Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-05@20:01:51 GMT

باقری: مذاکرات هسته‌ای نداریم

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۴۴۳۳۳

باقری: مذاکرات هسته‌ای نداریم

فرارو- مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام می‌گوید ما مذاکرات هسته‌ای نداریم و مسئله فقط موضوع اصلی پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های غیرقانونی این کشور است.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (سه‌شنبه)‌ در اولین مقصد سفرش به چند کشور اروپایی در پاریس با «فیلیپ ارورا» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه در محل این وزارتخانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما در این باره عنوان کرد: «همانطور که می‌دانید فرانسه در آغاز سال جدید میلادی و در شش ماه اول سال ۲۰۲۲ ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد و طبیعتا یک نقش آفرینی فراملی می‌تواند داشته باشد.»

او اضافه کرد: "در این زمینه به نظر من یک فرصت بسیار مناسبی است هم برای ارتقای مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فرانسه و همین طور نقش آفرینی فرانسه هم در تعاملات منطقه‌ای و همین طور در مسیر مذاکراتی که ما در هشتم آذر ماه در وین با ۱+۴ خواهیم داشت."

باقری همچنین اعلام کرد که گفت‌وگوهای مشروح، صریح و جدی و سازنده و رو به جلویی را با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه داشته است.

مذاکرات هسته‌ای نداریم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره اظهارات «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه مبنی بر این‌که مذاکرات احیای برجام باید از جایی که تا ۲۰ ژوئن رسیده بود از سر گرفته شود، بیان کرد: "ما مذاکرات هسته‌ای نداریم، چون موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ در قالب توافقی که بین ایران و ۱+۵ شکل گرفت به طور کامل توافق حاصل شد."

این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: «موضوع اصلی که الان پیش رو داریم پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از توافق برجام است که آن پیامدها فقط منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.»

همچنین معاون سیاسی وزیر خارجه روز گذشته در مصاحبه با روزنامه فرانسوی فیگارو در توضیح دیدارش با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه گفت: «اگرچه رویکردهای روسیه یا چین به موضع ما نزدیک‌تر است اما از لحظه دیدار امروزم (با ارورا) تصور می‌کنم که فرانسه می‌خواهد نقش جدی‌تری در این مذاکرات ایفا کند».

معاون سیاسی حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: «اگر فرانسه از این پس موضع مستقل‌تری نشان دهد، موقعیت خود را به عنوان یک کشور مذاکره کننده تقویت خواهد کرد».

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از پاریس راهی برلین شد و قرار است از آنجا هم به لندن برود. مادرید هم از دیگر مقاصد سفر اروپایی علی باقری است.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه دوشنبه شب در توئیتی درباره این سفر نوشت: «در ادامه رایزنی با همکاران خود در دیگر کشورها، در روزهای آینده با چند همتای اروپایی ملاقات خواهم کرد. تبادل نظر درباره موضوعات دوجانبه و منطقه و نیز گفت‌وگوهای آتی در دستورکار است. ما از هیچ کوششی برای پیشبرد منافع ملی خود از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی فروگذار نخواهیم کرد.»

ایران و قدرت‌های جهانی روز هشتم آذر ماه در وین پس از ماه‌ها وقفه دوباره بر سر احیای برجام مذاکره خواهند کرد. این هفتمین دور از مذاکرات در وین است. شش دور قبلی در دولت حست روحانی انجام شد. با تغییر رییس جمهور در ایران تیم وزارت خارجه و مسئول اصلی مذاکرات نیز تغییر کردذ و علی باقری جای عباس عراقچی را گرفت. 

به نظرم می‌رسد در رویکرد ایران به مذاکرات نیز تغییرات مهمی صورت گرفته باشد. روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه سه شرط برای بازگشت به برجام مطرح کرد. اول اینکه آمریکا خطای خروج از برجام را بپذیرد، دوم همه تحریم‌ها را لغو کند و سوم تضمین دهد که تحت هیچ شرایطی از برجام خارج نمی‌شود. شروطی که به نظر می‌رسد تحقق آنها ساده نیست. 

 

منبع: فرارو

کلیدواژه: علی باقری مذاکرات هسته ای معاون سیاسی وزیر امور خارجه مذاکرات هسته ای نداریم جمهوری اسلامی ایران خارجه فرانسه وزارت خارجه علی باقری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۴۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!

روحانی رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند.

به گزارش سایت رسمی رئیس جمهور سابق ایران، حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم.

دیگر خبرها

  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • فیلم| اسرائیل دست به دامان فرانسه شد
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • چرا ایران دارای سلاح هسته‌ ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟