فعالیت هستند.

عین اللهی با بیان اینکه باید نگاه خود را به طب ایرانی وسیع‌تر کنیم، زیرا هویت تاریخی ما است، افزود: ایران دارای هویت تاریخی بوده در حالیکه بسیاری از کشور‌های هویت تاریخی نداشته و اقدام به ایجاد هویت می‌کنند.

وی گفت: طب ایرانی میراث گرانبهایی است که سال‌های سال فراموش شده و احیای آن ضروری است. همچنین لازم است عکس مفاخر پزشکی به عنوان هویت تاریخی ما در سالن‌های دانشگاه‌ها نصب شود، زیرا هویت حلقه گمشده امروز ما است.

رتبه اول ایران در سرعت واکسیناسیون

وزیر بهداشت ادامه داد: ایران رتبه اول را در سرعت واکسیناسیون در منطقه کسب کرده است.

وی با اشاره به زحمات شبانه روزی کادر درمان در دوران شیوع کرونا افزود: موج پنجم کرونا فاجعه ملی برای ما بود روزی ۵۰ هزار مورد مبتلا، هشت هزار بستری در «آی سی یو» و مرگ بالای ۷۰۰ نفر داشتیم که با انجام واکسیناسیون در سطح وسیع این آمار‌ها کاهش یافته و اکنون ۹۵ میلیون دز واکسن تزریق شده است. برچسب ها: فراورده های طبی و سنتی ، وزیر بهداشت ، عین اللهی ، جشنواره طب ایرانی ، واکسن ، واکسیناسیون

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: وزیر بهداشت عین اللهی جشنواره طب ایرانی واکسن واکسیناسیون وزیر بهداشت هویت تاریخی طبی و سنتی عین اللهی طب ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۵۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند

مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: موارد ابتلا به بیماری سالک در این استان سالانه بین ۳ تا ۵ هزار نفر بود که الان به ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایلنا، «رضا فدایی» مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان درباره وضعیت ابتلا به بیماری سالک در این استان توضیح داد: پیش از تلاش‌هایی که برای کنترل این بیماری انجام شود، ما سالانه تنها در استان اصفهان بین ۳ تا ۵ هزار مورد بیمار سالک داشتیم، در حال حاضر پس از ۱۶ سال کار مستمر، موارد ابتلا بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر کاهش یافته است؛ این موفقیت حاصل یک تلاش بسیار وسیع و فشرده است.

وی اضافه کرد: البته خود بیماری هم نوسان‌هایی دارد، بعضی سال‌ها کم می‌شود و برخی سال‌ها بالا می‌رود ولی روی هم رفته در حال حاضر محدود شده است. در استان اصفهان شهرستان‌های اردستان، برخوار، نطنز و شاهین شهر و همین طور شهرستان‌های شرقی استان کانون‌های اصلی سالک هستند. بعضی سال‌ها هم کانون‌های جدیدی ایجاد می‌شود که در گذشته نبوده است.

فدایی عنوان کرد: برای این بیماری یک داروی اصلی موسوم به آمپول گلوکانتیم وجود دارد که این دارو را وزارت بهداشت به اندازه نیاز کل استان‌های سالک‌خیز تهیه و به رایگان توزیع می‌کند و ما هم به رایگان به بیماران تزریق می‌کنیم. همچنین دو یا سه نوع پماد وجود دارد که در کنار این آمپول، داروی کمکی محسوب می‌شوند و سیر بهبودی بیماری را تسریع می‌کند. از این رو این داروها را ما به مقدار مورد نیاز داریم و معمولا کمبود نداریم.

وی ادامه داد: از نظر درمانی بسیاری از بیماران پس از گذشت ماه‌ها از ضایعه پوستی مراجعه می‌کنند که در آن موقع زخم بزرگ شده و درمان آن هم سخت‌تر می‌شود. ما همیشه در آموزش‌هایی که بین مردم مناطق سالک‌خیز داریم بیان می‌کنیم که اگر زخمی بر روی سطح بدنتان پیدا شد، فورا برای درمان مراجعه کنند، چون درمان در مراحل اولیه بسیار کارآمدتر و ساده‌تر هست.

فدایی با اشاره به داروی سالک تولیدی شرکت‌های دانش بنیان داخلی گفت: آن دسته از داروهایی که سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت تایید می‌کنند، مجاز به استفاده از آن‌ها هستیم. به طور مثال داروی سیناآمفولیش پمادی است که یک شرکت دانش بنیان تولید کرده است و پس از تایید وزارت بهداشت ما هم مجاز به استفاده از آن شدیم. به طور کلی یک رضایت نسبی در کنار داروهای اصلی از این داروهای محصول شرکت‌های دانش بنیان حاصل شده است، لذا از این نظر قدم‌های مثبتی برداشته اند.

وی درباره درمان جای زخم (اسکار) سالک گفت: متخصصان پوست و جراحان پلاستیک، روش‌هایی برای ترمیم نسبی جای زخم‌ها دارند که درمان از طریق سلول‌های بنیادی یکی از آن‌ها است. اما این روش‌ها نسبی و بسیار پر هزینه هستند. به همین دلیل ما تمام تلاشمان در زمینه مقابله با خود بیماری و مراجعه به موقع بیماران است.

فدایی همچنین به تغییرات روند ابتلا به بیماری سالک اشاره کرد و افزود: طبق اطلاعات منتشر شده از وزارت بهداشت روی هم رفته در کشور ما روند ابتلا به این بیماری رو به کاهش است. ظاهرا از بالای ۲۰ هزار مورد ابتلا در سال در حال حاضر به کمتر از ۱۰ هزار مورد رسیده ایم. در استان اصفهان نیز موارد ابتلا بین ۳ تا ۵ هزار نفر بود که الان به ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: حتی در سالی که آمار ابتلا کاهش پیدا می‌کند، نباید از این بیماری غافل شد، چرا که این بیماری خودش هم افت وخیز دارد، جدا از کاری که سیستم برای مهار آن انجام می‌دهد.

دیگر خبرها

  • کمبود ۹۰۰۰ ماما در کشور
  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه‌ها سهم دولت است
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است؟
  • علت اصلی سیاه شدن لثه و درمان فوری تیرگی لثه با طب سنتی
  • برخورد قاطع با مداخله‌گر طب سنتی در نیشابور
  • شناسایی و پلمب دو واحد غیرمجاز در محلات
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • مصوبه فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال اعمال می‌شود
  • پرداخت «فوق العاده خاص» کارکنان نظام سلامت از سال جاری