Web Analytics Made Easy - Statcounter

۳ طرح فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افتتاح شد

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، سه طرح فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، شامل خط تولید نیمه صنعتی محصولات لبنی سالم وابسته به مجتمع نوآوری و فناوری دانشگاه، کارگاه تحقیقات و تکثیر زالوی طبی شرکت رشد فناورانه کاسپین و سالن پرورش و فرآوری شرکت زیست فناوری ورجاوند هیرکان با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و جمعی از مسئولان استانی افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




نجفی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این آیین گفت: در سال ۹۲ هیچ بحثی از فناوری در دانشگاه مطرح نبود و فعالیت‌ها صرفاً آموزش محور بود، اما با اراده خانواده بزرگ دانشگاهیان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، این نگاه تغییر کرد و در حال حاضر دانشگاه در راستای تبدیل دانش به محصول فعالیت می‌کند.

نجفی نژاد افزود: اکنون بیش از ۱۰ هزار مترمربع از فضای دانشگاه در اختیار شرکت‌ها، هسته‌ها و واحد‌های فناور قرار داده شده و ۱۰ شرکت در داخل دانشگاه مشغول به تولید محصول هستند.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تصریح کرد: حلقه بین دانشگاه و صنعت با ایجاد پایلوت‌های نیمه صنعتی شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه تشکیل شده و این می‌تواند موجب رفع بسیاری از مشکلات در حوزه صنعت شود.

وی در ادامه بیان داشت: افتتاح خط تولید نیمه صنعتی محصولات لبنی سالم در دانشگاه با هدف تولید دانش فنی و توسعه و تحقیق حوزه لبنی استان صورت گرفته و این پروژه تجلی اراده بخش خصوصی و دولتی است.

نجفی نژاد خاطرنشان کرد: اکنون فعالیت‌های علمی صورت گرفته در دانشگاه و وجود زیرساخت‌ها و امکانات مناسب باعث تامین اعتماد، بخش خصوصی به دانشگاه شده و شاهد تقاضای خرید دانش فنی تولید شده در دانشگاه از طرف صنعت هستیم.

در ادامه مجتبی مقصودلو، رئیس مجتمع صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بر ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه‌ها، صنعت و دولت تأکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها با توجه به ساختار و امکانات، به تولید دانش می‌پردازند و از طرفی با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد صنایع موجود در کشور فاقد واحد‌های تحقیق و توسعه هستند، نیاز است که این دانش تولید در اختیار صنعت قرار گیرد.

مقصودلو گفت: مجتمع صنایع‌غذایی به عنوان حلقه اتصالی برای دانشگاه، صنعت و دستگاه‌های اجرایی بوده و با انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک می‌توان در ایجاد پایلوت پلنت اقدام و دانش تولید شده در دانشگاه را به محصولات دانش‌بنیان تبدیل کرد.

وی بیان داشت: یکی از اهداف راه‌اندازی مجتمع صنایع غذایی، بومی‌سازی فناوری‌های وارداتی به کشور است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تصریح کرد: در خط تولید محصولات لبنی، به دنبال تولید محصولات دانش‌بنیان و فرا سودمند هستیم که دارای کیفیتی بالاتر از سایر محصولات موجود در بازار هستند.

مقصودلو خاطرنشان کرد: در مجتمع صنایع غذایی پنج پایلوت شامل، صنایع لبنی، صنایع غلات، صنایع گوشت و شیلات، صنایع روغن و صنایع میوه و سبزی مستقر هستند که خط تولید نیمه صنعتی محصولات لبنی با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال امروز افتتاح شد.

گفتنی است، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از مجتمع نوآوری دانشگاه بازدید و از دستاورد‌های حوزه پژوهش و فناوری و همچنین محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه دیدن کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانشگاه علوم کشاورزی گرگان افتتاح طرح فناورانه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان مجتمع صنایع غذایی محصولات لبنی نیمه صنعتی خط تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۸۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد و کشاورزی، جمعیت بازدید کننده در کنار نمایندگان ایرانی شرکت‌ها و صدها بازرگان خارجی عبور و مرور در ۸۰۰ غرفه ۱۷ سالن نمایشگاه را بسیار سخت می‌کند. برای فرصت دو ساعته، چاره‌ای جز انتخاب نیست. انتخاب اساسی وزیر حضور در غرفه‌های فعال در زمینه تحقیقات، دانش‌بنیان، صنایع ماشین‌آلات کشاورزی، بسته‌بندی و غرفه صادر کنندگان نهایی این محصولات بیشتر نمود دارد.

در این نمایشگاه پنج روزه، محصولات و دستاوردها در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی در هفت گروه کالایی از جمله صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش و صنایع دستی و …عرضه می‌شد.

نخستین انتخاب وزیر جهاد کشاورزی حضور در میان محققان است که در چندین غرفه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه مستقر بودند. توصیه وزیر به معاونان خود به ویژه رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر تسهیل امور مجوزها استوار است تا محققان و فن‌آوران در پیچ و خم‌های اداری اذیت نشوند.

تولید کننده‌ای می‌گوید: «ما تولید گوشت گیاهی داریم»، اقدامی که توجه آقای نیکخت را به خود جلب می‌کند. از قیمت نهایی می‌پرسد و تولید کننده می‌گوید: «قیمت نهایی محصول ما در هر کیلو فقط ۱۵۰ هزار تومان است در حالی که دو برابر گوشت حیوانی هم پروتئین دارد.»

در غرفه جهاد دانشگاهی تولید آزمایشگاهی جنین حیوانی هم مورد توجه وزیر قرار می‌گیرد که نماینده شرکت تولید کننده جنین حیوانی می‌گوید: «سالانه ۳ هزار جنین آزمایشگاهی در این شرکت زیرمجموعه جهاد دانشگاهی تولید می‌کنیم» اما برای توسعه کار به بازارهای صادراتی خارجی نیاز دارند که از وزیر جهاد کشاورزی تقاضای همکاری دارد.

علاقمندی وزیر جهاد کشاورزی برای برگزاری نشست ویژه با نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، مورد توجه همراهان قرار می‌گیرد تا در برنامه‌های کاری وزارتخانه قرار گیرد.

تولید کننده ادوات کشاورزی از استان همدان اصرار دارد که وزیر هم در غرفه حاضر شود و هم به استان همدان سفر کند و از نزدیک ۱۱۰ مدل ماشین‌آلات تولید این شرکت ایرانی را ببیند که بازارهای صادراتی هم دارد.

او توضیح می‌دهد: «سالانه سه هزار ماشین مورد نیاز صنعت کشاورزی در بخش‌های مختلف کاشت، داشت و برداشت را تولید می‌کنیم.»

صنایع بسته‌بندی و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی هم مورد توجه ویژه وزیر جهاد کشاورزی است. یکی از تولید کنندگان دستگاه‌های صنایع تبدیلی می‌گوید: «وقتی یک کیلو سیب‌زمینی به فرآوره تبدیل می‌شود بالغ بر ۲۰ تا ۵۰ برابر ارزش افزوده می‌یابد. ما به جای صادرات سیب‌زمینی باید فرآورده نهایی صادر کنیم.»

تولید کننده دیگر صنعت بسته‌بندی غذا می‌گوید: «وضعیت کیفی محصولات ایرانی کاملاً در لبه علم جهانی بسته‌بندی مواد غذایی قرار دارد، با اینکه رقابت در این علم و صنعت امروزه به ساعت رسیده است.»

وزیر جهاد کشاورزی با تأیید سخنان این تولید کننده می‌گوید: «وظیفه ما حمایت از عملی شدن این تفکر با ارزش است و با صمیم قلب کمک می‌کنیم.»

شرکت دیگر، صادر کننده بزرگی است، نماینده شرکت می‌گوید: «ما بازارهای پایدار صادراتی داریم که با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در روسیه، عراق و سلیمانیه و نیز صادرات به کانادا، ۱۲ منطقه اروپایی، هلند و آلمان بدست آوردیم؛ اما اگر شرایط صادراتی تسهیل شود ما می‌توانیم ۱۰ برابر بیشتر صادرات داشته باشیم زیرا مصرف کننده خارجی در میان انبوه نمونه‌های خارجی، محصول ایرانی را به دلیل امنیت غذایی محصول انتخاب می‌کند و این انتخاب برای نام ایران بسیار باارزش است.»

در غرفه استانداری مازندران از وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهند به توسعه زیرساخت‌های صنعت شیلات مازندران کمک کند.

نماینده استانداری می‌افزاید: «یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی و درآمدی مردم استان‌های شمالی شیلات است که نقش مهم در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد این خطه و به تبع آن کشور می‌تواند ایفا کند.»

در غرفه خراسان جنوبی نیز، جعفری رئیس جهاد کشاورزی علاوه بر توضیح ارزش افزوده برای تولیدات کشاورزی استان، می‌گوید: «۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی در قالب کتابی به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شده و در اختیار سرمایه‌گذاران و تجار قرار می‌گیرد، زنجیره‌های ارزش استان (گوهرسنگ‌ها، زعفران، زرشک و بنتونیت) هم به پنج زبان ترجمه شده‌اند.»

حسینی رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم می‌گوید: «ما دو هزار تعاونی در استان داریم که عمدتاً در حوزه کشاورزی فعال هستند.»

مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور هم در غرفه بسیار بزرگی، دستاوردهای برتر خود در زمینه کودهای زیستی و بیوتکنولوژی خاک را به نمایش گذاشت. مواردی مانند اکسید کننده‌های گوگرد، حل کننده‌های فسفر، محرک‌های رشد گیاه، میکروارگانیسم‌های تجزیه کننده مواد آلی و انواع مورد استفاده در زیست پالایی نفت در این نمایشگاه عرضه شدند.

تولید کننده‌ای می‌گوید: «ما با همین میکروارگانیسم‌های تجزیه می‌توانیم از کمپوست مواد آلی تا گوشت مصنوعی که دو برابر گوشت طبیعی پروتئین دارد، به صورت میکروبی تولید کنیم.»

نماینده شرکت‌ها می‌گوید: «۶۴۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک‌های ملی و دهکده‌های علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی فعال هستند.»

آقای نیکبخت در گفتگو با فعالان این عرصه می‌گوید: «هر قدر فضای رشد و کار به شرکت‌های دانش‌بنیان داده شود هم سبب رونق کسب و کار است و هم ارزش افزوده محصولات کشاورزی بیشتر می‌شود.»

بازرگانان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی در نمایشگاه حضور دارند. اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت و عمان و عراق نمود بیشتری دارند. البته بازرگانانی از چین، کشورهای آفریقایی و اروپای شرقی نیز فراوان به چشم می‌آیند.

نمایشگاه اکسپوی ۱۴۰۳ تهران، علاوه بر ایجاد فرصتی مناسب برای معرفی صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به بازارهای هدف جهانی و مشتریان بین‌المللی کالا و خدمات، بستر بی‌نظیری برای نمایش فرهنگ و تمدن ایرانی به شرکت کنندگان خارجی و همچنین ایجاد و توسعه دیپلماسی فرهنگی و علمی بین ایران و دیگر کشورهای جهان هم بوده است.

کد خبر 6094360

دیگر خبرها

  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • تولید کیت‌های استخراج DNA با یک‌بیستم قیمت نمونه اروپایی
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد