Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@00:08:04 GMT

ذائقه‌سازی در کودک را چگونه آغاز کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۶۹۳۴

ذائقه‌سازی در کودک را چگونه آغاز کنیم؟

ایسنا/خوزستان رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه تغذیه کمکی کودک باید از ابتدای هفت ماهگی و بر اساس اصولی آغاز شود، گفت: بسیاری از بیماری‌های گوارشی که در بزرگسالان بروز پیدا می‌کند، به دلیل شروع نامناسب تغذیه تکمیلی کودکان است.

مهنوش صاحبدل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چگونگی آغاز تغذیه تکمیلی کودکان زیر پنج سال، اظهار کرد: برای اینکه یک کودک در سال‌های بعدی و در زمان نوجوانی سالم باشد، باید در تغذیه کودک شروع خوبی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغذیه در هزار روز اول زندگی که از ابتدای تشکیل جنین در شکم مادر آغاز می‌شود و تا پایان دو سالگی ادامه می‌یابد، اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به اهمیت ذائقه‌سازی و چگونگی آغاز تغذیه تکمیلی کودک، افزود: هنوز خانواده‌هایی هستند که تغذیه کودک را زودتر آغاز می‌کنند؛ مثلاً مادر بستنی یا لواشک می‌خورد و از همین مواد خوراکی به کودک می‌دهد که این مساله موجب خراب شدن ذائقه کودک می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: با توجه به اینکه در ماه‌های ابتدایی هنوز سیستم گوارشی کودک آماده غذا خوردن نیست، کودک باید تا پایان شش ماهگی تنها تغذیه انحصاری با شیر داشته باشد. بسیاری از بیماری‌های گوارشی که در بزرگسالان بروز پیدا می‌کند، به دلیل شروع نامناسب تغذیه تکمیلی کودکان است.

وی افزود: البته بر اساس نظر پزشکان، تغذیه تکمیلی برخی کودکان کم‌ وزن پس از پایان چهارماهگی آغاز می‌شود اما این موضوع همیشه حاکم نیست.

صاحبدل با بیان اینکه آغاز دیرهنگام تغذیه کودک نیز عوارضی دارد، گفت: تغذیه کمکی کودک باید از ابتدای هفت ماهگی و بر اساس اصولی آغاز شود. بهترین شروع برای تغذیه کمکی، با غلات مانند برنج و یا تهیه فرنی با آرد برنج است.

وی بیان کرد: در سال اول زندگی باید در غذاهای کودکان شکر بسیار کمی مصرف شود. همچنین نباید به سوپ و غذای کته‌ای کودک نمک اضافه شود تا ذائقه کودک به شیرینی و شوری عادت نکند؛ اگر ذائقه کودک به مواد شیرینی و شوری عادت داده شود، بزرگ‌ترین ظلم به کودک شده است و این کودک در آینده با خوردن مواد غذایی شور و شیرین در معرض بیماری‌هایی مانند دیابت و فشارخون قرار می‌گیرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: به تدریج می‌توان در سوپ کودکان گوشت، سبزیجات، برنج و پوره‌های میوه را اضافه کرد اما نباید این کار به ناگهانی انجام شود و همه مواد غذایی با هم به کودک داده شود. مثلاً باید سه روز مداوم به کودک پوره سیب‌زمینی داده شود و بعد از چند روز، غذای دیگری به کودک داد تا اگر کودک به غذایی حساسیت داشته باشد، متوجه شویم حساسیت به کدام غذا است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اخبار اجتماعی خوزستان تغذيه تغذیه تکمیلی کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۶۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان

 رئیس بیمارستان فوق تخصصی الزهرا (س) زاهدان با بیان این خبر گفت: از سال ۱۳۹۸ با راه اندازی بخش کاشت حلزون در این بیمارستان، تاکنون ۱۰۶ کودک ناشنوا، با کاشت حلزون شنوایی خود را به دست آورده اند.

وی ادامه داد: مناسب‌ترین سن برای شروع فرآیند کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا قبل از سه تا پنج سالگی است.

مالکی افزود: در حال حاضر ۲۶ کودک ناشنوای دیگر نیز شناسایی شده و در نوبت کاشت حلزون در این بیمارستان قرار دارند.

دکتر مالکی خاطرنشان کرد: خدمات کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا به صورت رایگان انجام می‌شود و بیمار نیازی به انجام مسافرت درمانی و صرف هزینه‌های هنگفت را ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان «آزمون آموزگاری» + مراحل گزینش و مدارک امتیازآور
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان «آزمون آموزگاری»
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی