Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «عرفان و سیاست؛ تبیین جایگاه سیاست و انقلاب اسلامی در مکتب عرفانی علامه طهرانی»، تألیف آقایان محمدمحسن دعایی و محمدحسن وکیلی، حاصل همکاری شرکت چاپ و نشر بین‌الملل و مؤسسۀ مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی است که با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 70000 تومان به‌تازگی روانۀ بازار شده‌است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کسانی که دستی در مطالعۀ مکاتب و شخصیت‌های عرفانی دارند، می‌دانند که پیرامون شخصیت مرحوم علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی، نظرات گوناگونی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آقایان حجج اسلام سید محمدمحسن دعایی، مدیر عامل مؤسسۀ مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی و محمدحسن وکیلی، از اساتید حوزۀ علمیۀ مشهد، در شش برنامۀ تلویزیونی پیرامون اندیشۀ سیاسی و فعالیت‌های اجتماعی علامه طهرانی صحبت کردند که متن این برنامه‌ها پیاده‌سازی و ویرایش شد و به همراه بیست و دو ضمیمه، به صورت یک کتاب درآمد.
سید محمدمحسن دعایی در پیشگفتار کتاب، در تبیین هدف از انتشار این اثر، با اشاره به سیرۀ علامه طهرانی که در عین سلوک معنوی به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی هم اشتغال داشت، عواملی از جمله کتوم بودن علامه، غرض‌ورزی برخی مخالفان و کم‌اطلاعی از تاریخ را باعث این می‌داند که برخی به نقد غیرمنصفانه و حتی اتهام و افتراء به آن مرحوم روی بیاورند. دعایی البته اذعان دارد که سؤالات و ابهاماتی برای تودۀ مردم و نخبگان هم در این رابطه وجود دارد و لذا سعی کرده تا به همراه محمدحسن وکیلی در یک مجموعۀ کامل تلویزیونی به کلیۀ شبهات و سوالات پاسخ دهد.
بخش نخست این کتاب پیرامون مکتب عرفانی- فقاهتی نجف است که علامه طهرانی را هم باید در همین چارچوب شناخت. در بخش دوم مناسبات منصب ولایت فقیه و مقام انسان کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش سوم و چهارم، ابعاد سیاسی، عرفانی و فرهنگی شخصیت علامه طهرانی تشریح می‌شود و در بخش‌های پنجم و ششم در مورد سیرۀ علاقمندان علامه طهرانی و شبهاتی که پیرامون آن‌ها وجود دارد، بحث می‌شود. بخش انتهایی کتاب هم، همانطور که پیشتر اشاره شد حاوی ضمائم است و از جملۀ مهمترین این ضمائم، ضمیمۀ دوم، یعنی نامۀ علامه طهرانی به امام‌خمینی (ره) در مورد پیش‌نویس قانون اساسی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: علامه طباطبایی انتشار کتاب کتاب علامه طهرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۰۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد هادی مشیری خراسانی، کارشناس مذهبی درمورد شاگردان امام جعفر صادق (ع) گفت: امام جعفر صادق علیه‌السلام به عنوان یک شخصیت ویژه‌ی اسلامی؛ هم در جهان اسلام و هم در مکتب شیعه مطرح هستند.

وجود مبارک امام صادق علیه‌السلام در دوران خود از عظمتی برخوردار بودند که دانشمندان مطرح زمان نسبت به عظمت علمی حضرت علیه‌السلام همیشه معترف بودند. شخصیت‌هایی مثل ابوحنیفه، مالک و شخصیت‌های دیگری که بعضاً از شاگردان امام جعفر صادق علیهم السلام در میان شیعه محسوب می‌شدند. مثل جناب جابر حیان که دانشمندی اهل طوس بود و برای ادامه تحصیل به ری رفت و سپس، از آن جا عازم مدینه شد و به محضر امام جعفر صادق علیه السلام رسید و دو سالی در محضر حضرت علیه‌السلام شاگردی کرد و علوم فراوانی را فرا گرفت و وقتی برای دستگیری‌اش داخل منزلش رفتند و دستگیرش کردند مقداری از علوم خود را در کتاب‌های خود منتقل کرده بود که این کتاب‌ها توسط دشمنان زمان ازبین رفتند و بخش اندکی از علوم و رساله‌ها و کتاب‌های ایشان در اختیار شیعیان باقی ماندند و همین مقدار اندک از کتاب و رساله‌های ایشان باعث شدند تا این دانشمند بزرگوار به عنوان پدر علم شیمی در دنیا مطرح شود. 

حجت‌الاسلام مشیری خراسانی تصریح کرد: مفضل، یکی دیگر از شاگردان امام جعفر صادق (ع) و از اندیشمندان زمان خود بودند و حضرت علیه السلام عنایت ویژه‌ای به ایشان داشتند که در یک مقطعی هر روز صبح، امام جعفر صادق علیه السلام به ایشان مباحث توحیدی را در قالب معارف زیست محیطی و انسان شناسی و علوم مختلفی از این قبیل آموزش می‌دادند و این شاگرد امام جعفر صادق علیه السلام، کتابی را به نام «توحید مفضل» نوشت که حقیقتاً امروز، یکی از آثار فاخر علمی در جهان به ویژه نزد شیعه و مسلمانان است و وقتی این کتاب‌ها و آثار شاگردان امام جعفر صادق علیه السلام و افرادی که به دست حضرت علیه السلام تربیت شده و رشد پیدا کرده‌اند را نگاه می‌کنیم عظمت کار امام جعفر صادق علیه السلام، خودش را نشان می‌دهد. 

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: هشام بن حَکَم از دیگر افرادی بود که از شاگردان و پرورش یافته‌های امام جعفر صادق علیه السلام به شمار می‌آمد که هارون عباسی درمورد ایشان می‌گفت زبان هشام در دل‌های مردم از هزاران شمشیر موثرتر است. 

وجود مبارک امام جعفر صادق علیه السلام علاوه بر تربیت شاگردان نسبت به رسیدگی به امور جامعه خود تلاش و همت ویژه‌ای داشتند؛ به طوری که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، بخشی از درآمد‌های خود را صرف نیازمندان جامعه کرده و حتی بخشی از آن‌ها را با بردن آذوقه درب منزلشان به صورت گمنام تأمین می‌کردند. به همین دلیل، به دوستان و شاگردان خود تأکید زیادی می‌کردند که اگر نیاز ندارند کار و تلاش کرده و با آن، دیگران را تأمین کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مشیری خراسانی افزود: یکی از دوستان امام جعفر صادق علیه السلام نقل می‌کند که در مسجد مشغول عبادت بوده است و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام وارد مسجد پیامبر (ص) شدند و دیدند که دوست حضرت (ع) مشغول عبادت و دعا هستند. 

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند که این وقت روز، این جا چه می‌کنی؟ آن فرد عرض کرد: آقا. الحمدالله وضع مالی بنده خوب است و دیگر، نیازی به کار کردن ندارم و به اندازه کافی، دارایی دارم و به همین دلیل، می‌خواهم بقیه عمرم را به عبادت صرف کنم. 

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: خیر. برو و کار کن و با انجام کار و بدست آوردن درآمد خود، زندگی دیگران که نیاز دارند را تأمین کن.

 این نشان دهنده نگاه عمیق اسلام به کسب و کار و ایجاد درآمد در سطح جامعه است؛ یعنی به گونه‌ای کسب درآمد کنیم که اگر خودمان به آن نیازی نداریم حداقل، دیگران بهره‌مند شوند. بنابراین، افراد در هر فضای اقتصادی که باشند موظف هستند برای تأمین جامعه و نیاز دیگران کار کنند و از درآمد و ثروت بدست آمده، دیگران را مورد بهره‌مندی قرار دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • بورل: آمریکا جایگاه مسلط خود را از دست داده است
  • قدردانی وزیر بهداشت از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان‌سازی جمعیت
  • قدردانی از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان سازی جمعیت
  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز
  • احیای جایگاه مرجعیت علمی اهل‌ بیت در مکتب امام صادق (ع)
  • انتشار کتابی از عدنان غُریفی در اولین سالگرد درگذشتش
  • انتشار مطالب منفی درباره نامزدهای انتخاباتی ممنوع است
  • هشدار پلیس فتا خوزستان درباره انتخابات
  • هشدار پلیس فتا نسبت به شایعات انتخاباتی در خوزستان