Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+4 از هشتم آذرماه، اظهار داشت: مذاکرات ایران با طرف‌های برجامی، از یک طرف ساده و از سوی دیگر پیچیده است و باید به طور همزمان به این سادگی و پیچیدگی توجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ساده بودن مذاکرات از این جهت است که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در برجام به طور کامل عمل کرد، اما طرف‌های غربی به ویژه آمریکایی‌ها به تعهداتی که پذیرفته بودند، عمل نکردند و با بدعهدی به منافع ایران در برجام آسیب زدند.

عده‌ای به باج دادن هم قانع نیستند و می‌گویند از کنارش رد شویم!

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،‌ همچنین درباره جریان‌‌سازی همزمان رسانه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر لزوم گفت‌وگوی مستقیم با آمریکایی‌ها در این مذاکرات و توافق با آنها، ادامه داد: عده‌ای معتقدند، ما باید دائماً به طرف مقابل باج بدهیم و به این هم قانع نیستند و معتقدند اگر بنا به هر دلیلی این باج‌دادن‌ها مابه‌ازایی هم نداشته باشد، باید به آرامی از کنارش بگذریم! این یعنی روحیه ذلیلانه در مقابل دشمن ستمگر که با اساس انقلاب اسلامی مغایرت دارد.

مقتدایی به پیچیدگی مذاکرات هسته‌ای نیز اشاره کرد و گفت: پیچیدگی این دور از مذاکرات به این دلیل است که طرف‌های مقابل یعنی آمریکا و اروپایی‌ها وقتی می‌گویند به تعهدات خود عمل می‌کنیم، مجدداً نقض پیمان می‌کنند و کار را پیچیده و چندلایه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری  اسلامی ایران اعلام کرده است، مذاکراتی را دنبال می‌کند که منافع ملت ایران در آن تأمین شود؛ قانون مصوب مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» هم بر همین نکته تأکید دارد و حالا باید به این سؤال پاسخ دهیم که بدعهدی‌ها و پیمان‌شکنی‌ها را بپذیریم یا نه؟

منافع ملت ایران تامین نشود، دلیلی برای مذاکرات فرسایشی وجود ندارد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین رابطه تأکید کرد: برای حل این مسئله جمهوری اسلامی ایران مبانی خودش را اعلام کرده است؛ ما به دنبال دوستی و تأمین منافع مشترک هستیم، لذا اگر مذاکرات منافع ما را تأمین کند، با جدیت آن را دنبال می‌کنیم و اگر منافع ملت ایران تأمین نشود دلیلی برای دنبال کردن مذاکرات فرسایشی وجود ندارد.

مقتدایی به برخورد مقتدرانه اخیر سپاه پاسداران با دزدی دریایی آمریکا در خصوص نفت ایران اشاره کرد و اظهار داشت: اقدامات اخیر جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع ملت ایران در دریا، هوا و زمین نشان می‌دهد که می‌توانیم از پس کارهای خود برآییم، لذا ما به مذاکرات به عنوان مسیری برای دستیابی به منافع خود نگاه می‌کنیم، نه ابزاری برای باج دادن به دشمنی که کوتاه نمی‌آید.

گام اول راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، برقراری مبادلات مالی ایران است

وی در خصوص مسئله راستی‌آزمایی برای لغو تحریم‌های ضد ایرانی در مذاکرات برجامی نیز تصریح کرد: در حال حاضر، دیوار بی‌اعتمادی بلند است و این طرف غربی است که باید برای کوتاه کردن این دیوار اقدام کند. جمهوری اسلامی ایران نه به دنبال بهانه است و نه به دنبال باج‌ دادن، بلکه به دنبال دستاوردی عملی از دل مذاکرات برای تأمین منافع مردم ایران است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه با تأکید براینکه غربی‌ها باید بپذیرند که به منافع مادی جمهوری اسلامی ایران در برجام آسیب زده‌اند، گفت: راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها به این معناست که طرف غربی باید بپذیرد که تبادلات مالی و پولی ایران را به رسمیت بشناسد و برای روان‌سازی آن، اقدام عملی کند.

مقتدایی افزود: در همین رابطه، پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف باید امکان رد و بدل داشته باشد، چرا که در حال حاضر ده‌ها میلیارد دلار پول بلوکه شده در کشورهای مختلف داریم که به دلیل تحریم‌های ضد ایرانی امکان دستیابی به آنها وجود ندارد، لذا در گام نخست باید این دارایی‌ها به ملت ایران بازگردد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مذاکرات هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عباس مقتدایی باج جمهوری اسلامی ایران منافع ملت ایران لغو تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۸۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که کشورش با ایران در موضوع برجام هیچ مذاکره مستقیمی ندارد.   به گزارش ایسنا، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام (توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.   مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.   ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.   مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.   در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.   کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.   وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.   کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.   پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تامین منافع متقابل در تعامل ایران و کشور‌های آفریقایی
  • رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند
  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش
  • کنعانی مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را مردود دانست
  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • کنعانی: مفاد بیانیه مشترک کویت و اردن در مورد میدان آرش مردود است
  • ایران مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را درباره میدان آرش مردود خواند
  • ادعای یک‌جانبه پیرامون میدان آرش در بیانیه‌ای دوجانبه حقی برای مدعی ایجاد نمی‌کند
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم