Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، محمدمهدی مجاهدیان سخنگوی انجمن اقتصاد داروی کشور در برنامه سعادت آباد رادیو تهران در خصوص ارز دولتی و تاثیرات مثبت و منفی بر روی اقتصاد صنعت دارو و ادعای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی داخلی مبنی بر اینکه آنها توانایی ساخت مواد اولیه را دارند اظهار داشت: نمی‌توان توانمندی تولیدکنندگان داخلی را کتمان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچه توانمندی ما افزایش پیدا کند به نفع کشور است. اما موضوعی که در این بین مطرح است قیمت گذاری این داروهاست.

وی افزود: سازمان غذا و دارو در حال بروزرسانی ضوابط قیمت گذاری برای مواد اولیه داروها است اما قیمت دارو به اندازه تامین سلامت هموطنان اهمیت ندارد. موضوع سلامت، مهمترین چالش ما است. انحصار تولید مواد اولیه یک دارو در کشور و ممنوع کردن واردات، کاری خطرناک است .اگر شرکت‌های کوچک داخلی تولیدکننده مواد اولیه ی دارو دچار اختلال در فعالیت شوند برنامه‌ریزی شرکت‌های داروسازی برای تامین مواد اولیه و به تبع آن بیماران به دلیل کمبود دارو دچار مشکل خواهند شد.

سخنگوی انجمن اقتصاد داروی کشور در پاسخ سوالی مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در فرآیند واردات مواد اولیه دارو گفت: به صورت کلی اگر ارز ترجیحی از واردات دارو مواد اولیه آن حذف شود نگرانی‌هایی بابت گرانی دارو وجود خواهد داشت اما با افزایش حمایت‌های بیمه ای می‌توان نگرانی مردم را از بین برد. پرداخت ما به التفاوت ارز دولتی به بیمه‌ها این مشکل را بر طرف می کند. 

وی افزایش قیمت دارو را به نفع صنعت دارو عنوان کرد و اظهار داشت: افزایش قیمت دارو می‌تواند موجب تکاپو و افزایش تحقیقات و توسعه در این حوزه شود. از طرفی وقتی مواد اولیه و دارو با ارز دولتی وارد کشور می‌شوند به دلیل قیمت پایین در داخل و قیمت چندین برابری آن در کشورهای دیگر با قاچاق معکوس آن توسط دلالان و واسطه‌ها و کمبود دارو در کشور روبرو می شویم.

وی ضمن تایید افزایش قیمت برخی مواد اولیه و دارو در کشور گفت: این امر به صورت تدریجی انجام می‌شود اما تا به امروز تمامی داروها و مواد اولیه دارو افزایش قیمت نداشته‌اند. 

مجاهدیان در پاسخ به اینکه آیا مواد داخلی کیفیت مناسبی برای داروهای مورد نیاز هموطنان دارند یا خیر؟ و اینکه آیا با گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر اینکه توزیع عادلانه ارز دولتی مواد اولیه ناکارآمد است گفت: طبق شواهد مواد اولیه داخلی ساخت دارو از کیفیت مناسبی برخوردارند اما در نهایت سازمان غذا و دارو باید پاسخگو باشد و اما درباره ناکارآمدی توزیع ناعادلانه ارز مواد اولیه با احترام به گزارش‌های مجلس ما ناکارآمدی نداریم. اگر ارز برداشته شود بهتر است اما اگر این امر ادامه دار باشد باید با دقت بیشتری انجام شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دارو واردات سلامت مواد اولیه مواد اولیه دارو افزایش قیمت ارز دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۸۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد

جمال میرزایی اظهار داشت: تایر در بعضی از رینگ‌ها خریداری و برای افزایش قیمت در انبارک‌ها احتکار می‌شد که اکنون با تعادل در عرضه و تقاضا ظرف یک ماه آینده این بازار سیاه از بین خواهد رفت.

به گزارش ایرنا، وی افزود: کمبودی در عرضه تایر‌هایی با رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ در بازار نداریم و با افزایش عرضه اکنون این تایر‌ها به میزان کافی در بازار موجود است.

میرزایی بیان کرد: مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد که تقاضا نسبت به رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران تاکید کرد: با از بین رفتن بازار سیاه در ماه آینده قیمت تایر در بازار کاهشی خواهد شد.

میرزایی با اشاره به افزایش به صورت میانگین ۱۶ درصدی تایر‌های سواری گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل، انرژی و سایر عوامل و نهاده‌های تولیدی و براساس اخذ مجوز‌های قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد تا از پنجم اردیبهشت افزایش قیمت اعمال شود.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز عنوان کرد: نرخ جهانی مواد شیمیایی از ۱.۲ به ۱.۷ دلار رسید که این امر باعث زیان‌ده شدن تولید شده است.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان تایر در سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند و این افزایش قیمت در امسال می‌تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج و منجر به رونق تولید کند.

دیگر خبرها

  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد