Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهنوش صاحبدل رییس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: خانواده‌ها باید با کاهش بازی‌های رایانه‌ای و ترغیب کودکان به افزایش تحرک بدنی از این وضعیت پیشگیری کنند.

او افزود: سوء تغذیه شامل لاغری و کم وزنی و اضافه وزن و چاقی است؛ چاقی همیشه به این معنا نیست که افراد مرفه دچار آن می‌شوند بلکه گاهی فقر فرهنگی و فقر مالی نیز این مشکل را ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال زمانی که بیشتر از یک نوع ماده غذایی مانند کربوهیدارت استفاده شود به مرور چاقی را سبب می‌شود.

صاحبدل بیان کرد: اگر آمار اضافه و زن و چاقی در استان خوزستان بالاست به معنی مرفه بودن مردم این استان نیست بلکه نیاز به کار فرهنگی دارد، چون برخی افراد عادات غذایی اشتباه دارند، فست فود، چربی کربوهیدرات، تنقلات مانند چیپس و پفک و بیسکوییت زیاد مصرف می‌کنند و یا کودکان به خوردن کیک و آبمیوه‌های صنعتی در صبحانه عادت کرده اند.

رییس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان توصیه کرد: در مصرف مواد غذایی مصرف تخم مرغ و حبوبات برای تامین پروتئین، لبنیات کم چرب، سبزیجات، میوه جات و نان و غلات سبوس دار استفاده شود.

رییس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان در خصوص برنامه‌های بهداشت برای پیشگیری و کنترل چاقی گفت: از سال ۱۳۹۵ پایلوت کشوری برنامه ایران اکو (پروژه سازمان جهانی بهداشت) آغاز شد که هدف آن توقف اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان بود و این برنامه از سال ۹۸ برای کل کشور ابلاغ شد و در حال حاضر برای کودکان زیر پنج سال نیز اجرا می‌‎شود.

صاحبدل اضافه کرد: آمار اضافه وزن نوجوانان از زمان اجرای طرح بر روی ۲۰ درصد متوقف شده البته سال گذشته آمار به ۱۷ درصد رسید که شاید یکی از دلایل آن کاهش مراجعه بوده است.

رییس گروه بهبود تغذیه مرکزبهداشت خوزستان بیان کرد: فاز پیشگیری این طرح با فعالیت بین‌بخشی قابل اجرا است یعنی ارگان‌هایی مانند شهرداری، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش باید با همکاری یکدیگر اقدامات موثری انجام دهند و البته فعالیت‌های مناسبی در پارک‌ها و یا مدارس انجام شده است.

او ادامه داد: در فاز کنترل، وقتی مراقب سلامت، فرد مبتلا به چاقی را هنگام مراجعه به مراکزخدمات جامع سلامت شناسایی می‌کند به پزشک یا کارشناس تغذیه و در صورت داشتن ریشه پرخوری و یا عصبی به روانشناس ارجاع خواهد داد.

صاحبدل اظهار داشت: در میانسالان حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز آمار اضافه وزن و چاقی ۶۷ درصد است و در زنان بیشتر گزارش شده که به علت بی تحرکی، تغذیه نامناسب و استرس است.

رییس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در گروه سنی جوانان مداخله‌ای در بوفه‌های دانشگاه‌ها اعمال شده و آموزش‌هایی در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود در ادارات نیز به کارکنان آموزش داده می‌شود، سالمندان نیز آموزش‌های مناسب را دریافت می‌کنند.

او تاکید کرد: در تمام گروه‌های سنی، فرد مبتلا به چاقی در مراجعه به مراکز بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته و از سوی بهورز یا مراقب سلامت تا ۳ مرحله مورد آموزش قرار می‌گیرد که در صورت لزوم به پزشک و یا کارشناس تغذیه ارجاع می‌شود تا رژیم درمانی به صورت رایگان به او ارائه شود.

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چاقی شکمی چاقی کودکان اضافه وزن اخبار پزشکی اضافه وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۰۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان

 مهدی زنگنه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همزمان با آغاز هفته ایمن سازی، مرحله اول واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکان گروه‌ سنی ۲ ماهه در تمامی مناطق شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شروع شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: این واکسن به شکل تزریقی است و در گام بعدی کودکان گروه های سنی 4 و 12 ماهگی نیز، همزمان با سایر واکسن های همان گروه سنی واکسینه  خواهند شد.

به گفته دکتر زنگنه، پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع ترین علل عفونت های تنفسی و مرگ و میر کودکان زیر5 سال در سراسر جهان به شمار می رود که پیشگیری از آن با واکسیناسیون امکان پذیر است.

وی گفت: به عبارتی باکتری پنوموکوک موجب بیماری هایی مثل سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون شده و ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان، ایجاد عوارض و یا مرگ وی شود.

 زنگنه افزود: فاز اول این واکسن ها توسط  وزارت بهداشت تهیه و تحویل واحدهای بهداشتی شده است، از هم استانی های عزیزی که کودک در سن 2ماهگی دارند درخواست می شود با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، نسبت به واکسیناسیون بهنگام آنها اقدام نمایند.

وی در پایان افزود: امیدواریم به زودی شاهد اضافه شدن واکسن روتاویروس نیز به سبد واکسیناسیون کشور باشیم.

گفتنی است:در حال حاضر کودکان در کشور ما بر علیه بیماری های از جمله سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت B، هموفیلوس آنفلوانزا و پنوموکوک واکسینه می شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • رسمی: پسوند خلیج فارس به نام استقلال اضافه شد
  • برگزاری میز خدمت پلیس فتا خوزستان در اهواز
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • هوای سلماس برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • وزارت بهداشت فلسطین: جان تمامی شهروندان نوار غزه در خطر است
  • «پزشکی» دانشگاه آزاد اهواز به ترم مهرماه می‌رسد؟
  • اضافه شدن ۱۹۵ کلاس درس به فضای آموزشی مسجدسلیمان