Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@20:27:09 GMT

یک آدرنالین طبیعی

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۶۲۷۰

یک آدرنالین طبیعی

ایسنا/خراسان جنوبی عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خاصیت دارویی مشابه آدرنالین دارد، اظهار کرد: عصاره آبی این گیاه برای کنترل حمله‌های آسمی استفاده می‌شود و جوشانده شاخه‌ها و ریشه‌های افدرا برای معالجه روماتیسم و سفلیس بکار می‌رود.

ساره حسینی با اشاره به اینکه افدرا را با نام‌هایی چون هوم و ریش بز نیز می‌شناسند، گفت: این گیاه خاصیت دارویی مشابه آدرنالین دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به این‌که امروزه از این گیاه در تولید مکمل‌های غذایی برای کاهش وزن بدن و تقویت ماهیچه‌ها در ورزشکاران استفاده می‌شود، بیان کرد: مصرف افدرا در طب سنتی چین در درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، برونشیت، گرفتگی بینی، تب یونجه، آرتریت، کهیر، عدم تعریق، سردرد، دردهای استخوانی و مفاصل و کاهش فشارخون توصیه می‌شود و این گیاه برای تقویت قلب و تحریک جریان خون کاربرد دارد.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه عصاره آبی گیاه برای کنترل حمله‌های آسمی استفاده می‌شود و جوشانده شاخه‌ها و ریشه‌های افدرا برای معالجه روماتیسم و سفلیس بکار می‌رود، ادامه داد: عصاره میوه افدرا در رفع ناراحتی‌های مجاری تنفسی مؤثر است، آلکالوئیدهای موجود در افدرا محرک مغز و مراکز اعصاب در مقابل خستگی و نگرانی‌اند و در اثر کاهش قطر رگ‌ها و انقباض عروق باعث افزایش فشارخون می‌شوند، این ترکیبات حرکات روده‌ای را آرام نموده و با آرام نمودن انقباض برونش‌ها منجر به رفع و بهبود حمله‌های آسمی می‌شوند.

حسینی با بیان این‌که به دلیل تسریع حرکات رحمی در رفع ناراحتی‌های پس از زایمان نیز اثرات مفیدی دارند، ادامه داد: تسکین سیاه‌سرفه، تیفوئید و استسقا نیز از دیگر خواص بارز آلکالوئیدهای موجود در گیاه افدرا بشمار می‌آید. همچنین از آلکالوئید افدرین برای جلوگیری از مسمومیت‌های ناشی از مصرف اسکوپولامین استفاده می‌شود.

وی در مورد نکات احتیاطی مصرف این گیاه یادآور شد: مصرف بالای ترکیبات افدرا در بیماران باعث عوارضی ازجمله تپش قلب، اضطراب، بی‌قراری، بی‌خوابی، مشکل در دفع ادرار و در برخی موارد نیز جنون می‌شود. در افراد مبتلا به ورم پروستات بدون اینکه موجب افزایش دفع ادرار و تخلیه آن شود، تعداد دفعات ادرار را افزایش داده و گاهی ممکن است موجب قطع دفع ادرار شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی آدرنالین گیاه دارویی استفاده می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۶۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص گیاه درمانی و مفید شنگ

در ایران، گیاهی خودرو و بسیار مفید وجود دارد که هم اکنون در فصل رویش آن هستیم. این گیاه نه تنها در آشپزی کاربرد دارد بلکه به عنوان دارو نیز مصرف می‌شود.

به گزارش فرطب، «شنگ»، گیاهی خودرو و مفید از خانواده کاسنیان، از اردیبهشت تا تیر در مناطق کوهستانی ایلام ایران می‌روید. با فرا رسیدن بهار و پایان سرما، این گیاه خوراکی و دارویی سر از خاک بر می‌آورد.

شنگ که با نام‌های دیگری همچون آلاله شنگ، ریش بز خالدار، اشلنگ، یمنیه، قندرون، سنسفیل، تسلسفیل، اسپلنج، اسفلنج و یملیک شناخته می‌شود، به دلیل خواص بی‌شمارش، محبوبیت زیادی دارد. در ادامه این مقاله، به تفصیل به بررسی خواص و کاربرد‌های این گیاه پرداخته‌ایم.

خواص دارویی گیاه شنگ در طب سنتی

گیاه شنگ که در طب سنتی استفاده‌های فراوانی دارد، در درمان زخم‌های گوارشی و مشکلات ریوی مفید است. به دلیل داشتن خواص قابض، در درمان خونریزی‌های رحمی و دستگاه تنفسی و همچنین برخی انواع اسهال کاربرد دارد. پودر گل و ریشه شنگ برای تسریع در التیام زخم‌های چرکی و سوختگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، و ریشه آن برای سم‌زدایی بدن به کار می‌رود.

مصرف شنگ: خواص و کاربرد‌های آشپزی و درمانی

شنگ را می‌توان به شکل جوشانده استفاده کرد یا از برگ‌های آن برای ساخت ضماد به منظور درمان زخم‌ها بهره برد. ریشه این گیاه که خواص اصلی آن را داراست، به صورت دم‌کرده مصرف می‌شود، گرچه طعم تلخ آن ممکن است کمی ناخوشایند باشد. پزشکان طب سنتی، ریشه و برگ‌های خشک شده‌ی شنگ را پودر کرده و برای استفاده‌های خارجی با دیگر ترکیبات گیاهی مخلوط می‌کنند.

غذا‌های محلی ایران با استفاده از شنگ

آش شنگ به عنوان یک غذای سنتی ایرانی با سبزی کوهی شنگ تهیه می‌شود که شامل موادی، چون نخود، لوبیا چیتی، عدس، نمک، فلفل، کشک، پیاز داغ، نعنا داغ و سیر است و طعمی عالی دارد. شنگ همچنین به عنوان چاشنی در سالاد‌ها و سایر غذا‌ها استفاده می‌شود. شنگ‌پلو، که با تفت دادن شنگ خردشده با پیاز و گوشت قیمه و ادویه تهیه می‌شود، پس از آبکشی با برنج مخلوط و دم کشیده می‌شود، نمونه‌ای دیگر از غذای محلی پرطرفدار است.

جمع بندی

گیاه شنگ، با خواص دارویی و غذایی فراوان، یکی از گیاهان خودروی محبوب در طب سنتی ایران است. این گیاه در درمان زخم‌ها، مشکلات گوارشی و ریوی به کار می‌رود و همچنین به عنوان یک ماده غذایی مغذی در آشپزی سنتی ایران، به خصوص در تهیه آش و شنگ‌پلو، استفاده می‌شود. افزایش آگاهی نسبت به فواید این گیاه می‌تواند به بهبود سلامت عمومی کمک کند.

دیگر خبرها

  • خواص گیاه درمانی و مفید شنگ
  • دونگ کوای ؛ جینسنگ زنانه و نسخه ای که می تواند خطرناک باشد(+عکس)
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • روستای بدون بیکار در مازندران
  • روستای بدون بیکار با پرورش گل در مازندران
  • ویتامین های مهم برای گیاهان آپارتمانی
  • این دو ماده غذایی انگل روده را نابود می‌کنند
  • مکمل‌های ورزشی فقط باید در داروخانه‌ها عرضه شود
  • عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است
  • (عکس) یک اورانگوتان زخمی با گیاه دارویی خود را درمان کرد!