Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر در پایتخت یا کرج زندگی می‌کنید و از علاقه‌مندان به سفرهای یک‌روزه در طبیعت یا اهل کوهنوردی هستید، با ما همراه باشید تا شما را به سفری به یاد‌ماندنی در میان درختان زرد و نارنجی شهرستانک ببریم و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این روستا را به شما معرفی کنیم.

به گزارش برنا؛ نام قدیم شهرستانک، «شارسونک» بوده است و با توجه به یافته‌های تاریخی، قدمت آن به قرن ششم هجری قمری برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

زمین حاصلخیز، شیب مناسب زمین، رود دائمی شهرستانک و چشمه‌هایی که از البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرند، کماکان این روستا را زنده نگه داشته‌اند و اگرچه این روستا تقریبا رو به نابودی و متروک شدن است، زیبایی‌های بی‌نظیر آن هنوز پا برجا است. با سفر به این روستا، علاوه بر لذت بردن از طبیعت، دوچرخه‌سواری، تماشای موتورسواران، پیک نیک، آب بازی و عکاسی، می‌توانید به دل تاریخ نیز سفر کنید و در میان جاذبه‌های تاریخی این منطقه به گشت و گذار بپردازید.

شهرستانک کجاست؟

شهرستانک از جاهای دیدنی کرج به شمار می‌رود و روستایی زیبا در دهستان «آسارا» از توابع بخش آسارا واقع در شهر کرج در استان البرز ایران است. شهرستانک در گذشته، مرکز بخش کن بود؛ اما زمانی که دهستان شمیران در اواخر سال ۱۳۲۶، تبدیل به بخش شد، دهستان‌های ارنگه و لورا و شهرستانک را ضمیمه بخش کرج کردند. این روستا در ۵۴ کیلومتری شمال غربی کرج و در مرز استان‌های البرز و تهران قرار دارد. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲,۱۹۰ متر است و با وجود جاده‌ کوهستانی، دره سرسبز، باغ‌های میوه و کوچه‌باغ‌های زیبا، هرسال، بخصوص در فصل پاییز، گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

روستای شهرستانک از شمال به روستای «کسیل» و از جنوب به «کن»، «سولقان» و «امام‌زاده داوود» می‌رسد و از شرق به «شکرآب» و «آهار» و از غرب به «سرک»، «لانیز» و «شلینک» محدود می‌شود.

فاصله تهران تا شهرستانک

فاصله تهران (میدان آزادی) تا شهرستانک از طریق آزادراه تهران شمال، حدود ۶۰ کیلومتر است و شما با یک ساعت رانندگی به آن می‌رسید. البته اگر می‌خواهید از جاده چالوس به شهرستانک بروید تا از پیچ و خم‌ها و زیبایی‌های این جاده خارق‌العاده لذت ببرید، مسیری دو ساعته با مسافت ۸۴ کیلومتر پیش روی شما است.

کوهنوردی و پیاده‌روی

مسیر قله توچال تا شهرستانک: شما می‌توانید از قله توچال نیز به شهرستانک بروید. در این مسیر کوهنوردی باید از سمت غرب توچال به سمت پایین بروید تا پس از حدود یک ساعت پیاده‌روی به قله شاه‌نشین در شهرستانک برسید. از آنجا تا انتهای مسیر، حدود یک ساعت و نیم پیاده راه است؛ البته مسیر بسیار راحت و سبک است و شما را اذیت نخواهد کرد. 

پس از حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی از قله شاه‌نشین از روستا خارج و وارد راه ییلاقی بیرون روستا می‌شوید. شما می‌توانید سری به کوچه باغ‌های اطراف بزنید و از گشت و گذار در آن‌ها لذت ببرید یا راه مستقیم را در پیش بگیرید تا به کاخ ناصری برسید. جاده ناصری از گذشته‌های دور، مسیر ارتباطی شهر ری و مازندران بوده است و در دوران قاجار، توسعه پیدا کرد. این جاده از شهرستانک می‌گذرد و کوهنوردان کماکان از آن استفاده می‌کنند.

شما همچنین می‌توانید با تله کابین توچال به ایستگاه هفتم بروید و از آنجا با طی کردن یک مسیر ۳٫۵ ساعته در یک راه پاکوب و سراشیبی، خود را به کاخ ناصری برسانید و از آنجا به بقیه روستا سر بزنید.

 

بهترین زمان سفر به شهرستانک

آب و هوای شهرستانک، معتدل و سرد است و زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی معتدل و دلپذیر دارد. بیش از پنج ماه در سال در شهرستانک، یخبندان است و شهرستانک، یک روستای ییلاقی به شمار می‌آید. سفر به این روستای خارق‌العاده زیبا در هر فصلی، لطف خودش را دارد و بهترین زمان سفر به شهرستانک، کاملا به مناظر مورد علاقه شما بستگی دارد.

اگر به منظره درختانی پر از شکوفه علاقه دارید، در فصل بهار که هوا هنوز کمی خنک است، به شهرستانک بروید و با کسب اجازه محلی‌ها در میان درختان توت و آلبالو، قدم بزنید. فصل تابستان نیز در این روستا با چشم‌انداز درختان سرسبز و باغ‌های میوه، زمانی فوق‌العاده برای سفر و فرار از گرما به شمار می‌آید؛ زیرا هوا کاملا معتدل و دلپذیر است. تابستان در شهرستانک با شب‌هایی سرد و روزهایی نسبتا گرم، یکی از بهترین زمان‌های سفر به این روستا است.

فصل پاییز، یکی از زیباترین فصل‌ها در این منطقه است و شاید بتوان آن را بهترین زمان سفر به شهرستانک دانست. آب و هوای معتدل در کنار منظره برگ‌های زرد و نارنجی درختان، فضایی جادویی و افسانه‌ای خلق می‌کنند که امکان ندارد خاطره آن را فراموش کنید. شما در این فصل می‌توانید از محلی‌ها، توت و آلبالوی خشک شده بخرید که محصول خود آن‌ها است. 

فصل زمستان در شهرستانک، بسیار سرد و برفی است؛ اما اگر از سرما فراری نیستید و به چشم‌انداز درختان سفیدپوش علاقه دارید، در این فصل هم به شهرستانک سر بزنید.

تاریخچه شهرستانک

گفته می‌شود در حدود ۴۰۰۰ سال پیش، وجود منبع آب و یک چشمه پر آب در این منطقه، سبب شده است تا مردمی که در کوهپایه‌های البرز زندگی می‌کردند، در اطراف رودخانه دائمی شهرستانک، جمع شوند و یک روستا را شکل بدهند؛ البته قدمت ثابت شده این روستا با توجه به یافته‌های تاریخی، مربوط به قرن ششم است.

تا چند ده سال قبل، زمانی که خاک روستا را برای ساخت و ساز زیر و رو می‌کردند با قبرهایی روبه‌رو می‌شدند که به گفته محلی‌ها، متعلق به زرتشتیان هستند؛ زیرا رو به قبله ساخته نشده‌اند. پس از شکل‌گیری روستا، به دلیل آب و هوای معتدل و خاک مناسب برای کشاورزی و دام‌پروری، تمام روستاهای کوچک اطراف از بین رفتند و روستای شهرستانک به وجود آمد.

رودخانه و آبشار شهرستانک

رودخانه نسبتا پرآب شهرستانک از وسط روستا می‌گذرد و در نهایت به رودخانه کرج می‌ریزد. شما می‌توانید از طبیعت زیبای اطراف رودخانه و آب گوارا و خالص آن لذت ببرید و عکس‌های زیبایی بگیرید. این رودخانه از چشمه گل کیله سرچشمه می‌گیرد که بالاتر از کاخ ناصری واقع شده است.

مسیر این رودخانه قبل از رسیدن به رودخانه کرج، حدود ۱۵ کیلومتر است و درختان سر به فلک کشیده در کنار صدای روح‌نواز جریان آب، بیننده را از خود بی‌خود می‌کند. آب بازی در رودخانه شهرستانک، یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان در این روستا انجام داد. البته باید همیشه حواستان به عمق رودخانه و خطرات احتمالی باشد.

در امتداد مسیر کاخ ناصری، قبل از رسیدن به چشمه گل کیله، یک آبشار کم ارتفاع و عریض وجود دارد که بازدید از آن، طراوت و شادابی فوق‌العاده‌ای به شما اهدا می‌کند.

امکانات شهرستانک

اگر برای سفری یک‌روزه به شهرستانک می‌‌روید، بهتر است صبح زود راه بیفتید و تا عصر در این روستای زیبا به گشت و گذار بپردازید. در سفر به روستای شهرستانک، بهتر است وعده‌های غذایی خود را همراه ببرید؛ البته شاید بتوانید در روستا، آش یا یک غذای سبک پیدا کنید؛ اما فروشگاه یا مغازه‌ای که تمام اجناس مورد نیاز شما را داشته باشد، در شهرستانک وجود ندارد. ماست و پنیر محلی شهرستانک، نیز مشهور است و بهتر است تجربه مزه کردن آن را از دست ندهید.

مسجد جامع، مسجد صاحب الزمان، مسجد صفا، حسینیه شهدا، مرکز بهداشت در داخل روستا و آلاچیق‌هایی برای برپایی کمپ، چندین سرویس بهداشتی و یک بوفه کوچک در کنار کاخ ناصری از امکانات این روستا هستند. شما می‌توانید برای نماز و استفاده از سرویس‌های بهداشتی به مسجدهای روستا بروید.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بازی استان البرز جاده زمستان سرما خاک ساخت و ساز کشاورزی طبیعت زیبایی مسجد گردشگری تهران شهرستانک شما می توانید بهترین زمان کاخ ناصری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۹۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!

261 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900323

دیگر خبرها

  • نحوه خرید بلیط چارتر به مقصد دبی
  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • سرپرست اسبق استقلال مسافر نیویورک شد
  • ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!
  • بسته شدن مسیر رودخانه قره سو بر اثر سیلاب در روستای دوست بیگلو + فیلم
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • درخواست احداث پل عابر در روستا
  • بهترین سواحل سریلانکا که باید ببینید
  • آب قنات؛ مهریه زنان طرشتی | ۵ قنات باغ‌های روستا را سیراب می‌کرد
  • آغاز ۵ پرواز فوق العاده فرودگاه بجنورد از امروز