Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی باید شیب ملایم و منطقی داشته باشد، گفت: تا زمانی که نظام ارجاع و فرآیند بومی‌گزینی پزشکان و نظام پرداخت عادلانه اصلاح نشود، بازهم مشکل دسترسی به پزشک در مناطق محروم داریم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ ابوالفضل باقری‌فرد، در واکنش به خبری مبنی بر افزایش 3 هزار نفری ظرفیت جذب دانشجویان پزشکی عنوان کرد: افزایش سالیانه 3 هزار نفر (حدود 40 درصد) ظرفیت پزشکی کشور، مغایر با بررسی‌های کارشناسی وزارت بهداشت و تهدیدکننده سلامت مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مطالعات وزارت بهداشت نشان می‌دهد که براساس معیارهای داخلی و بین‌المللی، نیاز به پزشک خصوصا پزشک متخصص در کشور وجود دارد، اما با توجه به امکانات موجود و اهمیت کیفیت آموزش در حوزه سلامت مردم این افزایش باید شیب ملایم و منطقی داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: افزایش دسترسی مردم به پزشک، فقط از طریق افزایش ظرفیت پزشکی محقق نمی‌شود؛ تا زمانی که نظام سطح‌بندی و ارجاع با اولویت خدمات ارتقای سلامت و پیشگیری و فرآیند بومی‌گزینی پزشکان و نظام پرداخت عادلانه اصلاح نشود، حتی اگر ظرفیت‌ها را چندبرابر کنیم، بازهم مشکل دسترسی به پزشک در مناطق محروم را خواهیم داشت.

باقری‌فرد تصریح کرد: اگر افزایش تعداد پزشکان مشکل‌گشا بود، مردم کشورهای همسایه از جمله عراق با وجود داشتن تعداد متخصصین بیشتر از ما، جهت درمان بیماری‌های ساده و پیچیده به کشور ما سفر نمی‌کردند، لذا ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی را باید عالمانه و هوشمندانه و با توجه زیرساخت‌ها و امکانات افزایش داد و همزمان آینده شغلی این عزیزان را نیز تضمین کرد، در غیر این صورت ما پزشکان را با خونِ دل تربیت کرده و تحویل کشورهای همسایه و خارجی خواهیم داد.

به گزارش تسنیم؛ روز گذشته منصور کبگانیان قائم‌مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به تصویب دو مصوبه با نظر اعضای شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفته بود: مصوبه اول؛ افزایش حداقلی پذیرش 3000 دانشجوی پزشکی به ظرفیت موجود کشور طی بازه زمانی حداقل 5 سال به تصویب رسید. این بازه زمانی به این معنا است که تا 5 سال این افزایش؛ روندش طی شود و بعد از آن از سوی شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارزیابی جامعی صورت خواهد گرفت. همچنین به علت حساسیت، این مصوبه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور روسای سه قوه مطرح خواهد شد؛ اگرچه مصوبات شورای راهبری ستاد جامع نقشه لازم الاجرا است اما برای محکم کردن موضوع این کار انجام می‌شود و نیز اگر وزیر محترم بهداشت آمار جدیدی برای ارائه در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور دارند، از آن استقبال می‌کنیم اما در نهایت این مصوبه قابل اجرا خواهد بود.

وی ادامه داد: در مصوبه اول تبصره‌ای مبنی بر اینکه «وزارت بهداشت باید طرح خودشان را برای صحن شورای عالی برای افزایش این عدد از 3000 تا 5000 هم بیاورند.» منظور شد. درحقیقت با افزایش پذیرش 3000 نفر دانشجوی پزشکی در سال، 18 سال با استانداردهای جهانی فاصله داریم. در چشم‌انداز کشور عدد 18 سال خوب نیست اما اگر این رقم را تا 5000 نفر افزایش دهیم، 12 سال دیگر هم پای کشورهای پیشرفته خواهیم شد. طبق آمار 118 نفر پزشک در 100 هزار نفر جمعیت را در وضعیت حاضر داریم که این رقم باید به 300 پزشک در 100 هزار نفر برسد تا به استاندار جهانی مورد قبول برسیم.

کبگانیان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه توانایی‌های خود را در حوزه آموزش پزشکی ارائه داد اما موانع و چالش‌هایی در این زمینه دارند بنابراین مصوبه دوم با این ماده واحده « تقویت بخش خصوصی و غیردولتی به‌ویژه در دانشگاه آزاد از طرق مختلف با اصلاح قوانین و مقررات مربوطه» به تصویب رسید. لازم به ذکر است؛ از سوی دانشگاه آزاد اسلامی(بخش غیردولتی) مقرر شد تا طرح خود را در زمینه حذف قوانین دست و پا گیر ارائه دهد.

کبگانیان تشریح کرد؛ دو مصوبه ستاد نقشه جامع درباره افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکیکاهش تمایل پزشکان برای تحصیل در برخی رشته‌های تخصصی/ ارائه ماهانه 300 درخواست برای مهاجرترئیس سازمان نظام پزشکی: ممکن است در آینده نیازمند واردات پزشکان متخصص خارجی شویم!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بهداشت و درمان وزارت بهداشت شورای عالی انقلاب فرهنگی پزشک بهداشت و درمان وزارت بهداشت شورای عالی انقلاب فرهنگی پزشک دانشجوی پزشکی وزارت بهداشت افزایش ظرفیت نقشه جامع هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۵۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد

مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند امروز صبح با حضور ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، سید حمید جمال الدینی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، آرش خجسته، رئیس سابق دانشگاه و حسن بختیار، رئیس فعلی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آرش خجسته، رئیس سابق دانشگاه در این مراسم گفت: در مدت دو سال و ۴ ماه که مسئولیت ریاست این دانشگاه را به عهده داشته ام، معاون آموزشی وزارت بهداشت همیشه به عنوان پشتیبان، همراه و پیشرو کنار من بوده اند و همیشه به من یادآوری کرده اند که در این دانشگاه هوشمند به عنوان یک دانشگاه مستقل باید مسئله هوش مصنوعی را به عنوان یک ایده بزرگ و برگ برنده را برای وزارت بهداشت رقم بزنیم.

وی افزود: من در کنار ایشان ظرفیت های دانشگاه علوم پزشکی هوشمند را شناختم و اهداف دانشگاه را با همکاری جلو برده ایم، برنامه ۴ ساله عملیاتی را در دوران کاری ام طرح ریزی کردم که در سال اول در بخش ترویج برنامه ها به خوبی پیش رفت و می توانم با اطمینان اعلام کنم که ۹۰ درصد برنامه ها در این بخش انجام شده است.

خجسته ادامه داد: در این مدت برنامه های مختلفی از جمله کنگره کیش، سمینارهای مختلف در موضوعات متعدد در دانشگاه ها رقم خورد.

وی افزود: در سال دوم حوزه زیر ساخت و نیروی انسانی نیز عملیاتی شد که دانشگاه علوم پزشکی هوشمند اولین دانشگاه علوم پزشکی بود که در خاورمیانه از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز گرفت.

رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی هوشمند گفت: ۷ محور را دنبال کرده ایم که به اطمینان می توانم بگویم در این مدت هنوز در این حوزه این ۷ محور دنبال نشده است.

خجسته گفت: آرزو دارم که با حضور رئیس جدید این دانشگاه به هدف و ایده باقری فرد که همان تثبیت هوش مصنوعی و برگ برنده عملکرد وزارت بهداشت در این دوره ۴ ساله است برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پشت پرده مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز
  • رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد
  • ویدئوی عجیب از وضعیت آموزشی دانشجویان دندانپزشکی 
  • حمایت زاکانی از طرح نور پلیس
  • تناقض عجیب در پذیرش دانشجویان خارجی و کیفیت دانشگاههای ترکیه
  • جزئیات تازه از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • چرا آمار خودکشی پزشکان بالا رفته؟ / این طبقه مانند گذشته نزد مردم محترم نیست
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور