Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سیدمسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه علنی امروز مجلس، به نمایندگی از دولت به دفاع از لایحه «تأمین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های د امی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» پرداخت.

این لایحه با هدف اصلاح تبصره یک قانون بودجه 1400 کل کشور و تغییر در میزان ارز 4200 تومانی تخصیص یافته به کالاهای اساسی و نوع کالاهای مشمول این نوع ارز به مجلس ارائه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرکاظمی در توضیح ضرورت این لایحه اظهار داشت: وقتی دولت را تحویل گرفتیم با چند مشکل در حوزه کالاهای اساسی مواجه بودیم، نخست اینکه به دلیل خشکسالی میزان برداشت گندم و نهاده‌های دامی مانند جو و ذرت به شدت کم شده بود و آن میزانی که در بودجه پیش‌بینی شده بود که وارد کنیم، به دلیل شرایط جدید ایجاب می‌کرد با حجم بالاتری وارد شود.

وی با ذکر مثالی در این مورد گفت:‌ در خصوص گندم قرار بود امسال 11.5 میلیون تن گندم از داخل خریداری شود اما به دلیل خشکسالی حداکثر 4.5 میلیون تن از داخل خریداری شد و لازم است 8 میلیون تن دیگر تا پایان سال به عنوان ذخیره احتیاطی واردات شود، لذا مازاد خرید گندم در بودجه دیده نشده بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به مشکل دیگر رخ داده در حوزه تأمین کالاهای اساسی اشاره کرد و افزود:‌ به دلیل افزایش قیمت جهانی، با کسری مضاعفی مواجه شدیم؛ به عنوان مثال دانه‌های روغنی که در سال گذشته و در هر تن 434 دلار قیمت داشت امسال به 697 دلار افزایش یافت؛ روغن خام از 746 دلار در هر تن امسال به 1450 دلار، ذرت از 220 دلار در هر تن به 350 دلار در هر تن طی سال جاری و گندم از 206 دلار در هر تن به 340 دلار در سال جاری افزایش یافت.

میرکاظمی خاطرنشان کرد: برای برآوردی که مجلس انجام داده بود، 18 میلیارد دلار نیاز بود و اگر برای  مأموریت تعریف شده 8 میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود امروز 18 میلیارد دلار لازم است.

وی به شرح پیشنهاد دولت پرداخت و اظهار داشت:‌پیشنهاد دولت این است که میزان یارانه کالاهای اساسی از حالت فعلی که اثربخشی ندارد تغییر یافته و مستقیم به دست مردم برسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تورم موجود در کالاهای اساسی با وجود تخصیص ارز 4200 تومانی گفت:‌ مهر امسال نسبت به سال گذشته تورم برخی کالاهای اساسی مانند لبنیات بیش از 150درصد رشد داشته و این طور یارانه‌ها به طور سیستمی هم دچار مفسده می‌شوند لذا امروز اتحادیه‌های صنفی هم اعلام می‌کنند این یارانه به دست ما نمی‌رسد و دولت مجبور شده است وارد کارهایی مثل قرارگاه‌های مرغ و تخم‌مرغ شود.

معاون رئیس‌جمهور گفت: اجازه می‌خواهیم برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص این ارز را ادامه دهیم و برای گندم هم تا آخر سال این ارز تخصیص یابد ولی در حوزه نهاده‌های دامی یارانه پرداختی را به حمایت از 4 دهک محروم و تا سقف 60 میلیون ریال اختصاص دهیم.

میرکاظمی افزود: اجازه می‌خواهیم که برای امسال 270 هزار میلیارد ریال از مابه‌التفاوت صرفه‌جویی در این بخش مستقیماً به مردم پرداخت کنیم تا ارز 4200 تومانی را برای دیگر بخش‌های ضروری هزینه کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: گندم سازمان برنامه و بودجه ذرت بودجه کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی دلار در هر تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۰۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموع تامین ارز برای کالا‌های اساسی به ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار رسید

علی طرزعلی معاون مرکز مبادله در رسانه ملی گفت: نرخ ارز دلار امروز در تالار اسکناس مرکز مبادله ۴۴ هزار و ۳۸ تومان و یورو ۴۷ هزار و ۸۸ تومان ثبت شد. همچنین نرخ دلار در تالار حواله مرکز مبادله ۴۱ هزار و ۱۱۸ تومان و یورو ۴۳ هزار و ۹۶۷ تومان بود.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: در رابطه با میزان تامین ارز از ابتدای فروردین تاکنون به این شرح بود که برای کالای اساسی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ۶۶۲ میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری با نرخ ۴۱ هزار تومان ۲ میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار و برای واردات در قبال صادرات با نرخ توافقی ۵۸۵ میلیون دلار تامین ارز داشتیم و در مجموع ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار تامین ارز در مرکز مبادله داشتیم.

او همچنین افزود: در مجموع برای میزان ارزی که برای کالا‌های اساسی دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین کشاورزی اختصاص یافته از ابتدای فروردین ماه تا به امروز ۶۶۲ میلیون دلار بوده است.

طرز علی گفت: مجموع میزان ارز صنایع در سامانه نیما ۲ میلیارد ۱۰۸ میلیون دلار بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • مجموع تامین ارز برای کالا‌های اساسی به ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار رسید
  • ۸۰۰ هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی