Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@05:30:51 GMT

افغانستان و جنگ قدرت بین برادر و حقانی

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۹۷۷۴

افغانستان و جنگ قدرت بین برادر و حقانی

به گزارش ایرنا، به گفته کارشناسان ،این اختلافات در چند ماه گذشته با درگیری طرفداران دو طرف در پایتخت افغانستان که منجر به کشته شدن ۱۷ نفر و زخمی شدن دهها نفر و حمله انتحاری به بیمارستان ارتش که دهها کشته و زخمی بر جای گذاشت ادامه یافت .

این افراد ،حمله های انتحاری در چند ماه گذشته در نقاط  مختلف افغانستان و بویژه کابل را به عوامل تندرو جناح حقانی برای حذف طرفداران ملا برادر نسبت می دهند و به ادامه این جنگ و به راه افتادن یک جنگ خانمانسوز هشدار می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سراج‌الدین حقانی، رهبر فعلی شبکه حقانی و رابط اصلی سازمان اطلاعات پاکستان و گروه طالبان فرزند جلال‌الدین حقانی، بنیانگذار شبکه حقانی است. جلال‌الدین حقانی در شهریور سال ۱۳۹۷ مرد. سراج‌الدین حتی در دوره حیات پدرش هم دست‌کم یک‌دهه به عنوان رهبر شبکه حقانی فعال بود.

آمریکا او را یکی از رابطان طالبان با القاعده می‌داند و برای دستگیری یا کشتنش ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. گروه شبه‌نظامی بدری ۳۱۳ که نیروهای عملیاتی ویژه حقانی‌هاست پس از سقوط کابل، فرودگاه را محاصره کردند و پس از خروج کامل ارتش آمریکا در شامگاه ۳۰ اوت، همین نیروها فرودگاه را تصرف کردند.

 یک آگاه امور سیاسی سابق افغانستان گفت که «ملا سخی‌داد» از افراد نزدیک به ملاعبدالغنی برادر با حدود ۵ هزار نیروی مسلح از استانهای قندهار، هلمند و اورزگان وارد کابل شده اند.

"قربان علی اورزگانی" استاندار سابق «دایکندی» افزود:هرچند طالبان در ظاهر وانمود می کنند که این افراد برای آموزش‌های بیشتر نظامی وارد کابل شده اند اما ورود نیرو به کابل ناشی از اختلافاتی بین شبکه حقانی و ملاعبدالغنی برادر است.

وی  تصریح کرد در حال حاضر طالبان به سه جناح عمده شامل ملاعبدالغنی برادر، شبکه حقانی و جناح ملامحمدیعقوب پسر رهبر سابق این گروه تقسیم شده  است.

این کارشناس مسائل افغانستان گفت که حمله انتحاری دو  هفته پیش به بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی ارتش در وزیرمحمداکبرخان نیز کار شبکه حقانی بوده است.

وی اظهار داشت بیمارستان  ارتش را افراد وابسته به ملامحمدیعقوب در کنترل خود داشتند و چند روز  پیش از انفجار نیز  ملامحمدیعقوب سرپرست وزارت دفاع با حضور در این بیمارستان سخنرانی کرده بود.

استاندار سابق دایکندی گفت که شبکه حقانی به کنترل این بیمارستان برای درمان زخمی های گروه  های نزدیک به خود از جمله تروریست  های خارجی  نیاز داشت.

وی اظهار داشت شبکه حقانی با این حمله کنترل بیمارستان را در دست گرفت و دیگر اینکه "مولوی احمد الله  مخلص از  فرماندهان شناخته شده و  افراد ملابرادر را از مسیر خود برداشت.

این کارشناس مسائل  افغانستان گفت که مولوی مخلص نخستین فردی بود که پس از فرار محمد اشرف غنی وارد کاخ ریاست جمهوری شد و  شبکه حقانی توانستند وی را از صحنه سیاسی حذف کنند.

وی  تصریح کرد اختلافات بین شبکه حقانی و ملابرادر هر روز در حال افزایش است و احتمال درگیری بین دو گروه اصلی طالبان زیاد است.

این منبع شبکه حقانی را بازوی خارجی «آی اس آی» یا شبکه اطلاعات نظامی ارتش پاکستان می داند که در حال حاضر قدرت اصلی طالبان را در اختیار خود دارند و هوادران ملابرادر را به حاشیه رانده اند.

وی گفت اطلاعاتی در اختیار دارد که ملابرادر بشدت از پاکستان ناراضی است و می گویند که آی اس آی نقشی بازی کرد که تمام مذاکرات با خارجی ها را با استفاده از توانایی این گروه انجام داد و پس از امضای توافقنامه آنها را در دوحه نگهداشت و شبکه حقانی را وارد افغانستان کرده و قدرت را در اختیار آنها قرار داد.

به گفته شماری از فرماندهان طالبان اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد طالبان توانایی حاکمیت در افغانستان را از  دست می دهد و از سال  آینده جنگ بین جناح های مختلف طالبان آغاز می شود.

این افراد تصفیه و خلع سلاح ۵۰۰ تن از اعضای طالبان را مقدمه پیوستن این افراد به داعش می داند.

تاکنون طالبان با تکذیب اختلافات بین جناح های مختلف این گروه تلاش کرده است از درز  این اختلافات به رسانه های جلوگیری کند .

برچسب‌ها شبکه حقانی طالبان ملابرادر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شبکه حقانی طالبان ملابرادر شبکه حقانی طالبان ملابرادر شبکه حقانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۹۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک

منابع محلی در قندهار اعلام کردند که طالبان منطقه «مازل گلی» راه مختص بیماران در این گذرگاه را از سه روز به این‌سو بسته کرده‌اند.

طالبان ادعا می‌کنند که به دلیل برخورد نامناسب مرزبانان پاکستانی این گذرگاه را مسدود کرده‌اند.

شماری از بیمارداران می‌گویند که پس از مسدود شدند این راه با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند.

راه «مازل گلی» در جنوب دروازه عمومی گذرگاه چمن-اسپین‌بولدک موقعیت دارد که از گذشته به این‌سو مردم دو طرف از طریق آن به دو‌ کشور رفت‌وآمد می‌کردند و تنها به بیمارانی اجازه عبور داده می‌شد که ضمانت خط داشتند.

گذرگاه اسپین بولدک از چهار ماه به این‌سو از سوی معترضان ساحه چمن به ممنوعیت تردد بدون پاسپورت و ویزا مسدود شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • دسترسی کودکان فرانسه به گوشی و شبکه اجتماعی محدود شود
  • برادرکُشی به دلیل اختلافات مالی در مشهد
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی
  • مردی با جیب پر از چک‌پول توسط برادرش به قتل رسید
  • قتل برادر با شلیک گلوله/ کشف میلیاردها تومان چک خون‌آلود در جیب مقتول
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • فوری | حمله خونین افراد مسلح به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه