Web Analytics Made Easy - Statcounter

در قسمت های گذشته سلسله مطالب داستان ایران و جام جهانی که به بهانه بازی های انتخابی تیم ملی در راه جام جهانی 2022 قطر در طرفداری منتشر می شود، داستان حضور ایران در رقابت های انتخابی جام های جهانی 1974، 1978، 1982، 1986 و 1990 را مرور کردیم.

در این قسمت بازی های رفت مرحله اول ایران در راه جام جهانی 1994 آمریکا را بررسی خواهیم کرد، با ما همراه باشید .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

فوتبال ایران بیش از چهارسال بعد از حذف از گردونه رقابت های انتخابی جام جهانی 1990 ایتالیا که در اسفند ماه سال 1367 اتفاق افتاد، در تابستان سال 72 مجددا شانسش را برای راه یابی به جام جهانی فوتبال که این بار به میزبانی آمریکا برگزار می شد امتحان کرد. تیم ملی پیش از ورود به این رقابت ها با هدایت علی پروین در مرحله گروهی جام ملت های آسیای 1992 ژاپن حذف شد اما مدیران وقت فوتبال کشور به کادر فنی اعتماد کردند و وظیفه سنگین صعود به جام جهانی 1994 را نیز بر دوش آنها گذاشتند.

رقابت های انتخابی جام جهانی در قاره آسیا بر سر دو سهمیه این قاره در دو مرحله برگزار می شد. در مرحله اول 29 تیم داوطلب در 6 گروه (5 گروه 5 تیمی و یک گروه 4 تیمی) تقسیم شدند و طبق برنامه سرگروه های این شش گروه در مرحله دوم باید در یک گروه 6 تیمی و به صورت متمرکز در کشور قطر بر سر دو سهمیه موجود با یکدیگر به رقابت می پرداختند.

تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله اول به قید قرعه در گروه B بازی ها کنار چین تایپه، سوریه، عمان و میانمار قرار گرفت و با اعلام AFC ایران و سوریه به ترتیب به عنوان میزبانان دور رفت و برگشت بازی های این گروه معرفی شدند. با کناره گیری میانمار از بازی های انتخابی، دیدار ایران برابر عمان در ورزشگاه آزادی بازی افتتاحیه این رقابت ها شد.

در روز دوم تیر ماه 1372 و بعد از برگزاری یک مراسم افتتاحیه مختصر با حضور میهمانانی از کنفدراسیون فوتبال آسیا و FIFA و بزرگانی نظیر محمدعلی کلی که میهمانان ویژه این مراسم بودند دو تیم ایران و عمان در ورزشگاه آزادی رو در روی یکدیگر صف آرایی کردند. جذابترین نکته این بازی تقابل حشمت مهاجرانی سرمربی تیم ملی عمان با علی پروین سرمربی فعلی تیم ملی و شاگرد سابق مهاجرانی بود که البته این اتفاق رخ نداد و حشمت مهاجرانی که آخرین مربی ای بود که فوتبال ایران را جهانی کرده بود و تیم ملی کشورمان را به جام جهانی 1978 آرژانتین رسانده بود مشکلات خانوادگی را بهانه کرد و از رویارویی با تیم ملی زادگاهش سرباز زد و به همراه عمانی ها به ایران سفر نکرد. مهاجرانی درباره این تصمیم بعدها به خبرنگاران چنین گفت: «من زندگی ورزشی ام را مدیون ایران هستم و نمی توانستم برای پیروزی برابر ایران خود را مقابل تیم ملی کشورم قرار دهم آن هم در خاک ایران!»

اینفوگرافیک خلاصه بازی رفت ایران و عمان​​​ نمایی از مراسم ابتدایی بازی با حضور بازیکنان دو تیم و تیم داوری

به هر حال بازی با سوت داور ژاپنی آغاز شد و تیم ملی قدم در راه صعود به جام جهانی گذاشت. علی پروین برای این بازی دست به یک تغییر بزرگ در سیستم بازی تیم ملی زد و آن هم استفاده از سیستم 2-5-3 بود. روشی که فوتبال کشورمان تا حدود زیادی با آن بیگانه بود و با وجود اینکه تیم ملی دیدارهای تدارکاتی کافی برای تمرین کردن این شیوه بازی را نداشت باعث شد تا در تمام طول نود دقیقه، ملی پوشان کشورمان در تمامی نقاط زمین ناهماهنگ و سردرگم باشند. جدای از بحث سیستم بازی تیم ملی، حضور بازیکنان جدید در ترکیت تیم باعث شده بود این ناهماهنگی بیشتر از پیش شود. بازیکنانی نظیر یحیی گلمحمدی، کریم باقری، اصغر مدیر روستا و آرش نوآموز بازیکنانی بودند که در دیدارهای قبلی کمتر به کار گرفته شده بودند و در چهارچوب تیم ملی شناخت کافی از یکدیگر و سایر بازیکنان نداشتند.

مدیر روستا اگرچه از تکل مدافع سرنگون شده عمان گذشته است اما مدافع دوم با توجه به تاکتیک حمایت، خود را به مدیر روستا نزدیک می کند. صادق ورمزیار نیز از دور ناظر بر کار مدیر روستا است
(دنیای ورزش - 5 تیر 1372) مهدی ابطحی در مقابل مدافع عمانی در اولین بازی تیم ملی در انتخابی جام جهانی 1994 آمریکا
(دنیای ورزش - 26 تیر 1372)

در سمت مقابل عمانی ها که شانس چندانی برای صعود از این گروه برای خود قائل نبودند با تمام توان پا به میدان مسابقه گذاشته بودند تا برابر یکی از قدرتهای برتر فوتبال آسیا خودی نشان دهند. فشار عمانی ها و سردرگمی دفاع سه نفره ایران عاملی بود که در نیمه اول بهزاد غلامپور با درخشش برابر حملات عمانی ها به ستاره میدان بدل شود. در نیمه دوم با چند تغییر که کادر فنی در روش بازی تیم ملی داد ملی پوشان کشورمان موفق شدند از زیر بار حملات عمانی ها خارج شوند و حتی در دقایقی از بازی روی دروازه حریف خطرساز هم شدند اما این حملات گلی در پی نداشت و تیم ملی کشورمان با انجام یک بازی انتقاد آمیز در گام اول به یک تساوی بدون گل برابر تیم نه چندان قدرتمند عمان دست یافت. این در حالی بود که در بازی دیگر گروه، سوری ها با نتیجه دو بر صفر از سد چین تایپه گذشتند و در پایان هفته اول بازی ها در صدر جدول این گروه قرار گرفتند.

بازیکن تیم ملی سوریه (چپ) قصد شلیک توپ از مقابل بازیکن تایوانی را دارد
(کیهان ورزشی - 5 تیر 1372)

در پایان مسابقه مربی عمانی ها در کنفرانس خبری درباره این مسابقه گفت: «برنامه ما برای این بازی این بود که در دفاع قدرتمند ظاهر شویم و با بستن کناره های زمین روی ضد حملات دروازه ایران را تهدید کنیم که در این امر موفق هم بودیم. اگر ما پیروز میدان می شدیم کسی تعجب نمیکرد.»

محمد مایلی کهن هم که به جای علی پروین به کنفرانس خبری آمده بود با چهره ای برافروخته به خبرنگاران گفت: «ما تیم برتر میدان بودیم و این کاملا مشخص بود اما در نتیجه گیری ضعیف عمل کردیم. تیم ما شرایط خوبی از نظر جسمانی دارد اما بازیکنان کمی از نظر روحی در شرایط نامطلوبی هستند که این موضوع به مرور درست خواهد شد.» مربی تیم ملی درباره استفاده از سیستم 2-5-3 نیز چنین گفت: « این سیستم در همه جای دنیا استفاده می شود و ما نیز در تیم ملی سعی میکنیم با این سیستم یک بازی تهاجمی را به نمایش بگذاریم.»

رقابت های روز دوم این گروه با تساوی بدون گل عمان و سوریه آغاز شد. نتیجه ای که روحیه ملی پوشان کشورمان را پیش از بازی برابر چین تایپه بسیار بالا برد چرا که با یک برتری پر گل که با توجه به قدرت حریف دور از دسترس هم نبود، می توانستیم در پایان روز دوم صدرنشین گروه خود باشیم.

اینفوگرافیک خلاصه بازی رفت ایران و چین تایپه تیم ملی ایران در برابر چین تایپه
ایستاده از راست: عابدزاده، دایی، نادر محمدخانی، زرینچه، مدیر روستا، مهدی فنونی زاده
نشسته از راست: ابطحی، درخشان، خاکپور، استیلی، رضایی منش

علی پروین برای بازی دوم به سیستم 2-4-4 قبلی برگشت و با وارد کردن نادر محمدخانی و رضا رضایی منش به ترکیب، خط دفاع چهار نفره تیم ملی را سر و سامان بخشید. در خط حمله هم علی دایی که در دقایق اندکی که برابر عمان به زمین رفته بود عملکرد مناسبی از خود به نمایش گذاشته بود، از ابتدا به میدان فرستاده شد تا زهر حملات تیم ملی بیشتر از قبل شود. با توجه به اختلاف سطح فوتبال ایران و چین تایپه، علی پروین ترجیح داد در این مسابقه به بهزاد غلامپور، گلر شماره یک تیم ملی استراحت دهد و از احمدرضا عابدزاده درون دروازه استفاده کند. در این مسابقه ملی پوشان کشورمان هر کار که خواستند کردند و با ارائه یک بازی روان و هماهنگ بر خلاف دیدار برابر عمان موفق شدند شش بار دروازه حریف شرقی را باز کنند اما شیرینی این پیروزی با مصدومیت عابدزاده، در یک جدال هوایی در دقیقه 13 بازی که منجر به خروج او از میدان شد، به کام هواداران کمی تلخ شد. مصدومیتی که تا همین امروز هم احمدرضا عابدزاده را آزار می دهد.

کادر پزشکی تیم ملی در حال مداوای موقت پای آسیب دیده احمدرضا عابدزاده کنار زمین
(کیهان ورزشی - 19 تیر 1372)

اولین گل بازی در هجدهمین دقیقه توسط حمید استیلی به ثمر رسید. هافبک پرتوان تیم ملی با پاس ابطحی صاحب توپ شد و بعد از چند گام پیشروی توپ را به گل اول بازی تبدیل کرد.

شماتیک گل اول ایران برابر چین تایپه؛ زننده گل حمید استیلی حلقه شادی ملی پوشان کشورمان بعد از گلزنی حمید استیلی در دقیقه هجدهم بازی
(دنیای ورزش - 26 تیر 1372)

در چهلمین دقیقه بازی نوبت به علی اصغر مدیر روستا رسید تا گلزنی های خود را آغاز کند. توپ بلندی که به پشت مدافعان چین تایپه فرستاده شده بود در اختیار علی دایی قرار گرفت و پاس در عرض دایی موقعیت را در یک قدمی دروازه خالی برای مدیر روستا فراهم کرد تا حساب کار را دو بر صفر کند.

شماتیک گل دوم ایران برابر چین تایپه؛ زننده گل علی اصغر مدیر روستا

سه دقیقه بعد خود علی دایی روی پاس در عمق سید مهدی ابطحی توپ را از بین پاهای دروازه بان حریف به گل سوم بازی تبدیل کرد. این گل، اولین گل علی دایی با پیراهن تیم ملی بود و سرآغازی برای گلزنی های او در تیم ملی.

شماتیک گل سوم ایران برابر چین تایپه؛ زننده گل علی دایی علی دایی در اولین حضور نود دقیقه ای اش در میدان انتخابی جام جهانی نشان داد یک مهاجم پرتوان و گلزن به تیم ملی اضافه شده است
(دنیای ورزش - 12 تیر 1372)

با شروع نیمه دوم باز هم زوج دایی - مدیر روستا کارساز شد و در همان اولین دقیقه نیمه دوم روی پاس علی دایی با سر، مدیر روستا گل چهارم تیم ملی را با پای راست وارد دروازه چین تایپه کرد.

شماتیک گل چهارم ایران برابر چین تایپه؛ زننده گل علی اصغر مدیر روستا

هت تریک مدیر روستا ظرف ده دقیقه کامل شد و مهاجم موقعیت شناس تیم ملی سانتر کوتاه زرینچه از جناح راست را با یک ضربه دقیق به گل پنجم بازی تبدیل کرد. اما این پایان کار نبود و هفت دقیقه بعد اصغر مدیر روستا خودش را چهار گله و تیم ملی کشورمان را شش گله کرد. این بار پاس محسن گروسی از جناح چپ در نزدیکی های نقطه پنالتی به مدیر روستا رسید تا بعد از یک چرخش گل ششم ایران به ثمر برسد.

شماتیک گل پنجم ایران برابر چین تایپه؛ زننده گل علی اصغر مدیر روستا اصغر مدیر روستا آقای گل فعلی رقابت های انتخابی با چهار گلی که در کیسه چین تایپه جای داد خط و نشان مناسبی برای رقبا کشید
(دنیای ورزش - 12 تیر 1372) شماتیک گل ششم ایران برابر چین تایپه؛ زننده گل علی اصغر مدیر روستا

در پایان بازی محمد مایلی کهن به خبرنگاران گفت: «بعد از بازی با عمان به این نتیجه رسیدیم که فوتبال ما هنوز امادگی پذیرش سیستم سه دفاعه را ندارد و به همین خاطر در این بازی 2-4-4 بازی کردیم. البته هنوز در بخشهایی ضعف داریم که در پی برطرف کردن آنها هستیم که با بازگشت مجید نامجو مطلق از آسیب دیدگی بهتر هم خواهیم شد.»

علی پروین در پایان بازی و بعد از اطلاع از وضعیت آسیب دیدگی احمدرضا عابدزاده، جلال بشرزاد را به اردوی تیم ملی دعوت کرد تا در بازی های آینده دروازه بان ذخیره تیم ملی باشد.

با این نتیجه و با توجه به تفاضل گل بهتر ایران نسبت به سوریه، ملی پوشان کشورمان در بازی سوم در شرایطی به مصاف سوریه میرفتند که صدرنشین گروه بودند و با پیروزی در این بازی میتوانستیم نیمی از راه صعود به دور دوم بازی ها را طی کنیم. تیم ملی سوریه که جدی ترین رقیب ایران در این گروه بود با سرمربی رومانیایی خود و انجام 17 بازی تدارکاتی و پیروزی برابر تیم هایی نظیر رومانی، بحرین و قطر، با تدارک کامل به تهران آمده بود.

صحنه ای از تمرین تیم ملی سوریه در امجدیه و چهره سرمربی رومانیایی این تیم ویرجیل دریدا
(کیهان ورزشی - 5 تیر 1372) اینفوگرافیک خلاصه بازی رفت ایران و سوریه تیم ملی ایران در برابر سوریه
ایستاده از راست: غلامپور، دایی، استیلی، مدیر روستا، ابطحی، مهدی فنونی زاده
نشسته از راست: نادر محمدخانی، خاکپور، درخشان، زرینچه، رضایی منش خاکپور راه بشار سرور هافبک تیم سوریه را بسته است
(دنیای ورزش - 19 تیر 1372)

بازی در حضور 90 هزار هوادار مشتاق فوتبال آغاز شد. در این مسابقه تیم ملی با همان ترکیب مقابل چین تایپه بازی را آغاز کرد و موفق شد با ارائه یک نمایش هجومی موقعیت های گلزنی خوبی خلق کند اما با بی دقتی مهاجمان فرصت ها هدر رفتند و تنها در یک صحنه موفق به باز کردن حریف شدیم. در دقیقه 63 بازی و روی یک حرکت تماشایی و همکاری سه نفره ابطحی، درخشان و مدیر روستا در جناح چپ گل اول بازی به ثمر رسید. ضربه مدیر روستا به تور دروازه سوری ها نرسید و مدافع حریف توپ را از روی خط برگرداند اما داور به درستی تشخیص داد که توپ از خط عبور کرده و گل سالم اعلام شد. این تصمیم داور با اعتراض مختصر حریف هم همراه شد اما اعتراضات نتیجه ای در بر نداشت و ایران از سوریه پیش افتاد.

شماتیک گل ایران برابر سوریه؛ زننده گل علی اصغر مدیر روستا لحظاتی پیش از ورود توپ به دروازه سوریه با ضربه مدیر روستا
(دنیای ورزش - 12 تیر 1372) اعتراض بازیکنان سوری و شادی ایرانی ها از توپی که وارد دروازه سوریه شد
(دنیای ورزش - 12 تیر 1372)

چند دقیقه بعد از گل ابطحی با بازی خشن مدافع سوری مصدوم شد و به ناچار جای خود را به نامجو مطلقی داد که آمادگی بازی کردن در چنین فشاری را به دلیل اینکه تازه از مصدومیت خلاص شده بود نداشت. از این لحظه هماهنگی ایرانی ها در میانه میدان کاهش یافت و حملات سوریه شدت بیشتری گرفت تا بالاخره در دقیقه 82 و روی یک اشتباه فردی محمد خاکپور مهاجم سوری را درون محوطه جریمه با خطا متوقف کرد و یک ضربه پنالتی تقدیم حریف شد. با وجود اینکه بهزاد غلامپور ضربه پنالتی را مهار کرد اما توپ برگشتی وارد دروازه ایران شد تا بازی به تساوی کشیده شود و بهترین شانس ایران برای قطعی کردن صعودش به دور بعدی از دست برود.

لحظه مهار پنالتی مهاجم سوریه توسط غلامپور در دقیقه 82
(دنیای ورزش - 12 تیر 1372) توپی که در برگشت ضربه پنالتی به قعر دروازه ایران و غلامپور رفت تا یک امتیاز ارزشمند در تهران از کف تیم ملی برود
(دنیای ورزش - 12 تیر 1372)

در پایان بازی سرمربی رومانیایی حریف، ویرجیل دریدا، در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «بازی بسیار زیبایی را شاهد بودیم، رقابتی که در سطح بازی های اروپایی برگزار شد. بازی در حضور چنین هوادارانی از نظر روحی برای هر حریفی دشوار است. بازیکن شماره هشت ایران (حمید درخشان) سطح بالایی از فوتبال را ارائه داد و در تمام طول نود دقیقه کار را برای مدافعان ما سخت کرده بود. در خصوص داوری بازی هم برای هر دو تیم صحنه هایی اتفاق افتاد که به عملکرد داور اعتراض داشتند اما در نهایت در زمین مسابقه حرف حرف داور است.»

علی پروین سرمربی تیم ملی در راه جام جهانی 1994 آمریکا
(دنیای ورزش - 26 تیر 1372)

محمد مایلی کهن هم که به مانند دو بازی قبلی به جای علی پروین به کنفرانس خبری پس از بازی آمده بود در خصوص این بازی گفت: «هواداران ما را خجالت دادند، امیدواریم بتوانیم با صعود به دور بعدی این حمایت آنها را جبران کنیم. بعد از مصدومیت ابطحی مجبور شدیم نامجو را به زمین بفرستیم با اینکه شرایط حضور در زمین را نداشت و همین موضوع کمی از قدرت خط هافبک ما کم کرد. ما در این بازی تیم برتر میدان بودیم و امیدوارم از دمشق با دست پر به خانه برگردیم. »

دور رفت رقابت های مرحله اول جام جهانی 1994 در تهران با انجام این سه بازی به پایان رسید و تیم ملی فوتبال کشورمان موفق شد با صدرنشینی به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به سوریه راهی دمشق شود. ماجرای سه بازی برگشت این مرحله را در قسمت بعدی بخوانید.

اخبار داغ 

ماموریت زشت خانم رقصنده تتلو در کنسرت ! / بی غیرتی تماشاچیان ! + فیلم خوان کارلوس ویسنته پیشنهاد استقلال را نپذیرفت/ ادعای رسانه برزیلی جزییات سفر پر حاشیه تیم ملی بدنسازی به اسپانیا؛ فیتنسی ها پناهنده شدند! خروج کورنتن تولیسو از بایرن مونیخ به عنوان بازیکن آزاد بسیار محتمل است لوئیز انریکه: توصیه به ژاوی؟ او باید به من مشورت دهد

منبع: طرفداری

کلیدواژه: ایران برابر چین تایپه انتخابی جام جهانی رقابت های انتخابی ملی پوشان کشورمان احمدرضا عابدزاده مدیر روستا جام جهانی 1994 بازی تیم ملی جام جهانی دنیای ورزش تیم ملی مرحله اول شماتیک گل علی پروین تیم ملی رقابت ها علی دایی عمانی ها 12 تیر 1372 موفق شد بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۱۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردکان فرمانداری ویژه شد

ایسنا/یزد هیئت وزیران با ارتقای شهرستان اردکان به فرمانداری ویژه موافقت کرد.

هیئت وزیران در جلسه عصر روز یکشنبه و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی با ارتقای شهرستان اردکان به فرمانداری ویژه موافقت کرد.

بر این اساس هیات وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۲/۹ به پیشنهاد شماره ۱۲۴۹۲۴ مورخ ۱۴۰۲/۶/۱۸ وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد که وزارت کشور موظف است در شهرستان اردکان استان یزد، فرمانداری ویژه دایر کند.

شهرستان اردکان یکی از شهرستانهای استان یزد در مرکز ایران است؛ شهر اردکان مرکز این شهرستان است؛ جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵ برابر با ۷۳٫۲۹۲ نفر بوده است؛ شهرستان اردکان ۳۲% پهنه استان یزد (بیش از ۲۴ هزار کیلومتر مربع) را در خود جای داده و وسیعترین شهرستان در استان یزد است.

شهر اردکان در طول جغرافیایی ۵۳ درجه و ۴۸ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۲ درجه و ۲۰ دقیقه شمالی واقع شده است؛ اردکان بر سر راه تهران به کرمان و بندرعباس واقع شده که این راه از مرکز شهر (جاده سنتو یا دکتربهشتی) می‌گذرد و در قلب کویر مرکزی ایران جای دارد؛ موقعیت قرارگیری شهر در دشت یزد - اردکان می باشد.

در قسمت غربی شهر آبادی های دهستان عقدا، در قسمت جنوبی دهستان بفروئیه میبد و در قسمت شرقی دهستان زرین قرار دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آنچلوتی: خوب نبودیم، از مساوی راضی‌ام
  • رامین و پرسپولیسی‌ها در آزادی/ بیرو می‌رسد؟
  • تارتار: مساوی دیگر به درد ما نمی‌خورد
  • واکنش قوه قضائیه به احتمال آزادی زنجانی: ۲۰ سال حبس باید تحمل کند
  • اردکان فرمانداری ویژه شد
  • اردیبهشت؛ماه جذاب استقلال - تراکتور/این بازی مساوی نمی‌شود!
  • بررسی مسائل و مشکلات روستا‌های پیرانشهر با حضور مدیر کل بنیاد مسکن استان آذربایجان غربی
  • استقلالی‌ها منتظر کمک مدیر سابق‌شان
  • بازدید مدیر عامل از شعبه صندوق تامین خسارت های بدنی استان فارس
  • پاکسازی گلسنگ‌ها از چهره تخت جمشید + فیلم