Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@11:22:40 GMT

احمد و موفقیت‌هایی که در سکوت حاصل شد

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۴۴۰۰۸

احمد و موفقیت‌هایی که در سکوت حاصل شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ممسنی، یکی از اختلالات شنیداری در انسان، ناشنوایی است که در حقیقت باعث از بین رفتن قدرت شنوایی و یا کم شنوایی می شود که این اختلال هم به صورت مادرزادی و هم به صورت اکتسابی در افراد می تواند وجود داشته باشد.

افرادی که دچار ناشنوایی هستند برای اینکه بتوانند با اطرافیان شان ارتباط برقرار کنند از دستان خود برای این کار استفاده می کنند و زبان اشاره بسیار قوی دارند اما بعضی ها مثل من زبان اشاره بلد نیستند و ارتباط برقرار کردن با این افراد برایشان دشوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع همه ما برای ارتباط برقرار کردن نیاز به زبان و کلام داریم، اما سکوت ناشنوایان آوای زندگی است و دستانشان گل واژه‌های سخن و هر حرکت خاصی که انجام می دهند نشان دهنده کلمه، حرف یا جمله ای است.

همیشه به فکر این بودم که چگونه میتونم با افراد ناشنوا ارتباط برقرار کنم؟ سالها این مسئله در ذهن من ماندگار شد و پاسخی برایش نیافتم تا اینکه در میان مصاحبه هایی که با افراد معلول داشتم، این یکی به نام فردی ناشنوا رقم خورد.

سکوت و سکوت، همه آن صدایی است که سالها احمد علمداری، جوان بسکتبالیست نورابادی با خود حمل می کند، او از ظاهر آرام است و در گذر زمان غرق در سکوت خویش است.

با خانواده احمد که تماس گرفتم، پدرش گفت: احمد نمی تواند با شما مصاحبه کند چون نه شما زبان اشاره بلد هستید نه ما! من همان دقیقه دستانم شروع به لرزیدن کرد که نکند نتوانم این گزارش را تکمیل کنم!

بعد از اینکه پدر احمد متوجه ناراحتی من شد گفت: شما میتوانید با هماهنگی بهزیستی شهرستان ممسنی مترجمی که در واقع زبان اشاره بلد باشد را پیدا کنید تا مصاحبه با احمد امکان پذیر باشد اما من که به این سادگی ها از کنار موضوعی نمی گذرم به سرعت از پدر احمد پرسیدم: تحصیلات او چقدر است؟

پدر احمد گفت: ایشان فوق دیپلم دارد.

از سواد احمد استفاده کردم و به صورت نوشتاری مصاحبه ام را با او آغاز کردم. سوال می نوشتم و او با پاسخ های که می داد نشان عشق به هستی، در اعماق نگاهش متبلور می شد.

 از احمد خواستم خود را معرفی کند و او گفت: احمد علمداری، ۳۱ ساله ، بازیکن ملی پوش بسکتبال ناشنوایان، ساکن روستای باجگاه شهرستان ممنسی هستم. مدرک تحصیلی دیپلم را از مدارس استثنایی یاسوج و فوق دیپلم رشته کامپیوتر را از دانشگاه آزاد نوراباد دریافت کردم.

علمداری ادامه داد: از بدو تولد ناشنوا بودم و در خانواده به صورت مادرزادی ۳ برادر همگی ناشنوا هستند و علاقه به ورزش فوتبال و بسکتبال دارم که از کودکی تا الان در رشته بسکتبال باشگاه نوراباد شروع کردم و چندین بار در مسابقات باشگاهی شهرستانی و استانی شرکت داشته ام و بارها مقام اورده ام.
 
احمد علمداری بسکتبالیست ناشنوای لر تبار در خصوص مقام های که کسب کرده بیان کرد: در تیم باشگاهی نوراباد، چندین مقام اول  شهرستانی و استانی کسب کردم و در فوتسال ناشنوایان یاسوج ۴ بار قهرمان فوتسال کشوری و در فوتبال ناشنوایان همین شهر ۲ بار مقام دوم و سومی کشور کسب کرده ام و بعد از اینها به تیم ملی بسکتبال ناشنوایان ایران دعوت شدم که بازی‌های المپیک آسیایی تایوان مقام پنجم را کسب کرده‌ام.

 

احمد خوش ذوق و توانا که بارها مقام های استانی، کشوری و ملی کسب کرده در رابطه با آرزوی خویش گفت: ارزو دارم که در جایی مشغول به کار شوم و بتوانم برای خودم شغلی داشته باشم و در رشته تربیت بدنی تحصیل کنم که متاسفانه تا به الان هیج کدام برای بنده محقق نشده است.

این ورزشکار با توجه به معلولیتی که دارد ادامه داد: با کاشت حلزون شنوایی مخالف هستم چون باعث می شود که از ورزش دور شوم.
 
از او پرسیدم که مجرد هستید یا متاهل؟ و پاسخ داد: مجرد هستم و فقر، بیکاری و ناشنوایی مانع ازدواج من شد.

وی اشاره ای به تلخ ترین و شیرین ترین خاطرات خود کرد و گفت: تلخ ترین خاطره‌ام فوت برادرم و کسب مقام پنجم المپیک آسیایی تایوان بود که میتوانستیم مقام های بهتری هم کسب کنیم و اما شیرین ترین خاطره‌ام این بود که ۳ بار قهرمانی فوتسال ناشنوایان کشور را کسب نموده‌ام.

وی نام اولین مربیان خود را هم به خاطر داشت و بیان کرد: آقایان قاسم جعفری و حمید عسکری اولین مربیان باشگاهی بسکتبال نوداباد، سردا پاریاد اولین مربی ناشنوا تیم فوتبال و فوتسال ناشنوایان استان کهگیلویه وبویراحمد بود.

او موفقیت و فعالیت های خویش را همیشه مدیون مربیان باشگاهی بسکتبال و مربیان تیم فوتبال و فوتسال ناشنوایان یاسوج دانست و از زحمت آنها تشکر کرد.

احمد علمداری در رابطه با اینکه الان در چه تیم هایی فعالیت دارد گفت: در حال حاضر عضو تیم باشگاهی بسکتبال نوراباد و عضو تیم ملی بسکتبال ناشنوایان ایران هستم.

احمد افزود: عدم حمایت مسولان  دولتی و شهرستانی  از بنده باعث بیکاری و فقر شده و از مسولان و ادارات شهرستانی و استانی انتطار دارم مشکل بنده را حل نمایند تا بتوانی از وضعیت بیکاری خویش رهایی یابم.

در آخر نحوه ارتباط برقرار کردن علمداری ورزشکار پر استعداد نورابادی نیز برایم جالب بود و او در این خصوص گفت: هم با افراد شنوا و هم ناشنوا ارتباط برقرار می کنم و با افراد شنوا از طریق نوشتن و با افراد ناشنوا به زبان اشاره صحبت می کنم که در این زمینه مشکلی هم ندارم.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: فوتبال بسکتبال احمد ناشنوا موفقیت فوتسال ناشنوایان ارتباط برقرار زبان اشاره کسب کرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۴۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان

امروز به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «دلیران تنگستان» به آهنگسازی احمد پژمان و همراهی علی رهبری رفتیم که در آن روزگار توانست ارایه دهنده گونه ای از موسیقی متن و تیتراژی در سریال های تلویزیونی باشد که به واسطه توانمندی های احمد پژمان در حوزه آهنگسازی و همچنین همراهی هنرمند دارای اعتباری چون علی رهبری می تواند همچنان به عنوان یک کارگاه آموزشی در حوزه آهنگسازی مورد توجه هنرجویان و علاقه مندان این حوزه قرار گیرد. مسیری که با همراهی تعدادی از نوازندگان حرفه ای و بومی منطقه جنوب به نوعی ساختارشکنی کرده و توانست قدرت و خلاقیت یک آهنگساز مستقل و درجه یک چون احمد پژمان را به مخاطبان معرفی کند.

سریال تلویزیونی «دلیران تنگستان» مجموعه ای تلویزیونی به نویسندگی و کارگردانی همایون شهنواز است که طی سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ ساخته و اولین بار در سال ۱۳۵۳ پیش روی مخاطبان قرار گرفت و بعدها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در همان سال های اولیه انقلاب مجددا به نمایش درآمد. مسیری که بعد از پخش سری اول آن نزدیک به بیست مرتبه در سال های مختلف از شبکه های تلویزیون پخش و موجب شد تا این سریال از حیث مرتبه تکرار پخش آن نیز جزو رکورداران محسوب شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

محور داستانی سریال هم متمرکز بر معرفی رییس علی دلواری یکی مفاخر ملی ایران در دفاع از خاک میهن است؛ آن زمان که انگلیس به بهانه محاصره هرات، به جنوب ایران حمله کرد. در این مسیر شخصی به نام احمد تنگستانی از فعالان جنبش جنوب ایران در مقابل انگلیس به همراه ۳۰۰ نیروی دلاور، در قلعه ای ویران به دفاع از ایران می پردازند. البته در این مبارزه ۲ انگلیسی به دست مردم قطعه قطعه می شوند و دولت انگلیس به خونخواهی از آن ها از آب و خشکی به جنوب کشورمان حمله می کند. در این اثنا رییس علی دلواری مردم دلوار و تنگستان را مسلح و همراه با آن ها به دفاع از خاک میهن در مقابل تجاوز بیگانگان می پردازد.

مجموعه تلویزیونی «دلیران تنگستان» برداشتی آزاد از کتاب «دلیران تنگستانی» به نویسندگی محمدحسین رکن زاده آدمیت است که همایون شهنواز علاوه بر استفاده این منبع، از آثار پژوهشی و تاریخی دیگری برای نگارش فیلمنامه بهره مند شده بود. شرایطی که موجب شد این سریال ۲ بخش تاریخی دوره مبارزات احمد تنگستانی و مبارزه رییس علی دلواری را برای مخاطبان به تصویر بکشد. مسیری که به دلیل عدم استفاده از لهجه بومی برای گویش بازیگران و استفاده از دوبله در آن دوران موجب انتفاداتی هم شد اما یکی از منابعی است که توانست بخشی از یک دوره تاریخی ایران را به تصویر بکشد.

سریال «دلیران تنگستان» در چهارده قسمت طی ۲ سال ساخته شد و یک گروه ۵۰۰ نفری در بوشهر، تنگستان، اهرم، چغادک، تنگک، بندرسیراف، ده سولقان، شیراز و تهران پروژه را به سرانجام رساندند. پروژه ای که پخش آن در آن دوران به دلیل فقدان سیستم پخش رنگی به صورت سیاه و سفید پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

محمود جوهری در نقش رییس علی دلواری، شهروز رامتین در خالو حسین دشتی، غلامحسین لطفی در نقش حاج یوسف، کاوه مخبری در نقش احمد تنگستانی، علی اکبر مهدوی فر در نقش باقرخان، منوچهر فرید در نقش موقرالدوله، اسماعیل داورفر در نقش سید محمدرضا کازرونی، هادی اسلامی در نقش نمازگزار، حمید طاعتی در نقش سید مهدی بهبهانی، کامران نوزاد در نقش شیخ حسین خان، نعمت الله گرجی در نقش دریابیگی، محمد ابهری در نقش میرزاعلی کازرونی، منوچهر آذر در نقش واسموس، قاسم سیف در نقش بالیوز، منوچهر حامدی در نقش سلطان اخگر و حسین محجوب در نقش سید محمد دکتر هنرمندانی بودند که در این اثر به عنوان بازیگر حضور داشتند.

اما از ارایه اطلاعات تاریخی و شناسنامه ای این اثر تاریخی که بگذریم، این موسیقی متن و تیتراژ سریال است که به دلیل حضور هنرمندان تمام عیاری چون احمد پژمان و علی رهبری به عنوان آهنگساز توانسته بر کیفیت موسیقایی اثر ارزش ۲ چندانی بخشیده و این موسیقی را تبدیل به خاطره ای ماندگار برای مخاطبانش کند. مسیری که به دلیل ساختار موسیقی تیتراژ چه به لحاظ بصری و چه موسیقایی اش می تواند به عنوان اثری پیشگام در حوزه موسیقی تیتراژها معرفی شود.

آن هنگام قبل از آغاز سریال و در تیتراژ که با ملودی ملهم از هم جواری سازهای جهانی و سازهای بومی ایران به ویژه منطقه جنوب تلفیق شده و به گوش شنیداری مخاطب می رسد، مجموعه تصاویری نیز در قالب انیمیشن به بیننده با مفهومی خاص ارایه می شود. نخل هایی که تبدیل به اسب سوارانی سلاح به دست می شوند و در قالب یک تایپوگرافی که در آن دوران خلاقیتی کم نظیر به حساب می آمد، سریال «دلیران تنگستان» به مخاطب معرفی می‌شود. تصاویری که با همراهی موسیقی حماسی طراحی شده توسط گروه آهنگسازی با نواهای محلی جنوب کشور به ویژه سنج و دمام توازن گوش نوازی را طراحی کردند که بی تردید در آن سال ها توانست به عنوان یکی از پیشگام ترین موسیقی تیتراژها معرفی شود.

حماسه حق پرست از فعالان موسیقی منطقه بوشهر چندی پیش درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: از آن تک یاخته‌ای که در تیتراژ شروع می‌کند به رشد و تبدیل می‌شود به آن اسب‌سوار تنگستانی، شما ببینید آهنگساز به چه شکل از آن بوق ماندگار استفاده کرده و بعد چه استفاده به جایی در ارکستراسیون و سازبندی از سنج انجام می دهد. این یعنی استادانه‌ترین وجه ممکن برای به‌کارگیری بوق و سنج و تمپویی که رفته رفته دمام را زیاد و این روند هم همراه با شروع سریال انجام می شود. به هر صورت یک سری عوامل دست به دست هم دادند تا توانستند یک موسیقی ماندگار بسازند. کما اینکه آقای شهنواز در موسیقی «شاه خاموش» هم به همین استقلال موسیقایی می‌رسد. ضمن اینکه احمد پژمان و علی رهبری وقتی کنار هم قرار گرفتند توانستند این موسیقی را خلق کنند.

این پژوهشگر و نوازنده موسیقی ایرانی در یادداشت دیگری که به همین مناسبت در رسانه ها منتشر کرد، نوشته بود: «همه بوشهر و بی شک کشور حتی، سریال جاودانه «دلیران تنگستان» ساخته همایون شهنواز را همواره و همیشه به خاطر دارند و هر بار که مجدداً این سریال پخش می شود، علاقه مندی به روایتِ تاریخی و بازیِ بازیگران تو را به تماشا وامی کشاند. در این بین اما موسیقی تیتراژ حکایت خود را دارد! صدای آغازین؛ بوق! کشش و امتداد! صفیر مبارزه و استقامتِ این اقلیم و جغرافیا! درآمیختگی کوبش! شروع و اوج! تو گویی تپش مردمان این خطه جنوبی است تا نبض تند خود به رخ استعمار بریتانیا بکشاند! اما عوامل و عناصر موسیقاییِ احمد پژمان چنان نقش تاثیرگذار خود را در ساختار و شاکله یک مجموعه تلویزیونی ایفا نموده چه اگر موسیقی سریال شنیده شود، ناخودآگاه ذهن مخاطب را به یاد «دلیران تنگستان» آورده که خود شاخصه یک اثر ماندگار هنری است که اندیشه و نگاه فنی به همراه خاطره سازی با گرایش مردم شناختی را درون خود جای داده است. شاهنامه خوانی و نوحه با صدای زنده یاد جهانبخش کردی زاده از دیگر موارد و انتخاب شایسته موسیقی سریال می باشد که با نگاه و روحیه جنوبی آهنگساز شاید البته بی ارتباط نباشد.»

هوشنگ جاوید از پژوهشگران صاحب نام موسیقی نواحی ایران هم چندی پیش بود که در یکی از گفت‌وگوهای رسانه ای خود درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: من در شیراز از استاد احمد پژمان پرسیدم «شما که غرب درس خواندی، موسیقی غربی و ارکسترها را هم خوب می‌شناسی، چه شد که رفتی در تیتراژ سنج و دمام بوشهری را استفاده کردی؟». گفت «فکر نکن ساده بوده. برای من کلی سمفونی آوردند. تهیه‌کننده و حتی مدیر تلویزیون وقت گفتند که می‌خواهیم یک چیزی مثل این سمفونی‌ها باشد». واقعاً از بالا فشار بوده. گفت «ولی هرچه این‌ها را گوش کردم دیدم به درد نمی‌خورند. یک نفر یک نوار آورد، گفت این سنج و دمام خودمان است شاید به دردت بخورد. تا گوش کردم گفتم همینه. موسیقی روی این فیلم باید این باشد». تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» که شروع می‌شود چقدر قشنگ است! خب این آدمی که خارج رفته بود نمی‌شد قبول کند چنان چیزی بسازد؟ واقعاً فکر و اندیشه و آن ایران‌دوستی و فهم بالایی که در استاد پژمان وجود دارد خیلی قشنگ تعهد ایرانی را نسبت به موسیقی نشان می‌دهد. این سریال هر جا برود موسیقی‌اش تأثیرگذار است. چون می‌دانند مال همان‌جاست و هویت دارد.

احمد پژمان که به دلیل خلق بسیاری از آثار ماندگار و دارای کیفیت در حوزه های آهنگسازی و پژوهش همواره به عنوان یکی از مهم ترین و جریان ساز ترین هنرمندان عرصه موسیقی ایران معرفی شده هم در یکی از معدود گفت‌وگوهایش بود که درباره ساختار موسیقایی آثارش توضیح داده بود: آهنگسازی که موسیقی میهن خود را نداند نمی تواند آهنگساز خوبی باشد و آهنگسازی عاریتی می شود که نظیرش در دنیا فراوان است و ارزشی هم ندارد. من همیشه به موسیقی ایرانی فکر می کنم، زیرا بنای موسیقی من ایرانی است؛ موتیف و بعضی تم‌ها ایرانی است، ولی هارمونی من صددرصد صدای ایرانی نمی دهد؛ چون خود هارمونی اساسا یک مقوله‌ غربی است و ارکستر هم طبعا صدای ایرانی ندارد؛ چراکه سازها ایرانی نیستند. اما همیشه کوشیده‌ام رنگ و حالت ایرانی را در آثار خود حفظ کنم و معتقدم آهنگسازان ما باید بیشتر به سنت‌های موسیقی خودمان متکی باشند و نباید به دنبال موتیف‌های غربی بروند.

وی درباره خلق موسیقی سریال «دلیران تنگستان» هم گفته بود: روی یک نوار سونی ۹۰ دقیقه‌ای روزانه سنج و دمام گوش می‌کردم، از این طریق با آقای کردی‌زاده آشنا می‌شوم و حاصل این ارتباط می‌شود ضبط موسیقی سریال «دلیران تنگستان» که با همراهی عده‌ای از اهالی بوشهر در رادیو و تلویزیون شیراز انجام شده است.

به هر ترتیب موسیقی متن و تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» از جمله آثار موسیقایی است که توانسته بخشی از توانمندی های ۲ آهنگساز مطرح و جریان موسیقی کشورمان را به مخاطبان معرفی کند. مسیری که طی سال های اخیر اگرچه در حوزه کیفیت می تواند با دقت و تحلیل بیشتری مورد توجه قرار گیرد اما دربرگیرنده ابعاد مثبت و ارزشمندی است که توجه و عنایت بیشتر به بزرگان موسیقی این سرزمین را ۲ چندان می کند.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • گل سعید احمد عباسی به تایلند در جام ملت های فوتسال آسیا (تایلند 0-2 ایران)
  • فلاحت پیشه: نه‌تنها از منابع فروش نفت نفعی برای مردم حاصل نشد؛ بلکه دولت دست در جیب مردم کرده است
  • مردم سیستان و بلوچستان به احدی اجازه تفرقه‌اندازی نمی‌دهند
  • تساوی سرد و بی‌حاصل یوونتوس و میلان
  • سیمینی که دانشور بود
  • گرامیداشت شهید جاویدالاثر احمد قلی قائدی در بن
  • گوهری و نقشه برای دومین ضربه به پرسپولیس
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • 2 مدال نقره و برنز، حاصل تلاش اسکواش‌بازان کشورمان
  • ۲ مدال نقره و برنز، حاصل تلاش اسکواش‌بازان کشورمان