Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، دست کاری‌هایی که به طور مداوم در معماری بومی انجام شده زمینه تاثیرپذیری بالای بافت تاریخی از حوادث طبیعی مانند باد و باران و سایر عوامل را بالا برده است.

البته ریزش بافت‌های تاریخی، قلاع و ابنیه قدیمی و کهن سال در قبال شرایط جوی رویدادی است که نمی‌توان بروز آن را از گذشته تاکنون انکار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اقداماتی وجود دارند که ممکن است ریسک آسیب پذیری را کاهش دارند، اقداماتی ساده که انجام به موقع آنها می‌تواند نجات بخش باشد، پویش ناودان‌ها که هر ساله توسط مردم و میراث فرهنگی برگزار می‌شد یکی از اقداماتی بود که تاکنون منجر به تاثیرگذاری مثبت در حفاظت از بافت تاریخی داشته است به طوری که طی چند روز گذشته و با میزان چشمگیر بارش‌ها بافت تاریخی یزد از آسیب‌های احتمالی نجات پیدا کرد.

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در این استان، با بیان این که بافت تاریخی یزد در بارش‌های اخیر آسیبی جدی ندید، در خصوص چرایی این مسئله اظهار کرد: یکی از دلایل این که بافت تاریخی یزد توانست در مقابل بارشهای چند روز گذشته مقاومت کند، پایش به موقع قبل از بارش‌ها خصوصا در زمینه ناودان‌ها بود.

وی خسارت‌ بارش‌های سال گذشته تاکنون را بیش از ۱۸۱ و نیم میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با این وجود بارش های امسال خسارتی نداشت.

فاطمی با بیان این‌که پشت بام‌ بناهای اصلی و تاریخی عمدتا از قبل مورد مرمت بودند، گفت: پشت بام بازار، باغ دولت‌آباد، مساجد و حسینیه‌ها مرمت شده از طرفی آب‌های سطحی نیز سریع و زود جمع‌آوری شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با بیان این که این اقدامات منجر به کاهش خسارت‌ها به حداقل رسید، گفت: خوشبختانه با اجرای چنین رویکردهایی در سایر بافت‌های تاریخی استان و شهرستان‌ها خسارت در سایر بافت‌ها نیز به حداقل ممکن رسیده است.

علیرضا نقوی، شهردار منطقه تاریخی یزد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس نسبت به وضعیت بافت تاریخی در تداوم بارش‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت: هر چند تاکنون شاهد خسارتی در این منطقه نیستیم اما سازه‌های خشت و گلی و بافت متشکل از چنین سازه‌هایی در معرض خطر قرار دارد.

وی با بیان این که تاکنون خسارتی ناشی از بارش‌ها گزارش نشده است، گفت: به دنبال بارش‌های اخیر، خسارت و ریزشی در محدوده بافت تاریخی تاکنون گزارش نشده است.

شهردار منطقه تاریخی یزد با اشاره به همکاری شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی در خصوص مدیریت بافت تاریخی دراین شرایط گفت: خوشبختانه مدیریت واحدی در دفع آب‌های سطحی وجود دارد که امکان کاهش خسارت‌های آتی را به همراه دارد.


شهردار منطقه تاریخی یزد در پایان با اشاره به این که مردم باید در این حوزه همراهی لازم را داشته باشند، گفت: البته شهرداری هم با مردم در تعامل و همکاری خواهد بود.نقوی با تاکید بر این که البته آب گرفتگی‌های مربوط به بافت تاریخی صرفا در محدوده میدان سیدگل سرخ گزارش شده گفت: البته میزان این مسئله نیز بسیار سطحی بوده است.

انتهای پیام/ف/ی

منبع: فارس

کلیدواژه: علیرضا نقوی سیدمصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی یزد خبرهای یزد استان یزد بافت جهانی باران اخبار یزد میراث فرهنگی بافت تاریخی تاریخی یزد بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۵۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد آیینی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با اعلام این خبر گفت: بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده شامل بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های حاشیه‌ای در کشور وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر جمعیت از ۶۹۰ شهر در آن مستقرند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار داشت: این ۱۶۷ هزار هکتار شامل ۶ هزار محله یعنی چهار هزار و ۴۰۰ بافت فرسوده و تاریخی و یک هزار و ۱۷۰ سکونتگاه است و فقط ۳۰۰ هزار کوچه در آن وجود دارد.

آیینی گفت: راهبرد اصلی ما در این دولت مقاوم سازی و پایدارسازی سقف‌های لرزان است، زیرا به طور مستقیم با جان انسان‌ها در ارتباط است.

وی ادامه داد: برای نوسازی این باخته فرش شده با سه چالش اساسی مواجه بودیم که نخستین چالش خود مردم ساکن در این بافت‌ها هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: مردم ساکن‌ترین بافت‌ها افرادی کم درآمد هستند که توان مقاوم‌سازی و نوسازی ندارند و حتی اگر وام ارزان قیمت به آنها پرداخت شود توان بازپرداخت اقساط را ندارند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بسیج سازندگی پارسال ۴ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد کرد
  • دریافت نشدن خسارت از بارندگی‌های اخیر در خوزستان
  • نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرد
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • بسیج تمامی امکانات برای جلوگیری ازخسارت احتمالی بارندگی درخوزستان
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکستن سد کنیا را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکست سد را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان