Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: به علت الگوهای غیرمناسب و عدم تناسب مواد غذایی در سبد غذایی خانوار ما بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان در سطح جامعه افزایش یافته است.

دکتر یحیی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که امنیت غذایی بستگی به بحث تولید دارد، اظهار کرد: براساس قانون تهیه غذا بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این زمینه باید غذای سالم در اختیار جامعه قرار دهیم که تأمین کننده آن جهاد کشاورزی است، میزان سرانه مصرف گوشت و ماهی در ایران نسبت به دیگر کشورهای دنیا مقداری متفاوت است.

ابراهیمی با اشاره به این‌که بحث تراریخته‌ها را داریم که بحث‌های زیادی پیرامون آن وجود دارد، عنوان کرد: برخی می‌گویند این مواد غذایی سرطان‌زا هستند و برخی می‌گویند با توجه به رشد جمعیت جهان و تعداد اراضی کشاورزی نگاه‌های متفاوتی دارند.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت کشور با توجه به مشکلات و کمبودهایی که داریم و با توجه به خشکسالی شدیدی که به ویژه سال زراعی گذشته متوجه کشور شد، آسیب دیدیم.

وی افزود: نگاه ما باید به بحث تأمین مواد غذایی و غذای سالم در سبد مواد غذایی ایرانیان قرار گیرد، به عنوان مثال سرانه مصرف گوشت ماهی و پروتئین ما نسبت به نُرم کشور بسیار پایین است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: در خیلی از روستاها و مناطق محروم بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه مشاهده می‌شود، در استان محرومی مانند لرستان دولتمردان و مسئولان باید به شکل جدی‌تری در زمینه تغذیه و سلامت جسمانی افراد ورود کنند.

ابراهیمی افزود: به علت الگوهای غیرمناسب بیماری‌های قلبی و عروقی نیز افزایش پیدا کرده است، به این دلیل که به تناسبی که باید در سبد غذایی ما مواد پروتئینی، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها باید وجود داشته باشد و یک هماهنگی در مصرف این مواد باید وجود داشته باشد، وجود ندارد که همین امر باعث شده شانس بیماری‌های سرطانی در سطح جامعه افزایش پیدا کرده و هم شانس بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش پیدا کرده که به عنوان دو فاکتور اصلی در مرگ و میر در جامعه هستند و در خیلی از مواقع این دو فاکتور ارتباط تنگاتنگ با نحوه مصرف مواد غذایی و سبد غذایی ما دارند.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خیلی‌از بیماری‌های سوء تغذیه‌ای به علت عدم دسترسی مناسب به مواد پروتئینی در خیلی از مناطق کشور وجود دارد که زنگ خطری برای مسئولان است که نسبت به این موضوع حساس شده و در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی افزود: در حوزه وزارت جهاد کشاورزی براساس امکان‌سنجی الگوی کشت مناسبی در عمل تعریف نشده است که براساس زمین‌هایی که داریم به آن نیاز واقعی به چه شکلی است.

ابراهیمی تأکید کرد: خیلی از مواد غذایی ما افزودنی‌هایی دارند که تهدیدی برعلیه سلامت ما هستند، خیلی از مواد تراریخته که وارد می‌کنیم زمینه سرطان‌ها را ایجاد می‌کنند، خیلی از مواد برای جامعه بشریت تهدیدی هستند که به شکل جدی و علمی باید با این مسئله برخورد شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی امنیت غذایی یحیی ابراهیمی مجلس شورای اسلامی وزارت جهاد کشاورزی ایسنا وزارت جهاد كشاورزي کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ایران لرستان بیماری های قلبی و عروقی مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۷۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد

مدت‌هاست که مشخص شده است قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

به گزارش مدیسن نت، تحقیقات تازه ژنتیکی اکنون افرادی را که ممکن است آسیب پذیرترین وضعیت در این خصوص داشته باشند نشان می‌دهد.

تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی ۸۰۰ بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلا به این بیماری در معرض ۱۰ آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال ۱۹۷۴ در معرض این بیماری بودند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند.

دکتر «برنت فوگل»، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی، توضیح داد که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با ظهور پارکینسون مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که انواع مرتبط با فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت کش‌ها قرار داشتند بیشتر بود.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار ضایعات در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن طولانی در معرض آفت کش‌ها رخ می‌دهد.

همانطور که ترکیبات سمی- از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌ها با پارکینسون مرتبط است- در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند، می‌توانند در آنچه که به نام اجسام لویی در بافت‌ها شناخته می‌شوند، نیز تشکیل شوند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع جسم لویی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند.»

وی افزود: «به صورت روزانه، این گونه‌ها تأثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به ابتلا به بیماری پارکینسون شوند. به این حالت تعامل ژن-محیط زیست گفته می شود».

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم».

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟