Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا مهاجر پنجشنبه شب در حاشیه نمایشگاه سم، کود ، نهال و نهاده ها ،سیستم های نوین آبیاری و آب و خاک کشاورزی مازندران در محل مرکز تجارت بین المللی نیاوران ساری در جمع خبرنگاران افزود: هر کیلو بذر هیبرید دانه روغنی کلزا با قیمت ۶۰۰هزار تومان وارد کشور می شود که با پرداخت ۵۱۵هزار تومان یارانه ، این بذر با قیمت یارانه ای ۸۵هزار تومانی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با تاکید بر این نکته که کشت دانه روغنی در استان های شمالی به ویژه با توجه حاصلخیزی و  ارزش بالای زمین در مازندران از اهمیت  خاصی برخوردار است، توضیح داد: مازندران  پتانسیل بالایی برای کشت دانه های روغنی کلزا ، سویا و آفتابگردان دارد و باید با افزایش عملکرد در واحد سطح از این فرصت استفاده کنیم. به همین منظور باید بذور مناسب این استان تهیه و در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

وی مهمترین مشکل برای توسعه کشت کلزا به عنوان کشت دوم پس از برنج در زمین های شالیزاری شمالی را  همزمانی برداشت کلزا با شروع کشت برنج دانست ، بیان داشت: باید برای این مشکل راه حلی پیدا کنیم که تولید ارقام با دوره رشد کوتاه تر را پیگیر هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا تا ۱۵هزار تومان در سال زراعی جاری اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته با استفاده از بذور هیبرید دانه روغنی کلزا می توان به راحتی سه تن محصول در هر هکتار از اراضی شالیزاری برداشت کرد که این مقدار تولید دانه روغنی برابر با ۴۵میلیون تومان درآمد برای کشاورزان است که کشت دوم مطلوبی برای برنجکاران محسوب می شود.

وی توسعه کشت دیم سویا و آفتابگردان در زمین های کشاورزی را از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: با توسعه برنامه کشت های قراردادی  همه  مشکلات کشاورزان به ویژه در تامین نهاده ها و فروش محصول حل و فصل می شود.

کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است.

سه سال آینده همه محصولات کشاورزی به صورت کشت قراردادی تولید می شود

مهاجر به افزایش قابل توجه نهاده های کشاورزی به ویژه کودهای پایه اشاره کرد و توضیح داد: در کشت قراردادی کشاورز با واحد های صنعتی ارتباط مستقیم برقرار کرده و کشاورز در همه فرایند یعنی آماده سازی زمین ، تامین بذر ، کود های شیمیایی و سموم ، ماشین آلات مدرن و پیشرفته همراه با آموزش فنی و از همه مهمتر خرید تضمینی برخوردار می شود و در پایان با کم شدن  هزینه هایی که از سوی واحد های صنعتی مورد حمایت قرار گرفت ،کشاورز نیز به سود قابل توجه خود می رسد.

وی گفت: دولت در کشت های قراردادی حمایت ویژه ای انجام می دهد و امسال کشت قراردادی را در تولید چغندرقند به صورت صد درصد عملیاتی کرد و کشت قراردادی در محصولات دانه های روغنی کلزا و وسیا ،پینه و گندم نیز در چند استان کشور شروع شد.

مهاجر بیان داشت: بر اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی کشت های قراردادی تا سه سال آینده در همه محصولات کشاورزی عملیاتی خواهد شد.

لزوم تولید کیفی کودهای ماکرو ومیکرو محصولات کشاورزی 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که همه انتظار دارند تا کودهای شیمایی و سموم از سوی دولت تامین و مورد حمایت قرار بگیرد ، گفت: این توقع نادرستی است چراکه شرکت های تولیدی  سموم و کودهای شیمیایی را باید در رقابت با یکدیگر  در امر کیفیت و کمیت این نهاده ها را با هدف ایجاد اطمینان و اعتماد به کشاورزان تولید و عرضه کنند.

مهاجر ادامه داد: امروزه شمار زیادی از شرکت ها با کارایی متفاوت مشغول تولید انواع سموم و کودهای شیمیایی کشاورزی هستند که نمونه آن حضور آنان نمایشگاه های کودهای شیمیایی و سموم در مازندران است.

وی با ذکر این نکته که مشکل اساسی امروز نهاده های کشاورزی کیفیت است ، گفت: شرکت ها باید با انجام تحقیقات علمی طبق مقررات حفاظت محیط زیست کودها و سموم کشاورزیی را تولید کنند که مورد اطمینان کشاورزان و کارایی دلخواه آنان را داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم تولید کودهای کامل "ماکرو و میکرو" با فرمول‌های جدید که در کیفیت محصولات زراعی و باغی نقش مهمی دارد، تاکید کرد و توضیح داد: تغذیه گیاهی در تولید کمی و کیفی محصولات زراعی و باغی نقش بسیار مهم و ارزشمندی دارد و در این راستا تولید کودهای ماکرو و میکرو با فرمول‌های جدید می‌تواند تکمیل کننده این فرآیند باشد.

وی ادامه داد: امروز آشنایی کشاورزان با کودهای میکرو کم است که از سوی شرکت های تولیدی باید بیشتر به آن توجه شود و مروجان جهاد کشاورزی نیز باید به اهمیت ، نخوه و مقدار استفاده از این نوع کودها را ترویج کنند.

کودهای کامل "ماکرو و میکرو"با دارا بودن عناصر اصــلی ازت، فسفر و پتاســیم باعث رشــد و توسعه ریشه گــیاه می‌گردد. دارا بودن عناصر ریزمغذی موجب سلامت و شادابی و مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها شده و ماندگاری بیشتر میوه، زودرسی و مقاومت در برابر تنش های محیطی را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا نمایشگاه سم، کود ، نهال و نهاده ها ، سیستم های نوین آبیاری و آب و خاک کشاورزی مازندران در قالب ۴۰ غرفه از شرکت های مختلف دارای مجوز سراسر کشور به مدت چهار روز یعنی تا روز جمعه آینده دایر است و علاقمندان می توانند هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۱ شب از این غرفه ها بازدید داشته باشند.

در این نمایشگاه شرکت های مختلف تولیدی انواع کودهای کشاورزی زراعی و باغی ، کودهای میکرو و ماکرو ، شیمیایی و همچنین انواع سموم کشاورزی ، نهال های باغی به ویژه مرکبات و سیاه ریشه ها و همچنین ادوات و تجهیزات سیستم های نوین آبیاری به نمایش گذاشته شده است.

از ویژگی های مهم این نمایشگاه وجود ۲غرفه از انواع پهپاد های محلول پاش کود و سموم کشاورزی زراعی و باغی است ، همچنین در این نمایشگاه کارشناسان حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران به صورت حضوری هر روز کارگاه آموزشی ترویجی اهمیت ، نحوه و میزان مصرف انواع سموم و کودهارا برگزار می کنند.

۴۶۰هزار هکتار زمین کشاورزی اعم از زراعی و باغی در مازندران وجود دارد که سالانه ۷۲ نوع محصول در آن تولید می شود .
  

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران کلزا نهال و بذر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران کلزا نهال و بذر جهاد کشاورزی کشت قراردادی زراعی و باغی روغنی کلزا دانه روغنی نهاده ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۳۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا گفت: بیش از ۳۵۰ هکتار نخلستان در این شهرستان وجود دارد که ۱۷۰ هکتار آن مثمر است.
وی افزود: درختان خرما به‌ صورت سنتی و دستی توسط کارگران ماهر، گرده افشانی می‌شود و هر کشاورز بر اساس تعداد نخل‌های خود عملیات گرده‌افشانی را برای تولید محصول انجام می‌دهد.

فانی بیان کرد: در برنامه تغییر الگوی کشت، توسعه کشت نخیلات به‌عنوان یکی از کشت‌های کم آب بر و متحمل به بی آبی در دستور کار قراردارد که رقم زاهدی، شاهانی، پیاروم و کبکاب بیشترین توسعه را در شهرستان دارند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا گفت: گرده افشانی نقش بسیار مهمی در افزایش تولید و کیفیت محصول خرما دارد و رعایت اصول و دقت در انجام آن ضروری است.

دیگر خبرها

  • ‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • تلاش برای خودکفایی در تولید کودهای فسفاته با تمرکز بر شیمی و معدن
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند