Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از زمانیکه بیماری کووید ۱۹ شیوع پیدا کرد همواره تاکید کارشناسان و مسوولان حوزه بهداشت و درمان بر عدم حضور در مناطق شلوغ همچون بازارها است اما این مساله امروز که شاهد فروکش کردن ویروس کرونا در همه کشور به ویژه مازندران هستیم و برای از بین بردن کامل این بیماری علاوه بر واکسیناسیون رعایت کامل پروتکل های بهداشتی نیز  ضروری است ، اما سنتی بودن بافت بازارهای استان و مغازه هایی که در آنها قرار دارند، خطر پذیری ابتلا به کرونا در پستویِ بازارهای قدیمی استان را دوچندان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نداشتن سیستم  تهویه  هوا ، معابر تنگ و باریک به همراه حضور جمعیتی فراتر از ظرفیت این بازارها را می توان واضح ترین ویژگی شرایط ساخت بازارهای قدیمی نام برد ،ویژگی هایی که با مقرات رعایت پروتکل های بهداشتی کرونایی فاصله دارد و کارشناسان و مسوولان حوزه صنوف و بهداشت آن را به عنوان یکی از دغدغه های خود ذکر می کنند . 

مازندران دارای انواع مختلف بازارهای داد و ستد است  که از جمله روز بازارهایی که هر روز در مناطق مشخصی از شهرها فروشندگان با پهن کردن بساط محصولات و کالاهای خود را عرضه و به فروش می رسانند تا بازارهای قدیمی مسقف که غالبا در هسته مرکزی شهرها قرار دارند و در این بازارها نیز محدودیتی در ارائه کالاها وجود ندارد ،  یعنی انواع مایحتاج از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این بازار ها عرضه می شود . این بازارها غالبا قدمت زیادی دارند و براساس نوع معماری و امکانات آن زمان ساخته شده اند که بیشتر آنها بخاطر همین قدیمی بودن فاقد امکانات امروزی است. 

البته قدیمی بودن این بازارها در شرایط عادی خللی در فعالیت های آنها ایجاد نمی کند اما وقتی پایِ شرایط خاص به میان می آید این مسائل رخ نمایی می کنند به طور مثال از ابتدای همه گیری کرونا همواره بر استفاده از تهویه در محیط های شلوغ تاکید شده است اما این مورد در بازارهای قدیمی مازندران بدلایلی که در بالا ذکر شد نمی تواند محقق شود .

حال که برای بازگشت به زندگی عادی واکسیناسیون کرونایی در دستور کار مسوولان قرار گرفته است و بخشی از جامعه آن را پذیرفته و انجام داده اند برای اینکه بتوانیم زندگی پساکرونایی فارغ از خطرات آن را پیش رو داشته باشیم ضرورت دارد نکات کلیدی که همواره تاکید می شود ،توجه بیشتری داشته باشیم .

بنا به اعلام اصناف استان مازندران ، ۱۶۸ هزار واحد صنفی در این استان فعالیت هستندکه ۲۵ درصد از آنها در فضای بازارهای سنتی و قدیمی قرار دارند و مشمول وضعیت نامناسب زیر ساختی ذکر شده اند. 

رونق کرونا در بازارهای مازندران 

خبرنگار ایرنا به تعدادی از این بازارهای قدیمی مازندران سرزده است چهارشنبه بازار که در هسته مرکزی شهر قائمشهر و در جوار میدان طالقانی قرار دارد بازاری که ورودی آن را مغازه های ماهی فروشان به خود اختصاص داده اند و بساطشان را روی تخته هایی پهن کرده اند. از این محل که عبور کنیم به قسمت اصلی بازار می رسیم آنجایی که مغازه های میوه و سبزی فروشان در آن قرار دارد. این قسمت از بازار همیشه شلوغ است که برای ورود به این قسمت از بازار باید از یک معبر کوچک و باریک که محصور چند مغازه است عبور کنید تا بتوانید به قسمتی که می خواهید بروید .

معبری که شاید دو سه نفر به زور بتوانند از آن عبور کنند اما با توجه به اینکه این بازار جزو بازارهای اصلی قائمشهر به شمار می رود و همیشه شلوغ است برای عبور از این معبر باید در فاصله اندک و نزدیک بهم باشید تا بتوانید این معبر را رد کنید . 

رد شدن از این معبر شلوغ و تنگ به گونه ای است که گاهی نفس های افرادی که از کنارتان عبور می کنند را حس می کنید و تا به این اندازه افراد به شما نزدیک هستند اما چاره ای نیست چون همین معبر تنها راه ورودی به بخش اصلی بازار از مسیر خیابان آیت الله صالحی مازندرانی است .

قسمت اصلی بازار هم شرایطی بهتر از قسمت قبلی ندارد اینجا هم مغازه های متعدد در چند ردیف در کنار هم قرار دارند اما مسیر پیمودن آن نیز باریک است یعنی اینکه اینجا هم برای اینکه بتوانی میوه و سبزی بخرید مجبورید که دوش به دوش افراد با فاصله اندک قرار بگیرید یعنی خبری از فاصله گذاری اجتماعی نیست .

بازاری با حجم بالای مشتریانی که روزانه در این محدوده حضور دارند و به خرید کالاهای مورد نیاز خود می پردازند و البته شرایط همیشه در این بازار بدین شکل است .

زهرا اسماعیلی بانوی جوانی که به همراه فرزندش در این بازار مشغول به خرید میوه است ، هرچند او و دخترش ماسک به صورت زده اند ولی او نیز از حضور پرتعداد افراد در محیط کوچک و بسته این بازار نگران است .

وی به خبرنگار ایرنا گفت : برغم اینکه توصیه می شود که افراد از حضور در مکان های شلوغ بپرهیزند اما چهارشنبه بازار قائمشهر همواره شلوغ است و برای خرید کردن از این بازار باید خطرات کرونایی زیادی را سپری کرد  گذشتن از معبر تنگ ابتدای بازار گرفته تا خود بخش اصلی بازار که پُر از جمعیت که گاهی وقتها این محیط گنجایش حضور این تعداد آدم را ندارد .

این بانو که هنگام صحبت کردن سعی می کرد تا فاصله خودش را با دیگر افراد حاضر در بازار رعایت کند افزود : می بینید هر چقدر هم بخواییم در این محیط فاصله را رعایت کنیم امکان ندارد چون این بازار شلوغ و فضای آن نیز محدود است یعنی به نوعی خطر ابتلا به کرونا را پذیرفتیم. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا این بازار را برای خریدهای هفتگی و یا روزانه خود انتخاب کرده است ؟ گفت : به هر حال بعد از مدت های طولانی در خانه ماندن یعنی به نوعی حبس و قرنطینه شدن انسان نیاز دارد تا به یک بهانه ای بیرون بیاید حالا برای من به عنوان یک زن خانه دار شاید بهترین بهانه خرید کردن از بازار باشد آنهم چهارشنبه بازار که سبک و سیاق قدیمی آن برایم جذابیت دارد .

خانم اسماعیلی که امروز این حجم جمعیت را در بازار دیده بود در انتهای گفت و گویش  اظهار داشت که بهتر است گزینه های دیگری را برای خروج از قرنطینه خانگی انتخاب کنم مثلا رفتن به روز بازارها که در فضای باز و گسترده برپا می شود را به عنوان مکانی امن  برای خرید های روزانه ام انتخاب کنم .

علی دیگرشهروند قائمشهری که برای خرید لباس به چهارشنبه بازار مراجعه کرد ،گفت : این بازار از جمله مراکز تجاری قدیمی شهر است که مغازه های کوچک با حداقل امکانات در این فضا قرار دارند.

وی در توصیف وضعیت واحدهای تجاری  چهارشنبه بازار افزود :  کوچک و بدون تهویه بودن این مغازه ها به همراه حضور پرتعداد افراد زیاد در یک محیط بسته و کوچک باعث می شود علاوه بر اینکه فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود خطر انتشار ویروس کرونا نیز وجود داشته باشد .

این شهروند قائمشهری اظهار داشت : این وضعیت فضای مغازه های چهارشنبه بازار هم برای خریداران و هم فروشندگان مشکل زا و دغدغه زا است اما چون بازار اصلی شهر محسوب می شود بسیاری از افراد بناچار به این مکان مراجعه می کنند .

نرگسیه بازاری در هسته مرکزی شهر ساری و در نزدیکی میدان ساعت این شهر است ، بازاری که بخش های مختلف دارد و در آن محصولات متنوعی نیز عرضه می شود بخش های قدیمی تر آن که مغازه های کوچک و قدیمی در آن قرار دارد که علاوه بر فروش کالاهای مصرفی روزمره محلی برای عرضه و فروش کالاهایی نظیر کیف و کفش است.

شراره مفیدی ، بانوی ساروی که خرید هفتگی خود را از این بازار انجام می دهد ، گفت : مشکلی که بازار نرگسیه ساری و دیگر بازارهای مازندران با شکل و شمایل آن دارند این است که با توجه به تنوع عرضه کالاهای مصرفی روزانه ، تردد در آن زیاد است اما این تردد زیاد فراتر از ظرفیت آن است . به طوریکه ورودی های اینگونه بازارها غالبا تنگ و باریک و معبرهایی که در آن قرار دارند نیز چنین وضعیتی را دارند که برای تردد در آن با مشکل مواجه هستیم .

این بانوی خانه دار اضافه کرد : البته شهروندان سالها به این شرایط عادت کرده اند اما شرایط خاص همچون شرایط کرونایی این دغدغه ها را بیشتر می کند و کمتر در واحدهای تجاری این نوع بازارها خبری از رعایت نکات و پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است .

قدیمی بودن ۲۵ درصد فضای صنوف مازندران

عضو هیات نمایندگان اصناف مازندران در اتاق اصناف ایران گفت : در اکثر شهرهای مازندران بویژه شهرهایی همچون ساری ، قائمشهر ، آمل و بابل که قدمت بیشتری دارند بازارهایی با سبک و سیاق قدیمی و معماری و امکانات چند دهه گذشته ساخته شده اند و همچنان از آنها استفاده می شود .  

عباس رمدانی افزود : با توجه به جمعیت اندک آن زمان غالبا این بازارها در فضایی محدود ساخته شده اند که کارایی محدود به آن دوره را داشته است و با رشد جمعیت این بازارها در هسته مرکزی شهرها نیز قرار دارند که به نقاطی پررفت و آمد مبدل شده اند .

وی ادامه داد : شلوغی این نوع بازارها در شرایط عادی تنها به مشکل در تردد افراد خلاصه می شود اما در شرایط خاص کرونایی فعلی این مساله حادتر می شود چرا که عملا در این فضاها فاصله اجتماعی رعایت نمی شود .

این فعال حوزه صنوف مازندران گفت : همچنین صنوف موجود در این بازارها از امکانات و زیر ساخت های ابتدایی برخوردار نیستند و تنها به یک اتاق چند متری خلاصه می شوند . 

وی با اشاره به فعالیت ۱۶۸ هزار صنوف در مازندران افزود : ۲۵ درصد این واحدهای صنفی متعلق به این نوع بازارها هستند و در فضای محدود و قدیمی مشغول به کارند که غالبا در زمینه پوشاک ، کیف و کفش فعالیت دارند .

رمدانی ادامه داد : اکثر این بخش قدیمی در پیشانی بازار شهرهای مازندران قرار دارند و به همین دلیل افراد برای ورود به دیگر بخش های بازار نیاز دارند تا از این معابر باریک عبور کنند که در شرایط فعلی کرونایی آسیب زا است. 

وی گفت : مجتمع های تجاری تازه تاسیس که با اخذ پایان کار از شهرداری ها ملزم به رعایت نکات ساخت و سازند در این زمینه مشکلی ندارند و زیر ساخت های مورد نیاز در آنها تعبیه شده است اما برای صنوف مستقر در بازارهای سنتی این مشکل باقی مانده است . 

به گفته رمدانی با توجه به موضوع بازگشت زندگی به روال عادی می بایست شهرداری ها در این زمینه وارد عمل بشوند همانطور که برای حوادثی نظیر آتش سوزی اقدامات و اعتباراتی در نظر گرفته می شود نیاز است تا در این زمینه نیز شهرداری ها اقداماتی را انجام بدهند که از آن جمله تعریض معابر و یا ایجاد راههای دسترسی بیشتر به مسیر این بازارها است . 

امکانات ضعیف اصناف در مقابل ویروس کرونا

مجموعه سلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی نظارت و بازرسی از اماکن عمومی از جمله بازارها و اصناف به شمار می رود که با در اختیار داشتن کارشناسان بهداشت محیط بازرسی و نظارت از این اماکن را انجام می دهند .

با همه گیری بیماری کووید ۱۹ بازرسان بهداشت محیط به نقاط هدف بازرسی های خود در نقاط مختلف سرکشی می کنند که علاوه بر گوشزد کردن رعایت نکات بهداشتی لازم در این ایام در صورت تخطی از انجام این کار تذکر و در مراحل بعدی پلمب را اجرا می کنند .

بازدید از بازارها از جمله مکان های مورد هدف کارشناسان بهداشت محیط مازندران است که برای رعایت نکاتی همچون استفاده از ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی و یا اعمال سیستم تهویه توصیه های لازم به آنها داده می شود .

مدیر سلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : ۶۰۰ بازرس کارشناس محیط از اماکن مختلف عمومی ، تجاری و آموزشی به صورت مرتب و روزانه بازدید می کنند تا نکات بهداشتی لازم رعایت بشود .

محمد حسن ابدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : البته این بازدیدها تنها به زمان کرونایی خلاصه نمی شود و در ایام معمول نیز این رویه انجام می شود اما در ایام کرونایی این وضعیت تفاوتی که دارد مواردی که می بایست رعایت بشود تغییر کرده است .

وی ادامه داد : یعنی اینکه تا پیش از بروز بیماری کووید ۱۹ نکات بهداشتی نظیر نظافت محیط و نظافت فرد ارائه دهنده خدمات بیشتر مورد نظر بود اما در این ایام کرونایی استفاده از ماسک توسط فرد ارائه دهنده خدمات در واحد صنفی و رعایت فاصله اجتماعی در محیط های باز و بسته و همچنین استفاده از تهویه مورد نظر می باشد . 

به گفته این کارشناس بهداشت محیط کار در این مدت حدود ۲ سال از شیوع بیماری رعایت نکاتی همچون زدن ماسک از سوی اصناف و بازاریان همواره در نوسان بود و در برهه های زمانی مختلف رعایت این امر بین ۴۰ تا ۸۰ درصد بود .

وی گفت: همچنین در خصوص رعایت فاصله اجتماعی مورد نظر بهداشت کمتر شاهد رعایت این پروتکل بهداشتی از سوی مردم و نیز اصناف هستیم و حتی در کمترین حالت قرار دارد و کمتر از ۴۰ درصد این بخش از پروتکل کرونایی رعایت می شود .

ابدی بکارگیری سیستم تهویه هوا را به عنوان یکی از نکات مهم پروتکل های بهداشتی کرونایی نام برد و افزود : غالب واحدهای تجاری و صنفی فاقد این تجهیزات و زیر ساخت هستند و کمتر واحد صنفی است که از چنین امکاناتی برخوردارند. 

وی ادامه داد : با توجه به شرایط زیر ساختی موجود در واحدهای صنفی سعی کردیم تا آنها را مجاب کنیم حداقل های بهداشتی در این زمینه را رعایت کنند یعنی اینکه با باز کردن چند پنجره در مسیرهای مختلف این مساله را پوشش بدهند.

به گفته مدیر سلامت محیط کار علوم پزشکی مازندران با توجه به قدیمی بودن اکثر واحدهای صنفی و تجاری استان خبری از ایجاد این زیر ساخت های مورد نیاز نیست و آنها نیز هیچگاه الزامی برای ایجاد چنین فضایی ندیده اند .

وی گفت : البته این شرایط در مواقع عادی مشکلی در سلامت افراد جامعه ایجاد نمی کند اما در شرایط فعلی خطر شیوع کرونا مواجه هستیم رعایت این نکات جز ضروریات اولیه به شمار می رود که باید مورد نظر قرار بگیرد .

ابدی نبود ضمانت قانونی در اجرای پروتکل های بهداشتی از سوی اصناف را به عنوان اصلی ترین عامل در رفتار با افراد خاطی دانست و افزود : با تذکر و پلمب چند روزه واحد صنفی نمی توان این واحدها را مجاب کرد که برای تامین زیرساخت های لازم و نیز رعایت نکات بهداشتی لازم اقدام کنند.  

وی با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر بازگشایی تدریجی همه بخش های مختلف از جمله آموزشی و تجاری گفت : با این بازگشایی زندگی به روال قبل از کرونا بر می گردد و با توجه به اینکه این ویروس همچنان در جامعه وجود دارد از نظر کارشناسان بهداشت و پزشکی تنها راه برای مقابله با آن و برگشت به زندگی عادی رعایت پروتکل های بهداشتی است.

ابدی اظهار داشت : در شرایط کنونی که محدودیت های کرونایی برداشته شده است و زندگی به روال قبلی بازگشته است  باید در رعایت نکات و پروتکل های بهداشتی حداکثر دقت نظر را داشته باشیم که یکی از این موارد عدم حضور در مکان های پرجمعیت از جمله بازارها است.

وی ابراز امیدواری کرد که مردم مازندران با رعایت این نکات بهداشتی ایمنی و سلامت خود و اعضای خانواده خود را تضمین کنند .

در حال حاضر بنا به آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ۳۷۶ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران بستری هستند که ۷۳ نفر از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

برچسب‌ها فاصله اجتماعی مازندران دانشگاه های علوم پزشکی اصناف ماسک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فاصله اجتماعی مازندران دانشگاه های علوم پزشکی فاصله اجتماعی مازندران دانشگاه های علوم پزشکی اصناف ماسک پروتکل های بهداشتی چهارشنبه بازار بازارهای قدیمی فاصله اجتماعی نکات بهداشتی بهداشت محیط علوم پزشکی قرار دارند اصلی بازار قدیمی بودن رعایت نکات مرکزی شهر واحد صنفی برای خرید زیر ساخت مورد نظر مغازه ها محیط کار شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۷۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد

حسن اصیلیان مهابادی با اشاره به فرارسیدن اول ماه می و روز جهانی کارگر درباره حوادث شغلی کارگران اظهار کرد: براساس آخرین گزارش سازمان جهانی کار، سالانه نزدیک به 3 میلیون نفر در جهان بر اثر حوادث و بیماری‌های حرفه‌ای (ناشی از کار) جان خود را از دست می‌دهند.

مرگ 3 میلیون کارگر در جهان به علت حوادث و بیماری‌ها

وی ادامه داد: بیشتر این مرگ و میرهای ناشی از کار که مجموعاً 2.6 میلیون مرگ را شامل می‌شود، به علت بیماری‌های ناشی از کار است و 400 هزار مورد نیز مربوط به حوادث شغلی است که به واسطه عدم رعایت اصول ایمنی ایجاد می‌شود.

مثال‌هایی از سختی کار  و حوادث شغلی کارگران

اصیلیان با ارائه مثالی افزود: در جامعه مشاغل زیادی داریم که شامل اصناف کارگری و مشاغل خانگی و کارگاه‌های کوچک تا بزرگ مانند صنایع فولاد، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها و معادن زیرزمینی می‌شود. این مشاغل وابسته به نوع کار، عوامل زیان‌آوری تولید می‌کنند. برای مثال کارگرانی که در کارگاه‌های جوشکاری کار می‌کنند خواسته یا ناخواسته در معرض آلاینده‌های تولیدشده و دودهای ناشی از جوشکاری قرار می‌گیرند که حاوی فلزاتی مانند کروم است که ممکن است سمی و سرطان‌زا باشند. در برخی محیط‌های کاری پر صدا نیز آلودگی صوتی ایجاد می‌شود و کارگران در معرض این اصوات ممکن است به ناراحتی‌های عصبی و کری شغلی و ... دچار شوند.

وی تصریح کرد: بسته به نوع آلاینده‌ای که در صنایع تولید می‌شود کارگران ممکن است دچار بیماری‌های مختلفی شوند. بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های تنفسی(ریوی) سه علت اصلی مرگ و میر ناشی از کار در کارگران به شمار می‌روند.

اهمیت بهداشت حرفه‌ای در کاهش حوادث و بیماری‌های ناشی از کار

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران با بیان اینکه تمرکز بر بهداشت حرفه‌ای می‌تواند از عوامل زیان‌آور شغلی جلوگیری کند، بیان کرد: بهداشت حرفه‌ای به معنای به‌کارگیری روش‌هایی است که این عوامل خطرزا را در حرفه‌ها و مشاغل اندازه‌گیری و روش‌های کنترلی ارائه می‌کند برای مثال متخصصان بهداشت حرفه‌ای قبل از اینکه سموم به لایه‌های تنفسی یک کارگر وارد شود با استفاده از روش‌های ایمنی و مهندسی (مثلاً پیشنهاد تهویه مناسب) این آلاینده‌ها را کنترل و از ورود آن‌ها به بدن کارگران جلوگیری و سلامت کارگران را تضمین می‌کند.

بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد

وی با اشاره به اینکه برنامه‌هایی که متخصصان بهداشت حرفه‌ای برای پیشگیری دارند می‌تواند عمر مفید کارگران را افزایش دهد، تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته به بهداشت حرفه‌ای توجه زیادی شده و محیط کار افراد بر اساس استاندارد است و کارگران در آنها امنیت و احساس آرامش دارند و تولید آنها نیز باکیفیت و ایمن است اما در کشورهای در حال توسعه هنوز مشکلات زیادی در این زمینه و رعایت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی وجود دارد و برخی کشورها اصلا به این موارد توجه نمی‌کنند.

وضعیت بهتر ایران از نظر بهداشت حرفه‌ای نسبت به منطقه 

استاد گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دانشگاه تربیت مدرس با بیان این‌که در کشور ما نیز نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در بهداشت حرفه‌ای حاصل شده است، بیان کرد: ایران از نظر رعایت بهداشت حرفه‌ای وضعیت بهتری نسبت به کشورهای منطقه دارد اما نیاز است که نقش متخصصان بهداشت حرفه‌ای پررنگ‌تر شود. در این راستا نیز قانون کار در ایران پشتوانه خوبی برای رعایت بهداشت حرفه‌ای است. برای مثال در قوانین تأکید شده کارفرمایانی که بالای 25 نفر کارگر دارند باید از متخصصان بهداشت حرفه‌ای در محیط کار بهره ببرند.

بهانه کارفرمایان برای عدم رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار

وی اضافه کرد: در عین حال متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که کارفرمایان به بهانه هزینه‌زا بودن اقدامات کنترلی، توصیه‌های متخصصان بهداشت حرفه‌ای را در محیط کار پیاده‌سازی نمی‌کنند، در حالی که رعایت اصول ایمنی و بهداشتی ساده اگرچه در وهله اول ممکن است هزینه‌زا به نظر برسد اما به دلیل ارتقای سلامت کارگران، نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده به شمار می‌رود. 

نبود تعامل بین دو وزارتخانه کار و بهداشت 

اصیلیان به ضعف‌های قانونی موجود در زمینه رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در محیط کار اشاره و خاطرنشان کرد: کارشناسان و بازرسان وزارت بهداشت عمدتاً نظارت بر اصول بهداشت محیط کار و بهداشت حرفه‌ای و کارشناسان و بازرسان وزارت کار بررسی رعایت نکات ایمنی در محل کار کارگران را برعهده دارند اما از سویی در زمینه تعداد نیروهای موجود کمبود وجود دارد و به اندازه کافی بازرس در این حوزه نداریم و از سوی دیگر وزارت بهداشت و وزارت کار نتوانسته‌اند با همکاری و هم‌افزایی، بر رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در محیط‌های کاری نظارت مناسبی داشته باشند.

وجود بیش از 5000 نیروی بهداشت حرفه‌ای در کشور

وی درباره تعداد نیروهای بهداشت حرفه‌ای در کشور نیز بیان کرد: الان تعداد فارغ‌التحصیلان حدود 5000 نفر است اما نیاز است که این تعداد ارتقا یابد.

آمار دقیقی از بیماری های شغلی نداریم!

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران یادآور شد: متاسفانه در رابطه با بیماری‌های ناشی از کار هیچ آمار متقنی در کشور نداریم در حالی که احصای آمار دقیق می‌تواند به پیشگیری بهتر از این بیماری‌ها کمک کند.

وقوع حوادث ناشی از کار در مردان بیش از زنان

به گفته وی، طبق گزارش سازمان جهانی کار مردان در حوادث ناشی از کار، بیشتر از زنان جان خود را از دست می‌دهند و منطقه آسیا و اقیانوسیه بالاترین مرگ و میر ناشی از کار را به دلیل وسعت نیروی کار این منطقه دارد.

5 شغل پرخطر کارگری

وی با اشاره به اینکه کشاورزی، ساخت‌وساز، جنگل‌داری و ماهیگیری و تولید، پرخطرترین بخش‌ها از نظر حوادث شغلی هستند، گفت: از هر سه صدمه شغلی کشنده در سراسر جهان، یک مورد در میان کارگران کشاورزی رخ می‌دهد. 

تغییرات اقلیمی عامل اثرگذار بر محیط کار

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی و تحولات الگوهای آب و هوایی تأثیرات قابل توجهی بر دنیای کار به ویژه حوزه ایمنی و بهداشت حرفه ای کارگران دارد، تصریح کرد: در مشاغلی که در محیط‌های روباز فهالند، نمونه‌هایی از خطرات شغلی که با تغییرات اقلیمی تشدید می‌شوند عبارت است از تنش‌های حرارتی، پرتو ماوراء بنفش، آلودگی هوا، رویدادهای غیر عادی اقلیمی مثل طوفان، بارندگی، گرما و سرما و... به همین دلیل سازمان بین ‌المللی کار، شعار امسال را "زمان رو به اتمام است؛ در شرایط تغییر اقلیم، هم اکنون از ایمنی و بهداشت حرفه‌ای محیط کار اطمینان حاصل کنیم" اعلام کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد
  • اتریوم و کاردانو چه تفاوتی دارند؟
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی با تقویت صادرات سفال
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!