نورپرداز زنگار از الک بالدوین و دستاندرکاران شکایت کرد
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۴۵۰۵
به گزارش همشهری آنلاین، مهر به نقل از ورایتی نوشت: نورپرداز و الکتریسین فیلم «زنگار» از الک بالدوین، مسئول سلاح و دیگر دستاندرکاران این فیلم به دلیل تیراندازی تراژیک ماه گذشته سر صحنه که باعث مرگ فیلمبردار هالیانا هاچینز شد شکایت کرده است.
سرژ اسوتنوی در شکایت خود با جزییات توضیح داده که روز بیستویکم اکتبر چه اتفاقی افتاد و گفته بالدوین، تهیهکنندگان فیلم، مسئول سلاح و دستیار اول کارگردان به دلیل بیتوجهی به وظایف خود مسئول این حادثه مرگبار هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این نخستین شکایتی است که در ارتباط با این اتفاق ثبت میشود که طی آن بالدوین یک کولت کالیبر ۴۵ با یک گلوله واقعی را در حین تمرین شلیک کرد. هاچینز با هلیکوپتر به بیمارستان منتقل شد اما جان خود را از دست داد. تیری هم به شانه جوئل سوزا کارگردان فیلم برخورد کرد.
اسوتنوی در شکایت خود گفته دوست نزدیک هاچینز بود و از ۲۰۱۷ به بعد در ۹ پروژه با او همکاری کرده بود. در روز تیراندازی، او مشغول تنظیم نورپردازی داخل ساختمان یک کلیسا بود و کارگردان، بالدوین و بقیه داشتند آماده فیلمبرداری صحنه میشدند.
او حدود ۲.۵ متر با بالدوین فاصله داشت که این بازیگر تفنگ را از غلاف بیرون آورد و صدای شلیک بسیار بلندی شنیده شد که اسوتنوی گفت مدتی کوتاه روی شنواییاش اثر گذاشت. او همچنین یک «باد عجیب و وحشتناک» از سمت راست خود حس کرد و کمی گوگرد روی صورت و عینکش پخش شد.
او بعد دید هاچینز روی زمین افتاده است. او دستش را پشت هاچینز گذاشت و سعی کرد کمکش کند، اما بعد فهمید که دستش دارد پر از خون میشود. پزشک صحنه فیلمبرداری به سرعت از راه رسید و آنها هاچینز را چرخاندند و متوجه شدند گلوله از زیر بغل سمت راست او وارد بدنش شده است. آنها سعی کردند او را هوشیار نگه دارند اما چشمانش بسته و چهرهاش خاکستری شد.
در شکایتنامه اسوتنوی آمده: دقایق بعدی حس طولانیترین دقایق زندگی شاکی را در حالی داشتند که او سعی داشت به خانم هاچینز کمک کند و بدون اینکه کاری از دستش بربیاید، از دست رفتن هوشیاری او را تماشا میکرد.
اسوتنوی گفته گلوله با فاصله چند سانتیمتر از کنار خودش رد شده و او همچنین به دلیل این سانحه دچار «پریشانی احساسی شدید» شده است.
کد خبر 637153 برچسبها سینمای جهانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: سینمای جهان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۴۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
همزمان با آغاز سفر عمره زائران ایرانی و در آستانه فرارسیدن موسم حج، از فیلم مستندی میتوان یاد کرد که حدود ۶ دهه قبل، از خانه خدا و مناسک حج ساخته شد و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند.
به گزارش ایسنا،مستند «خانه خدا» محصول ۱۳۴۵ است که به عنوان اولین مستند جدی ایران و به باور برخی، کاملترین سند سینماییِ جهان درباره مناسک حج - تا زمان ساخت فیلم - شناخته میشود.
«خانه خدا» فیلمی منحصر به فرد درباره مراسم و مناسک حج و از نخستین فیلمهای مستند است که در سال ۱۳۴۵ در سینماهای تهران و چند شهر دیگر به نمایش عمومی درآمد و با اقبال گسترده مردم روبهرو شد. این مستند حتی توانست به بازارهای جهانی راه پیدا کند و در بخش گستردهای از کشورهای مسلمان به نمایش درآید.
درباره نحوه تولید «خانه خدا» ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران مختلف در نوشتههای خود، اطلاعاتی ضد و نقیض، درباره عوامل این مستند ارائه دادهاند. برخی مونتاژ فیلم را نتیجه کار ابراهیم گلستان دانستهاند و تعدادی نیز نام ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم را به عنوان تدوینگر آوردهاند. در برخی منابع پژوهشی گفتار فیلم را از آنِ ابراهیم گلستان میدانند حال آن که نظر محقّقانی دیگر بر آن است که روایت اولیه را محمود سعادت و حمزه رحمانی نوشتهاند و گلستان تنها متن آن دو را بازنگری و ویرایش کرده است. حتی در مورد کارگردان فیلم هم اتفاق نظر وجود ندارد. در عنوانبندی نام کارگردان نیامده و شاید همین سبب شده برخی این عنوان را به جلال مقدم منتسب کنند.
درباره این مستند محمد تهامینژاد گفته است: «از زمان تولید «خانه خدا» تا کنون همواره این پرسش مطرح شده که کارگردان این فیلم چه کسی بوده؛ این در حالی است که در تیتراژ فیلم، از اشاره مستقیم به این عنوان پرهیز شده و تهیهکننده (استودیو ایرانفیلم که محل فعلی خانه سینماست) ترجیح داده هیچ اسمی از کارگردان نباشد.
سالها قبل، جلال مقدم در گفتوگویی با مجله «نگین» گفته بود این فیلم کارگردان مشخصی نداشته و به همین دلیل نام کسی در تیتراژ قید نشده است اما نکته اینجاست که در نسخه ویدیویی این فیلم و در تیتراژ انگلیسی آن که سالها قبل در آمریکا توزیع شد، نام ابوالقاسم رضایی به عنوان کارگردان و جلال مقدم به عنوان مشاور تهیهکننده قید شده است. همچنین در نامهای که در حاشیه یکی از نمایشهای محدود این فیلم (درخانه شهریاران جوان) توسط زندهیاد نعمت حقیقی فرستاده شد به صراحت به این نکته تاکید و اشاره شده بود که فیلم «خانه خدا» متعلق به ابوالقاسم رضایی و ساخته اوست.»
در این زمینه بخوانید:
بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟
گفته شده است که ابوالقاسم رضایی چهار فیلمبردار (احمد شیرازی، محمود ایثاری، عباس دستمالچی و نعمت حقیقی) را با تجهیزات کامل به عربستان سعودی برد و هر یک از آنها جدا از هم صحنههایی را روی نوار سلولویید ضبط کردند؛ بدون آن که سهم هر یک پس از تدوین فیلم مشخص باشد. در تیتراژ این فیلم که ابتدا با آوازی از علی بهاری آغاز میشود اسامی همه عوامل با عنوان "حاجی" ذکر شده است.
از مستند «خانه خدا»، نگاتیوی باقی نمانده و چند سال قبل از روی پزیتیوهای بهجامانده از آن، نسخهای به سفارش فیلمخانه ملی ایران در «شرکت پیشگامان سینمای آریا» ترمیم و بازسازی شد که در بهار سال ۱۳۹۶ در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سال بعد هم کانون فیلمِ خانه سینما با برگزاری یک نشست تخصصی آن را دوباره نمایش داد.
در طول این سالها چنین فیلمی با این ویژگیها و با تغییرات ایجاد شده در مکانهای برپایی مناسک حج ساخته نشده، در صورتی که براساس برخی منابع مستند «خانه خدا» گویا به ۸۲ کشور فروخته شده بود و تولیدی بسیار سودآور محسوب میشده است.
در ادامه بخشی از مراحل بازسازی مستند «خانه خدا» را که در فیلمخانه ملی ایران انجام شده و نسخه کامل آن در فضای مجازی موجود است، مشاهده میکنید:
انتهای پیام