Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، پاییز که فرا می‌رسد، کشاورزان خراسان جنوبی خوشحال و شادمان می‌شوند، زیرا می‌توانند محصولات خود از جمله زعفران را برداشت کنند.

چادری گُل گُلی و ارغوانی رنگ بر سر خاوران کشیده شده و نوید روز‌های طلایی برداشت را به زعفران کاران می‌دهد.

چهره خورشید نمایان نشده، زحمت کشان زعفران کار از خواب شیرینشان بیدار شده و راهی می‌شوند تا گل امید را از مزارع زعفران برداشت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیچیدن عطر طلای سرخ در خراسان جنوبی

کشاورزان خراسان جنوبی این روز‌ها مشغول برداشت طلای سرخ کویر یا همان زعفران که محصول استراتژیک این استان لقب گرفته هستند.

درودی یکی از کشاورزان زعفران کار قاینی می‌گوید: حدود یک ساعت قبل از طلوع آفتاب به مزرعه می‌آییم و به کار برداشت زعفران مشغول می‌شویم.

او ادامه می‌دهد: از جمله دلایلی که سبب می‌شود زعفران قائنات عطر و طعم بسیار خوبی داشته باشد، چیدن گل‌های آن در هنگام صبح است.

درودی عنوان می‌کند: ما محصولمان را به بازار قاین می‌بریم، اما از آن جا به سایر شهر‌ها از جمله تهران، مشهد و حتی خارج از کشور ارسال می‌شود؛ هر چند که قیمت محصول پایین است و زعفران را به صورتی که مقرون به صرفه است به فروش نمی‌رسانند.

قدمت کاشت زعفران در خراسان جنوبی به ۷۰۰ سال پیش بر می‌گردد؛ زعفران این استان به علت برداشت گل قبل از طلوع آفتاب و برداشت غنچه قبل از باز شدن از کیفیت، عطر و قدرت رنگ دهی بالایی برخوردار است که مشتریان زیادی در آلمان، اسپانیا و کشور‌های حاشیه خلیج فارس دارد.

زعفران در ایران در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و همچنین استان‌های یزد، کرمان، گیلان و مازندران کشت می‌شود، اما عطر و طعم زعفران خراسان جنوبی شهرت جهانی دارد و این استان پیشتاز و پرچم دار تولید بهترین زعفران در جهان است و به همین سبب شهرستان قائنات پایتخت زعفران جهان است.

کرونا، سختی و کاهش تولید

هر ساله با شروع فصل برداشت زعفران عده زیادی در خراسان جنوبی برای چیدن و پَر کردن گل‌های ارغوانی رنگ آن پای کار می‌آمدند و از این طریق کسب درآمد می‌کردند که با شیوع کرونا دورهمی‌هایی که به این منظور به راه می‌افتاد تعطیل شد و این امر سبب مشکل شدن فرآیند گل چینی و پَر کردن آن برای کشاورز شد.

از سوی دیگر امسال بنا به دلایلی از جمله خشکسالی میزان تولید این محصول کاهش یافته که این موضوع می‌تواند برای کشاورزان نگران کننده باشد.

رضایی مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح زیرکشت پارسال زعفران در استان را ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار اعلام کرد و گفت: امسال حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هکتار توسعه سطح زیرکشت زعفران در استان داشتیم.

او از پیش بینی کاهش ۲۰ درصدی تولید زعفران امسال در مقایسه با پارسال خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۵۶ تن زعفران از مزارع کشت زعفران استان برداشت شود.

رضایی کاهش بارندگی در ماه‌های اسفند و فروردین، افزایش شوری خاک، گرمای هوا و افت کیفیت آب و خاک را از علل کاهش تولید زعفران در استان برشمرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تعداد بهره برداران این بخش در استان را ۳۲ هزار و ۲۸۲ خانوار اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون ۶ تعاونی در زمینه تولید زعفران در استان فعالیت می‌کنند.

او اظهار کرد: بیشترین سطح کشت زعفران در خراسان جنوبی به شهرستان قاین اختصاص دارد و پارسال ۷۰ تن زعفران از اراضی خراسان جنوبی برداشت شد.

به گوش رسیدن زمزمه طلایی‌ شدن ارزش زعفران

قیمت زعفران در سال‌های گذشته آنقدری نبوده است که کشاورزان را راضی کند و سبب شود تا آن‌ها بتوانند سود واقعی دسترنج خود را دریافت کنند؛ اما از زمان برداشت زعفران امسال، زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش محسوس قیمت گل زعفران و زعفران خشک شنیده می‌شود.

دروگر زعفران کار زیرکوهی می‌گوید: پارسال زعفران دختر پیچ با قیمت کیلویی شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۷ میلیون و زعفران نگین کیلویی ۱۱ تا ۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسید.

او ادامه می‌دهد: قیمت هر کیلوگرم زعفران نگین امسال به ۲۶ میلیون تومان و قیمت هر مثقال زعفران به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.

دروگر بیان می‌کند: پارسال هر کیلوگرم گل زعفران تازه را با قیمت ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌کردند که این قیمت در حال حاضر به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

زعفران کار زیرکوهی تصریح می‌کند: امسال قیمت هر کیلوگرم گل زعفران تازه از ۵۰۰ هزار تومان در زعفران کشت تربت حیدریه شروع شد و به تدریج با افزایش برداشت در آن مناطق و استان خودمان، به کیلویی ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تومان رسیده است.

او عنوان می‌کند: اکنون قیمت زعفران با میزان زحمت کشاورز برابری می‌کند، اما اگر قیمت پایین‌تر بیاید باز هم باعث دلسردی کشاورز و تولید کمتر زعفران در سال‌های بعد می‌شود.

شاید برداشت زعفران یک سوم شود

پارسال عوامل متعددی دست به دست هم داد تا امسال تولید زعفران کاهش یابد، اما به نظر می‌رسد اگر قیمت زعفران در همین سطح باقی بماند، انگیزه کشاورزان نیز برای کشت افزایش یابد و سال آینده شاهد افزایش تولید این محصول استراتژیک باشیم.

دروگر زعفران کار زیرکوهی می‌گوید: عواملی مانند بارندگی بسیار کم در سال‌های گذشته و ناچیز بودن قیمت زعفران نسبت به ارزش آن، باعث شده بود که کشاورزان در سال‌های گذشته میلی برای افزایش سطح زیرکشت زعفران نداشته باشند و همین موضوع باعث کشت کم و افزایش قیمت زعفران شده است که منطقی نیز است.

او ادامه می‌دهد: پیش بینی می‌شود در منطقه زیرکوه امسال یک سوم پارسال برداشت زعفران داشته باشیم.

دروگر عنوان می‌کند: اگر قیمت زعفران همینطور باقی بماند به احتمال خیلی زیاد امسال سطح کشت زعفران بسیار بالاتر می‌رود و برای سال آینده میزان تولید و برداشت زعفران بیشتر خواهد شد.

احتشام رئیس شورای ملی زعفران نیز در خصوص میزان برداشت زعفران در خراسان جنوبی گفت: امسال میزان برداشت محصول در استان کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی دارد.

دست دولت بر سر کشاورز با طرح خرید حمایتی زعفران

امسال دولت نیز با اجرای طرح خرید حمایتی زعفران به کمک کشاورزان آمده و در صدد است تا با خرید زعفران از زعفران کاران، کسب سود را برای آن‌ها تضمین کند و دست دلال را از این حوزه کوتاه کند.

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال در طرح خرید حمایتی زعفران در کشور مجری طرح، صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در خراسان جنوبی است و برای خرید زعفران هزار میلیارد تومان ابلاغ شده است.

او افزود: در این طرح سه استان خراسان رضوی، جنوبی و شمالی هستند که سهم تسهیلات هر استان به میزان خرید در آن استان بستگی دارد.

بیشتر بخوانید

ارزش زعفران طلایی‌تر شد تولید عصاره زعفران برای اولین بار در خراسان جنوبی/ بورسی شدن زعفران، راهی برای حمایت از کشاورزان است ارائه تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به خرده زعفران کاران

قوسی با اشاره به اینکه طرح خرید حمایتی زعفران از اول آبان آغاز شده است عنوان کرد: پیش بینی شده در این طرح ۲۰۰ تن زعفران خشک از کشاورزان خریداری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در این طرح هر کیلوگرم زعفران نگین با قیمت ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، شبه نگین ۱۶ میلیون تومان، پوشال مرغوب ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پوشال معمولی ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و زعفران دسته هر کیلوگرم ۱۱ میلیون تومان خریداری می‌شود.

قوسی افزود: بانک عامل موظف است نسبت به پرداخت مبلغ تسهیلات به حساب کشاورزان زعفران کار معرفی شده توسط مجری طرح حداکثر ظرف مدت ۵ روز اقدام کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: این تسهیلات بسته به شرایط و نیاز تا ۵ هزار میلیارد تومان هم قابل افزایش است.

طرح خرید حمایتی زعفران که از اول آبان ماه آغاز شده است، تا سه ماه و تا پایان دی ماه ادامه دارد.

اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید زعفران

۲۵ مهر ماه بود که جلسه برنامه ریزی خرید حمایتی محصولات کشاورزی زرشک و زعفران در استان به ریاست استاندار برگزار شد و برنامه‌هایی برای حمایت از کشاورزان حوزه محصولات استراتژیک استان طرح و درباره آن‌ها گفتگو شد.

ملانوری استاندار خراسان جنوبی در این جلسه گفت: هزار میلیارد تومان منابع اعتباری برای خرید زعفران کشاورزان در نظر گرفته شده که از طریق صندوق حمایت بخش کشاورزی توزیع خواهد شد.

او افزود: صندوق حمایت بخش کشاورزی مراکزی را در ۵ نقطه استان برای خرید زعفران در نظر گرفته است.

ملانوری با تأکید بر این که قیمت گذاری خوبی برای زعفران صورت گرفته، ادامه داد: بر اساس کیفیت و نوع محصول از ۱۱ میلیون تا ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم زعفران تعیین شده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: وجه تمام شده ۵ روز بعد از تحویل زعفران به کشاورزان پرداخت می‌شود.

زعفران سوغات خاوران به بورس

زعفران کار برای کاشت، داشت و برداشت زعفران هزینه می‌کند، اما نوبت به فروش محصول که می‌رسد نتیجه زحمات او به صورت فله‌ای در اختیار دلالان قرار گرفته و در نهایت در خارج از مرز‌ها با کمترین ارزش و قیمت فروخته می‌شود.

یکی از کشاورزان زعفران کار فردوس می‌گوید: ۲ هکتار زمین زیرکشت زعفران دارم و هر ساله با مشکل فروش گل زعفران مواجه بودم.

او ادامه می‌دهد: نه تنها من بلکه سایر زعفران کاران فردوسی نیز با این مشکل رو به رو بودیم و نمی‌توانستیم زعفران با کیفیت را به بازار عرضه کنیم.

اما مدتی است که زعفران خراسان جنوبی به بورس راه یافته که امید است با این اتفاق روز‌های طلایی پیش روی زعفران کاران قرار گیرد.

احتشام رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به بورسی شدن زعفران گفت: این اتفاق یک امر مبارک و خوب است که در جهت حمایت از کشاورزان و به منظور ذخیره بهداشتی زعفران صورت گرفته است.

او افزود: بورسی شدن زعفران چندین مزیت از جمله حفظ کیفیت زعفران به دلیل نگهداری بهداشتی در انبارها، شفافیت قیمت و سپرده شدن کالا برای کشاورز دارد.

احتشام با بیان اینکه زعفران‌های موجود در بورس از بهترین کیفیت برخوردار است، تصریح کرد: این امر منجر به تشکیل زنجیره ارزش می‌شود.

فرآوری، مسیر پرچمداری خراسان جنوبی در حوزه زعفران

خراسان جنوبی که پرچم دار تولید زعفران در جهان بوده و پایتخت طلای سرخ هم در این استان قرار دارد، محصول مرغوبی را به بازار عرضه می‌کند و برای معرفی هر چه بهتر زعفران به جهان باید اقدامات مختلفی را انجام داد.

با وجود اینکه زعفران خراسان جنوبی از کیفیت و طعم عالی برخوردار است، نبود فرآوری باعث شده تا سود واقعی این محصول به جیب خارجی‌ها برود.

محصولاتی که به صورت خام به بازار عرضه می‌شوند، سودآوری بسیار پایینی دارند و زعفران نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ در صورتی که به دنبال کسب سود بیشتر از فروش زعفران هستیم، باید روی فرآوری این محصول تمرکز کنیم.

در یکی از واحد‌های تولید فرآورده‌های زعفران در خراسان جنوبی، محصولات متعددی تولید می‌شود که می‌تواند ارزش افزوده زیادی را برای زعفران به وجود بیاورد.

احتشام رئیس شورای ملی زعفران در خصوص فرآوری طلای سرخ در خراسان جنوبی عنوان کرد: در واحد فرآوری تروند، چندین محصول از زعفران تولید می‌شود.

او افزود: نوشیدنی زعفران یکی از این محصولات است که در طعم‌های متفاوت تولید می‌شود و قرص جوشان، آدامس و پودر زعفران نیز در حال تولید است.

احتشام بیان کرد: یکی از جدیدترین محصولات این واحد تولیدی، استرکت یا عصاره زعفران با تولید در شرایط سرد است که برای اولین بار تولید می‌شود.

او در خصوص مشکلات حوزه زعفران گفت: هزینه‌های بسته بندی افزایش بسیار زیادی داشته و این امر سبب دلسردی صاحبان واحد‌های تولیدی شده است.

احتشام اظهار کرد: مشکلی که در حال حاضر در حوزه زعفران وجود دارد، تصمیم گیری‌های غلطی است که انجام می‌شود و کوتاهی‌هایی نیز در این زمینه صورت می‌گیرد.

رئیس شورای ملی زعفران تصریح کرد: در دولت قبل طرح جامع جهش تولید زعفران تدوین و تحویل دولت شد، اما برگشت داده شد و دوباره در حال ارائه این طرح هستیم.

برای رونق بازار طلای سرخ چه باید کرد؟

فصل برداشت زعفران در خراسان جنوبی در حالی آغاز شده است که شواهد نشان از تکان خوردن قیمت این محصول استراتژیک دارد و بوی افزایش قیمت به مشام بازار طلای سرخ می‌رسد.

براساس گفته مسئولین و کشاورزان، امسال میزان تولید زعفران به یک سوم پارسال کاهش یافته است، اما دولت برنامه‌های متفاوتی از جمله خرید حمایتی زعفران را در دستور کار قرار داده تا بتواند از کشاورز حمایت کرده و دست دلالان را از بازار این محصول کوتاه کند.

با وجود تولید ۵ فرآورده از این ادویه سرخ رنگ در خراسان جنوبی، اما رها بودن و بازار عرضه فله‌ای آن سبب شده است تا این محصول گرانبها به جای فروش گرمی و مثقالی به صورت کیلویی به فروش برسد و روز به روز نه تنها از ارزش و اعتبار این گوهر ارزشمند کاسته شود و ارزش افزوده واقعی محصول نصیب تجار و زعفرانکاران کشور نشود بلکه همه مزایای تجاری و بازاریابی آن در جیب تجار خارج از کشور قرار گیرد و تجار ایرانی فقط در نقش واسطه خرید از کشاورزان و انتقال به خارج از کشور ظاهر شوند.

بنابراین ضروری به نظر می‌رسد که مسئولین ذی ربط در حوزه فرآوری زعفران قدم‌های محکمی برداند تا شاهد ارزآوری آن برای کشور، رسیدن سود واقعی به دست کشاورز و ارتقای زعفران به جایگاه واقعی آن باشیم.

گزارش از زهرا رضایی

انتهای پیام/ ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برداشت زعفران تولید زعفران جهاد کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زعفران در خراسان جنوبی طرح خرید حمایتی زعفران رئیس شورای ملی زعفران زعفران خراسان جنوبی هزار میلیارد تومان برای خرید زعفران زعفران در استان او ادامه می دهد برداشت زعفران زعفران کاران میلیون تومان تولید زعفران تولید می شود قیمت زعفران کشت زعفران بازار عرضه زعفران کار گل زعفران طلای سرخ پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۲۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته باشند

ایسنا/لرستان لرستان یکی از استان‌های مطرح کشور در تولید سنگ به ویژه سنگ‌های تزئینی است و تقریباً ۲۵ درصد ذخایر سنگ تزئینی کشور را داراست اما نتوانسته از این ظرفیت در راستای اشتغال پایدار و رونق اقتصادی این استان بهره ببرد.

یکی از مهمترین منابع طبیعی لرستان معادن سنگ هستند که از منظر اقتصاد کلان بخش معدن در استان دارای مزیت رقابتی است و می‌توان از این فرصت برای ایجاد اشتغال پایدار و ارزآوری به استان بهره بر، متاسفانه خام فروشی باعث شده این صنعت در استان رونق آنچنانی نداشته باشد.

در هیمن راستا امروز یازدهم اردیبهشت ماه به مناسبت گرامیداشت روز کارگر خبرنگاران لرستان به همراه استاندار لرستان از «معدن سنگ گوهره دربچاه نرگسه چگنی» بازدید کردند.

در این بازدید ابوطالب شفقت، استاندار لرستان با تبریک روز کارگر گفت: لرستان غنی از ذخایر بسیار با ارزش است و یکی از معادن مهم آن که در شهرستان چگنی به وفور می‌شود مشاهده کرد، سنگ گوهره است.

وی بیان کرد: نیاز است این سنگ به کیفی برداشت شود و بتونیم فرآوری آن را از صفر تا صد در استان انجام دهیم و از خام‌فروشی آن اجتناب کنیم.

استاندار لرستان گفت: نیاز است کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته و قدردان تلاش آنان باشند.

شفقت خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم دولت کار و خدمت است و تلاشش تولید بیشتر، جهش تولید و تولید کیفی محصولات است.

در این خصوص مسعود حیدری یکی از بهره‌برداران حوزه سنگ در استان به ایسنا گفت:  معادن سنگ تزئینی عمدتاً در جنوب غرب استان و در شهرستان دوره چگنی قرار دارد.

وی بیان کرد: بیشترین تعداد معادن و شاغلین معدن، مربوط به استخراج سنگ‌های تزیینی، سنگ آهک، شن و ماسه است اما متأسفانه در شرایط فعلی به دلیل فرسودگی و استهلاک بالای تجهیزات مورد استفاده شاهد فروش سنگ استان به صورت خام و با قیمت نازل هستیم.

این بهره‌بردار حوزه سنگ بیان کرد: بهره‌برداری از این معادن به شکل نامطلوب و غیراقتصادی انجام می‌پذیرد که نتیجه آن خروج قریب به ۶۰ درصد منابع سنگ استان به صورت خام است.

رضا بهرامی هم در خصوص وضعیت فروش سنگ گوهره گفت: سنگ‌های تزئینی مزیت منطقه چگنی محسوب می‌شود که می‌توان با فراوری آن لرستان را به لحاظ اقتصادی متحول کرد.

بهره‌بردار حوزه سنگ عدم وجود شهرک‌های مجهز و مدرن سنگ و مساعد نبودن زیرساخت‌های لازم از جمله مشکلات این صنعت برشمرد و تصریح کرد: می‌توان با فرآوری کامل مواد معدنی استان ظرفیت ایجاد اشتغال در این حوزه را تا ۱۲ هزار نفر افزایش داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته باشند
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • افزایش قیمت طلا و انواع سکه در بازار ؛ ربع سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۱۱ اردیبهشت ماه
  • تولید ۱۳۶۲ مترمربع فرش توسط مددجویان امداد خراسان جنوبی
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۹