Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@04:26:50 GMT

کشاورزی عامل پیشرفت کشور است یا بهانه هدررفت منابع؟

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۷۱۳۲

کشاورزی عامل پیشرفت کشور است یا بهانه هدررفت منابع؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری با یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار وسعت یکی از استان‌های مستعد در حوزه کشاورزی است که ۲۵۰ هزار هکتار از سطح وسعت را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد.

 ۶۷ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی استان فعالیت دارند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات تولید می‌کنند و سالانه ۹۴۰ تن محصولات زراعی و ۲۰۰ هزار تن محصولات باغی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این آمار در حوزه اقتصاد و ایجاد اشتغال در استان اثرگذار است و از آنجایی که صادرات بخش عمده این چرخه تولید است و سبب درآمدزایی و ارزآوری برای استان و کشور می‌شود باید بیشتر مورد حمایت و توجه مدیران قرار گیرد که در این گزارش به نکات مثبت اتحاد در چرخه تولید تا صادرات و برخی از مشکلات صادرات بر سر راه تولیدکنندگان استانی صحبت به میان رفته است.

ابتدا به سراغ مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی می‌رویم تا اطلاعات بیشتری را در خصوص این صنعت مهم و تاثیرگذار بر اقتصاد به خصوص کشاورزی را بشنویم؛

طهمورث فتاحی در ابتدای این گزارش با بیان اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی محل هم‌افزایی صنعت و کشاورزی هستند که نقش مهمی در تامین امنیت غذایی، اشتغالزایی، عمران و توسعه مناطق روستایی دارد، گفت: توسعه صنایع تبدیلی باعث توزیع درآمد و در نتیجه برقراری رفاه اجتماعی می‌شود که توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی یکی از محورهای اولویت‌دار زنجیره تولید محصولات کشاورزی در استان نیز محسوب می‌شود.

مدیر کل صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی استان افزود: سال‌های اخیر با توجه به وضعیت صنایع تبدیلی و کاهش ضایعات در استان سرمایه‌گذاری‌های خوبی در صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان، صنایع لبنی، کشتار دام سبک و سنگین، سردخانه‌ها، محصولات کشاورزی و اقسام بسته‌بندی صورت گرفته است.

بالغ بر ۷۰ درصد محصولات تولیدی کشاورزی قابلیت فرآوری دارند

وی با بیان اینکه تمامی سیاست‌های کلان اقتصادی دولت حول محور امنیت غذایی می‌چرخند، ادامه داد: حدود یک و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که از این میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن قابلیت فرآوری در صنایع تبدیلی را دارد.

۹۰۰ هزار تن محصول تبدیل به فرآورده می‌شود

فتاحی اظهار داشت: ظرفیت واحدهای فرآوری در استان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن است و هم اکنون نزدیک به ۹۰۰ هزار تن محصول تبدیل به فرآورده می‌شود.

مدیرصنایع تبدیلی استان ادامه داد: فرآوری محصولات کشاورزی در کشور بین ۶۰ الی ۷۰ درصد و در استان به لحاظ سرمایه گذاری‌هایی که انجام شده به ۷۵ درصد میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنایع تبدیلی و تکمیلی به نسبت کل می‌باشد.

فعالیت بالغ بر ۴ هزار نفر در بخش صنایع تبدیلی استان

فتاحی با بیان اینکه ضایعات کشاورزی استان در سطح کشور ۴ درصد کمتر از متوسط کشوری می‌باشد، افزود: حدود ۴ هزار و ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و همین تعداد نیز به صورت غیرمستقیم در صنایع تبدیلی و تکمیلی در واحدهای صنعتی بخش خصوصی در حال فعالیت می‌باشند که این میزان در استان بالاتر از متوسط کشوری می‌باشد.

نقش صنایع تبدیلی در توسعه صادرات

وی به نقش صنایع تبدیلی در توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: اولین چیزی که در توسعه صادرات اتفاق می‌افتد فرایند چند بعدی با موضوع ارتقای کیفیت زندگی اقشار مولد و آسیب‌پذیر در جوامع است که غیر از تامین امنیت غذایی سود محصول صادر شده نیز به طور مستقیم به کشاورزی منتقل می‌شود.

مدیرکل صنایع تبدیلی استان افزود: در زمینه صادرات در استان برنامه‌ریزی‌های انجام شده که موجب تقویت خود‌اتکایی فردی و جمعی برای گسترش و توسعه صنایع تبدیلی و افزایش امنیت غذایی شده است.

شکست تحریم‌ها، اقتدار ملی، سودآوری، کاهش اشتغال پنهان، تنوع در درآمد بخش روستای و تولیدی از جمله مزیت‌های توسعه صادرات می‌باشد

وی به مزیت‌های توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: شکست تحریم‌ها، اقتدار ملی، سودآوری، کاهش اشتغال پنهان، تنوع در درآمد بخش روستای و تولیدی از جمله مزیت‌های توسعه صادرات می‌باشد و به دلیل اینکه در استان از ضایعات کشاورزی کم و به درآمدهای روستای اضافه شود سرمایه‌هایی در واحدهای روستایی ایجاد شده که تاثیر مهمی در این بخش دارد.

فتاحی افزود: اگر مسئولان استانی فرهنگ‌سازی، جذب سرمایه‌گذاری، همکاری با گمرک و سایر ارگان‌ها را در بخش صادرات فراهم کنند جهش تولید در صادرات افزایش می‌یابد.

فرآوری و سورتینگ سیب زمینی، احداث گلخانه‌های اتمسفریک بالای صفر و زیر صفر درجه و دومداره، ایجاد کارگاه و مراکز تولید عرقیات و گیاهان دارویی، تکمیل زنجیره تولید فرآوری بادام، احداث و تکمیل شرکت صنعتی بادام در سامان، تولید خوراک آبزیان، بسته‌بندی گیاهان معطر با نگاه صادراتی و ... از جمله صنایع و اولویت‌بندی‌ها در صنایع تبدیلی استان می‌باشد.

بادام، خوراک آبزیان و ماهی قزل‌آلا مهم‌ترین محصول صادراتی استان

فتاحی مهمترین صنایع صادراتی استان را با دام، ماهی قزل‌آلا و خوراک آبزیان دانست و گفت: فرآوری و سورتینگ سیب زمینی، احداث گلخانه‌های اتمسفریک بالای صفر وزیرصفر و دومداره، ایجاد کارگاه و مراکز تولید عرقیات و گیاهان دارویی، تکمیل زنجیره تولید فرآوری بادام، احداث و تکمیل شرکت صنعتی بادام در سامان، تولید خوراک آبزیان، بسته‌بندی گیاهان معطر با نگاه صادراتی و ... از جمله صنایع و اولویت بندی‌ها در صنایع تبدیلی استان می‌باشد.

۵۰ پروژه نیمه تمام صنایع تبدیلی در استان

فتاحی در پایان افزود: ۵۰ پروژه خصوصی و نیمه تمام در استان وجود دارد که با تکمیل این پروژه‌ها در جهت بهبود اوضاع اقتصادی و صنایع تبدیلی استان موجب افزایش رفاه، کاهش ضایعات کشاورزی و افزایش درآمد روستاییان می‌شود.

با شنیدن این مطالب و دریافت اطلاعات مبنی بر داشتن ظرفیت‌های عظیم کشاورزی و فرآوری محصولات در استان ترغیب شدم تا از اوضاع گمرک و خرید و فروش محصولات استان و میزان درآمدزایی بخش کشاورزی نیز اطلاعات کسب کنم لذا به پای صحبت‌های مدیر بازرگانی استان نشستم که جزئیات این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

نعمت‌الله نوروزی در ادامه این گزارش با بیان اینکه در سال گذشته ۶ هزار و ۳۰۰ تن محصولات که بیشتر آن بادام مامایی بود صادر شده، گفت: این مقدار صادرات مبلغ ۶۹۰ میلیارد و ۵۹۷ میلیون ۱۹۹ هزار و ۲۵۰ ریال یعنی معادل ۲ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۲۰۲ دلار درآمدزایی داشته است.

مدیربازرگانی به مشکلات صادرات شاره کرد و افزود: مواردی از جمله عدم ثبات قیمت در بازار، کم بود هواپیمای باربری و یخچال‌ها، عدم وجود مراجع تصمیم‌گیری در صادرات به صورت جامع از جمله مشکلات ما در بخش صادرات است.

وی برپایی نمایشگاه، دعوت صادرکنندگان خارجی به کشور و سفر صادرکنندگان داخلی به خارج از کشور، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع قوانین مقررات صادرات برای علاقه‌مندان و متخصصان این حوزه را از جمله راهکارهای رفع مشکلات حوزه صادرات دانست.

منسجم شدن و ثبات در بازارهای جهانی راه رسیدن به موفقیت در صادرات

نوروزی با بیان اینکه تحریم، کرونا و نوسانات نرخ ارز نیز مشکلات بسیاری برای صادرکنندگان ایجاده کرده است، ادامه داد: اگر تصمیمات و برنامه‌ها از زمان کاشت محصول تا زمان صادرات به یک دستگاه سپرده شود و ثبات در بازارهای جهانی مورد توجه قرار گیرد قطعاً با محصولات مرغوبی که تولید می‌کنیم در زمینه تولید و صادرات در سطح جهان حرف برای گفتن خواهیم داشت.

چند قدم برای پایداری در اقتصاد و صادرات

وی با بیان اینکه  در سال جاری مقرر است تصمیم‌گیری‌ها متمرکز و سازمانی تحت عنوان توسعه بازرگانی و تجاری کشاورزی ایجاد شود، گفت: اگر با شرایطی از جمله تجمیع شدن مباحث تجارتی و کشاورزی، فعال شدن رایزنی‌ها در کشور، به روز شدن صادرات، فعالیت تشکل‌ها به عنوان اتحادیه مرکزی در سطح کلان در راستای شناسه‌دار کردن تولیدات قدم برداریم و به سورتینگ و بسته‌بندی توجه بیشتری شود قطعا در روند بهبود صادرات و اقتصاد پایدار کشور مفیدتر خواهیم بود.

خب تا اینجای گزارش فواید تقویت صادرات و البته مشکلات و راهکارهای حل مشکلات صادرات را با هم مرور کردیم اما تولیدکنندگان و کشاورزان نجیب و خستگی ناپذیر استان با این مشکلات همچنان در حال فعالیت هستند که در ادامه با سرصنفان این حوزه نیز صحبت کرده‌ایم.

محمد سلیمی در ادامه این گزارش گفت: میزان ۹۰ تا ۹۵ درصد از زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری به کاشت بادام اختصاص یافته که سالانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تن بادام مامایی استان به کشورهای دیگر صادر می‌شود و مراحل صنایع تبدیلی که مهمترین بخش صادرات می‌باشد در دو شهرستان بن و سامان در حال فعالیت می‌باشند.

ایده دولت جدید صادرات و ارزآوری را دو برابر می‌کند

رئیس انجمن بادام استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از آنجایی که بادام یک محصول کشاورزی است و از مراحل باغبانی تا محصول نهایی توسط کشاورز انجام می‌شود پس بهتر است همه مراحل کاشت تا صادرات آن نیز زیر نظر جهاد کشاورزی صورت پذیرد تا با یک مکانیزم بازاریابی و برندسازی صحیح ارزآوری و صادرات از میزان کنونی به دو برابر افزایش پیدا کند.

برخی از مسئولان دیدگاه صادراتی ندارند

 وی با بیان اینکه برخی از مسئولان استانی دیدگاه صادرات ندارد و بسترهای  صادرات در استان فراهم نیست، ادامه داد: اگر همه در قالب یک تشکل و یک مجموعه به نام برند این استان محصولات را به کشورهای دیگر عرضه کنیم صادرات استان متحول می‌گردد.

سلیمی در خصوص حمایت‌هایی که تاکنون دولت از تولیدکنندگان انجام داده، گفت: تاکنون هیچ حمایت استانی در راستای برندسازی با عنوان محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری نشده و خبری از تسهیلات بانکی، سرمایه در گردش و بسترهای صادراتی نیست.

تاکنون هیچ حمایت استانی در راستای برندسازی با عنوان محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری نشده و خبری از تسهیلات بانکی، سرمایه در گردش و بسترهای صادراتی نیست.

وی در پایان گفت: به طور مثال مغز پسته حدود ۶ الی ۷ دلار و مغز بادام مامایی حدود ۱۸ دلار ارز آوری می‌کند اما این در حالی است که در گمرک از لحاظ ارزآوری هیچ محصولی به اسم مغز بادام مامایی چهارمحال و بختیاری وجود ندارد و همه محصول به اسم واسطه‌ای کشورهای مختلف به فروش می‌رسد که می‌طلبد مسئولین استانی در برندسازی فعالیت‌های بیشتری انجام دهند.

صادارات مکمل تولید است و باید حمایت شود

مرتضی درخشان در پایان این گزارش با بیان اینکه صادرات تکمیل کننده پروسه تولید است که باید مورد حمایت قرار گیرد، گفت: اگه این اتحاد صورت گیرد دیگر شاهد فرصت‌سوزی که در گذشته توسط تجار خارجی رخ می‌داد نخواهیم بود و تولیدکننده مستقیم با صادرکننده معامله می‌کند و محصولات بدون واسطه وارد بازار می‌شوند.

رئیس صنف کشاورزان استان افزود: در گذشته اداره بازرگانی و اداره صمت شرایطی را ایجاد کرده بود که تولید کننده خود برای فروش محصولاتش بازاریابی کند اما با اجرای این طرح و تجمیع شدن پروسه تولید تا صادرات از دخلالت دلالان جلوگیری و سود بیشتری نصیب کشاورز می‌شود.

در گمرک از لحاظ ارزآوری هیچ محصولی به اسم مغز بادام مامایی چهارمحال و بختیاری وجود ندارد و همه محصول به اسم واسطه‌ای کشورهای مختلف به فروش می‌رسد

این تولیدکننده و صادرکننده بادام مامایی در استان بیان کرد: هر ساله حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تن مغز بادام در استان تولید می‌کنیم اما بازرگانان خارجی با هر قیمتی که می‌خواهند این محصول را از ما خریداری می‌کنند یعنی هر یک کیلو مغز بادام را از کشاورز ۶۰۰ هزار تومان معادل ۲۰ الی ۲۲ دلار می‌خرند و همان محصول را در بازار جهانی با قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار به فروش می‌رسانند.

درخشان افزود: حذف دلالان کار سختی است زیراکه قدرت بالایی دارند و البته کشاورزان هم راغب نیستند محصولاتشان را به خریداران داخلی بفروشند زیراکه دلال خارجی هزینه بالایی را به دلار و در باغ به کشاورز می‌دهند اما فروشندگان ایرانی هزینه بار را به تومان و در اقساط مختلف پرداخت می‌کنند.

در نهایت از این مطالب می‌توان به این نتیجه رسید که دلال  نمکی بر روی زخم‌های کشاورزان است و اتحاد در وزارت کشاورزی از مرحله تولید تا صادرات راه حل بهبود این زخم‌ها است.

وقتی در کشوری که بیشتر مناطق آن درگیر مسئله خشکسالی هستند فقط روی مسئله افزایش تولید تمرکز می‌کنیم و در کنار این تولید به صنایع تبدیلی و صادرات توجه نمی‌شود، نه تنها نقش قابل توجهی در اقتصاد ندارد بلکه در کلان هم موجب خسارت برای کشور خواهد بود چون ما منابع مهم‌مان از جمله آب و خاک و نیروی انسانی و ... را در جایی هزینه می‌کنیم که سود اصلی در جیب دلالان یا بهره‌بران خارجی است؛ لذا باید با توسعه صنایع تبدیلی و تسهیل صادرات فراوری شده محصولات کشاورزی مانع از خام فروشی و هدررفت منابع شویم.

انتهای پیام/68036

منبع: فارس

کلیدواژه: صادرات وزارت جهادکشاورزی مدیر بازرگانی صنایع تبدیلی و تکمیلی صنایع تبدیلی استان توسعه صنایع تبدیلی چهارمحال و بختیاری محصولات کشاورزی صنایع تبدیلی هزار تن محصول توسعه صادرات سرمایه گذاری بادام مامایی خوراک آبزیان امنیت غذایی یک میلیون تن محصولات بسته بندی تا صادرات مغز بادام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۷۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ابراهیمی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به بازارهای بین‌المللی مرغ مورد تاکید قرار داده است.

وی ادامه داد: بازار دائمی صادرات با پویا ساختن تولید داخل، عاملی قطعی در توسعه زنجیره تولید و تأمین مرغ برای کشورهای همسایه خواهد بود.

ابراهیمی وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام کشور در خرید مرغ داخل را مقطعی و برای تکمیل ذخایر راهبردی عنوان کرد و نقش اصلی تنظیم و تثبیت بازار را گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازار بین‌المللی دانست.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در تشریح همکاری وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق برنامه صادرات مرغ توسط بخش خصوصی گفت: برنامه سالانه اتحادیه‌ها به وزیر جهاد کشاورزی ارائه شده است و با حمایت ستاد وزارت در حال انجام است.

به گفته وی، تولید محصول با کیفیت، ایفای به موقع تعهدات و پایداری حضور از عوامل حفظ بازار صادراتی است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی خاطر نشان کرد: در همه جای دنیا؛ صادرات مورد حمایت دولت‌ها است و به شکل‌گیری اولیه آن یارانه تعلق می‌گیرد، این اتحادیه هم در سایه حمایت در یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ماه می‌تواند حضور خود را در بازار کشورهای همسایه تثبیت کند.

کد خبر 6089221 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان
  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی در همدان می‌مانیم
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم
  • ‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ