Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@04:34:38 GMT

اصل و بناي کار شوراهاي حل اختلاف مصالحه است

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۷۱۷۵۵

خبرگزاری آریا- رئیس دیوان عالی کشور گفت: اصل و بنای کار شوراهای حل اختلاف مصالحه است و اگر به نتیجه برسد موجب مرضی خداوند است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور امروز از مجتمع‌های 12 و 13 شورای حل اختلاف تهران بازدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در این بازدید با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین (ع) و امام کاظم (ع) اظهار داشت: اصلاح ذات البین و صلح بین مردم از عامه نماز‌ها و روزه‌های مستحبی افضل است و خوشا به حال کسانی که بین مردم صلح برقرار می‌کنند.
رئیس دیوان عالی کشور با تاکید بر 3 مزیت شورا‌های حل اختلاف ادامه داد: شورا‌های حل اختلاف تابع تشریفات آیین دادرسی نیستند، این موضوع در سرعت کار تأثیر گذار است و از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند.
وی افزود: شورا‌های حل اختلاف یک نهاد قضایی و مردمی است، در واقع شورا از نظر قضایی به حل و فصل اختلافات می‌پردازد و از جهتی از آنجایی که انسان‌های دلسوز و مومن از خود مردم برای حل مشکلات تلاش می‌کنند، نهادی مردمی است.
رئیس دیوان عالی کشور به مهمترین مزیت شورا‌های حل اختلاف اشاره کرد و گفت: کار شورا‌های حل اختلاف حکم دادن نیست، بلکه صلح و سازش است و اصل بر مصالحه است و اگر به نتیجه برسد مرضی خداوند است.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم ضمن تشکر از رئیس شورا‌های حل اختلاف و همکاران قضایی در پایان گفت: کار شورا‌های حل اختلاف بسیار شریف است و مورد رضایت خداوند است.
حجت الاسلام و المسلمین صادقی رئیس شورا‌های حل اختلاف نیز ضمن تشکر از پیشنهاد‌ها و راهنمایی‌های رئیس دیوان عالی کشور در جهت اصلاح امور، بر اهمیت نظارت دیوان بر شورا‌ها تاکید کرد.
وی ادامه داد: رئیس دیوان عالی کشور بر تسهیل کار مردم و احقاق حق اصرار دارد و ما نیز درصدد هستیم که در اصلاح فرایند‌ها عمل کنیم تا تحقق آرمان‌های بلند دستگاه قضایی، احقاق حق و عدالت و رضایت مردم بیشتر فراهم شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شوراهای حل اختلاف مصالحه رئیس دیوان عالی کشور شورا های حل اختلاف کار شورا شورا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۱۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازش ۲۱۲۳۲ فقره پرونده در جنوب کرمان

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در شورای معاونین (شورای برنامه ریزی) دادگستری کل استان کرمان گفت: شورا‌های حل اختلاف جنوب استان کرمان طی پارسال مجموعا به ۶۰ هزارو ۸۹۳ فقره پرونده رسیدگی کرده اند و درصد پرونده‌های سازش شده به پرونده‌های مختومه در شورا‌های حل اختلاف جنوب استان طی پارسال ۳۵ درصد است.

وی افزود: طی پارسال ۶۱ هزارو ۱۷۹ فقره پرونده به شعب شورا‌های حل اختلاف در ۹ حوزه قضایی جنوب استان کرمان وارد و ۶۰ هزار و ۸۹۳ فقره پرونده با سازش مختومه شده است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان کرمان به فعالیت شعب شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان در شهرستان‌های جیرفت، کهنوج و منوجان اشاره و بیان کرد: طی پارسال ۳۷۷ پرونده به این شورا‌های حل اختلاف وارد و ۳۸۰ پرونده مختومه شده که از این تعداد ۳۴۶ پرونده به صلح و سازش ختم شده است.

حجت الاسلام حمیدی تصریح کرد: طی پارسال تعداد ۳۸ زندانی با کمک شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان از زندان‌های جنوب استان کرمان آزاد و ۱۱ فقره پرونده قتل به سازش منجر شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن اشاره به فلسفه تشکیل شورا‌های حل اختلاف، اولویت اول در نهاد مذکور را زمینه سازی برای اصلاح ذات البین اعلام و از تلاش صادقانه همکاران قدردانی کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • شورای روستا یک نهاد مردم سالاری است
  • اولویت شوراها در شهریار گره‌گشایی مشکلات مردم باشد
  • رئیس دیوان عالی کشور: منشأ موج بیداری دانشجویان آمریکایی، انقلاب اسلامی است
  • بیش از ۲۱ هزار پرونده در جنوب کرمان با صلح و سازش مختومه شد
  • سازش ۲۱۲۳۲ فقره پرونده در جنوب کرمان
  • وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است
  • به فکر تلفات تصادفات در جاده تایباد ـ خواف باشید
  • شوراهای فرادستی مشکل ساختاری دارند
  • سازش در ۶۰ هزار پرونده شعب حل اختلاف جنوب کرمان
  • لزوم حمایت شوراها از شهرداران/ نفوذ از بیرون سبب ایحاد اختلاف در شورا می‌شود