Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@04:51:44 GMT

ویدئو| کلاهبرداری از طریق درگاه‌های پرداخت جعلی

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۴۲۲۹۵

ویدئو| کلاهبرداری از طریق درگاه‌های پرداخت جعلی

‍‍‍‍‍‍

گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس؛ حتماً برایتان اتفاق افتاده و پیامکی با این مضمون برایتان آمده است که با خرید 5هزار تومان شارژ، دو برابر آن اعتبار دریافت کنید. یک لینک هم قرار داده شده که وقتی وارد آن لینک می‌شوید می‌بینید که یکی از درگاه‌های بانکی است که بارها از آن استفاده کرده‌اید. عملیات بانکی را انجام می‌دهید و پیام عملیات با موفقیت انجام شد را می‌بینید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منتظر می‌شوید تا اعتبار گوشی‌تان شارژ شود ولی نه‌تنها خبری از اعتبار نیست بلکه حساب بانکی‌تان هم خالی می‌شود. چرا این اتفاق می‌افتد؟ چون آن درگاه بانکی جعلی بوده و از نظر شکل، شبیه درگاه بانکی اصلی ساخته شده است. نشانی صفحه هم با یک حرف اضافه یا کمتر ساخته شده است . مثلاً به‌جای shaparak.ir که همه بانک‌های ایران از آن استفاده می‌کنند نشانی با shaparok.ir یا shaparok.in نوشته شده است . shaparak مخفف کلمه شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی است که در اصل شبکه پرداخت در کشور را یکپارچه کرده است. 

برای اینکه در دام کلاهبرداری اینترنتی آن‌هم از نوع درگاه‌های جعلی نیفتیم، چه کنیم؟ همیشه به نشانی صفحه درگاه‌های بانکی دقت کنید که درگاه اصلی باشد و حروفی کم یا زیاد نشده باشد. هیچ‌وقت از طریق لینک‌ها وارد صفحات بانکی نشوید و مستقیم آن‌ها را باز کنید. مهم‌تر از همه اینکه به پیام‌هایی که وعده‌های وسوسه کننده و غیرمنطقی می‌دهند، توجه نکنید.  

در ادامه ویدئوی زیر را ببینید:

 

انتهای پیام /

منبع: فارس

کلیدواژه: سوادرسانه فضای مجازی درگاه جعلی کلاهبرداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۲۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: یکی از خواننده‌های مطرح در کشور به پلیس فتا مراجعه و عنوان کرد یک صفحه جعلی با نام و تصاویر وی در شبکه‌های اجتماعی ساخته شده و اقدام به دریافت وجه و کلاهبرداری از شهروندان می‌کند.

این مقام انتظامی بیان کرد: کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ تحقیقات خود را آغاز کردند و در بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد یک صفحه اینستاگرامی با بیش از ۴۰۰ هزار نفر دنبال کننده با سوءاستفاده از جایگاه اجتماعی و محبوبیت شاکی با جعل هویت وی با استفاده از تصاویر آرشیوی و ترفند کمک به افراد بی بضاعت از کاربران کلاهبرداری می‌کند.

وی افزود: کارآگاهان سایبری پلیس فتا پایتخت با بهره گیری از روش‌های علمی مجرم را در فضای مجازی شناسایی و با به دست آمدن اطلاعات هویتی وی پس از تشریفات قضایی متهم در یکی از مناطق شمال تهران بزرگ دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

سرهنگ معظمی گودرزی بیان داشت: مجرم در تحقیقات به‌عمل‌آمده به ساخت صفحه جعلی با نام و مشخصات شاکی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و دریافت وجه از بیش از ۳۰ نفر از شهروندان اعتراف و ابراز پشیمانی کرد، وی همچنین انگیزه خود را کسب مال نامشروع و مطرح شدن در فضای مجازی عنوان کرد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: به طور معمول افراد سودجو با استفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی و هویت‌های مجازی جعلی که با جذابیت‌های ظاهری اغواکننده آراسته شده اقدام به فریب قربانیان خود کرده و از جملات زیبا و فریبنده برای رسیدن به نیت شوم خود استفاده می‌کنند لذا هموطنان در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی می‌توانند موضوع را از طریق مرکز فوریت‌ها سایبری به شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ یا نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir گزارش کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • هشدار پلیس فتا نسبت به اقدامات مجرمانه در تعطیلات
  • هشدار پلیس فتا نسبت به افزایش فعالیت مجرمان سایبری در تعطیلات
  • هشدار؛ این پیامک‌ها درباره یارانه کمک معیشتی جعلی است | تصویر پیامک را ببینید
  • کلاهبرداری اینترنتی خودش را خواننده سرشناس جا زد
  • صدور پروانه‌های ساختمانی از طریق درگاه ملی مجوز‌ها در صورت عدم رعایت مدت سه ماه
  • هشدار؛ مراقب پیامک‌های جعلی یارانه باشید
  • این پیامک ها درباره یارانه کمک معیشتی جعلی است/ تصویر پیامک را ببینید
  • قاچاقچیان، پنهان در نقاب کسب و کار‌های اینترنتی/کالای قاچاق چگونه در سایت‌ها فروخته می‌شوند؟
  • هشدار درباره کلاهبرداری پیامکی
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس