Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@03:05:12 GMT

فضای سبز حلقه مفقوده در شهر قائمیه

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۷۵۵۹۴

فضای سبز حلقه مفقوده در شهر قائمیه

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مردم با وجود زندگی ماشینی و پرتنش امروزی در شهرها نیازمند مکان‌هایی تفریحی مانند فضاهای سبز یا پارک هستند تا فارغ از کارهای روزمره، ساعتی را کنار خانواده در فضای سبز پارک‌ها سپری کنند.

کاربری‌های عمومی شهری از ضروریات امروزی زندگی شهری محسوب می‌شوند، پارک و فضای سبز بخشی از کاربری‌های عمومی شهر را تشکیل می‌دهد که دارای کارکردهای مختلفی از جمله زیست محیطی، گردشگری، ترافیکی و زیبا شناختی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت پارک‌های محله‌ای شهری و فضاهای سبز علاوه‌ بر اینکه بر سلامت روان شهروندان موثر است منجر به آرامش روحی و تلطیف روحیه افراد که هر روز با مشکلات بیشتر چون آلودگی صوتی، بیکاری و مهاجرت  مواجه هستند، می شود.

وجود فضای سبز و پارک‌های محلی در مناطق مختلف شهر تاثیر خوبی بر برون رفت از کسالت دارد، این روزها در کنار مکان‌های عمومی، پارک‌های محله‌ای زمینه‌ساز آغاز و استمرار روابط همسایگی و دوستی بین افراد آن محله هستند. در واقع پارک و فضای سبز، به عنوان مکانی برای حضور مردم  بوده و تجلی‌گاه شخصیت اجتماعی ساکنان آن محله است.

ایجاد فضای سبز و پارک  از طرفی به خاطر منظر شهری و زیباسازی مهم است چرا که یکی از عوامل جذب گردشگر، شهرهای زیبا است.

 هر شهری برای جذب گردشگر و استفاده از مزایای فرهنگی و اقتصادی آن نیازمند داشتن مدیریت شهری توانمند و قوی است که بخشی از این مدیریت مربوط به ایجاد و اهمیت دادن به پارک و فضاهای سبز و تفریحی بوده تا مسافران و گردشگران بتوانند برای تفریح و اسکان از آن استفاده کنند.

کمبود فضای سبز و آثار منفی آن در جامعه

محیط شهرها به دلیل توسعه نامتوازن نیازمند ایجاد پارک و همچنین فضای سبز و شاداب است و بدون شک فضاهای سبز حکم نوشدارو را برای سلامت روان و جسم  شهروندان دارند.

حضور  و تماشای چند لحظه‌ای محدوده‌‌ای مانند فضای سبز و پارک با درختان بسیار، تنش‌های روزانه مردم را کم می‌کند.

توجه نشدن به این نیاز در افراد جامعه باعث ایجاد محیطی خشک در محیط شهری و همچنین بروز انزجار در افراد نسبت به محیط‌های شهری می‌شود.

 فضای سبز و پارک مکان‌های مناسبی برای تخلیه هیجان‌ افراد هستند و در صورت عدم وجود چنین مکان و فضاهایی هیجان‌ها تخلیه نمی‌شوند و در نهایت مسائلی مانند استرس، پرخاشگری و افسردگی بروز پیدا می‌کند و امکان دارد شهروندان حس تعلق به محیط شهری را از دست دهند و این حس به مرور زمان بر سایر روابط اجتماعی آنها تأثیر گذارد که در نهایت به بی‌تفاوتی اجتماعی منجر می‌شود.

فضای سبز و تأثیر آن بر کودکان

عبدالرحیم حیدری شهروند اهل کوه چنار با بیان اینکه در قائمیه فضا و پارک مناسبی برای بیرون بردن کودکان وجود ندارد، گفت: فضای سبز و پارک باعث همنشینی خانواده‌ها در یک روز تعطیل پایان هفته می‌شود و این فرصت خوبی برای کودکان است که به دلیل شاغل بودن والدین در طول هفته مهیا نمی‌شود.

او بیان کرد: امکان فراهم شدن همین دورهمی‌های ساده در یک پارک و فضای باز به کودک امنیت ذهنی و روانی را القا می‌کند و این خود بر رشد فکری کودک تاثیر زیادی دارد.

این شهروند کوه‌چناری تصریح کرد: بازی کودکان در فضاهای سبز و پارک در کنار پدر و مادر از دو جنبه اجتماعی و فردی تاثیر مثبت فوق‌العاده‌ای دارد که با قرار گرفتن کودک در کنار همسالان خود روابط اجتماعی را به خوبی می‌آموزد  و از طرفی هوش هیجانی کودک با قرار گرفتن در این محیط تحریک و خلاقیت آن تقویت می‌شود.

تاثیر مستقیم پارک‌ها و بوستان‌ها بر توسعه نشاط اجتماعی

احمدی روانشناس و مشاور خانواده ادامه داد: تحقیقات علوم انسانی ثابت می‌کند تلطیف احساساتی که فضای سبز، بوستان‌ها و پارک‌ها در ذهن مردم ایجاد می‌کنند، تاثیر مستقیم بر راحتی، تعامل روانی، انقطاع روزمرگی دارد که تمامی این اثرات به شدت در کیفیت زندگی افراد جامعه که از اجزای کلیدی توسعه پویایی اجتماعی و نشاط است، نقش دارند.

او افزود: زمانی که در شهرها رشد صنعت از فضای طبیعی پیشی می‌گیرد، شاهد بروز تبعات اجتماعی می‌شویم و نیاز به فضای طبیعی پررنگ‌تر از گذشته احساس می‌شود.

با این وضعیت به عنوان نمونه، شهروند مدام باید به دیدن ساختمان‌ها مشغول باشد و فضای بازی برای دید افقی او وجود ندارد. و در واقع باید گفت چشم و فکر او تنفس درستی ندارند که این مهم به مرور تاثیرات روانی بر او می‌گذارد.

تاثیر فضای سبز در تامین آرامش، آسایش، امنیت روحی، ایجاد انگیزه و الهامات فکری و هنری بسیار زیاد است. فضای سبز و گیاهان بومی و زینتی ضمن تاثیرات اجتماعی، به لحاظ اقتصادی نیز در زندگی شهروندان موثر است.

رصد منظم محیطی بوستان ها و پارک ها/کنترل کیفیت خدمات

زمانی یک بوستان در بخش های ساخت کالبد شهری، اجتماعی، روانی، اقتصادی، زیبایی شناسی و غیره می تواند نیاز شهروند را تامین کند که حفظ و نگهداری از این مکان های شهری نیز در دستور کار باشد. نکته قابل توجه در مسئله نگهداری فضای سبز و بوستان ها، اهمیت مشارکت شهروندان در حفظ اینگونه فضاها است.

 مشارکت شهروندان در حفظ و حراست از امکانات، تجهیزات بوستان ها و همچنین فضاهای عمومی آن، بسیار لازم است چرا که فضای سبز شهری از مولفه های مهم نشاط و شادابی و عاملی مهم در کاهش انواع آلودگی های زیست محیطی و افزایش زیبایی منظرشهری به شمار می رود.

علی منصوری سرپرست شهرداری قائمیه با تاکید بر افزایش سرانه فضای سبز به عنوان یکی از وظایف شهرداری گفت: به دنبال ایجاد عرصه‌های سبز برای ارتقای سلامت و نشاط شهروندان در شهر قائمیه هستیم.

او  به اثرات مثبت توسعه فضای سبز و پارک در شهر اشاره و بیان کرد: توسعه فضاهای سبز و پارک باید به عنوان یک اولویت کاری در دستور کار مدیران شهری و تاکید مدیریت شهری باشد.

منصوری با اشاره به اینکه در قائمیه سرانه فضای سبز زیر یک متر است تصریح کرد: در شهر قائمیه بر افزایش طرح‌های فضای سبز تاکید داریم.

سرپرست شهرداری قائمیه ادامه داد: پارک جامع قائمیه با پیشرفت بیش از ۳۵ درصد در حال تکمیل است و پارک محله‌ای کوهپیرایه نیز کارهای مقدماتی آن در حال انجام است.

او با بیان اینکه حفظ کیفیت فضای سبز نیز مهم است، افزود: ایجاد چشم‌اندازی مناسب در بلوارها و میادین و ارتقاء فضای سبز و همچنین تجهیز پارک‌ها به وسایل و امکانات مورد نیاز شهروندان، از مهمترین فعالیت‌هایی است که در برنامه قرار دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فضای سبز پارک فضای سبز و پارک فضاهای سبز بوستان ها پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۵۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز البرزپژوهی در کرج راه اندازی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علیرضا سعیدی عصر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در تالار شهیدان نژادفلاح کرج برگزار شد، با بیان اینکه می توانیم با زبان خصومت با یکدیگر صحبت نکنیم و با زبان احترام یکدیگر را نقد کنیم، گفت: بپذیریم که مقداری با یکدیگر اختلاف مبانی و فکری داریم و ممکن است جریانی جریان دیگر را قبول نداشته باشد اما این امر نباید موجب توهین به یکدیگر شود.

وی در خصوص صحبت یکی از خبرنگاران مبنی بر انتقاد این عضو شورای شهر کرج از سگ گردانی در پارک ها تصریح کرد: عده ای از مردم از سگ گردانی در پارک ها شکایت دارند زیرا گاهاً شاهد آسیب زدن به کودکان و بزرگسالان توسط سگ ها بوده و هستیم و حتی نمی توان از کنار سگ های زینتی نیز به راحتی عبور کرد، بنابراین از شهردار خواستم این امر در پارکی که محل استفاده عموم است ممنوع شود.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج با بیان اینکه اگر شهرداری این کار را جمع نکند، چه کسی مسوول است؟ اظهار کرد: عده ای از افراد اقدام به چرخاندن حیوانات در پارک ها کرده و از این طریق مشکلات زیست محیطی و بهداشتی را برای مردم ایجاد می کنند. اگر در این زمینه اعتراض می کنم به معنای مخالفت با سگ ها نیست، این امر مستلزم شعور اجتماعی و فرهنگ است.

حجت الاسلام سعیدی تصاحب سگ ها و اهلی کردن آنها را اولین نقطه خیانت به این حیوان دانست و در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان بودجه و در سال قبل از آن ۴۰۰ میلیون تومان به جشنواره تئاتر استان اختصاص یافت و امسال نیز بودجه ای بدین منظور در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: کرج اولین شهری است که با ۶۰ مجموعه فرهنگی استان وارد انعقاد تفاهم نامه شده و ۲۱ مجموعه ۲۵ درصد از هزینه های اجرای برنامه های خود را دریافت کرده اند. همچنین کرج اولین شهری است که نقشه مهندسی فرهنگی کشور را به اجرا درآورده است. از دیگر اقدامات فرهنگی انجام شده می توان به رونمایی از هشت جلد کتاب البرزشناسی در سال گذشته در روز فرهنگی کرج خبر داد.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج متولی فرهنگ هر استان را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن دانست و اظهار کرد: شورای دوره ششم شهر کرج ۶ و نیم میلیارد تومان بودجه فرهنگی شهر را به ۱۶۷ میلیارد تومان افزایش داد. در حوزه البرزشناسی و کرج شناسی نیز مرکز البرزپژوهی به همت شهرداری کرج راه اندازی می شود.

کد خبر 6093550

دیگر خبرها

  • جزئیات پروژه چهارباغ/ فاز نخست تیرماه افتتاح می‌شود
  • ۶۰ هکتار به فضای سبز سنندج اضافه می‌شود
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • مرکز البرزپژوهی در کرج راه اندازی می شود
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • کوتاهی دستگاه‌های خدمات‌رسان مدیریت شهری را ضعیف جلوه می‌دهد
  • ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز شهر مراغه