خاطره رضا توکلی از سیلی خاصی که از فتحعلی اویسی خورد/ چرا فصل دوم «زیرزمین» ساخته نشد؟
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۴۵۲۱
بازیگر سینما و تلویزیون گقت: خلاقیت و ذوق آقای افخمی بسیار بالا است و میدانست که اگر فصل دوم سریال «زیرزمین» را بسازیم به اندازه فصل اول موفق نخواهد شد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون شامگاه بیستم آبان 1400 مهمان بخش نوستالژی «سریالیست» با اجرای پدرام کریمی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
توکلی که در سریال «زیرزمین» ایفاگر نقش «اسدی» بود، درباره همکاری خود با علیرضا افخمی گفت: سریال «او یک فرشته بود» که در ماه رمضان سال 1384 روی آنتن رفت اولین همکاری من با آقای علیرضا افخمی بود. یک سال بعد، بهمن گودرزی دستیار آقای افخمی که الان خودش از کارگردانان فعال تلویزیون است به من زنگ زد و گفت که به دفتر آقای افخمی بروم. ایشان پیشنهاد حضور در سریال جدیدش «زیرزمین» را به من داد و گفت که نقشم در این سریال یک شخصیت توطئهگر است. این نقش 180 درجه با نقش روحانی سریال «او یک فرشته بود» تفاوت داشت.
وی افزود: گویا بازیگران دیگری هم برای ایفای نقش «اسدی» نامزد بودند که از بین آنها فقط نام آقای داریوش مودبیان در خاطرم مانده است. سریال «زیرزمین» از مجموعههای پرمخاطب آن سال شد و فکر میکنم بالای 95 درصد مخاطب داشت.
ماجرای سیلی خوردن رضا توکلی از زنده یاد فتحعلی اویسی
توکلی با یادی از زندهیاد فتحعلی اویسی که همبازی او در سریال «زیرزمین» بود، از عوامل «سریالیست» که بخشهای از بازی او و مرحوم اویسی را پخش کردند نیز تقدیر کرد. وی در همین زمینه عنوان کرد: من در این پروژه، شاگردی آقای اویسی را کردم و برایم افتخار بود. در همین سکانسی که پخش کردید قرار بود مرحوم اویسی یک سیلی به صورت من بزند. ایشان به من گفت رضا اصلاً نگران نباش، من طوری این کار را میکنم که اصلاً برخوردی پیش نیاید؛ تو فقط بلافاصله واکنش نشان بده و سرت را بچرخان. همینطور هم شد و ایشان به قدری استادنه این سیلی را زد که هم طبیعی و محکم بود و هم برای من مشکلی پیش نیامد.
این بازیگر در ادامه گفت: در کارهای بعدی هر وقت چنین سکانسهایی داشتیم من به همکاران و بازیگران جوان میگفتم که باید از آقای اویسی یاد بگیریم که واقعا یک چَک (سیلی) فنی و خاص به من زدند.
وی افزود: علاوه بر زندهیاد اویسی همه بازیگران این مجموعه مثل ابوالفضل پورعرب، صدرالدین حجازی، سروش صحت، مهتاج نجومی و عوامل فنی پشت دوربین یک گروه همدل و بامعرفت بودند. آنها شرایطی را برای بازیگر فراهم میکردند که بازی او با کیفیت بالا دیده شود؛ برای یک بازیگر چه چیزی از این بهتر است؟
وقتی نزدیک بود سریال «زیرزمین» شهید بدهد!
توکلی اظهار کرد: خاطرم هست در یکی از سکانسها پلیس دنبال من بود و من باید با کیسه پول سرقتی روی دیوار یک خانه قدیمی میپریدم و از یک سمت دیوار به سمت دیگر میرفتم. آن خانه در یکی از محلات قدیمی پامنار بود و دیوار بسیار بلندی داشت. من وقتی روی تیغه دیوار رفتم، اصلاً متوجه ارتفاع آن نبودم. از آن مهمتر حواسم به یک تیرک چوبی که از دیوار بیرون زده بود هم نبود. در حالیکه قبل از برداشت اصلی چند باری هم تمرین کرده بودیم.
وی افزود: موقع راه رفتن، یکباره تنهام به این تیرک چوبی خورد و نزدیک بود که از ارتفاع بسیار بالایی به پایین پرت شوم. اگر این اتفاق میافتاد واقعاً بعید بود زنده بمانم و به قول یکی از دوستان این سریال یک شهید میداد و شاید معروفتر هم میشد (با خنده).
چرا «زیرزمین» فصل دوم نداشت؟
توکلی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که از او پرسید اگر «زیرزمین» اکنون ساخته شود، کدام کارگردان و چه بازیگرانی برای آن مناسب هستند نیز گفت: اتفاقاً من طرحی را پیش آقای افخمی بردم که بر مبنای آن داستان در فصل دوم هم ادامه پیدا کند، اما او بهشدت مخالف بود و گفت: "هرگز چنین کاری نمیکنم." خلاقیت و ذوق آقای افخمی بسیار بالا است و میدانست که اگر فصل دوم «زیرزمین» را بسازیم به اندازه فصل اول موفق نخواهد شد و این اتفاق برای بسیاری از سریالهای چندفصلی ما هم رخ داده؛ اگر «زیرزمین» و «او یک فرشته بود» هنوز در خاطر مخاطبان ماندگار شده به همین خاطر است.
چرا بازیگر شوخ سراغ ژانر وحشت می رود؟!
وی درباره تجربه کارگردانی در سینما هم گفت: من فیلم «سگهای پوشالی» را با بودجه کم و سرمایهگذار خصوصی ساختم. این فیلم در ژانر پلیسی و معمایی بود که معمولاً در سینمای ما ضعیف است و کارگردانان به سمت آن نمیروند. البته آن فیلم در شهرستان اکران شد و حداقل پول سرمایهگذار برگشت. سیستم و ساختار سینمای ما در حوزه تولید و پخش به گونهای است که دیگر نتوانستم کارگردانی را ادامه بدهم. البته یک فیلمنامه دیگر هم دارم که آن هم در ژانر وحشت است. اتفاقاً اطرافیان من میگویند تو با این ویژگی شخصیتی شوخطبعی و خندهرویی چرا سراغ ژانر وحشت و معمایی میروی.
سریال سازی مان پا به پای تحولات دنیا پیش نرفته!
این بازیگر سینما و تلویزیون درباره تفاوت سریالسازی در گذشته و اکنون نیز گفت: در گذشته تعداد شبکهها کمتر بود و همین شبکهها نیز همزمان دو سریال را روی آنتن نمیفرستادند در نتیجه کارها دیده میشد. نمیخواهم بگویم سریالسازی در کشور ما خیلی ضعیف است، اما پابهپای تحولات در دنیا پیش نرفته است. سرعت استفاده از فناوری در صنعت سریالسازی دنیا بسیار بالا است و این همه شبکههای مختلف تلویزیونی و نمایش خانگی واقعاً کار را سخت کرده است. امیدوارم در آینده اتفاقات بهتری در این حوزه بیفتد چون ابزار و افراد متخصص را داریم.
توکلی افزود: نسل جدید بازیگران و فیلمسازان ما خیلی خوب و خلاق هستند، اما باید تجربه ما و نسل های قبل از ما به خوبی به آنها منتقل شود.
وی گفت: وقتی یک سریال موفق است، این موفقیت حاصل تلاش تمام عوامل است. یعنی حتی آن راننده سرویس که دنبال بازیگران میرود هم در این موفقیت یا ناکامی سهیم است و همه در شکلگیری آن مجموعه نقش دارند.
توکلی عنوان کرد: از سوی دیگر متن و قصه هم در تولید یک سریال خوب بسیار مهم است. قصهگویی و روایت در فرهنگ و ادبیات ایرانی همواره جایگاه خوبی داشته است. فکر میکنم باید در تربیت فیلمنامهنویسان یک اقدام اساسی داشته باشیم تا متنهای جذاب و قوی تولید کنند.ایدهپردازی از اتفاقات ساده، بسیار مهم است که متاسفانه به آن توجهی نمیشود. این ایدهها باید در اتاقهای فکر بررسی شده و بعد به فیلمنامه تبدیل شود. هنوز بخشی از سینما و تلویزیون ما از لحاظ ساختار فیلمنامه شبیه دهه شصت است، گاهی در همان ابتدای فیلم، قصه لو میرود و باید بدانیم که چطور گره ایجاد کنیم و این گرهی که ایجاد شده در ادامه چگونه باز میشود و همه اینها تخصص میخواهد.
وی در پایان گفت: از سوی دیگر باید ریتم را هم بشناسیم چرا که ریتم سریالسازی امروز با دهه شصت کاملاً متفاوت است و مخاطب امروز مخاطب دو سال و بیست سال پیش نیست و دیگر نمیتوان برای او سریال «آینه» را پخش کرد. البته این اثر و آثار دیگر در دوره خود محبوب و موفق بودند، اما برای بیننده امروز جذابیت ندارند.
چرا «شبکه کوچک» تلویزیون از این عروسکها استفاده میکند؟/ واکنش تهیهکننده به انتقادهاماجرای حضور بازیگر جوان جلوی دوربین سریال "سلمان فارسی"/ وقتی بازیگران قدیمی آرزو دارند با داود میرباقری کار کنند"حضور رئیس رسانه ملی در میدان سریالسازی" برای پاسخ به شایعهپراکنان: تمرکزم بر تولید سریال و آثار نمایشی است/ عید نوروز و ماه رمضان پرنشاطی خواهیم داشت + فیلمانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: رسانه ملی شبکه یک سریال رسانه ملی شبکه یک سریال سینما و تلویزیون بسیار بالا سریال سازی آقای افخمی فصل دوم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۴۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نتانیاهو و کابوس حمله به رفح
در آستانه هفت ماهگی جنگ غزه، دولت نتانیاهو علی رغم لفاظیهای دور و دراز مقامهای ارشد این دولت، هنوز نتوانسته دو هدف اصلی خود از حمله به غزه یعنی نابودسازی حماس و آزادسازی اسرای صهیونیست را محقق کند. - اخبار رسانه ها -
به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، در آستانه هفت ماهگی جنگ غزه، سُستی رژیم صهیونیستی و درماندگی آن در مواجهه با ملت و مقاومت فلسطین، بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است. دولت نتانیاهو علی رغم لفاظیهای دور و دراز مقامهای ارشد این دولت، هنوز نتوانسته دو هدف اصلی خود از حمله به غزه یعنی نابودسازی حماس و آزادسازی اسرای صهیونیست را محقق کند.
در عین حال، ساکنان صهیونیستِ فلسطین اشغالی نیز بر شدت فشارهای خود علیه دولت نتانیاهو جهت پایان دادن به جنگ غزه افزوده و آنگونه که نتایج نظرسنجی های مختلف در اراضی اشغالی مورد اشاره قرار می دهند، بسیاری از صهیونیست ها بر این باورند که جنگ غزه به یک مساله شخصی برای نتانیاهو و طیف افراطیون متحد وی تبدیل شده است. عملیات تنبیهی موشکی-پهپادی اخیر ایران علیه اراضی اشغالی نیز تا حد زیادی اعتبار و آبرویی که نتانیاهو برای خود به عنوان ناجی امنیتِ صهیونیست ها قائل بود، بر باد داده و عملا او را با سیلی از فشارها و تحقیرها مواجه کرده است.
بگذریم که اکنون رژیم اشغالگر قدس تحت نخست وزیری نتانیاهو، منفور تر از هر زمان دیگری پیش چشم افکار عمومی منطقه و محیط بین المللی قرار دارد. موضوعی که تا حد زیادی تحت تاثیر توحش عجیب و غریب صهیونیست ها در جریان جنگ غزه و کشتار بیش از 30 هزار انسان بیگناه و مجروح کردن ده ها هزار تن دیگر در بحبوحه جنگ مذکور است. حال در این وضعیت، جالب است که نتانیاهو و اعضای ارشد دولت وی، همچنان با قلدری از حمله قریب الوقوع به رفح سختن می گویند. موضوعی که با واکنش اعتراضی و گسترده دانشجویان و اساتید دانشگاه های آمریکایی در اقصی نقاط این کشور همراه شده و سیلی از توجهات رسانه ای و افکار عمومی جهان را به سمت خود جلب کرده است.
این اقشار به طور خاص خواستار پایان یافتن جنگ غزه و همچنین خاتمه دادن به همدستی دولت آمریکا با جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه ملت فلسطین هستند. اعتراضاتی که به دیگر دانشگاه های جهان در به ویژه کشورهای غربی سرایت کرده و اکنون در استرالیا، فرانسه و ایتالیا نیز شاهد برگزاری رویدادهای اعتراضی مشابهی هستیم.
بدتر از همه اینکه بر طبق گمانه زنی های مختلف، دیوان بین المللی دادگستری به زودی حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو را به دلیل ارتکاب وی و دولتش به جنایات جنگی در نوار غزه صادر خواهد کرد. معادلاتی که همه و همه، از نتانیاهو یک مُهره سوخته ساخته اند. فردی که اگر به رفح حمله نکند، افراطیون حاضر در دولتش موجب سقوط وی و دولت ائتلافی او خواهند شد و این مساله موجب خروج نتانیاهو از قدرت و مواجهه وی با سیلی از پیگردهای قضایی و تسویه حساب های سیاسی خواهد شد.
اگر هم حمله بکند، این موضوع می تواند شدت و حجم فشارها علیه نتانیاهو و دولتش را چندین برابر افزایش دهد و تا حد زیادی ماهیت نامشروع اشغالگران اسرائیلی را در عرصه بین المللی بیش از هر زمان دیگری برجسته سازی کند. موضوعی که نه به نفع صهیونیست ها و نه متحدان غربی آن ها به ویژه در آمریکا است. از این رو، نتانیاهو بیش از آنکه برای نوار غزه و شهر رفح شاخ و شانه بکشد، این روزها آن ها را در هیبت کابوس های ترسناکی میبیند که دیر یا زود، سناریوهای ناامیدکننده و خطرناکی را برای وی رقم خواهند زد.
منبع: الف
انتهای پیام/