Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابراز نگرانی برخی فعالان اصلاح‌طلب و حامیان روحانی درباره مذاکرات خارجی دولت سیزدهم در حالی است که این افراد باید به تجربه تلخ مردم از "کاربلدی ظریف" احترام بگذارند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

به تجربه تلخ مردم از "کاربلدی ظریف" احترام بگذارید!

علی صوفی، فعال چپ و از حامیان روحانی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده است:

"امروز کشور با بحران معیشت، بیکاری و معضلات اقتصادی مواجه است، در سیاست بین‌المللی هنوز توفیقی به دست نیاورده‌ایم؛ درحالی که اگر بخواهیم با این وضعیت به طور ویژه در سطح بین‌المللی کار کنیم فاجعه اتفاق می‌افتد. زیرا افرادی که طرف مذاکره می‌شوند اگر روش و اصول و فن مذاکره را بلد نباشند، شاید منافع یک کشور بر باد برود، یعنی قراردادها و پیمان‌هایی می‌بندند و تصمیماتی می‌گیرند که بلد و وارد به نکات ظریف حقوقی نیستند و آن هنگام فاجعه درست می‌کنند."[۱]

*شرایط کشور ما بر عکس آنچه آقای صوفی اظهار کرده و اصرار بر القای آن دارد، هرگز شرایط بحرانی نیست و ما مثل همه کشورهای دیگر دنیا با مشکلاتی در اقتصاد و اجتماع و... مواجهیم.

مشکلاتی که البته قابل حل هستند و دولت قادر به مرتفع‌کردن آنهاست.

ضمن اینکه اگر هم دولت وقت توانمندی چنین کاری را نداشته باشد؛ مردم در انتخاباتی دیگر و با یک رأی خوب، توانمندان و کارآمدان را به عرصه اجرائیات خواهند آورد.

و اما در اشاره به ابراز دلسوزی و نگرانی آقای صوفی از نابلدی مذاکره‌کنندگان جدید ایرانی لازم به اشاره است که این نگرانی از جانب هرکس مسموع باشد اما از جانب حامیان ستادی آقای روحانی مسموع نیست.

رجالی که چشم خود را به روی واقعیت بستند، واضح‌ترین اشتباهات مذاکره‌کنندگان دولت روحانی و شخص آقای ظریف را ندیدند و در مقابل خطاهای مصرّح این افراد که عبور از خطوط قرمز کشور در مذاکرات برجامی فقط بخشی از آنها بود؛ سکوت کردند!

جدای از مسموع نبودن نگرانی‌های چنین افرادی باید گفت که اساساً در ادعای خبرگی اینان در سیاست و دیپلماسی نیز تردیدهای جدی وجود دارد و جریانی که سال‌هاست "مهجوریت عقل و مطالعه" به نمایه اصلی آن بدل شده؛ نمی‌تواند مدعای خبرگی در این امور باشد.

چه رسد به اینکه آقایان به هنرهای دیگری مثل ابراز فدایی بودن برای روحانی و چشم بستن به واقعیت‌های آشکار نیز آغشته‌اند...

بیان این نکته هم ضروریست که همانطور که مذاکره‌کنندگان روحانی زیر ذره‌بین تحلیلگران و منتقدان قرار داشتند؛ همین قاعده برای رجال و مذاکره‌کنندگان دولت سیزدهم نیز جاری خواهد بود.

***

پس‌لرزه‌های افشاگری چمران

پس از افشاگری جالب مهندس چمران، رئیس شورای شهر جدید تهران مبنی بر اینکه اصولگرایان تهران را با ۶ هزار اتوبوس تحویل شورای پنجم دادند و اکنون تنها ۲ هزار اتوبوس در تهران فعال است![۲] محمود میرلوحی، عضو شورای سابق به این افشاگری واکنش نشان داد.

میرلوحی در مصاحبه با امتداد با بیان اینکه تعداد اتوبوس‌های تحویلی به ما ۵ هزار بوده –نه ۶ هزار- به این ادعا می‌پردازد که از آنجا که عمر تمام این ۵ هزار دستگاه، یکسال بیشتر از عمر استاندارد بوده (۱۱ سال به جای ۱۰ سال!) ما اقدام به نسبت به فیلتر و سالم‌سازی این ناوگان کردیم!

او سپس در توجیه جایگزین نشدن اتوبوس‌ها و کاهش آنها از این می‌گوید که تحریم‌ها و کرونا موجب شده مشکلات عدیده‌ای برای شورای شهر اصلاح‌طلبان بوجود بیاید.

میرلوحی در دفاعیات خود همچنین به برخی اقدامات محدود شورای سابق مبنی بر افزودن چند صد دستگاه اتوبوس در مراسم مختلف و نیز امضای قرارداد اتوبوس‌های برقی نیز اشاره می‌کند.

عضو سابق شورای شهر تهران در ادامه به مقولاتی مثل آرای کم برخی منتخبان شورای جدید اشاره کرده و با اشاره‌ای تلویحی به افشاگری چمران می‌گوید: به نظر می‌رسد که فشار روانی روی دوستان وجود دارد![۳]

*دقت شود که میرلوحی دست آخر توضیح نمی‌دهد که چرا اصلاح‌طلبان نتوانسته‌اند ناوگانی که از شورا و شهرداری قبل از خود تحویل گرفته‌اند را به خوبی اورهال و جایگزین کنند؟!

که البته پاسخ این سؤال، مشخص است و به ناکارآمدی و حاشیه‌گردی سیاسی اصلاح‌طلبان شورای پنجم برمی‌گردد.

چه اینکه کسانی که نصب‌العین خود را نقد قالیباف، گرانفروشی به مردم[۴] و یا اسم‌گذاری‌های پر حاشیه بر روی معابر قرار داده بودند و بخشی از وقتشان به مناظره علیه قالیباف یا محکوم شدن به زندان و شلاق به دلیل کذب گویی می‌گذشت (اشاره به محکومیت شخص میرلوحی به جرم دروغگویی علیه قالیباف) علی‌القاعده وقت بیشتری برای خدمت به مردم و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری نداشته‌اند.

تجربه شورای شهر پنجم و شهرداری ناکارآمد و پر حاشیه آن، عبرتی است که تمایز میان "رأی بد و رأی خوب" و تأثیرات ملموس آن در زندگی مردم را آشکار می‌کند.

***

تنها جایی که رئیسی باید بیرحم باشد!

آیت‌ا... سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نماز جمعه اردبیل  با ارائه پیشنهادی به دولت مبنی بر طراحی نرم افزاری برای کنترل آنلاین قیمت کارخانه‌ها بیان کرد: از دولت محترم می خواهیم در اسرع وقت سامانه و نرم افزار خاصی برای کارخانجات تهیه کند که در آن به صورت آنلاین مقدار تولید، قیمت تمام شده، قیمت اعلام شده، نوسان نرخ محصول و ... ارائه شود و  هر کارخانه ملزم باشد که در آن نرم افزار افزایش قیمت و علت آن را بیان کند.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به دلایل گرانی از سوی برخی کارخانجات بیان کرد: در بررسی علت دولت با ۲ گروه مواجه می‌شود ، گروه اول علت معقول دارد و می‌گوید مواد اولیه پیدا نمی‌شود و من مجبورم از بازار آزاد تهیه کنم. در اینجا دولت باید به جای عقوبت، جریمه و فشار؛ مواد اولیه را به صورت سهل و آسان فراهم کند.

آیت‌ا... عاملی افزود: گروه دوم می گوید چون دلار بالا می رود من هم گران می‌کنم در حالی که محصول او هیچ ارتباطی با دلار ندارد. یا مردم را مضطر می بیند قیمت را بالا می‌برد. بعد از ممنوعیت کالاهای خارجی تولیدکنندگان محصولات مشابه داخلی مثل لوازم خانگی قیمت خود را دو برابر یا چند برابر  کردند چون مردم محتاج آنها شده بودند .

وی ادامه داد: بعضی از کارخانه‌داران  قیمت را بالا می برند تا به فروشنده جزء تخفیف بیشتری بدهند تا انگیزه خرید برای فروشنده جزء درست شود و از این طریق کارخانه، فروشنده جزء را بر مردم مستاصل مسلط می کند. همه این ها دزدی از سفره مردم است.

آیت‌ا... عاملی تاکید کرد که در قسمت دوم دولت باید بی‌رحمانه عمل کند، ابزار و اهرم فشار خوبی هم در دست دارد چون آب و برق و گاز سوبسیدی به تمام کارخانجات تحویل می دهد.

امام جمعه اردبیل افزود: جمع زیادی از تجار ترکیه در ایران کارخانه زده اند. می گویند آب و برق و گاز با این قیمت در هیچ نقطه دنیا پیدا نمی‌شود...آنها با احداث کارخانه در ایران محصولات خود را به کل خاورمیانه صادر می‌کنند.[۵]

*اخیراً آیت‌ا... جوادی‌آملی نیز در دیدار با محمدباقر قالیباف به روایت تاریخی حضور امیرالمؤمنین علی(ع) در بازار کوفه و قدم زدن ایشان همراه با تازیانه در بازار اشاره کرده بود.

آیت‌ا... جوادی‌آملی در کنار این اشاره بر نظارت کارا و کامل حکومتی بر بازار تأکید کرده و از این گفته بود که معنای تازیانه همراه امیرالمؤمنین(ع) گوشزد کردن قدرت دولت و عقوبت تخلف از قانون برای گرانفروشان بوده است.[۶]

آنچه که در کلام آیات عظام در بحث مقابله با گرانی و برخورد با گرانفروشان دیده می‌شود؛ گزاره‌ای عقلانی و فلسفی است که حتی در اقتصادهای بازار آزاد نیز دیده می‌شود.

کما اینکه به تازگی در کشور هلند شاهد بودیم که شرکت سامسونگ به دلیل گرانفروشی با جریمه بازدارنده ۴۰ میلیون یورویی مواجه شد.[۷]

عقلانیت یاد شده به این معنی است که هنگامی که دولت اهل نظارت کارا بر بازار نباشد؛ آنگاه از سوی افراد طمّاع، یک گرانی بیقاعده که از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند، بر بازار حاکم می‌شود و این مردم هستند که باید هزینه طمع این افراد را بپردازند.

و این اخلال نیز جز با نظارت کارای دولتی و قضایی بر بازار، مجازات سنگین گرانفروشان و منطقی کردن قیمت‌های بازار از طرق قانونی رفع نمی‌شود.

وبلاگ مشرق پیش از این تأکید کرده بود که راه رفع مشکل گرانی فعلی، همان نماد قدم زدن مسئولان در بازار و همراه با تازیانه است و در صورت کنترل نشدن قیمت‌ها؛ خطر "فتنه اقتصادی" جامعه ما را تهدید می‌کند.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1154521

2_ mshrgh.ir/1296730

3_ http://emtedad.news/?p=4775

4_ https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3650864

5_ www.irna.ir/news/84537976/

6_ mshrgh.ir/1292971

7_ http://fna.ir/47jtc

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان گرانی نظارت برقیمت ها عدم نظارت بازار دولت قوه قضاییه فتنه اقتصادی وبلاگ مشرق آیت الله جوادی آملی آیت الله سیدحسن عاملی مشرق نیوز مهدی چمران شورای شهر تهران شهرداری تهران اصولگرایان اصلاح طلبان قالیباف مدیریت جهادی برجام روحانی محمد جواد ظریف مذاکره کنندگان شورای شهر بر بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۷۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دانست و بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در مرحله دوم انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تاکید کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات 11 اسفند 1402 تاکید کرد.

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

وی در ادامه به موضوع ضرورت مشارکت مردم برای تحقق هدف جهش تولید اشاره کرد و افزود: تمهید مقدمات تحقق مشارکت مردم نیازمند اهتمام جدی همه بخش‌های دولت است؛ هر دستگاهی باید زمینه‌ها و راهکارهای جذب مشارکت مردم در بخش خود را به شکل دقیق و با زمان‌بندی مشخص تدوین و اعلام کرده و اجرای آن را به شکل مستمر و گام به گام پایش کند.

رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت همچنین ضمن تبریک فرارسیدن روز کارگر و روز معلم، نقش کارگران و معلمان در پیشرفت و آبادانی کشور را اساسی و مهم توصیف و تصریح کرد: مبنای خلقت عالم بر تعلیم و تربیت استوار است و لذا همه ما در هر زمان و با لحاظ برخورداری از هر سطحی از دانش، همچنان نیازمند دانش‌افزایی و علم‌آموزی بیشتر هستیم.

در جلسه امروز هیئت دولت وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه هفته گذشته، هفته درخشش ورزشکاران کشورمان در میادین بین‌المللی بود، قهرمانی تیم ملی فوتسال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، قهرمانی تیم ملی وشوو در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، قهرمانی تیم ملی دختران کمتر از 18 سال در تورنمنت کافا در تاجیکستان، قهرمانی تیم والیبال دانش‌آموزی ایران در رقابت‌های مدارس جهان، قهرمانی، شکستن رکورد و کسب مدال طلای خانم عیدیان در ماده 400 متر دو با مانع قهرمانی آسیا، نائب قهرمانی تیم ملی تپانچه بادی کشورمان در مسابقات جام جهانی کره جنوبی و نائب قهرمانی تیم شطرنج امید کشورمان در مسابقات شهرهای آسیا را از جمله این موفقیت‌ها برشمرد که باعث شادی و شعف عمومی در کشور شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با اعلام خبر دستیابی به فرمولاسیون، فرآیند و فناوری استحصال کود «تریپل سوپر فسفات» به عنوان یکی از کودهای مهم و بسیار پرکاربرد در کشاورزی گفت: سالانه نیاز به واردات 250 هزار تن از این نوع کود داشتیم که خوشبختانه تولید آن در کشور بومی‌سازی و خط تولیدی با ظرفیت 100 هزار تن راه‌اندازی شده که تا 200 هزار تن قابل افزایش است و می‌تواند سالانه تا 37 میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت از تولیدات داخل، زمینه رونق تولید داخلی این محصول فراهم شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طعنه سنگین هاشمی‌طبا به دولت رئیسی
  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • اظهارات رئیسی درباره انتخابات مرحله دوم مجلس
  • تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • کدام دستاورد‌های دولت رئیسی را می‌توان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟
  • معاون رئیسی: از مجلس فعلی راضی هستیم اما... /در بودجه اختلافاتی بین دو قوه وجود داشت
  • پس لرزه قرارداد ۲ میلیارد یورویی زاکانی با چینی‌ها | هرکس فکر می‌کند باید چپاول کند؟
  • پس لرزه قرارداد پنهانی و ۲ میلیارد یورویی زاکانی با چین /علیرضا بیگی: هیچ ترسی وجود ندارد و هرکسی هرجا ایستاده فکر می‌کند باید چپاول کند
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها