Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن جعفری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در پیمان سپاری ارزی، تاجر و صادر کننده، تعهد و پیمانی با دولت می‌بندد که تا ۶ ماه یا یک سال، ارز حاصل از فرشی را که صادر می‌کند، به ریال تبدیل کند به این معنی که دلار را به سیستم بانک مرکزی برگرداند و ریال بگیرد.

وی یادآورشد: هر فردی اگر ارز کالایی را که صادر می‌کند، به موقع به شبکه بانکی برنگرداند، مشمول مجازات می شود و این امر تاثیر عکس بر صادرات رسمی فرش دستبافت زنجان داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بابیان اینکه قبلا زمان پیمان‌سپاری برای همه کالاها ۳ ماه بود و فرش هم از این قاعده مستثنی نبود، گفت: شرایط تولید و فروش فرش دستبافت نسبت به سایر کالاها متفاوت است چراکه کالای لوکس محسوب می‌شود و اینگونه نیست که بعد از رسیدن به مقصد، بلافاصله به فروش برسد.

جعفری افزود: فرشی که برای صادرات به تاجری فروخته می شود احتمال دارد ۶ ماه تا یک سال در نمایشگاه یک فروشگاه بماند و فروش یا صادرات آن، حتی تا ۲ سال هم طول بکشد.

رییس اداره فرش سازمان صمت استان زنجان با اشاره به اینکه، مدت زمان کم برای پیمان‌سپاری به صادرات فرش دستبافت ضربه می‌زند به همین دلیل اعتراضاتی برای اصلاح این رویه شد، گفت: با پیگیری هایی که از مرکز فرش انجام شد، در نهایت موفق شدند آن را از ۳ ماه به ۶ ماه افزایش دهند.

جعفری با تاکید بر اینکه لازم است در خصوص بعضی از کالاهای لوکس مانند فرش دستبافت، تصمیمات ویژه مثل  افزایش زمان پیمان‌سپاری، انجام گیرد اظهار داشت: با وجود همه مشکلات پیش روی تجار، صادرات فرش کم و بیش انجام می‌شود، اما این کالای با ارزش به صورت غیررسمی و قاچاق و بیشتر از طریق لنج و ... به سایر کشورها صادر می‌شود. 

رییس اداره فرش سازمان صمت  استان زنجان، به برخی دیگر از عوامل موثر بر کاهش صادرات فرش دستبافت هم اشاره کرد و افزود: از زمانی که افزایش نرخ دلار اتفاق افتاد و پیمان‌سپاری ارزی، برای صادرات کالاهای ایرانی از جمله فرش کلید خورد، صادرات فرش دستبافت تحت‌الشعاع تصمیمات مسوولان قرار گرفت.

جعفری با بیان اینکه تحریم ها هم از سوی دیگر بر فروش فرش دستبافت تاثیر گذاشته است، گفت: اثر تحریم ها در بحث نقل و انتقال پول، مطرح می شود و همه این موارد دست به دست دادند تا صادرات فرش دستبافت در یکی ۲ سال گذشته، کاهش پیدا کرد.

جعفری تصریح کرد: از سوی دیگر کاهش درآمد خانوارها به لحاظ کاهش ارزش پول ملی، حتی فروش داخلی فرش را هم تحت الشعاع قرار داده است.

رییس اداره فرش سازمان صمت استان زنجان برای خروج از وضعیت رکود فرش دستبافت، پیشنهادی هم داشت و آن افزایش مدت زمان پیمان‌سپاری ارزی است که برای فرش دستبافت، حداقل ۱۸ ماه تا ۲ سال باشد.

وی افزود: علاوه بر این مشکلات، محدودیت هایی هم برای مجموع صادرکنندگان کالا وجود دارد که خواسته فرشبافان این است که این محدودیت ها مشمول تجار فرش نشود.

جعفری با بیان اینکه در بحث قاچاق فرش دولت نیز متضرر می‌شود، خاطرنشان کرد: در این موارد حقوق دولتی که از محل صادرات از مبادی رسمی از صادرکنندگان گرفته می‌شود، از کف دولت می‌رود.

وی با بیان اینکه قبل از تحریم فرش دستبافت ایران توسط آمریکا، سالانه ۱۳۰ میلیون دلار صادرات مستقیم فرش دستبافت به خود آمریکا داشتیم، افزود: در این خصوص جزئیات آماری نداریم چون صادرکنندگان مشخص نمی‌کنند فرشی را که صادر می کنند بافته شده در زنجان یا استان های دیگر است.

جعفری افزود: زمانی که صادرات فرش رونق داشت، صادرات فرش دستباف کشور سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار و سهم استان زنجان از این میزان بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون دلار بود.

رییس اداره فرش صمت زنجان، گفت: زمانی که صادرات فرش دستبافت در سطح کشور کاهش پیدا کرد، به حدود ۳۵۰ میلیون دلار رسید که سهم استان زنجان هم به ۱۲ تا ۱۳ میلیون دلار کاهش یافت.

 به گفته وی هم اکنون بر اساس آخرین آمار رسمی سهم  استان زنجان از صادرات فرش دستبافت سالانه حدود ۷ میلیون دلار است.

برچسب‌ها فرش نرخ ارز تحریم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زنجان صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرش نرخ ارز تحریم فرش نرخ ارز تحریم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زنجان صادرات غیر نفتی صادرات فرش دستبافت پیمان سپاری ارزی استان زنجان میلیون دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۷۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش چهره محبوب فوتبال یکسال‌ بعد از خانه‌نشینی | تیم ناکام، پرتشنج و هرج و مرج زده در کوتاه‌ترین زمان احیا شد

به گزارش همشهری‌آنلاین، در نخستین بازی مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌حذفی فوتبال ایران، مس رفسنجان در یک نبرد تماشایی موفق به شکست پیکان شد و به جمع ۸تیم برتر این رقابت‌ها صعود کرد. مس در خانه بازی می‌کرد و در سراسر زمان مسابقه تیم برتر میدان بود. البته از آن‌سو رضا عنایتی هم تیم بسیار جوانی را با میانگین سنی تقریبا ۲۲سال به زمین فرستاده بود که همین جسارت، قابل ستایش به‌نظر می‌رسد. در هر صورت بازی در طول ۱۲۰دقیقه با تساوی یک - یک به پایان رسید و این در حالی است که انبوه موقعیت‌های گل نارنجی‌ها پشت سر هم از دست رفت. در این میان درخشش محمدرضا دیناروند، دروازه‌بان جوان پیکان هم یکی از نکات ویژه بازی بود که توجه بسیاری از ناظران را جلب کرد. به این ترتیب مس رفسنجان بعد از شکست استقلال، موفق به عبور از سد پیکان هم شد تا به قول محرم نویدکیا شانس خودش را برای قهرمانی در این مسابقات بیازماید.

این روزها اما دنیا به کام محرم است. کمتر کسی می‌توانست تصور کند بازگشت او به مربیگری در لیگ برتر بعد از حدود یک سال‌ونیم خانه‌نشینی، چنین نتایج درخشانی داشته باشد. نویدکیا تیم ناکام، پرتشنج و هرج و مرج زده ساکت الهامی را تحویل گرفت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن سر و سامانی به آن بخشید. بد نیست بدانید مس محرم در جدول دور برگشت با ۱۵امتیاز از ۹بازی بعد از پرسپولیس و استقلال در رده سوم قرار دارد. در جام‌حذفی هم گفتیم که موفقیت‌های مس باعث شده این تیم آرزوهای بلندبالایی برای خودش تعریف کند. مهم‌تر از همه اینها اما اخلاق و رفتار توأم با نجابت و وقار نویدکیاست که دوست و دشمن را به تحسین واداشته. از محرم و تیمش لذت ببریم و آرزو کنیم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

کد خبر 847369 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه مس رفسنجان جام حذفی فوتبال

دیگر خبرها

  • اعلام عوامل کاهش سرقت در کرمان
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • درخشش چهره محبوب فوتبال یکسال‌ بعد از خانه‌نشینی | تیم ناکام، پرتشنج و هرج و مرج زده در کوتاه‌ترین زمان احیا شد
  • فعالیت ۱۶ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی زنجان