Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@23:40:57 GMT

باغداران انار بادرودی در پیچ و خم مشکلات

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۸۴۳۶

باغداران انار بادرودی در پیچ و خم مشکلات

گروه استان‌ها - باغداران انار بادرودی در پیچ و خم مشکلات گرفتار شدند و رمق تولیدکننده‌ها از بی مهری‌ها به کشاورزان گرفته شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  نطنز ، با آغاز فصل پاییز خصوصا دومین ماه این فصل رنگارنگ ، برداشت انار از باغات باصفای شهر بادرود از توابع شهرستان نطنز شروع می‌شود و طی مدت دو ماه باغداران به‌تدریج اقدام به برداشت این میوه پرخاصیت و مقوی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 شهر بادرود از جمله مناطق عمده تولید محصول انار در استان اصفهان و حتی ایران به شمار می‌رود که عمده باغات آن مثل کمربند سبز دور شهر را احاطه کرده‌اند و انار نادری آن زبانزد خاص و عام است که در داخل کشور مشتریان خاص خود را دارد و از این رو شغل اول مردم منطقه شغل کشاورزی است و بسیاری از مردم این شهر به شغل کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند.

احمدعلی مختاریان پور مدیر مرکز خدمات جهاد کشاورزی بادرود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز اظهار داشت: مهم‌ترین ویژگی انار منطقه بادرود، نگهداری آن بیش‌از پنج ماه در انبارهای معمولی است و به‌همین خاطر در ایام عید هم در بازار انار نادری بادرود پیدا می‌شود.

وی گفت: انار سرشار از ویتامین‌های ویتامین‌هایی است که فواید بسیاری برای سلامت پوست و جلوگیری از کم‌خونی و بهبود سلامت قلب دارد؛ آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه از قلب محافظت و خحتی از سرطان  جلوگیری می‌کند و حتی این میوه بهشتی و با دارا بودن ویتامین‌ث علائم پیری را به‌تأخیر بیندازد.

مدیر مرکز خدمات جهاد کشاورزی بادرود ضمن اشاره به مشکلات باغداران انار این شهر یاقوت‌نشان افزود: مشکلات فراوان باغداران انار، رمق آنان را کشیده‌است و اگر این رویه ادامه پیدا کند تا یک دهه دیگر و در خوش‌بینانه حالت این محصول جزئی از خاطرات باغداران خواهد شد.

مختاریان پور در ادامه ضمن اشاره به جزئیات مشکلات باغداران گفت: خشک‌سالی‌های پی‌درپی و کمبود آب کشاورزی از عوامل و مشکلات پیش روی کشاورزان بوده  و دیگر از آب باکیفیت خبری نیست و جایگزین آن آب شور و تلخ شده‌است که هم به کیفیت و کمیت محصول خدشه وارد کرده‌است .

مدیر مرکز خدمات جهاد کشاورزی بادرود افزود: تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی ازجمله باغات که متأسفانه در این سال‌ها نیز بلای جان کشاورزان شده و با توجه به  گران شدن زمین‌ها  سایر افراد سودجو نسبت‌ به قطعه قطعه کردن  باغات اقدام کرده‌اند؛ منبع یادگاری چندین دهه منطقه بادرود را به قطعات کوچک تبدیل کرده و با ادامه این وضعیت در آینده تولید محصول نیز نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد:  قانون محکمی برای جلوگیری از آن وجود ندارد و دست دلالان و سودجویان در جای جای این باغات دیده می‌شود مقابله کرد؛ تغییر اقلیم منطقه معتدل به گرم که این موضوع نیز باعث شده‌است که دیگر از آن  باغات با طراوت قبلی خبری نباشد و گرمای سوزان تابستان نیز موجب آفتاب‌سوختگی شدید میوه شده‌است.

 سیف الله فرجی مدیر جهاد کشاورزی نطنز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نظنز ضمن اشاره به کمبودها در منطقه اظهار داشت: عدم وجود انبار، سردخانه و نبود صنایع تبدیلی در منطقه بادرود  باعث شده‌است که کشاورزان نتوانند محصول خود را برای مدت طولانی نگهداری کنند .

وی به عدم برگزاری جشنواره انار ندری بادرود برای امسال اشاره کرد و گفت: هرساله در زمان برداشت، جشنواره انار برگزار می‌شد که این جشنواره کمک شایانی به جذب گردشگر و فروش محصولات باغی و خانگی با قیمت مناسب به گردشگران می‌شد ولی ویروس منحوس کرونا در این دو سال نگذاشته است که جشنواره برگزار شود.

بهروز کیانوش مسئول امور گیاهی جهاد کشاورزی نطنز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: گران شدن زمین‌های باغی و طمع برخی افراد برای فروش یا تغییر کاربری آن‌ها سبب شیوع آفت تغییر کاربری در این منطقه شده و قانون محکمی هم برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

آیت‌الله مهدوی: مسئولان نسبت به جبران خسارت‌های کشاورزان اصفهان اقدام کنندوزارت کشاورزی: دولت سیزدهم ذخایر کالاهای اساس را با کمبود شدید تحویل گرفت/ جلوی افراد سود جو و هیجانات مقطعی را می‌گیریمتخصیص آب دریا برای صنعت و کشاورزی سیستان و بلوچستان محدودیتی ندارد

وی گفت: قیمت باغات بادرود چندین برابر شده و همین موجب شده تا برخی‌ها به فکر فروش آن باشند زیرا وقتی قیمت انار، اندک است و درآمدی ندارد اما فروش آن درآمد میلیاردی نصیب باغداران می کند و قطعا کسی دیگر رغبتی به تولید این محصول نشان نمی‌دهد.

کیانوش افزود: سطح زیر کشت انار در بخش بادرود بالغ ‌بر یکهزار هکتار است که عمده‌ترین و بهترین رقم شاخص نوع نادری می‌باشد که جزو پنج رقم صادرات کشور است اما امسال با توجه به آفت کرم گلوگاه به‌شدت به میزان برداشت انار خسارت وارد شده و آفتاب‌سوختگی مزید بر علت شده است.

مسئول امور گیاهی جهاد کشاورزی نطنز با بیان اینکه هنوز قیمت نهایی که کشاورزان بتوانند انار خویش را به فروش برسانند تصمیم گرفته نشده‌است؛ تصریح کرد: بهترین عملکرد انار در یک هکتار 20 تن است و در سطح منطقه بادرود میزان 24 هزار تن انار برداشت خواهد شد در حالی باغداران انار با مشکلات متعددی رو به رو هستند.

وی در ادامه علاوه بر آفت کرم گلوگاه، نبود سردخانه به جهت تثبیت در قیمت و صادرات، نبود متقاضی خصوصی در شهرستان به جهت هزینه میلیاردی را از موانع راه اندازی در شهرستان دانست و تأکید کرد: جهاد کشاورزی قادر به ارائه وام جهت احداث سردخانه و نیز ارایه زمین مجانی را دارد.

کیانوش پیرامون صنایع تبدیلی محصولات انار در بادرود افزود: در سالی های اخیر صنایع تبدیلی و تکمیلی خوشبختانه کارگاه کوچک صنایع تبدیلی در  منطقه سراسیاب در فصل برداشت با اشتغال چند نفر نسبت به دانه کردن آبگیری، تولید رب، ژله و استفاده از پوست انار و نیز آب انار برای فروش به بازار اقدام کرده است.

حسنیان یکی از باغداران با سابقه بادرود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از نظنز از بی توجهی مسئولان گلایه کرد و اظهار داشت: باغداران اصلا حمایت نمی‌شوند و متاسفانه دسترنج انارکاران را دلالان، ارزان می‌خرند و در بازار گران می‌فروشند و همین موضوع موجب می‌شود تا کشاورزان رمقی برای تولید نداشته باشند.

وی با بیان اینکه دولت هم هیچ قدمی برای ساماندهی این اوضاع بر نمی‌دارد تا باغداران محصولات خود را به قیمت مطلوبی بفروشند، افزود: در پایان فصل کار، هزینه‌ها و دستمزد کارگر را که حساب و کتاب ‌کنی، هیچ چیزی برای باغدار نمی‌ماند و همین موضوع تنها ضرر و زیان را برای کشاورز به دنبال دارد.

این باغدار بادرودی با بیان اینکه هیچ چیزی، دست باغدار را نمی‌گیرد، ابراز داشت: انارهای شکسته را اگر رب هم بپزیم هر شیشه را 30 هزار تومان می‌خرند؛ این قیمت کفاف پول کارگر را هم نمی‌دهد؛ وضعیت باغداران همین گونه است، سخت و پر مشقت و از آن سو، دولت اصلا کشاورزی را حمایت نمی‌کند و کلا کشاورزی و باغداری، زمین خورده است.

وی با بیان اینکه قیمت محصولات جانبی نظیر کود، سم و غیره قیمت بسیار بالایی نسبت به سال گذشته داشته است، تصریح کرد: امسال هم قیمت کود و سم، خیلی بالا رفت و هیچ کس هم کاری نکرد؛ با این وضع اصلا نمی‌شود حتی کود و سم خرید و درختان را سم زد.

کفاشی از دیگر باغداران انار بادرود در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: توجه به صنایع تبدیلی و پرهیز از خام‌فروشی، دغدغه مهم کشاورزان منطقه از گذشته تاکنون بوده و هست که در صورت توجه به صنایع تبدیلی و کاهش دخالت دلالان از بازار خرید و فروش می‌توان شاهد جهش اقتصادی بخش کشاورزی بادرود بود.

این باغدار بادرودی ضمن اشاره به ویژگی‌های خاص انار بادرود افزود: در حالی انار بادرود دارای آوازه‌ای بسیار است که در نبود کارخانه صنایع تبدیلی و فقدان بازار فروش مطلوب که دسترنج باغداران را به قیمت واقعی از آن‌ها بخرد، سود یاقوت‌های سرخ، دسته به دسته در جیب دلالان می‌رود.

انتهای پیام/804/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گفت وگو با خبرنگار تسنیم باغداران انار کشاورزی بادرود صنایع تبدیلی منطقه بادرود جهاد کشاورزی ضمن اشاره انار بادرود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۸۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی دارایی نژاد، رییس پیشین اتحادیه بار فروشان درباره گرانی صیفی‌جات به مهر گفت: اسفند ماه سال گذشته هشدار دادم و اعلام کردم برای چند ماه آینده نسبت به قیمت پیاز و گوجه فرنگی نگران هستم. پاکستان و هند کشورهایی هستند که خود تولیدکننده پیاز هستند اما به دلیل کمبود، صادرات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس ممنوع کردند در حالی که ما به راحتی اجازه صادرات دادیم و هنوز هم ادامه دارد. این شد که در اواخر فروردین شاهد افزایش برخی محصولات از جمله پیاز و گوجه فرنگی بودیم.

وی افزود: در برخی مناطق نرخ هر کیلو گرم پیاز به حدود ۴۰ هزار تومان هم رسید که در این راستا باید وزارت جهاد کشاورزی مدیریت لازم را از ماه‌های قبل انجام می‌داد.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، میزان صادرات تا دی ماه ۱۴۰۲ بعد از اعمال عوارض، ۹ هزار تن بود و این عدد برای سال ۱۴۰۱، ۸ هزار تن به ثبت رسیده بود.

پیش بود بازار مرکبات

بازار میوه نسبتاً بازار آرامی است و قیمت‌ها در این بازار تثبیت شده است. دارایی نژاد در این خصوص گفت: فقط استان مازندران ۳.۸ میلیون تن تولید مرکبات داشت که اگر این آمار با یک میلیون تن مرکبات تولیدی کرمان جمع شود حاکی از بیش بود تولید در حوزه مرکبات است. سیب درختی هم بین ۴.۵ تا ۵ میلیون تن در شهرهای ارومیه، نقده، دماوند، سلماس و… تولید شد در نتیجه ذخیره این اقلام بیش از نیاز بازار انجام شده است.

رییس پیشین اتحادیه بار فروشان با اشاره به صادرات حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون تن، گفت: صادرات باید ادامه پیدا کند زیرا محصولات زیادی باقی مانده اگر چه گذشت زمان از کیفیت آنها کاسته و اگر پیش تر می‌توانستیم به امارات، افغانستان، کویت، هندوستان و… صادرات داشته باشیم امروز به دلیل افت کیفیت با گذشت زمان، تمایلی به خرید مرکبات ایرانی در این بازارها وجود ندارد.

دارایی نژاد با بیان اینکه همچنان حدود ۱.۵ میلیون تن سیب و پرتقال در انبارها دپو شده است، گفت: هنگامی که در بازار داخل کمبود وجود دارد باید صادرات ممنوع شود و در زمان فراوانی صادرات باید با قوت انجام شود در حالی که این مدیریت از سوی نهاد متولی دیده نمی‌شود.

الگوی کشت در حرف مانده است

نهم اسفند ۱۴۰۱ در نخستین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر اسبق وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد، در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی نابیناست، چون آمار دقیقی از تولید محصولات و سایر فعالیت‌های کشاورزی ندارد. با نبود اطلاعات درست، چگونه می‌توان برنامه‌ریزی مناسب داشت.

وی اعلام کرد: با ورود پیازهای نو دزفول به بازار از ماه بعد قیمت‌ها شکسته می‌شود. در حال حاضر توزیع قطره چکانی پیازهای انبار شده توسط سوداگران منجر به افزایش قیمت‌ها شده اما از ماه آینده حداقل ۱۰ هزار تومان قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

وی گفت: پیش از این ورودی بار پیاز به میدان بارفروشان بین ۱.۵ تا ۲ هزار تن بود که در حال حاضر به ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن رسیده است.

رییس پیشین اتحادیه بار فروشان با اشاره به وضعیت بازار گوجه فرنگی هم اظهار کرد: توزیع مناسب گوجه فرنگی حتی قیمت آن را در میادین عمده فروشی به ۸ هزار تومان هم رساند. در ادامه کاهش عرضه قیمت‌ها را صعودی کرد؛ البته نرخ گوجه فرنگی هم از هفته آینده کاهش خواهد یافت.

دارایی نژاد با بیان اینکه تا هنگامی که الگوی کشت در کشور اجرا نشود شاهد این نوسان قیمتی در بازار خواهیم بود، گفت: پیش تر اعلام کردیم با توجه به اینکه ایران جز نادر کشورهایی با اقلیم متفاوت است، می‌توانیم برخی میوه‌های وارداتی را در داخل کشت کرد. در حال حاضر سالانه ۸۰۰ میلیون دلار برای واردات موز هزینه می‌شود در حالی که می‌توان در داخل کشت کرد. میوه‌هایی مانند آواکادو و آناناس از جمله میوه‌هایی است که امکان کشت در داخل وجود دارد؛ اما نیاز به مدیریت دارد.

کد خبر 6092077 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات عشایر ضروری است
  • توزیع روزانه ۴ تن گوشت قرمز در بازار روزهای کرج
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • اتصال فاضلاب منزل به قنات جرم است
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • اجرای طرح هویتی در خیابان معلم