Web Analytics Made Easy - Statcounter

تقویت بخش اقتصاد از اولویت‌دارترین موضوعات کشور است که با تاکید چند سال متوالی از سوی رهبر معظم انقلاب اهمیت آن بیش از پیش احساس می‌شود و در این میان حمایت از تولید داخلی و رفع مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی راکد و نیمه راکد کم هزینه ترین راهکار برای تحقق اهداف در شرایط سخت تحریم‌ها است.

به گزارش قدس آنلاین، تا یادمان بوده و شنیده ایم،  هر جا که آب هست آبادانی نیز هست اما در عصر حاضر تنها آب، مایه آبادانی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عوامل دیگری هم هستند که می توانند علتی باشند برای اینکه جوامع انسانی را دور هم جمع کرده و تشکیلاتی را به وجود آورند.  از جمله آنها، که شاید به لحاظ درجه از جمله مهمترین ها هم باشد، صنعت و تولید است که در قالب واحدهای تولیدی و صنعتی، امکان اشتغال و امرار معاش افراد فراهم می شود.

 از همین رو هر جا که واحد تولیدی و یا حتی کارگاه کوچکی هم وجود داشته باشد، آنجا نشانی از پویایی،  تولید،  اشتغال،  سودآوری،  عرضه و تقاضا و بسیاری دیگر از موارد خوشایندی از این دست است که همواره نتایج  مثبت و امیدوار کننده ای ایجاد می کند.

هر جا که صدای تولید گوش ها را نوازش دهد به دنبالش نان آوری، تامین معیشت،  امنیت،  امید به آینده،  انگیزه برای تلاش بیشتر و به یک معنای کلی " زندگی " وجود دارد.

در نقطه مقابل اما، هر جا که درب واحد تولیدی حتی یک کارگاه کوچک،  به هر دلیلی بسته شود،  تبعات منفی و ناهنجاری های ناشی از آن،  نه تنها گریبانگیر تعدادی که در آن واحد مشغول بودند را می گیرد،  بلکه زنجیروار، شمار بیشتری از افراد جامعه را درگیر می‌کند.

اینکه در چند سال گذشته، تبعات منفی ناشی از مشکلات اقتصادی و نیز تحریم های ظالمانه علیه کشورمان،  مشکلات زیادی را در بخش های مختلف به وجود آورده است  واین بر هیچکس پوشیده نیست. بخش صنعت و تولید نیز درگیر این مشکل شد و پس از آن، چرخ  بسیاری از واحدهای تولیدی به سختی چرخید و تعدادی هم به کل از حرکت باز ایستاد.

۲۷ واحد تولیدی راکد و نیمه فعال در زنجان به چرخه تولید بازگشته‌اند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، به آخرین وضعیت واحدهای تعطیل و احیا شده در ۷ ماهه امسال در استان زنجان اشاره کرد و گفت: ۲۷ واحد تولیدی به چرخه برگشته اند که از این تعداد،  ۲۲ واحد در داخل شهرک صنعتی و پنج طرح در خارج از شهرکهای صنعتی استان قرار دارد.

اگرچه مسوولین ذیربط، تلاش‌های بسیاری برای جذب سرمایه‌گذار و نیز احیا و رونق فعالیت واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد داشتند، با این وجود اما، هنوز هم هستند واحدهایی که همچنان زنگار تعطیلی بر چرخ تولیدشان نشسته و آنها را از حرکت بازداشته است.

تلاش مسئوولان همواره بر این بوده که تا حد امکان واحدهای راکد و نیمه راکد را به چرخه تولید بازگردانند و هر ساله هم اگرچه، تعدادی از این واحدها جانی دوباره گرفته اند اما هنوز هم هستند واحدهایی که همچنان تعطیل و نیمه تعطیل هستند و گاهی حتی بنابر دلایلی که برخی مسوولان، آن را مصلحت می نامند، از ذکر نام آنها نیز خودداری می کنند.

بر اساس آمار سال گذشته حداکثر سه واحد تولیدی در استان تعطیل هستند

رییس سازمان صمت استان زنجان سال گذشته در این خصوص گفته بود: از سال ۹۶ نه تنها هیچ واحدی به واحدهای تولیدی تعطیل شده استان، اضافه نشده است، بلکه هر سال، تعدادی از واحدهای تعطیلی و نیمه تعطیل هم، با همت مضاعف و تلاش جهادی مسؤولان به چرخه تولید بازگشته است.

ناصر فغفوری افزود: سال سال ۹۵ با وجود مشکلات اقتصادی،  با اقدامات انجام‌گرفته، ۲۷ واحد تولیدی تعطیل، به گردونه تولید بازگشتند.

وی پیشتر گفته بود در سال ۹۷، هفت واحد بزرگ صنعتی که در زمان فعالیت خود بیش از ۱۰۰ نفر پرسنل داشت، تعطیل بود، اما امروز حداکثر فقط سه واحد تولیدی از آن واحدها تعطیل هستند.

رییس سازمان صمت استان زنجان، تعداد واحدهای تولیدی استان را ۹۳۰ واحد و پروانه بهره‌برداری در استان زنجان را هم یکهزارو ۳۰۰ فقره  اعلام کرد و گفت: طبق آخرین پایش صورت‌گرفته، ۲۱ درصد واحدهای تولیدی استان، تعطیل هستند.  

فغفوری البته این را هم گفت که حدود ۱۴ درصد از این واحدها بنا به دلایلی از جمله نبود توجیه اقتصادی و یا جایگزین شدن تولیدات آن‌ها با سایر محصولات،  حتی امکان بازگشت به چرخه تولید را هم ندارند.

اقدام لازم برای رفع مشکل ۴۹ واحد تولیدی استان انجام گرفت

مدیرکل بازرسی استان زنجان نیز گفت: از سال گذشته تاکنون، وضعیت ۱۰ واحد تولیدی کلان زنجان، از سوی بازرسی کل استان بررسی و بسیاری از مشکلات آنها رفع شده است.

ابوالفضل خمسه با بیان اینکه از سال گذشته، برنامه ریزی‌های لازم برای ارتباط با واحدهای تولیدی استان تدوین شده است، افزود: در این مدت، با پیگیری و ارتباط با بیش از ۲۴۰ واحد تولیدی، مشکلات و موانع تولید آنها پیگیری شده است.

وی یادآورشد: در این مدت بیش از ۲۰ فقره گزارش هشداری مرتبط با تولید و سرمایه گذاری هم به دستگاه‌های اجرایی استان زنجان ارسال شده است.

مدیرکل بازرسی استان زنجان همچنین از اقدام لازم برای رفع مشکل ۴۹ واحد تولیدی استان خبر داد.

خمسه به بازدیدهای انجام شده از واحدهای تولیدی توسط بازرسی کل استان هم اشاره کرد و گفت: در بازدید از ۷۰ واحد تولیدی اعم از فعال و یا در حال احداث سالن تولید، علاوه بر اینکه، مشکلات و موانع واحدها در همان محل  تولیدی، بررسی شد، برخی از آنها رفع و برخی نیز در حال پیگیری است.  

پیگیری مشکلات ۱۷۰ واحد تولیدی غیرفعال در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی در دستور کار قرار گرفت

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی  استان زنجان، نیز در خصوص اقدامات احتمالی در راستای رفع موانع پیش روی واحدهای راکد و نیمه راکد با هدف برگشت آنها به چرخه تولید گفت: در راستای عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سالی که با عنوان مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی ها، نامگذاری شده است، موضوع پایش و عارضه‌یابی واحدهای تولیدی در دستور کار این شرکت قرار گرفت و بر همین اساس، آمار واحدهای غیرفعال احصا شد.

افشین جعفری، با بیان اینکه پس از حصول آمار مربوطه، ضمن هماهنگی با کلینیک های کسب و کار استان، موضوع پایش و به روزرسانی اطلاعات واحدهای غیرفعال انجام گرفت، افزود: در مجموع حدود ۱۷۰ واحد تولیدی غیرفعال در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی احصا و پس از جمع بندی اطلاعات و دسته‌بندی مشکلات، طرح آنها در کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید و نیز سایر کارگروه های مرتبط در دستور کار قرار گرفت.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، تاکنون ۳۲ واحد از کارگاه های غیرفعال مشغول تولید و فعالیت شدند، اظهارداشت: رفع مشکلات این واحدها که  اغلب در حوزه‌های تامین سرمایه در گردش بود، با همکاری سیستم بانکی، اخذ مساعدت در زمینه تقسیط مطالبات دستگاه های اجرایی(بیمه، مالیات و محیط زیست و ...)  انجام گرفت.

جعفری اجاره محل کارگاه به شخص ثالث و در مواردی نیز انتقال مالکیت و فروش به سرمایه گذار دیگر و یا تغییر خط تولید و نوع محصول تولیدی را از دیگر مسائل واحدهای راکد و نیمه راکد عنوان کرد.

وی به مواردی هم که به دلیل صدور اجراییه بانکی،  واحد توسط سیستم بانکی تملک شده بود، اشاره کرد و افزود: با همکاری بانک عامل و انجام تقسیط، امکان بازگرداندن محل تولید،  به طرف قرارداد و فعال سازی آن با مساعدت سیستم بانکی فراهم شده است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان خاطرنشان کرد: در برخی موارد هم،  با تسریع در مراحل برگزاری مزایده، محل پروژه به سرمایه‌گذار دیگر، منتقل شده است.

جعفری تاکید کرد: البته برخی از این واحدها، بیش از پنج سال غیرفعال بودند که پس از اصلاح قیمت محصولات و یا تسهیل شرایط بازار، امکان از سرگیری فعالیت ها برای آنها فراهم شده است.

به هر حال آنچه که مسلم است، لزوم اقدامات عاجل، برای برگرداندن واحدهای راکد و یا نیمه راکد به چرخه تولید به منظور پیشگیری از اثرات نامطلوب اجتناب ناپذیر پدیده تعطیلی صنایع و واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ در بخش‌های مختلف است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان واحد تولیدی راکد و نیمه راکد واحدهای تولیدی واحدهای راکد ۲۷ واحد تولیدی چرخه تولید تولیدی استان استان زنجان تعطیل هستند انجام گرفت سال گذشته شهرک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۶۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان آماده راه‌اندازی است

ایسنا/همدان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان اعلام‌ کرد: یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی اسپری شیمیایی و بهداشتی در شهرستان تویسرکان آماده راه‌اندازی و افتتاح است.

احمد شانیان در حاشیه بازدید از نمایشگاه اکسپو، با اشاره به مذاکرات نهایی انجام شده راه‌اندازی و افتتاح این واحد تولیدی در دهه تولید و تجارت اظهار کرد: با افتتاح فاز اول این طرح، همزمان فاز دوم طرح نیز با اشتغال ۱۵۰ نفر کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: این واحد صنعتی با ظرفیت تولید بیش از ۴۰۰ نوع محصول یکی‌ از بزرگترین خطوط تولید اسپری‌های بهداشتی و شیمیایی در کشور محسوب می‌شود.

شانیان افزود: این واحد در زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع در شهرک صنعتی فرسفج و در زمینه تولید و بسته‌بندی چسب، قوطی‌سازی اسپری، ضدیخ و روغن ترمز فعالیت خواهد داشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل صمت استان، مجموعه اصلی این واحد تولیدی در استان البرز فعال است و طرح توسعه این کارخانه در استان همدان فعالیت خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برترین واحدهای تولیدی استان در جشنواره امتنان معرفی شدند
  • بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان آماده راه‌اندازی است
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد
  • استان سمنان معتاد متجاهر ندارد
  • احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است
  • واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌تعطیل کردستان شناسایی شود
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر
  • پنج هزار و ۵۵۸ متقاضی واحدهای مسکن ملی در زنجان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند
  • ۵۵۵۸متقاضی واحدهای مسکن ملی درزنجان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند