Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان،ناگفته‌های زیادی درباره جاذبه و گرانش وجود دارد که علم توانسته است پاسخ بسیاری از سوالات درباره وزن و جاذبه را بدهد.یکی از جذاب‌ترین بخش‌های علم مربوط به نجوم و ستارگان است که انگار در دنیایی غیرقابل دسترس ما قرار دارند.آسمان بالای سرمان رازهای نادیده و کشف نشده زیادی دارد و دانشمندان در تلاشند تا اطلاعات بیشتری از منظومه شمسی و کیهان ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش پاسخ تعدادی از سوالاتی را که ذهن اکثر افراد را درگیر می‌کند، داده شده است.

آیا نیروی گرانش زمین در حال ضعیف شدن است؟

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که هیچ تغییری در قدرت نیروی جاذبه سیاره زمین ایجاد نشده است.

طی سال‌های اخیر نظریه‌پردازان بسیاری اصلاحاتی بر نظریه گرانش اینشتین مطرح کرده‌اند. این امر نشان می‌دهد که گرانش با گذشت زمان تغییر پیدا کرده است. در دهه ۱۹۳۰ میلادی، پاول دیراک فیزیکدان برجسته بریتانیایی نظریه‌ای مطرح کرد که براساس آن احتمال دارد با گسترش جهان، نیروی گرانش ضعیف شود.

بدین‌ترتیب منجمان شروع به جستجو کردند. در دهه ۱۹۷۰ میلادی، مطالعات علمی متمرکز بر ماه نشان داد که این قمر در حال دور شدن از زمین است. این افزایش فاصله با بکارگیری نظریه‌های استاندارد تعامل میدان‌های گرانشی ماه و زمین قابل‌توضیح بود اما برخی از متخصصان ضعیف شدن نیروی جاذبه زمین را دلیل این پدیده دانستند.

این ادعا مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفت اما در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی آزمایش‌های گسترده‌ای در خصوص زمان دقیق سیگنال‌های کاوشگرهای سیارات انجام شد که براساس نتایج آن هیچ تغییری در قدرت نیروی گرانش زمین ایجاد نشده است.

آیا نور وزن دارد؟

فوتون‌های نور جرمی ندارند اما براساس معادله اینشتین نور می‌تواند مانند مواد دارای وزن رفتار کند.

نور نوعی تابش الکترومغناطیس است. براساس نظریه‌ها، جرم فوتون‌های نوری با دامنه تابش آنها ارتباط دارد. بسیاری از متخصصان بر این باورند که تابش‌های الکترومغناطیس دامنه نامحدودی دارند. اگر این امر درست باشد، فوتون‌ها نباید جرمی داشته باشند.

با این حال نور انرژی دارد و بنابر معادله معروف اینشتین انرژی برابر با حاصل ضرب جرم در مجذور سرعت نور است. بدین‌ترتیب نور می‌تواند مانند مواد دارای جرم رفتار کند. فوتون یک ذره بنیادی است. این ذره یک کوانتوم یا به عبارتی کمترین مقدار قابل‌اندازه‌گیری در یک میدان الکترومغناطیسی مانند تابش‌های الکترومغناطیسی به شمار می‌رود. فوتون به عنوان حامل نیرو برای نیروی الکترومغناطیسی نیز عمل می‌کند.

وزن ستارگان چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

ستارگان در فاصله بسیاری دوری از سیاره زمین قرار دارند با این حال دانشمندان موفق به کشف روش‌های متنوعی برای اندازه‌گیری وزن این اجرام آسمانی شده‌اند.

ستارگان برای انسان‌های روی زمین نقاط کوچک و درخشنده‌ای در آسمان به شمار می‌روند اما درواقع هر ستاره جسمی فوق‌العاده بزرگ از جنس گازهای فوق‌العاده داغ است. بنابراین سوال اینجاست که بشر چگونه می‌تواند وزن این اجرام آسمانی را از راه دور اندازه‌گیری کند؟

یکی از روش‌های محاسبه وزن یک ستاره کشف ارتباط میان جرم ستاره و قدرت گرانشی است که تولید می‌کند. در ستارگان دارای سیارات، قدرت گرانش مشخص می‌کند که یک سیاره با چه سرعتی چرخش در مدار را کامل می‌کند. سپس با استفاده از قانون گرانش نیوتن می‌توان جرم ستاره را محاسبه کرد. روش مشابهی برای اندازه‌گیری جرم سیستم ستارگان دوگانه (دو ستاره که به دور یکدیگر می‌چرخند) استفاده می‌شود.

محاسبه ستارگان منفرد دشوارتر است اما این امر نیز با روش‌های خاصی امکان‌پذیر است. متخصصان حوزه اخترفیزیک ارتباطی موفق به کشف ارتباطی میان توان خروجی یک ستاره و جرم آن شده‌اند، بدین‌ترتیب با محاسبه درخشندگی یک ستاره می‌توان وزن آن را به صورت تقریبی به دست آورد.

یک روش دیگر برای اندازه‌گیری جرم ستارگان، محاسبه اثرات ظریف گرانش بر نور است. براساس نظریه گرانش اینشتین، جرم با تحریف بستر فضا زمان باعث ایجاد گرانش می‌شود. این امر بر اشعه‌های نوری که از نزدیکی اجرام عبور می‌کنند، اثر گذاشته و مانع از عبور مستقیم آنها می‌شود. در سال 2004 یک تیم از ستاره‌شناسان آمریکایی با استفاده از نظریه اینشتین انحرافات نوری یک ستاره سرخ کوچک که در هزار و 800 سال نوری با زمین فاصله داشت را شناسایی کردند.

چرا وزن انسان صبح‌ها کمتر است؟

دلیل کاهش وزن انسان در هنگام صبح واکنش‌های شیمیایی است که بدن طی شب انجام می‌دهد.

معمولاً وزن انسان صبح‌ها کمتر است. دلیل آن واکنش‌های شیمیایی است که انسان را زنده نگه می‌دارد به انرژی نیاز دارد و با وجود این که انسان در زمان خواب، غذایی نمی‌خورد، این فرایندهای متابولیکی همچنان مولکول‌های گلوکز را به دی‌اکسید کربن و آب تبدیل می‌کنند. هوایی که انسان تنفس می‌کند شامل چهار درصد دی‌اکسید کربن و بخار آب اشباع‌شده است.

طی هشت ساعت خواب انسان 2 هزار و 100 لیتر هوا نفس می‌کشد که شامل 27 گرم آب و 84 لیتر دی‌اکسید کربن می‌شود. کربن موجود در دی‌اکسید کربن 42 گرم وزن دارد. شاید 69 گرم در یک شب زیاد به نظر نرسد اما انسان از طریق ترشح عرق، تولید بزاق و ریزش پوسته‌های پوستی نیز وزن کم می‌کند.

منبع:آنا

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کهکشان منظومه شمسی دی اکسید کربن اندازه گیری یک ستاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۶۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روشن: استقلال ستاره ندارد، دونده دارد

به گزارش ورزش سه و به نقل از اعتماد، در يكي از مهم‌ترين بازي‌هاي اين فصل ليگ برتر دو تيم استقلال و تراكتور به مصاف يكديگر مي‌روند. تراكتور با مربي جديد به فكر روزهاي خوب در آينده است و استقلال با مالكان جديد مي‌خواهد صدرنشيني را حفظ كند. نكو و شاگردانش با از پيش رو برداشتن تيم قرمزپوش تبريزي مي‌توانند گام بلندي به سوي قهرماني بردارند. به بهانه واگذاري استقلال به پتروشيمي و اين بازي حساس با حسن روشن يكي از پيشكسوتان پرافتخار استقلال تماس گرفتيم كه صحبت‌هاي‌مان به ديگر مسائل پيرامون اين باشگاه و حواشي چند وقت گذشته كشيده شد كه خواندن آن خالي از لطف نيست!
مي شود گفت استقلال در صورت پيروزي  برابر تراكتور قهرمان ليگ مي‌شود؟

نه! در اينكه يكي از دو تا تيم پرسپوليس و استقلال قهرمان مي‌شوند كه بحثي نيست. اما الان تراكتور تيم خيلي خطرناكي براي استقلال است. خدا رحمت كند. فوت همسر آقای زنوزي و رايگان كردن تماشاي بازي هم مي‌تواند براي تراكتور باعث ايجاد انگيزه مضاعف شود. اينها همه كار مي‌كنند تا بگويند ما براي تيم همه كار كرديم حالا اگر نتيجه نگيرند، مقصر نيستند. اين بازي براي استقلال خيلي خطرناك است حالا چه تدبيري براي بازي دارند به خودشان مربوط است، اما اگر بازي را ببرند شانس‌شان براي قهرماني بيشتر مي‌شود و اگر نبرند از كورس قهرماني عقب خواهند بود. تراكتوري‌ها انگيزه خيلي بالايي دارند.

استقلال مقابل شمس آذر از همان ابتدا هجومي بازي كرد. فكر مي‌كنيد مقابل تراكتور هم بايد هجومي بازي كند؟

با اينكه دارد ليگ تمام مي‌شود، اما استقلال هنوز ثبات ندارد. يك بازي دفاعي كار مي‌كند و يك بازي هجومي و يك بازي معمولي. واقعا نمي‌شود روي اين تيم حساب كرد. خوشبختانه ستاره ندارند كه روي آن حساب كنند و بچه‌ها خيلي دونده هستند. من دلواپس اين قضيه هستم كه چند تا بازيكن پاي خودشان را مي‌گيرند و به نظر مي‌رسد به لحاظ بدني هم نياز به كار اضافه دارند تا پاي‌شان نگيرد. اواخر ليگ شده و به نظر مي‌رسد به لحاظ بدني مشكل دارند.

غيبت حسيني مي‌تواند به ضرر استقلال تمام شود؟

به هرحال دروازه‌بان ذخيره بايد يك جاهايي مثل اين مواقع به درد بخورد.حالا اين بازي اجبار است. من دروازه‌بان دوم تيم را نمي‌شناسم، اما بايد او را از نظر روحي بسازند. يعني نبايد فقط تمرين فيزيكي داشته باشد. غلامپور كارش سخت است، چون هم بايد او را تمرين بدهد و هم روحيه‌اش را بالا ببرد بقيه و‌ جواد نكونام هم بايد روي ‌مسائل روحي اين دروازه‌بان كار كنند. انگليسي‌ها يك‌ مثالي دارند كه به بازيكن مي‌گويند خودت باش و سعي نكن بخواهي خودت را بهتر نشان بدهي. همان كه به عنوان رزرو استقلال از اين دروازه‌بان انتظار داشتند و او را جذب كردند، باشد. ‌يكي كه مي‌خواهد تست بدهد يك كار فراتر از خودش انجام مي‌دهد تا به چشم بيايد، اما اين بازيكنان مورد توجه بودند كه قرارداد امضا كردند.

درباره واگذاري باشگاه استقلال چه صحبتي داريد؟

فكر مي‌كنم پرسپوليس را بانك شهر خريداري كرده اما استقلال را نمي‌دانم! ولي اگر مديريتش به مسائل آگاه باشد كه به نفع استقلال است. منظور من اين است اينها بايد يك هيات مديره براي خودشان انتخاب كنند و روي عملكرد مدير و هيات مديره و حتي مربي نظارت داشته باشند يا در اعضاي هيات مديره نقش داشته باشند تا بعدها كه تيم‌ نتيجه نگرفت، نگويند اينها را ما انتخاب نكرديم! يك هيات مديره و مدير درست و حسابي بگذارند و جز اينها يك كميته فني قوي انتخاب كنند و قرارداد ببندند تا تيم را جمع و جور كنند.

سهم پيشكسوتان هم ‌۵ درصد است؛ به شما ابلاغ شده؟

خير، هنوز به ما كه چيزي ابلاغ نكرده‌اند.

با اين تغيير و تحولات و حضور افراد سياسي فكر مي‌كنيد پيشكسوتان از باشگاه مورد علاقه خود دور خواهند شد؟

دور كه هستند، اما اگر آدم باشند بايد دو تا تفكر داشته باشند، چون تمام باشگاه‌ها روي اين دو محور مي‌چرخد: يكي احترام و رسيدگي به پيشكسوت و ديگر توجه به آكادمي. يعني بچه‌هاي مردم‌ كه ‌الان پول ‌ندارند، بيايند در اين تيم‌ها. بايد سرمايه‌گذاري كنند؛ تبليغات هم براي‌شان مي‌شود و رضايت مردم ‌هم‌ هست. اگر به اين دو مساله اهميت ‌بدهند يعني انتخاب خوبي است.

دیگر خبرها

  • چرا ۲ ستاره پرسپولیس تعویض شدند؟
  • جدایی ستاره عراقی از مس رفسنجان
  • سفر به برزیل با تور آژانس سفرنامه در بهار و تابستان ۱۴۰۳
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • طبیعت چشم نواز ایلام در قاب مستند ایرانگرد
  • لحظه ترور «ام فهد» ستاره تیک‌تاک عراقی + ویدئو
  • (تصاویر) ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان؛ از قلعه اجنه تا جنگل خودکشی!
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • روشن: استقلال ستاره ندارد، دونده دارد
  • آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد