Web Analytics Made Easy - Statcounter

 نمایندگان مجلس در جلسۀ علنی سه‌شنبه ۱۸ آبان ماه، با گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذارشده در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با ۱۸۷ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نمایندۀ حاضر در جلسه موافقت کردند.

 سیدمحسن دهنوی، نمایندۀ مجلس:مسئله خلق پول بی‌پشتوانه توسط بانک‌ها و عدم نظارت بر نحوه کارکرد آن‌ها به یکی از اصلی‌ترین موانع رشد اقتصادی کشور تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بانک‌های کشور در اعطای تسهیلات با بهره مرکب و جذب سپرده با سود بالا با یکدیگر رقابت می‌کنند و مشارکت در تولید و اشتغال به فراموشی سپرده شده و بانک‌ها از جیب مردم نقدینگی خلق می‌کنند و فشار معیشتی ناشی از آن مستقیماً به جیب مردم وارد می‌شود و مطابق آخرین آمار بانک مرکزی حجم نقدینگی در مردادماه سال جاری به «۴ هزار هزار میلیارد تومان» یا به‌عبارت‌دیگر به «۴ میلیون میلیارد تومان» رسیده است.

 این رقم نقدینگی اثرات مخربی در اقتصاد دارد، همچنین پایه پولی نیز به ۵۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده و با یک مقایسه درمی‌یابیم به نسبت مرداد گذشته ۳۹ درصد و ۴۲ درصد به ترتیب رشد نقدینگی و پایه پولی داشتیم و علاوه بر این ضریب فزاینده نقدینگی به نسبت سال قبل در مدت مشابه به حدود ۷ درصد رسیده بنابراین در عرض یک سال تنها هزار هزار میلیارد تومان یعنی یک‌میلیون میلیارد تومان نقدینگی جدید در کشور خلق شد.

 سال گذشته بانک‌ها اعلام کردند ۱۹۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند یعنی نزدیک به ۵۰ درصد آن نقدینگی را تسهیلات دادند اما آمار را که نگاه می‌کنیم درمی‌یابیم که ۵۵ درصد این تسهیلات را به بخش بازرگانی و خدمات دادند و بخش بسیار کمی از آن صرف تولید شده و بخش مسکن نیز تنها ۵ درصد سهم داشته درحالی‌که نظام بانکی کشور به‌صورت درون‌زا نقدینگی و پایه پولی را رشد می‌دهد بخش عمده‌ای از واحدهای صنعتی کشور با مشکل کمبود سرمایه در گردش مواجه است.

 باید مشخص شود سیستم بانکی با خلق نقدینگی چه می‌کند که تولید همچنان عقب است که باوجود تسهیلات بانکی بخش تولید دریافتی نداشته و درحالی‌که آن دسته از بانک‌هایی که به تولید وام می‌دهند نوع قرارداد را طوری تنظیم می‌کنند که بعد از مدتی کل تشکیلات تولید را صاحب می‌شوند.

 ما بارها از بانک‌ها خواستیم که در خصوص پرداخت وام‌های کلان گزارش مکتوب به ما ارائه کنند و توضیح دهند که چه کسانی آن‌ها را دریافت کرده اما بانک‌ها هیچ گزارشی به ما ارائه نمی‌کنند و جزیره‌ای در سیستم بانکی تشکیل شده که به کسی پاسخگو نیستند به‌عنوان‌مثال در ۲۷ اسفندماه ۹۳ دریکی از همین بانک‌های دولتی ۵ هزار میلیارد تومان که قرار بود در سرفصل حساب دولتی برای آب‌های مرزی واریز شود تصاحب شد و بدون اجازه به‌صورت کوتاه‌مدت افتتاح حساب شد تا از عواید افتتاح حساب بهره‌مند شوند.

مجلس باید با شأن نظارتی خود به این موضوعات ورود کند تا روشن شود نه‌تنها وام‌های خرد، وام‌های بالای ۱۰۰ میلیارد تومان به چه کسانی اختصاص‌یافته و سایر وام‌های کلان نیز چگونه و با چه ضوابطی پرداخت شده، همچنین وام‌های معوق را نیز به‌عنوان وام جدید محاسبه می‌کنند و با استمهال آن‌ها سندهای تازه ثبت می‌کنند و از طرف دیگر وقتی یک جوان یک وام ساده ۱۰ میلیونی می‌خواهد باید بارها در شبکه بانکی رفت‌وآمد کند و درحالی‌که ما تکلیف کردیم برای وام قرض‌الحسنه ۲ ضامن نیاز نیست و بااعتبار سنجی حساب فردی وام باید پرداخت شود از افراد یک چمدان مدارک درخواست می‌شود./

منبع: فردا

کلیدواژه: نقدینگی سیستم بانکی دهنوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۷۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، علی محمد روستا در نشست با بانک‌ها پیرامون پرداخت تسهیلات مسکن روستایی گفت: حدود ۵ هزار و ۳۰۰واحد روستایی برای مقاوم سازی به بانک‌های عامل معرفی شدند که انتظار می‌رود بانک‌ها پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی به این تعداد واحد را تسریع کنند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری افزود میانگین پرداخت تسهیلات بانکی مقاوم سازی واحد‌های روستایی در سطح کشور ۵۵ درصد بوده، اما در استان ۶۲ درصد است که نشان دهنده همکاری خوب و مطلوب شبکه بانکی در این حوزه است. روستا بر کوتاه شدن زمان پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن به متقاضیان تاکید کرد و گفت: بانک ها موظفند زمان طولانی پرداخت تسهیلات مسکن را ، کاهش کنند. وی به نظارت بر اعطای تسهیلات بانکی به متقاضیان تاکید کرد و گفت: تسهیلات اگر در جای درست خود هزینه شود دغدغه‌ها و نگرانی‌ها از بین می‌رود. به گفته معاون استاندار در جلسات کارگروه امور زیربنایی طرح‌های گردشگری مصوب می‌شوند و اعتبار دریافت می‌کنند، اما این اعتبارات در جای درست خود هزینه نشدند که حوزه مسکن نباید اینگونه باشد.  روستا با اشاره به پرداخت تسهیلات به واحد‌های خسارت دیده در زلزله سال ۱۳۹۹ شهر سی سخت گفت: از مجموعه یک هزار و ۴۰۰ واحدی که در زلزله دچار خسارت شد ۲۷۰ واحد نیمه تمام مانده است که در حال پیگیری اختصاص اعتبار به این واحد‌ها هستیم. مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۳ درصد واحد‌های مسکن روستایی مقاوم سازی شدند و در صورتی که تسهیلات بانکی پرداخت شود به ۷۲ درصد خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵ درصد رسید + جدول
  • کدام بانک‌ها خدمت چک الکترونیکی را ارائه می‌دهند؟
  • پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
  • بانک ها با تسهیلات مسکن چه می‌کنند؟
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • کنایه سنگین به دولت رئیسی؛ ژست کنترل تورم نگیرید، نتوانستید
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد