Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد از تحولاتی شگرف در فضا و کارکردهای کتابخانه‌های عمومی نسبت به گذشته خبر داد و گفت: امروز کتابخانه‌ها با فاصله گرفتن از کارکردهای گذشته‌ی خود به پایگاه‌های اجتماعی و پاتوق‌های فرهنگی تبدیل شده‌اند.

«رقیه دوست فاطمی‌ها» امروز در آستانه بیست و نهمین دوره هفته کتاب(۲۴ آبان تا اول آذرماه) که امسال با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنید» نامگذاری شده است، در جمع خبرنگاران  اظهار کرد: این شعار با توجه به محدودیت‌های کرونایی سالهای اخیر که مانع حضور در اجتماعات و بسیاری از برنامه‌ها شده و به منظور معرفی کتاب خوب به عنوان یک جایگزین مناسب برای پر کردن این خلاءها در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که در مجموع ۵۶۰ برنامه به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب برای کتابخانه‌های عمومی استان در نظر گرفته شده است، اهم این برنامه‌ها را شامل برگزاری ۶۰ نشست کتابخوان، ۵۵ مسابقه کتابخوانی، ۳۵۰ برنامه ویژه کودکان و نوجوانان، ۳۱ برنامه مناسبتی، هفت کارگاه مشاوره و ۹ بکارگاه آموزشی، ۳۹ محفل ادبی و دو جلسه رونمایی و نقد کتاب ذکر کرد.

دوست فاطمی‌ها خاطرنشان کرد: البته برنامه‌های این مناسبت از هفته جاری با دیدار با جانباز مدافه حرم و فعال حوزه کتاب، رونمایی از کتاب و کارگاه تصویرسازی کتاب کودک آغاز شده و در ادامه و طی روزهای آینده  شاهد برگزاری برنامه‌های شاخصی مانند افتتاح سالن چندمنظوره نگین در جوار کتابخانه فرخی، برگزاری جشنواره کتاب و کودک، رونمایی از کتاب زندگی‌نامه شهید مهرابی از شهدای مدافع حرم، مراسم تجلیل از برترین‌های استانی به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب، افتتاح بخش کودک کتابخانه دکتر جوادی، افتتاح ساختمان جدید کتابخانه روستایی منتظران مهدی(عج) در بافق و افتتاح کتابخانه سیار شهرستان بهاباد، خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که استان یزد به لحاظ شاخص‌های تعداد و زیربنای کتابخانه‌ها و همچنین عضویت و امانت کتاب سالهاست رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: استان یزد دارای ۱۱۴ باب کتابخانه شامل ۸۶ باب کتابخانه شهری و ۲۷ باب کتابخانه روستایی است که از مجموع انها تعداد ۱۰۰ باب کتابخانه نهادی، ۱۲ باب کتابخانه مشارکتی، یک باب کتابخانه سیار و یک باب نیز کتابخانه مستقل هستند.

وی افزود: استان یزد با جمعیت بیش از یک میلیون و ۲۳۲ هزار نفر دارای سرانه جمعیت به تعداد کتابخانه ۱۰ هزار و ۵۲۷ نفر است و به عبارتی به ازای هر ۱۰ هزار و ۵۲۷ نفر یک باب کتابخانه در استان وجود دارد.

به گفته این مسئول، زیربنای کتابخانه‌های استان در سالجاری ۷۲ هزار و ۵۱۲ مترمربع است به عبارتی به ازای هر ۱۰۰ نفر ۵.۸۸ مترمربع فضای کتابخانه‌ای در استان وجود دارد که از این لحاظ در جایگاه نخست کشور است.

دوست فاطمی‌ها با اشاره به وجود افزون بر دو میلیون و ۴۴۳ جلد کتاب در کتابخانه‌های استان و این که به ازای هر یزدی ۱.۹۸ کتاب در این کتابخانه‌ها وجود دارد، گفت: کتابخانه‌های استان یزد به رغم کاهش عضویت در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها، در مجموع بیش از ۹۷ هزار نفر عضو دارند که ۷.۸۸ درصد از جمعیت استان را شامل می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان که شاداب‌سازی فضای کتابخانه‌ها و ایجاد و توسعه بخش کودک کتابخانه‌ها یکی از اولویت‌های این نهاد در استان یزد طی سالهای اخیر بوده است، اظهار کرد: در همین راستا قریب به ۵۰ کتابخانه اعم از شهری و روستایی در استان طی این سالها بهسازی و تجهیز شده‌اند و برای ۵۸ باب کتابخانه نیز شاداب‌سازی و طراحی بخش کودک صورت گرفته و علاوه بر این نیز تمام کتابخانه‌های استان به وای فای رایگان متصل شده‌اند.

وی با تاکید بر این که کتابخانه‌های امروز بسیار متحول تر از گذشته شده‌اند و تصورات گذشته از کتابخانه‌های عمومی دیگر وجود ندارد، گفت: امروز کتابخانه‌ها به یک پایگاه اجتماعی مهم در استان و به نوعی به پاتوق‌های فرهنگی تبدیل شده‌اند که علاوه بر وظیفه کتابداری و محلی برای مطالعه کتاب به مراکزی برای برگزاری کارگاه‌های آموزش مهارت و حتی مشاوره خانواده بدل شده‌اند.

مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در پایان نیز در مورد وضعیت سرانه مطالعه در استان تصریح کرد: هرچند مرکز آمار ایران، یزد را از سرانه بالای مطالعه برخوردار می‌داند ولی با توجه به صدرنشینی متمادی یزدی‌ها در کنکور سراسری، بیشترین رویکرد خانواده‌های یزدی به سمت مطالعه کتب درسی از سوی فرزندانشان است و از طرفی به دلیل توسعه فضای مجازی شاهد روی آوردن بیشتر جامعه به سمت مطالعه غیرمکتوب هستیم که البته از سالها پیش اقدامات خوبی نیز از سوی نهادکتابخانه‌های عمومی در رابطه با ایجاد و توسعه کتابخانه‌های دیجیتال صورت گرفته ولی با تمام این تفاسیر خوشبختانه وضعیت خوبی در استان به لحاظ سرانه مطالعه وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری نهاد كتابخانه هاي عمومي يزد کتابخانه های عمومی کتابخانه های استان باب کتابخانه کتابخانه ها استان یزد برنامه ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۷۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود- در دل یک مرکز تجاری جایی که انتظار نمی‌رود، بهشتی از 161 هزار یار مهربان تو را فرامی‌خواند. باغی از کتاب‌ها که می‌توانی رایگان امانت بگیری.

محمد رحیم شربت ملکی زمانی کتابفروشی داشت. اما اتفاقی موجب شد عطوفت انسانی را ارجح دانسته و کتاب را از دنیای داد و ستد پول و زر به دنیای تبادل اندیشه و عشق بکشاند.

در گفتگویی که از وی در فضای مجازی موجود است می‌گوید زمانی که می‌دیدم کسی به کتابخانه مراجعه می‌کند و قدرت خرید ندارد، متأثر می‌شدم. دنبال فکری بودم که بتوانم کتاب را به دست کتاب‌خوان واقعی برسانم.این بود که ماجرای استتثنایی‌ترین کتابخانه ایران زمین شکل گرفت.

آقای ملک مدتی بعد از ماجرای مراجعات افراد به کتابفروشی این مجموعه را تبدیل به کتابخانه‌ای جهت امانت کتاب کرد. برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره پدر و مادرش و ایجاد چرخه‌های دانش افزایی و مطالعه، باغ کتاب ملک در مرکز تجاری ولنجک متولد شد. مالک این مجموعه حتی برای اینکه میزبان خوبی باشد در سال 75 مرکز کارشناسی و در سال 81 مدرک کارشناسی ارشد خود از رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی را ضمیمه بینش متعالی خود ساخت.

131 هزار کتاب در گردش

این مجموعه که همنشینی 161 هزار کتاب است در طول زمان با همت مردم توسعه یافته است و امروز گفته می‌شود، نیمی‌از کتاب‌ها اهدایی خود مردم است. در وضعیت فعلی نیز حدود 131 هزار کتاب از تعداد کل کتاب‌ها در سراسر ایران و در شهرها و روستاها در گردش بوده و امانت در دست مردم است.

کتاب‌ها تا چندی پیش حتی به صورت موضوعی نیز قفسه‌بندی نشده بود و مخاطب با ورود به این ملک، با دریایی از کتاب‌ها مواجه می‌شد و باید می‌گشت تا الماسی که به سراغش آمده پیدا کند.  با قفسه‌بندی موضوعی بازدید‌ها بیشتر هم شده است.

موضوعاتی از جمله منطق، فلسفه، ادبیات، ادیان و مذاهب، کودک و نوجوان، زبان‌های خارجی، شعر، ادبیات و رمان و حتی کتاب‌های درسی دیده می‌شود و اینطور نیست که کتاب‌ها کیفیت لازم را نداشته باشد بلکه مردم با شور و اشتیاق بهترین و حتی کمیاب ترین کتاب‌های خود را به این مجموعه اهدا می‌کنند.

ببرید و 6 ماه بعد برگردانید

نه تنها در این کتابخانه فهرست جستجوی کتاب نیست بلکه مقوله‌ای به نام عضویت نیز وجود خارجی ندارد. در باغ بهشت کتاب به روی همه گشوده است و از 10 صبح لغایت9 شب در تمامی ‌روزهای هفته در خدمت علاقه‌مندان است. حتی قفسه‌ای در خارج از کتابفروشی با هزاران کتاب تعبیه شده که در صورت تعطیلی کتابخانه علاقه‌مندان بتوانند از آن جا کتاب خود را تهیه کرده و دست خالی نروند.

این مجموعه بر اساس اعتماد و رفاقت بنا شده و برای امانت کتاب‌ها هیچ مدرکی و حتی نام نویسی وجود ندارد. مراجعان کتاب‌ها را می‌برند و در صورتی که ساکن تهران باشند تا 6 جلد و در صورتی که از شهرستان‌ها آمده باشند تا 8 جلد می‌توانند کتاب با خود ببرند.

اما به گفته فعالان این کتابخانه، مردم اغلب کتاب‌ها را بر گردانده و حتی کتاب هم برای هدیه می‌آورند. شعار باغ کتاب ملک این است که اگر قادر نبودید کتاب را برگردانید حداقل به فرد دیگری برسانید تا او نیز مطالعه کند و گردش مطالعه برقرار بماند.

افرادی که در داخل ایران سکونت دارند می‌توانند کتاب‌های امانی را تا 6 ماه در نزد خود نگه دارند و افرادی که خارج از کشور هستند تا یک سال می‌توانند کتاب‌ها را در اختیار داشته باشند.

می‌توان گفت در وضعیتی که سه هزار و 741 باب  کتابخانه عمومی در کشور فعال است، باغ کتاب ملک به سادگی با ایجاد فضایی از دوستی و نشاط و اعتماد متقابل بیش از کتابخانه‌های عمومی ‌بازدید و مراجعه کننده داشته است و جالب آنکه هیچگاه نیازی به ارائه گزارش از عملکرد خود نداشته و در شبکه‌های اجتماعی محور اصلی را تقدیر از اهداکنندگان  کتاب و چهره‌های اهل قلم و خود مردم قرار داده است.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • توطئه برهنگی برنامه نفوذ دشمن برای استحاله و براندازی است
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب
  • دبیرکل کتابخانه‌ها:عدد دقیقی از سرانه مطالعه در کشور نداریم!
  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است