Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در هشتمین دور نشست شورای همکاری کشورهای ترک‌زبان که به میزبانی ترکیه شرکت و سخنرانی کرد.

در این نشست علاوه بر رئیس جمهور قزاقستان همچنین روسای جمهور آذربایجان، قرقیزستان، ترکیه و ازبکستان شرکت کردند.

رئیس جمهور ترکمنستان و نخست وزیر مجارستان در این اجلاس به عنوان سران کشورهای ناظر حضور یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور قزاقستان در سخنانی از رئیس جمهور ترکیه به دلیل سازماندهی نشست سران کشورهای ترک زبان و مهمان نوازی در ترکیه صمیمانه تشکر کرد.

وی در ادامه تاکید کرد امسال مردم قزاقستان، آذربایجان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان به نقطه عطف تاریخی مهمی، یعنی سی امین سالگرد استقلال خود، رسیدند.

تاکایف در بخشی از سخنان خود گفت نشست امروز بدون شک باعث تقویت بیشتر وحدت بین کشورهای که از ریشه و تاریخ مشترکی برخوردار هستند، خواهد شد.

رئیس جمهور قزاقستان از آذربایجان که عملا به مدت دو سال ریاست شورای همکاری کشورهای ترک زبان را بر عهده داشت، تشکر کرد و گفت: در این مدت آذربایجان سهم بسزایی در احیا کار شورا داشته است.

وی افزود: علیرغم تداوم همه گیری مداوم، روندهای مثبت در جهان ترک ادامه دارد و کشورهای ترک زبان جزو اولین کشورهایی بودند که برای اقدامات هماهنگ خود در مبارزه با بیماری همه گیر، نشست اضطراری تشکیل دادند. ترکمنستان پایتخت معنوی جهان ترک اعلام شد و طبق قطعنامه سازمان ملل درگیری در قره باغ حل و فصل شد.

تاکایف در ادامه ابراز اطمینان کرد که ترکیه که ریاست در شورای همکاری کشورهای ترک زبان به آن منتقل می‌شود به اندازه کافی از عهده این ماموریت بر می‌آید و همکاری کشورهای ما بیشتر تقویت خواهد کرد.

وی گفت: همه اقوام ترک با ریشه‌های تاریخی و منافع مشترک به هم پیوند دارند. بین کشورها ترک زبان همیشه درک و حمایت متقابل وجود داشته و جلسه امروز به طور واضح این امر را تایید می‌کند.

رئیس جمهور قزاقستان اظهارداشت، اقتدار و نفوذ شورای ترک سال به سال رو به افزایش است. جامعه بین المللی علاقه زیادی به این سازمان نشان می‌دهد. برای کشورهای ترک زبان مهم است که از پتانسیل ژئوپلیتیکی جهان ترک استفاده موثر کنند.

تاکایف تصویب اسناد تنظیم کننده روابط شورای ترک با کشورهای ثالث در پایان این نشست را به موقع و مهم عنوان و همچنین ابراز اطمینان کرد که این سازمان جایگاه شایسته خود را در جامعه جهانی خواهد گرفت.

وی ابراز اطمینان کرد که تلاش‌های کشورهای ترک‌زبان در درجه اول بایستی در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی، بشردوستانه و زیست محیطی باشند.

تاکایف خاطرنشان کرد که در شرایط سخت کنونی، مهم ترین وظیفه پیروزی بر چالش‌ها و متحد کردن تلاش‌ها برای توسعه پایدار و توسعه فناوری‌های جدید است.

رئیس جمهور قزاقستان در ادامه تعدادی از زمینه‌های اولویت دار را که کشورهای ترک‌زبان می‌توانند روی آنها با یکدیگر همکاری کنند را، مطرح کرد.

وی افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را یکی از موضوعات اولویت دار عنوان کرد و گفت: اقدامات برنامه ریزی شده امکان دستیابی «نورسلطان» به بی طرفی کربن تا سال 2060 میلادی را فراهم می‌کند.

تاکایف افزود: طی 10 سال آینده، انتشار گازهای گلخانه را 15 درصد کاهش خواهیم داد و قصد داریم تا سال 2025 در مساحت 500 هزار هکتار زمین 2 میلیارد درخت بکاریم.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، اکنون سهم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور را به 3 درصد رسانده‌ایم. تا سال 2030 این شاخص تا 15 درصد افزایش خواهد یافت. برای دستیابی به این اهداف مرکز بین المللی فناوری‌های سبز و پروژه‌های سرمایه گذاری در پایتخت قزاقستان افتتاح شده است.

تاکایف از توسعه انرژی هیدروژن به عنوان اولویت دوم نام برد و گفت: انرژی هیدروژن در جهان به عنوان یک نوع جدیدی از سوخت «پاک» محسوب می‌شود.

به گفته رئیس جمهور قزاقستان، این کشور دارای فرصت‌های زیادی برای ایجاد یک خوشه صنعتی هیدروژن «سبز» است و پتانسیل علمی لازم و متخصصان واجد شرایط برای این امر را دارد.

تاکایف در ادامه گفت: پیشنهاد می‌کنم یک کنسرسیوم بین المللی که امکان تثبیت تلاش‌های موسسات علمی برجسته کشورهای ترک‌زبان را فراهم می‌کند، ایجاد شود. این ساختار توسعه فناوری‌های جدید در زمینه تولید، ذخیره سازی و حمل و نقل هیدروژن را انجام خواهد داد. بر پایه این کنسرسیوم دانشمندان کشورهای ترک‌زبان قادر به گردهم آمدن، تبادل تجربه و دانش خواهند بود.

رئیس جمهور قزاقستان همچنین خواستار جستجوی راه حل‌های مشترک برای مشکلات مهمی مانند گرم شدن کره زمین، امنیت آب و غذا، استفاده موثر و عادلانه از منابع آب فرامرزی شد.

وی با توجه به رایج بودن این مشکلات برای کشورهای همسایه آمادگی کشورش را برای ساخت مشترک سازه‌های هیدرولیکی اعلام کرد.

رئیس جمهور قزاقستان از توسعه بازار «سبز» سرمایه برای اجرای پروژه‌های مربوط به فناوری‌های «سبز» به عنوان چهارمین هدف نام برد و گفت: طی 10 سال حجم اوراق قرضه «سبز» در جهان 20 برابر شده و به 2 تریلیون دلار رسیده است.

تاکایف افزود: قزاقستان نیز شروع به توسعه بازار اوراق قرضه کرده و در سال جاری حجم آن از 100 میلیون دلار فراتر رفته است. این کار در مرکز مالی بین المللی آستانه و در بورس اوراق بهادار قزاقستان صورت می‌گیرد. من از شما دعوت می‌کنم از تجربیات غنی و ابزارهای موثر این سازمان‌ها به طور گسترده استفاده کنید. ما علاقه مند به توسعه بازار سرمایه «سبز» بوده و آماده قرار دادن اوراق قرضه سبز کشورهای ترک‌زبان در این بسترها هستیم.

به گفته رئیس جمهور قزاقستان، یکی دیگر از مشکلات اساسی که نیاز به توجه دارد، افزایش جمعیت شهری در کشورهای ترک‌زبان است. سازمان ملل پیش بینی می‌کند که تا سال 2050 سهم جمعیت شهری جهان به 68 درصد رسد که نیاز به بهبود کیفیت خدمات ارائه شده در شهرها را ضروری می‌کند.

وی در بخش دیگری با بیان این که همه گیری کرونا نشان داد که بسیاری از خدمات را می‌توان از راه دور ارائه کرد بر ضرورت تقویت همکاری شرکت‌های آی تی در کشورهای ترک‌زبان در چارچوب پروژه‌های «شهر هوشمند» تاکید کرد.

رئیس جمهور قزاقستان همچنین به لزوم ایجاد شرایط مساعد برای توسعه نوآوری‌ها و استارت آپ‌ها اشاره کرد و گفت: از شما دعوت می‌کنم موضوع ایجاد مرکز تکنوپراک‌های مدرن سازمان ترک را بررسی کنید.

وی در ادامه ضمن پیشنهاد تشکیل همایش ویژه متخصصان جوانی که در زمینه فناوری اطلاعات کار می‌کنند گفت: این رویداد را می‌توان در پارک استارت آپ بین المللی « آی تی آستانه هاب» برگزار کرد.

رئیس جمهور قزاقستان در پایان سخنان خود بر اهمیت ویژه اجلاس سران و ورود کشورهای عضو این سازمان به مرحله جدیدی از تعامل تاکید و ابراز اطمینان کرد که تصمیمات تاریخی و ابتکارات جدید اتخاذ شده در اینجا باعث تقویت وحدت جهان ترک خواهد شد.

در پایان این اجلاس تصمیماتی در مورد تغییر نام شورای همکاری کشورهای ترک‌زبان به «سازمان کشورهای ترک»، اعطای وضعیت ناظر به ترکمنستان، «چشم انداز جهان ترک -2040»، جایزه بین المللی سازمان کشورهای ترک به نام «علی شیر نوایی»، اساسنامه رئیس افتخاری سازمان کشورهای ترک، تمدید مدت تصدی دبیرکل و انتصاب معاونان وی، تکمیل تاسیس صندوق سرمایه گذرای ترک سازمان کشورهای ترک، مقررات مربوط به وضعیت ناظر در سازمان کشورهای ترک،  اعطای «عالی‌ترین نشان جهان ترک» به «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان و اعلامیه هشتمین اجلاس سران سازمان کشورهای ترک به تصویب رسیدند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: قزاقستان تاکایف کشورهای ترک شورای همکاری کشورهای ترک زبان رئیس جمهور قزاقستان ابراز اطمینان سازمان کشورهای ترک بین المللی جهان ترک تا سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۸۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

رئیس جمهور گفت: اقدام وزارت صمت برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی گام موثری در جهت آشنایی با توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی در در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آقریقا اظهار داشت: این نشست نماد و نمودی است از اراده کشورهای آفریقایی و جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط اقتصادی. اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است.

رئیسی تصریح کرد: ما برخی از فعالان را می بینیم آشنایی کامل با ظرفیت‌های آفریقا ندارند و یا آشنایی کامل با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران ندارند که اقدام وزارت صمت برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی گام خوبی است در جهت آشنایی با توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • تاکید ایران و گرجستان بر اهمیت تحکیم صلح و امنیت منطقه
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • انتقاد تند رئیس جمهور مکزیک از آمریکا
  • رئیسی روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • وزیران دفاع ایران و قزاقستان دیدار کردند
  • وزرای دفاع ایران و قزاقستان دیدار و گفتگو کردند
  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است